Theodore O’Connor ingeslapen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Re: Theodore O’Connor ingeslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 10:21

Lielle schreef:
nuance ligt een beetje anders

de blessure bestond uit een ernstige snijwond aan het achterbeen die zowel banden als pezen had doorgesneden, en werd veroorzaakt toen Teddy uitgleed nadat hij ergens van schrok en er vandoor ging.

Laceration wordt als scheuring vertaald, hoe kom je bij snijwond?...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 10:24

het zit er een beetje tussenin. Het is een woord dat ik nooit heb opgezocht maar scheuring dekt voor mij de lading zeker niet. Lacerated zijn grote ruwe wonden, zeg maar als een leeuw zijn nagels door een stuk vlees haalt.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 10:25

Even gegoogled:
het openrijten/verscheuren/wonden

Openrijten is wat ik zocht.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 10:25

Waar heeft hij dan een snijwond aan opgelopen? is hij ergens aan blijven hangen? In ierland gebruikten we spooking idd voor schrikken, maar vooral voor opzij springen. maar goed, da's een detail.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 10:29

ik denk dat wij wel ongeveer hetzelfde bedoelen qua wond. Maar bij een laceration is de huid wel degelijk kapot, en dat zou ik niet verwachten als ik scheuring lees.

(hoewel ik deze discussie zelf ben aangegaan is het mss niet helemaal gepast)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 10:31

Ja, er is sprake van scheuring, maar komt dat door het uitglijden en is het intern gescheurd of is er door trauma van buitenaf blessureleed ontstaan?..

Ik zie trouwens niet waarom het ongepast is, hoor, misschien zijn er bokkers die graag willen weten wat er is gebeurd; is toch stukje belangstelling. Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 10:36

Voor mij is een laceration een verwonding van buitenaf, maar mss zie ik dat verkeerd. Ik heb het gelukkig nooit in de (Engelstalige) praktijk meegemaakt, dus dat zou kunnen. Maar in alle gevallen waarin ik lacerated/laceration ben tegen gekomen, waren het beschadigingen van buitenaf (dus open wonden).

Wb dat laatste, op zich wel, maar of ze deze taalkundige haarkloverij Knipoog interessant vinden Haha!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 10:39

Nou, misschien wel, want het geeft toch heel duidelijk weer wat er in ieder geval wel beschadigd is en wat het dier qua gedrag uitvoerde! Knipoog
gezien mijn medische stukje achtergrond vind ik het zelf ook erg interessant, hoor! misschien heeft er wel een voorwerp gelegen of i.d. Ik ga toch ff googlen. Bloos

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 10:41

http://images.google.com/imgres?imgurl= ... 40,GGLR:en

Citaat:
A laceration is a wound that occurs when skin, tissue, and/or muscle is torn or cut open. Lacerations may be deep or shallow, long or short, and wide or narrow. Most lacerations are the result of the skin hitting an object, or an object hitting the skin with force. Laceration repair is the act of cleaning, preparing, and closing the wound.

Ik vind dit zeker ook erg interessant, anders was ik e rniet aan begonnen Knipoog

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 10:42

The O'Connors, in a brief statement, said: "Teddy got frightened and bolted. He slipped running back to the barn and suffered a severe laceration to his hind leg, severing the tendons and ligaments. http://www.horsetalk.co.

Hij is tegen een barn aangegeleden, dat zou een stal of schuur kunnen zijn geweest, dus er is idd prake van externe trauma wat de scheuring heeft veroorzaakt.. Wat een onwijze domme pech.. Verdrietig

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 10:51

Weet ik niet. Hij gleed uit toen hij terug rende naar stal/schuur, dus het blijft nog steeds in het midden wat het nu precies is. Maar onwijze pech is het zeker Verdrietig

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 10:52

Als je tegen een stal of muur of wand glijdt dan kun je er van uit gaan bij snelheid en kracht dat die benen weinig kunnen hebben, hoor!
Paardenbeentjes zijn enorm dun en kwetsbaar.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 10:55

Zonder meer, dat bedoelde ik ook niet. Ik weet er helaas alles van Verdrietig Ik bedoel alleen dat ik er niet uithaal dat hij tegen de stal gevallen is.

(net tekstverklaren hier Knipoog )

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 11:04

ja, da's waar, want het was zijn achterbeen, toch zal hij wel zoiets geraakt moeten hebben; ik ben in ieder geval van je reactie overuigd dat hij waarschijnlijk ergens door geraakt is.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 11:10

grappig, want ik begin dus te denken dat het een inwendige scheuring is geweest. Zijn we toch erg overtuigend *LOL*

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 11:11

Ohjee, nu wordt het alweer lastiger en maak je me onzeker, gaat weer ff zoeken*...

AntheaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 11:12

Jeetje, wat verschrikkelijk! Verdrietig
Ik vond het altijd zo mooi om naar die pony te kijken.
En dat hij dan zo'n "stom" ongeluk krijgt... echt heel naar

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 11:17

wat zonde het was echt en goeie pony
maar denk dat ze de juiste beslising hebben genomen als hij zo danig gewond is dat hij het toch niet zou halen is dit het beste voor het paardje
maar jammer dat zijn cariere op zo een manier moest eindigen

stal, verzorgers en eigenaar veel sterkte met dit grote verlies Vriendjes zijn? Huilen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 11:19

Lielle, ik zoek zo weer, las wel ergens:" Put down due to stable accident"..

lastig.

Ga weer ff verder zoeken.

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 11:22

Wat een zonde... Heb er wel vaker wat over gelezen en het is bijna niet geloofwaardig Knipoog.
Sterkte aan de omgeving.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 11:27

"He spooked at something while being ridden and bolted," described Allen. "The rider came off and the horse ran toward the barn. He got into a freak accident and slid into the side of the barn and lacerated his right hind leg about 4 inches above the fetlock on the back of the leg. It looked like a knife cut it; he severed the superficial and deep digital flexor tendons, ligaments, cut both branches of the arterial blood supply, and nerves. http://www.chronicleforums.com

Lielle, je hebt gelijk gehad, hoor, dus je hebt me overtuigd.

vreemd trouwens dat de oppervlakkige en de diepe buiger zijn doorgesneden en de middenste niet.

Wat ook ergerlijk was om te lezen, was dat sommigen vonden dat ze het dier een kans hadden moeten geven.

Sommige mensen zijn niet goed wijs. Boos!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 11:36

Djiez, wat een akelig ongeluk Verdrietig Wat moet de ruiter zich ook ellendig voelen Ach gut

En voor dat soort reacties heb ik geen woorden. Ik ben ervan overtuigd dat hij die gekregen zou hebben als er ook maar de minste kans was geweest op een paardwaardig herstel.

voor reacties op de O'Connor site.
http://guestbook.oconnoreventteam.com/default.asp

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 11:38

Nou, idd, het is echt bizar hoor, gewoon zulke idiote pech, en kunnen de beste en sterkste sportpaarden gewoon stomweg omkomen...

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 11:41

Arme Theodorable, arme Karen Verdrietig .. die pony was groots

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 11:49

Nog een paar berichten
cyriz's mom schreef:
apparently there are already rumors flying around about what happened and I was asked to post some of the details in order to nip the rumors in the bud.

Karen and Max were hacking Teddy and another horse this morning (don't know which one). Teddy was being frisky and they decided Max should dismount and walk him back. He spooked and got away from her and ran back to the barn where he suffered a catastrophic injury to one of his hind legs and the decision was made to euthanize him.

One of those things that could happen to any of us any time.

Give your ponies (big and small) extra hugs today. You just never know.

en een geweldige foto
http://i20.photobucket.com/albums/b246/ ... 0_3123.jpg