Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
sflj schreef:Maar er staat wel in de wet dat je met je paard niet op een fietspad mag komen, toch? Volgens de tekst was dat wel t geval.
Lijkt me duidelijk dat die ruiter dan toch fout geweest is? Dat jongetje mocht daar fietsen, staat toch nergens dat een 8 jarig kind dat niet mag?
runningkawa schreef:Maar heel vaak heb je naast het fietspad wel een berm buiten de bebouwde kom en dan niet eens tussen de weg en fietspad in, maar helemaal rechts
Karl66 schreef:Maar is niet altijd een berm waar je kan rijden en de berm is daar officieel ook niet voor bedoeld. Dus daar kan je geen wetgeving voor maken. Dan krijg je weer allerlei uitzonderingen omdat er geen berm is, of omdat de berm onbegaanbaar is doordat het bijvoorbeeld stikt van de molshopen of of of...
Ik zou het helemaal geen gek idee vinden als de wet op deze manier aangepast zou worden.
Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) (geldend op: 28-05-2008) schreef:Artikel 8
1. Ruiters gebruiken het ruiterpad.
2. Zij gebruiken de berm of de rijbaan indien een ruiterpad ontbreekt.
Wendy schreef:Zodra ze hier in Twente eens ruiterpaden aan gaan leggen praten we verder.
Want dat is nu juist het punt, er zijn in Twente helemaal geen voorzieningen voor ruiters. Je hebt meestal de keuze tussen rijbaan, fietspad of stoep. Het spijt me zeer, maar dan kies ik toch echt voor het fietspad.
Kuggur schreef:Het is precies dit soort domme/arrogante instellingen ("als ik het niet eens ben met de wet hoef ik me er niet aan te houden, of ik daar anderen overlast mee bezorg of zelfs in gevaar breng is niet mijn probleem...")die er voor kunnen zorgen dat de wetgever zich dermate aan het wangedrag van de ruiterij gaat ergeren dat het paard helemaal uit het verkeer wordt geband. En terecht.
Of het je spijt of niet, je hebt wettelijk gezien geen keuze tussen de opties die je noemt (en als je dat niet wist hoor je al helemaal niet op de openbare weg thuis!)
sflj schreef:De ruiter was fout. Hij / zij mag namelijk helemaal niet op het fietspad komen dus als een fietser daar hinder van heeft of nadelige gevolgen van ondervindt, heeft hij het volste recht.
Anya schreef:Ik bedoel maar.. en tot die tijd neem ik het fietspad.
Knappe rechter die me veroordeelt voor het achterlaten van paardenvijgen op een fietspad. Het staat a. niet in de APV, b. het op het fietspad rijden is een overtreding, GEEN misdrijf. c. het op het fietspad rijden is in sommige situaties de enige veilige optie. d. het aantal ongelukken van fietsers die wegens paardenvijgen uitglijden en de nek breken is eh zeer beperkt en behoort daarmee tot het normale risico van het deelnemen aan het verkeer. De fietser kan ook uitglijden over een plastic zak of een hondendrol, wat pas gemaaid gras, een nat wegdek, sneeuw
En ik kan me niet herinneren dat iemand ooit een hondeneigenaar heeft aangeklaagd voor het hebben van hondenpoep onder de schoen.
Anya schreef:Kugger met alle respect. Ik ben geen recreant in het verkeer. Ik ben bestuurder.
Anya schreef:En ik ben gewoon WA verzekerd. Dus als mijn paard een fietser voor het hoofd trapt, dan ben ik daar ook voor verzekerd.
Anya schreef:Maar dan nog zijn er verkeersregels die van beide partijen inzicht verwachten in het verkeer. Je hoort inzicht te hebben in alle participanten op de weg. Dus ook paarden. Het heel erg dicht passeren van een paard getuigt van weinig inzicht Net zoals het van de sokken rijden van een fietser door een brommer of auto van weinig verkeersinzicht getuigt. Een rechter zal daar altijd rekening mee houden (in het geval van een civiele zaak om schadevergoeding), tenzij de (deels) schuldige onder de 14 jaar oud is.
Anya schreef:Tenslotte weet ik dat ik slechts een boete kan krijgen als ik op het fietspad rijd. Zoals gezegd: ik pleeg geen misdrijf. Ik schrijf dus niet voor niets: "knappe rechter die me veroordeelt". De schuldvraag wegens op het fietspad rijden is gewoon niet hard te maken. Zeker niet in een land waar op het fietspad rijden wegens veiligheidsoverwegingen ussance is.
Anya schreef:Een directe oorzaak-gevolgsituatie is iets anders (mijn paard trapt direct uit). Maar niemand is voor zover ik weet aangeklaard voor het achterlaten van een hondendrol in de goot (rijden ook fietsers). Je krijgt hooguit een boete als je de drol niet opraapt binnen de bebouwde kom. En niemand is aangeklaagd wegens het weggooien van een plastic zak waar iemand dan over uitglijdt (en er ligt wat rotzooi op straat). Zolang in de APV niets staat over paardendrollen, kan ik hooguit een boete voor rijden op het fietspad krijgen.
Anya schreef:Met andere woorden Kugger: ik denk dat je beter moet lezen wat er staat, in plaats van interpreteren wat je denkt dat er staat.
Karl66 schreef:Het aantal ruiters is helemaal niet interessant. Bij de keuze van de wetgever gaat het er om een zo verkeersveilig mogelijke situatie te creëeren. Dan levert een ruiter op de rijbaan veel meer verkeersonveiligheid op dan een ruiter op een fietspad. Een snelheidsverschil van meer dan 70 km/u is gewoon levensgevaarlijk, vandaar dat ze op die plekken de fietsers ook van de weg af hebben gehaald en naar een fietspad hebben verplaatst. Een nog langzamer paard heeft dan helemaal niks op zo'n weg te zoeken.