Zeldzame ezeltweeling waarvan een veulen met x-benen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MilleniumK

Re: Zeldzame ezeltweeling waarvan een veulen met x-benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 16:25

wat een schatjes! hoop dat het ezeltje snel beter word!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 16:30

Irene2 schreef:
EricPrast schreef:
Het spijt me, maar voor dat gepruts met die spalken, waarvan je nog maar moet afwachten wat het uiteindelijke resultaat er van zal zijn, heb ik geen goed woord over. In de tussentijd zit het arme beessie er tegen wil en dank mee opgescheept.

Als een dier dermate misvormd ter wereld komt dat het door deze misvorming in normaal functioneren belemmerd of verhinderd wordt, dien je het nmm. uit zijn lijden te verlossen. Punt.

Als dit dier "in het wild" geboren was geworden, had het geen dag geduurd voordat het ten prooi was gevallen aan een grote carnivoor. Dat is de manier van Moeder Natuur om dit soort vergissingen te corrigeren, maar wij mensen moeten het natuurlijk weer zo nodig beter willen weten.

zullen ze jou dan ook maar direct een spuitje geven als je een keer van de fiets/paard valt, je zou het namelijk nooit overleven in de natuur.
zonde dat je er zo over denkt. het is zeker zo dat hij in de natuur niet zou overleven, maar spalken is echt niet zo erg.
ik kan je mening wél begrijpen als er operaties aan te pas komen.

met dieren hebben we de mazzel dat er iets bestaat als inslapen en dat dat ook mag.
het beestje is zover ik begrijp al 2 keer geopereerd.
en mensen en dieren zijn totaal verschillend in dat opzicht dus niet te vergelijken.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 16:51

Bij pasgeborenen bestaat het bot voor een groot deel nog uit kraakbeen. Later wordt dit omgezet in gewoon bot. Kraakbeen is veel flexibeler dan gewoon bot. Ik neem aan dat dit ezeltje een redelijk goede kans maakt op rechte benen straks dankzij deze spalken nu..

ladolcevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 17:30

EricPrast schreef:
Het spijt me, maar voor dat gepruts met die spalken, waarvan je nog maar moet afwachten wat het uiteindelijke resultaat er van zal zijn, heb ik geen goed woord over. In de tussentijd zit het arme beessie er tegen wil en dank mee opgescheept.

Als een dier dermate misvormd ter wereld komt dat het door deze misvorming in normaal functioneren belemmerd of verhinderd wordt, dien je het nmm. uit zijn lijden te verlossen. Punt.

Als dit dier "in het wild" geboren was geworden, had het geen dag geduurd voordat het ten prooi was gevallen aan een grote carnivoor. Dat is de manier van Moeder Natuur om dit soort vergissingen te corrigeren, maar wij mensen moeten het natuurlijk weer zo nodig beter willen weten.

No offence, maar;
Ik heb KWPN veulens gespalkt gezien die weer helemaal goed zijn gekomen. Het is absoluut de moeite waard om bij (door een verkeerde ligging in de baarmoeder) dit soort dieren te spalken. Leuk is anders dat ben ik met je eens. En als het echt geen zin heeft omdat het bijvoorbeeld erfelijk is dan moet je er natuurlijk niet aan beginnen. Maar ik durf er bijna om te wedden dat dit goed komt. De omstandigheden in de dracht hebben er voor gezorgt dat hij nu zo krom is.
Je brengt er de diersoort of ras niet mee in gevaar. Anders is het als we gaan ingrijpen bij dieren die en een erfelijk gebrek hebben en later ook nog in de fokkerij worden gebruikt. Dan ben je echt verkeerd bezig. Maar vertel dat maar aan de fokkers die ondanks ze weten dat hun merrie hoefkatrol-ontsteking of artrose heeft er toch zo nodig een veulentje uit willen fokken.

Overigens, maar dat is mijn keiharde mening, vind ik het onzin om zo'n ezeltje te fokken. Ik zie maar zelden een ezel die het echt goed heeft dus om zulke dieren te vermeerderen voor de lol, nee daar zie ik geen brood in. Maar als ze er eenmaal al zijn moet je ook zorgen dat ze een kans krijgen een normaal leven te lijden. Toch?

ladolcevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 17:31

reiziger schreef:
Bij pasgeborenen bestaat het bot voor een groot deel nog uit kraakbeen. Later wordt dit omgezet in gewoon bot. Kraakbeen is veel flexibeler dan gewoon bot. Ik neem aan dat dit ezeltje een redelijk goede kans maakt op rechte benen straks dankzij deze spalken nu..

precies. Pling

ladolcevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 17:33

moonfish13 schreef:
met dieren hebben we de mazzel dat er iets bestaat als inslapen en dat dat ook mag.
en mensen en dieren zijn totaal verschillend in dat opzicht dus niet te vergelijken.

Bloos Ehhh, mijn mening is na het lezen van deze opmerking iets bijgesteld; 2 operaties vind ik echt overdreven.
Daar zou ik niet snel aan beginnen. Maar ik kan dat helemaal nergens vinden in het verhaal, volgens mij is ie alleen gespalkt en gaat dat hardstikke goed nu. Verward Toch?
Laatst bijgewerkt door ladolcevita op 26-05-08 17:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 17:35

CharleyT schreef:
EricPrast schreef:

Complimenten dat je zo eerlijk reageert. Sluit me er helemaal bij aan. Dat je een hele horde, licht hysterische reacties zou krijgen was wel te verwachten.
Heel bijzonder zijn de reacties waar mens en dier op 1 lijn gesteld worden. Zo van als jij je been breekt......enz.
Helaas, dat zijn dieren, dat is toch net even anders dan de mens.
Bovendien snap ik die overtrokken dierenliefde niet, want op NATUURLIJKE wijze is toch super populair, als ik de diverse topics lees. En dit beestje zou inderdaad zonder kunst en vliegwerk van de mens allang overleden zijn. En dat is dus ook DE NATUUR. Maar nu even niet blijkbaar. Wel als het gaat over natuurlijk africhten rijden bekappen enz. De mens is toch een raar wispelturig wezen he.
Maar, nogmaals, ik sluit me vrolijk en gemeend aan bij jou mening.

Over het punt dat sommigen mensen en dieren op een lijn stellen zoals ik ook doe
Mensen zijn dieren

Aziza_XX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 17:35

EricPrast schreef:

Ik denk niet dat het dier er last van heeft. Wees blij voor het dier dat Moeder Natuur hem geen pijnlijke dood geeft waarbij hij mss veel meer zou afzien ..

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 18:07

ladolcevita schreef:
moonfish13 schreef:

Bloos Ehhh, mijn mening is na het lezen van deze opmerking iets bijgesteld; 2 operaties vind ik echt overdreven.
Daar zou ik niet snel aan beginnen. Maar ik kan dat helemaal nergens vinden in het verhaal, volgens mij is ie alleen gespalkt en gaat dat hardstikke goed nu. Verward Toch?

ik las ergens in dit topic dat het diertje al 2 keer geopereerd is.
waarom zouden ze anders al 30 000 euro inzamelen? voor die spalken??? Nors opkijken

ik ga mij nog eens even verdiepen.

Hannahnas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 18:08

EricPrast schreef:

Wees blij dat de we ontwikkeld zijn en dat we nu niet meer hoeven te jagen voor het vlees en dat we voor deze tijd geen dieren 'onnodig' laten sterven, ik persoonlijk denk dat dit nogal stellig is, kijk om je heen en je ziet dat wij ook niet meer in berenvellen ergens achter een zwijn aan jagen.

Maikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 18:09

ahh wat een schatjes Lovers

hoop dat ze hem kunnen helpen met die spalken Ja

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 18:13

Wat een schatjes, ik gun dat beestje met die spalken echt een gelukkig leven met rechte beentjes straks Haha!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 19:27

achgoss, ik hoop dat straks alles weer goed komt!

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 19:30

Die 2 hebben een hoogkwijlgehalte Lovers
Ik hoop dat het goed komt met die kleine frummel Haha!

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 22:15

Billy schreef:
JE kunt binnen 24 uur drukplekken krijgen, zeker bij een veulen wat hard groeit,
Er is ooit een veulen op bokt geweest wat spalken gehad heeft, die heeft ook de littekens op zn benen staan

Wel meer..

Ook het veulen van mijn instructrice heeft in de spalken gestaan wegens een breuk.. Dat beentje stond ook met een flinke afwijking. Het veulen trok als 1jarige een keer een sprintje, gleed onderuit en brak z´n been.

Ik vind het zielig voor het ezeltje. Als je benen zo staan lijkt het me niet dat zijn voorbenen ook goed genoeg kunnen groeien door de spalken. Ook zullen de benen niet van het sterkste bot zijn. Ik hoop dattie toch goed uit de spalken komt, maar ben bang dat ook dit een kort leven vol pijn voor het ezeltje zal zijn Ach gut

Rascha

Woonplaats: Equi-N-icE, hèt koelprodukt voor paarden en hun benen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 23:14

Gelukkig heeft het ezeltje al een baasje dat hem de kans geeft!!
In laten slapen kan altijd nog, maar ik denk dat dit niet nodig is, gezien dat hij het nu ook al redelijk goed maakt...
Ach, de ene eigenaar geeft het dier een kans, de ander kiest de weg van de minste weersrand...
En geld inzamelen voor zijn operaties, is toch geen drama? De donateurs geven vrijwillig, niet onder dwang...
Ze kunnen van mij ook wel geld krijgen, hoor!! Stort ook liever aan zo'n dier dan aan een land waar het uiteindelijk niet op de juiste plek komt...

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 00:48

Moderatoropmerking:
aantal offtopicberichten verwijderd, graag ontopic blijven verder