Jongste deelneemster ooit gekwalificeerd voor Spelen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Re: Jongste deelneemster ooit gekwalificeerd voor Spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 18:17

Hermelientje schreef:
Op een vergelijkbare plaats vind je echt helemaal niemand uit het Nederlandse A-kader junioren. Dat ze (op dit moment) geen kans maakt op een hoge klassering is vanzelfsprekend. En natuurlijk kun je in Nederland niet naar de Olympische spelen als je op een vergelijkbare plaats op de wereldranglijst staat, want dan zijn er nog 15 wachtenden voor je (maar dat zijn heus niet de mensen uit het A-kader junioren).

Dat komt omdat de A-kader Junioren een Z2-proef rijden en geen GP.
Als zij nl. over zouden gaan naar de GP zouden ze meteen hun kansen verspelen om naar EK's ed te kunnen. En hoeven ze vervolgens ook niet meer bij de YR aan te kloppen.
De basis in Nl op GP-niveau is al zo breed dat je hier er echt niet tussen komt.

Wil niet zeggen dat ik het niet knap vind, maar ik plaats het wel even in een wat ruimere context.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 20:37

Fitzroy schreef:
Hermelientje schreef:
Op een vergelijkbare plaats vind je echt helemaal niemand uit het Nederlandse A-kader junioren. Dat ze (op dit moment) geen kans maakt op een hoge klassering is vanzelfsprekend. En natuurlijk kun je in Nederland niet naar de Olympische spelen als je op een vergelijkbare plaats op de wereldranglijst staat, want dan zijn er nog 15 wachtenden voor je (maar dat zijn heus niet de mensen uit het A-kader junioren).

Dat komt omdat de A-kader Junioren een Z2-proef rijden en geen GP.
Als zij nl. over zouden gaan naar de GP zouden ze meteen hun kansen verspelen om naar EK's ed te kunnen. En hoeven ze vervolgens ook niet meer bij de YR aan te kloppen.
De basis in Nl op GP-niveau is al zo breed dat je hier er echt niet tussen komt.

Wil niet zeggen dat ik het niet knap vind, maar ik plaats het wel even in een wat ruimere context.

In 2006 is Diederick van Silfhout Grand Prix gestart, ik meen dat hij toen met 17 de jongste ter wereld was, dat vond iedereen een hele knappe prestatie. Een jaar later won hij nog een team goud op het EK voor junioren, trouwens ook een knappe prestatie (maar dat mag dus kennelijk gewoon, dus hoezo vergooien A-kader junioren hun kansen als ze Grand Prix starten?)

Waarom het dan opeens anders zou zijn omdat het hier om een Braziliaanse gaat blijft mij een raadsel. Het zijn toch echt dezelfde O juryleden die haar die scores hebben gegeven, zoals onder andere Withages, nb voorzitter dressuur bij de FEI. Mensen die dus beweren dat zij deze scores krijgt terwijl ze niet op het bijbehorende niveau presteert zeggen dus eigenlijk dat de internationale juryleden haar veel te hoog waarderen. Waar is die mening dan op gebaseerd?

Zoals iemand anders al zei, de dressuurtop is veel breder in Nederland dan in veel andere landen, maar dat betekent echt niet dat er niet opeens iemand uit bijvoorbeeld Mexico, Brazilië, Colombia, Letland, Polen of waar dan ook kan komen die geweldig kan rijden.

Als je het in een ruimere context wilt plaatsen moet je ook echt bereid zijn om wat verder te kijken dan Nederland. Waar Nederlanders vooral erg goed in zijn is beweren dat zij het beste ter wereld hebben, zoals het onderwijs Haha!

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 09:02

haha Anky mag wel gaan oppassen, en een Lusitano!!! Tong uitsteken
Dat is ook weer eens wat anders.... heel knap gedaan. Pling

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 15:12

Knap zeg!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 16:11

Overigens was Annemarie Keijzer bij mijn weten ook zestien toen ze naar de OS ging met Amon.

Ik weet niet waar het idee vandaan komt dat Brazilië een of ander geitenland is. Waar ze dan geen DA begeleiding etc zouden hebben. In Brazilië is paardrijden een elite sport. Meestal kopen ze een paard en gaan dan privélessen nemen, van een (internationale) trainer die het paard ook rijdt. Of ze komen al uit een familie van fokkers/ruiters en treden gewoon in de voetstappen. Krijgen dus ook privé lessen op een door hun trainer opgeleid paard, vanaf hun zesde ofzo...Ze hoeven niet te beginnen op een manegepaard. Ze geven SMAKKEN GELD uit aan paarden, training, verzorging etc.
Paardenmensen zijn daar gewoonlijk stinkend rijk. Goede paarden zijn niet weggelegd voor het gewone volk. Overigens is er ook nog een geval bekend van een karrepaard daar dat in de internationale springsport terecht kwam met een meisje. Dus dat is zelfs niet helemaal uitgesloten, maar in het algemeen is paardensport daar iets voor de upperclass, mensen die zich bewegen in de wereld van sterren en royalties en niet kijken op een paar duizentjes.

De Lusitanos daar zijn vaak van Portugese fokkers die op de Amerikaanse markt mikken. Amerikanen kopen makkelijker in Brazilië dan in Portugal.
De Lusitano is een allround paar dat zeer geschikt is voor alle takken van paardensport, ik begrijp een opmerking als :En nog wel met een Lusitano, dus ook totaal niet. Dat is zwaar onderschatten van de mogelijkheden van paarden binnen dit ras.

Ze heeft vorig jaar al in de Pan Amerika gestart (de equipe werd getrained/vorbereid door de zweed Eric Lette) . Het was wel een verrassing dat ze daar door de voorselectie kwam want de andere ruiters waren MEER ERVAREN (dus het is niet zo dat ze de beste was van de slechteren). Ze was Junioren kampioen van het land, ook met sterke tegenstand, etc.
Heeft al heel wat overwinningen op haar naam staan, en is dus niet zomaar een geluksvogel ofzo.... het is een gevolg van een systematische carrière (waar internationale trainers mee gemoeid zijn).

MioEnTia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 20:35

Lusitana schreef:
Overigens was Annemarie Keijzer bij mijn weten ook zestien toen ze naar de OS ging met Amon.

Ik weet niet waar het idee vandaan komt dat Brazilië een of ander geitenland is. Waar ze dan geen DA begeleiding etc zouden hebben. In Brazilië is paardrijden een elite sport. Meestal kopen ze een paard en gaan dan privélessen nemen, van een (internationale) trainer die het paard ook rijdt. Of ze komen al uit een familie van fokkers/ruiters en treden gewoon in de voetstappen. Krijgen dus ook privé lessen op een door hun trainer opgeleid paard, vanaf hun zesde ofzo...Ze hoeven niet te beginnen op een manegepaard. Ze geven SMAKKEN GELD uit aan paarden, training, verzorging etc.
Paardenmensen zijn daar gewoonlijk stinkend rijk. Goede paarden zijn niet weggelegd voor het gewone volk. Overigens is er ook nog een geval bekend van een karrepaard daar dat in de internationale springsport terecht kwam met een meisje. Dus dat is zelfs niet helemaal uitgesloten, maar in het algemeen is paardensport daar iets voor de upperclass, mensen die zich bewegen in de wereld van sterren en royalties en niet kijken op een paar duizentjes.

De Lusitanos daar zijn vaak van Portugese fokkers die op de Amerikaanse markt mikken. Amerikanen kopen makkelijker in Brazilië dan in Portugal.
De Lusitano is een allround paar dat zeer geschikt is voor alle takken van paardensport, ik begrijp een opmerking als :En nog wel met een Lusitano, dus ook totaal niet. Dat is zwaar onderschatten van de mogelijkheden van paarden binnen dit ras.

Ze heeft vorig jaar al in de Pan Amerika gestart (de equipe werd getrained/vorbereid door de zweed Eric Lette) . Het was wel een verrassing dat ze daar door de voorselectie kwam want de andere ruiters waren MEER ERVAREN (dus het is niet zo dat ze de beste was van de slechteren). Ze was Junioren kampioen van het land, ook met sterke tegenstand, etc.
Heeft al heel wat overwinningen op haar naam staan, en is dus niet zomaar een geluksvogel ofzo.... het is een gevolg van een systematische carrière (waar internationale trainers mee gemoeid zijn).

Idd Knipoog !

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 21:34

Hehe!! Eindelijk iets waar ik over kan meepraten als ervaringsdeskundige!!
(Niet dat ik op mijn 16de ook gekwalificeerd was voor de spelen... Haha! )
Maar omdat ik in Sao Paulo woon, de combinatie vaak heb zien rijden en veel op FEI wedstrijden in Brazilie rondgewandeld heb.

De paardensport is geen onderontwikkelde sport hier. Voltige, eventing en springen, Working Equitation, dat zijn toch wel de troeven van dit land. (Nelson & Rodrigo Pessoa vervoeren hun paarden niet in een tijdelijk gehuurde Carnavals wagen uit Rio, en springen niet over omgevallen kokosnootbomen.) Maar dressuur.... dat is in handen van de europeaanse expats maffia en een spaarzaam groepje rijke brazilianen. Daarbij is dressuur hier een mannensport. Dat maakt haar selectie ook extra speciaal. Een -braziliaanse- vrouw in de dressuur!!! Knipoog Hier een uitzondering.

Het niveau is inderdaad lager dan in Nederland/Duitsland. Maar dan vergelijk je het ook meteen met de 2 beste dressuurlanden. Dus is niet moeilijk om een lager niveau te hebben.
Om jezelf te verbeteren in Brazilie zul je of naar Europa moeten of Europa in de vorm van trainers naar hier halen. Vooral Jan Brink is een vaak geziene gast hier, en doet ook goede zaken. 90% van de dressuurpaarden hier zijn Lusitano. De rest zijn warmbloeden geimporteerd uit Nederland, Scandinavie of Duitsland. Dus ja, ze komt op een Lusitano.

Een ander verschil is dat je hier geen winstpunten systeem kent. Je hebt wat niveaus en als je wilt kun je eens hoger starten. Dan weer eens lager, en dan weer eens hoger. Zonder beperkingen. De startgelden zijn echter enorm, dus je moet wel goed nadenken of je je startgeld niet beter kunt investeren in wat extra lesjes. Zo kun je dus heel snel, met wat spaargeld, in een Intermediar wedstrijd meerijden, ongeacht de punten die je rijdt. (de publieke vernedering krijg je er gratis bij.)

Erg veel concurrentie is er ook niet zoals in Nederland, omdat maar weinig mensen zoveel geld en tijd hebben om paarden te onderhouden en te kunnen starten. (Club Hipica Santo Amaro, 1500 euro per maand per paard, inclusief je eigen paardpoetser en opzadelaar, maar exclusief "partnergeld". Maar dan heb je ook wat!!)

Er zijn best wel wat dingen mis met de braziliaanse dressuursport, omdat alles in handen is van te rijke ruiters die rijden op de wedstrijden die ze zelf sponsoren en dan ook graag zelf (voor het oog van hun zakenrelaties) winnen. Lips are sealed

Er zijn ook goede dingen. Zoals op elk niveau moet je de proef uit je hoofd leren, ook als beginner. Hier geen voorlezers toegestaan. (daarom rij ik hier ook geen wedstrijden, ben nog teveel bezig met sturen en dergelijke.) Na elke wedstrijd, op elk niveau, word het paard na de proef gecontroleerd op bloed in de mond, bloed ergens anders, de scherpte van de spoor, illegale bitten, foute hoofdstellen, knellende kettingen en strakke neusriemen en ander oneerlijk vermaak. Klinkt heel diervriendelijk, maar bedenk dat dit initiatief niet zonder aanleiding was. Verder heb je ook op lagere niveaus altijd meerdere juryleden die je proef beoordelen. En ik moet zeggen dat iedereen hier op redelijk niveau, zonder uitzondering, een mooie zit en houding heeft.

Neemt niet weg dat Luiza zeker kan rijden!! Net zoals haar oudere zus. De FEI wedstrijden worden gejureerd door europese en amerikaanse juryleden, dus als het heel dramatisch was zou ze niet met deze punten gekwalificeerd zijn.
Niets "afdoenend" aan haar prestatie, maar aangezien iedereen hier GP mag starten, is de jury blij en goed gestemd als er eens eentje binnenkomt die wel kan appuyeren.

Is haar niveau dan fantastisch?
Nou, ze is nog niet consistent met haar prestaties. Maarja, wat verwacht je, perfectionisme? Vorige zondag ging het niet zo goed, de galopwissel om de pas lukte niet, Samba viel meerdere keren uit de passage, de uitgestrekte draf stokte, ze was steeds te vroeg of te laat met de muziek, het was niet hun dag. Als ze zo rijdt op de olympische spelen zullen jullie allemaal denken dat het een soort van wildcard show is a ala Eddy the Eagle. Ze kan zooooooooooooooooooveel beter. Ik gun het haar van harte om te stralen met Samba in China. Al helemaal met 16 jaar... Al rijdt ze in Peking 54%, so what, elk jaar zal ze beter rijden, en mag Nederland op gaan passen. Haha! <<<Brasilian TakeOver!>>>

Nog 1 puntje dan van uw braziliaanse correspondent. Haar kur van vorig jaar was geweldig. De muziek fantastisch. Alles afgestemd op haar paard Samba. Met.... Samba muziek! De binnenkomst was indrukwekkend, en ik weet zeker dat iedereen in de buurt hun hoofd om zou draaien. Hele frisse verassende proef met vernieuwende muziek passend bij de jonge combinatie. Ik heb genoten. Nu heeft ze begeleiding van een oudere zwitserse mevrouw van de FEI. Om tot mijn verbazing met een proef te komen met klassieke muziek, en nog heeeeel ouwerwets ook.

PLEASE LUIZA, HAAL JE OUDE PROEF UIT DE DOOS EN RIJ DIE IN CHINA!!!

(Brazil gaat trouwens meer records breken, want de andere gekwalificeerde deelnemer (Rogerio, 26 jaar) is de eerste negroide man die aan de olympische dressuur meedoet. Uiteraard ook op een Lusitano.)

Hier de 2 sterren:
Afbeelding

lisetjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 22:22

woooww ik wil ook Tong uitsteken nu 2 jaar Slapen ga ik echt niet redden heb niet eens een paard Tong uitsteken

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 14:04

Leuk stukje heb je geschreven, Rivano! Lachen

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 14:08

Geweldig stukje en daarnaast ook erg leerzaam.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 16:19

Wow, Rivano. Duidelijk stukje, jij mag van mij vaker iets schrijven *LOL* .

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 03:55

Het was wel wat lang... Haha!
Maar kort en bondig is niet aan mij besteed.
(Tja, dat past ook wel in de braziliaanse way-of-life.)