Australische regering gaat 6000 wilde Brumbies doodschieten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vikki

Re: Australische regering gaat 6000 wilde Brumbies doodschieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 09:34

Die plaatjes vertegenwoordigen niet de enige manier Sorro. Dat zijn zeker geen leuke foto's, maar het kan ook anders met een goede schutter an de juiste middelen. Leuk is het niet en wordt het ook niet, maar de alternatieven zijn imo dus nog akeliger. Wat dus niet wil zeggen dat ik dit niet akelig vind, maar ik bekijk het wel in een wat ander perspectief. Mijn vriend is opgegroeid in de Australische outback en na zijn uitleg over het hoe, wat, waarom kijk ik er wel wat anders tegen aan.

CG; zoals ik het begrepen heb van mijn bf, is de regering al bezig met dit probleem zo lang hij heugen kan. Dit is niet iets van de laatste tijd alleen. Jonge dieren vangen en verkopen is denk ik misschien ook niet echt een hele reeele optie, want het zijn wel wilde dieren die ook ziektes bij zich zullen / kunnen dragen waar niemand op zit te wachten.

monikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 11:26

Schandalig !!
Je zal het ene dier maar wezen ....
Ze schieten altijd maar wilde dieren dood als er te veel van zijn :S
6000 vindt ik wel heel erg veel Gaaaap

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 11:29

Vreselijk zeg Boos! Idd, los alles maar lekker op met een kogel. Zo gaat dat in deze wereld! 6000 gezonde paarden worden op vreselijke manier van het leven beroofd. Dat dat nog kan in deze tijd zeg. Bah bah bah Verdrietig

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 20:37

Als het terrein onbegaanbaar is kun je ze ook met een helicopter bij een drijen naar wel een begaanbaar stuk lanfd,
Daar kun je ze vangen en dan op transport naar een slachterij, waar het, als het goed is, wel humaan geslacht (in 1 x dood) kunnen worden en niet zo als nu vaak kreperen door allerlei schotwonden en andere verwondingen en niet barend van een veulen of moeders met veulen aan de voet elkaar kwijdraken en zo.
En er zijn ook best wel alternatieven om het niet zo ver te laten komen zoals het nu is, deze zijn al meer dan genoemd.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 01:01

Feit blijft gewoon dat door de laksheid van regeringen (niet alleen in Australie) dieren de dupe worden van onze eigen stommiteiten. Alsof het aantal Brumbies ineens vertienvoudigd is de laatste paar jaar. Als ze 30 jaar geleden wat meer hadden gedaan, liepen er nu niet zoveel en hoefde er nu niet op deze manier gehandeld te worden.

@Vicky: de foto's zullen niet maar een paar gevallen zijn. Ik heb jaren terug filmpjes gezien op tv (meegefilmd vanuit de helicopter) en daar werd je ook niet vrolijk van. Je kan onmogelijk vanuit een vliegende helicopter een bewegend paard zo door zijn kop schieten dat hij in 1 keer dood is. Of je moet een opleiding als sniper gedaan hebben (wat bij de gemiddelde "parkranger" zeer zeker het geval niet is.. Op die filmpjes was duidelijk te zien wat voor geweren er gebruikt werden; hele simpele machine geweren. En die staan nou niet bekend om hun nauwkeurigheid.
Als het dan toch zo moet, doe het dan goed. Zorg voor correct opgeleide schutters die hun doel kunnen raken. Kost wat meer geld en tijd, maar wel zo humaan.

Uiteindelijk draait het maar om 1 ding. Wij als mens willen steeds meer van alles. De reden waarom mensen op veel plaatsen ter wereld last hebben van dieren is, omdat we GVD in HUN gebied zitten. Zij lopen niet door onze dorpen heen enz, wij bouwen een dorp midden in HUN leefgebied.

Voor het voortbestaan van de natuur zou het een idee zijn om massaal mensen te gaan steriliseren. Wij zijn de enige "diersoort" die echte schade aanricht...

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 01:35

ik vind het wel makkelijk oordelen hoor, tuurlijk is het sneu voor die paarden maar er moet een oplossing komen, die ponies hebben geen natuurlijke vijand sterker nog ze horen eigenlijk niet eens in australie thuis aangezien ze zijn ingevoerd. we bouwen dus niet waar hun eerder waren want mensen waren er nou eenmaal eerder dan deze paarden, ze horen dus helemaal niet in australie thuis....en dan zeggen dat australie groot genoeg is is te makkelijk aangezien het grootste deel woestijn is en de ponies daar echt niet zo van houden.........

niet elk paardje kan nou eenmaal vertroeteld worden, had je het wel okay gevonden als er leeuwen zaten die ze opaten? wat dan lijden de paarden niet? er moet gewoon wat gedaan worden aan die paarden want ze maken echt alles stuk, ze hebben echt geen respect voor een tuin ofzo er gebeuren gewoon ongelukken, dus het kan gewoon niet langer zo, anti conceptie is een leuk idee maar werkt natuurlijk alleen op de lange termijn, dus mischien een deel afschieten en het andere deel anticonceptie?

leven jullie dan ook zo mee met de konijnen in australie die massaal afgemaakt worden? daar zijn er ook veel te veel van en ze richten veel schade aan......of de everzwijnen hier in NL waar weer op gejaagd mag worden? er is nog heel wat dierenleed hier in de wereld hoor daar is een kogel niks bij.....

mirjam_kl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 11:28

Het probleem is duidelijk groot, anders zullen ze echt niet zo'n beslissing maken. Ik vind het wel gewoon kunnen, denk ook even aan andere dieren die hier onder te lijden hebben. Teveel paarden betekend ook dat de grond wordt vertrapt en daardoor nieuwe opkomende planten geen kans meer hebben. Dit betekend weer dat andere dieren bijvoorbeeld minder voedsel hebben.

Het is een beetje hetzelfde als de zwijnen op de veluwe. Iedereen wil ze beschermen, maar geloof me het wordt gewoon gevaarlijk. Tuinen worden omgeploegd, campings worden op z'n kop gezet, het bos wordt omgewoeld. Op een gegeven moment is het gewoon geen gezonde populatie meer.

De brumbies kun je echt niet vergelijken met onze tamme paardjes hier. Je zult er echt niet bij kunnen staan van, ahhh kom maar ik help je wel. Dat is gewoon niet de realiteit. Deze paarden zijn wild en kunnen dus ook aanvallen!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 11:53

Ik vraag me af of schieten niet veel eerlijker is dan de dieren maar te laten uithongeren (Oostvaardersplassen) of de natuur te laten verwoesten, zodat inheemse dieren er ook niet kunnen leven. Moeten ze natuurlijk wel gericht kunnen schieten, wat me lastig lijkt vanuit een helikopter... Anyway, de zaak is inderdaad uit de hand gelopen, maar als men eerder was begonnen aan een vorm van beheer, had dat misschien ook weer protesten gegeven, zo van: laat die beestjes toch, ze kunnen geen kwaad, leven blij in de natuur, heeft niemand last van, enz enz...
En jaarlijks vangen is leuk in de Dülmen en New Forest, Dartmoor ed., ik weet alleen niet of dat wel zo makkelijk is uit te voeren in Australië...
Hoewel een vorm van geboortebeperking uiteindelijk wel het meest diervriendelijk is het de vraag of of het daar goed is uit te voeren.

Wat de zielige foto's betreft: ik heb ook zielige beelden gezien van bevallende dieren die door wilde dieren levend aangevreten werden, of dieren die onder water gehouden werden met hun neus, zodat ze verdronken, is ook niet leuk om te zien hoor, maar ja, dat gebeurt niet door mensen, en dan is het niet interessant voor de dierenbeschermers...
Het is voor ons makkelijk te zeggen hoe het niet moet, maar hoe moet het dan wel...

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 22:15

Zoolgangster schreef:
Het is voor ons makkelijk te zeggen hoe het niet moet, maar hoe moet het dan wel...

Helemaal waar Lachen

Het vreemde is alleen vroeger had de natuur ons toch ook niet nodig om te zorgen dat alles goed gaat? Waarom nu dan wel?

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 22:34

Mii_Jessica schreef:
Het vreemde is alleen vroeger had de natuur ons toch ook niet nodig om te zorgen dat alles goed gaat? Waarom nu dan wel?

Omdat wij steeds meer gebieden in beslag nemen, waardoor dieren minder ruimte over hebben. Wij wilen de natuur regelen, maar de natuur laat zich niet beinvloeden.

Verder, als dieren door andere dieren worden opgegeten, is dat een natuurlijk proces. Tuurlijk is dat sneu om te zien hoe een klein hertje wordt opgegeten, maar zo werkt de natuur.

Wbt konijnen en zwijnen in Nederland, er is teveel gerommeld met de populaties. Jaren terug waren er te weinig konijnen in de duin gebieden. Hier zijn toen konijnen uitgezet. Ging een tijd je goed doordat de populatie binnen de perken werd gehouden door o.a. vossen. Op een gegeven moment hadden we teveel vossen, waardoor jacht weer was toegstaan. Vossen aantal daalde dusdanig, dat de konijnen populatie uit zijn voegen groeide. Zo blijf je rotzooien.

Wat er gebeurt in de Oostvaardersplassen keur ik zeker af. Het idee van Natuurbeheer om een stukje echte natuur te creeeen is gefaald. Je kan hier geen gebied maken dat zichzelf in stand houdt, daar is de ruimte simpelweg niet voor. Paarden en bizons die daar lopen hebben geen natuurlijke vjianden, dus wordt het aantal te hoog.

Wat betreft de Brumbies, ik zeg niet dat er niets aan gedaan moet worden, het gaat mij erom dat er een andere methode bedacht wordt of dat er goede schutters komen. Ze kunnen de kuddes met helicopters bijeen drijven en dan van korte afstand schieten zodat de dieren niet lijden.
Vroeger hadden de paarden wel een aantal natuurlijke vijanden in Australie, waaronder de Dingo. Maar die is nu in de problemen gekomen doordat er massaal op ze gejaagd is vanwege mogelijk gevaar voor de mens.
Ik vind wel dat Australie een beetje een rommeltje maakt van het dierenbestand. De konijnen ziekte Myxomatose is in Australie voor het eerst gebruikt om de populatie in te dammen, zonder na te denken over de gevolgen wat leidde tot een verspreiding van ziekte zelfs naar het vaste land.

Nicolle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 16:04

vikki schreef:
Niks mis met Australiers hoor, mijn bf is best een aardige vent... Haha!

En tsja... ik denk dat een hoop mensen die hier reacties hebben geplaatst de realiteit niet helemaal onder ogen zien. Want hoe zouden jullie in hemelsnaam denken dat het anders kan? Enig idee hoe groot Australie (en het gebied waar de brumbies lopen) is? Daar kan je dit soort problemen niet zo simpel even vanaf de grond aanpakken. En een probleem is het helaas wel; de brumbies brengen schade aan aan de natuur waardoor het leefgebied van andere inheemse dieren wordt vernield en waardoor deze weer niet kunnen overleven... Ik vind het ook niet leuk, maar ja, soms moet er helaas gekozen worden tussen 2 kwaden. Met het soort amunitie dat ze daar gebruiken kunnen ze trouwens heel goed vanuit een helicopter een dodelijk schot lossen. Ook niet leuk, maar imo wel dier"vriendelijker" dan een te grote groep paarden laten verhongeren, een onnodige strijd met elkaar aan te laten gaan, andere inheemse dieren te laten (uit)sterven doordat hun leefgebied (en dus ook hun eten) vernield is...

Helemaal mee eens!
Het is niet leuk, dat weet iedereen. Maar is castreren de oplossing? Mij lijkt van niet. Hoe wil je in godsnaam wilde hengsten vangen? Die slaat je het licht uit ogen... Het is idd veel erger als ze moeten verhongeren, want daar lijden ze langer van dan 1 dag. En anticonseptie is ook al zoiets, dat gaat miljoene kosten en daar staat de regering ook niet op te wachten. Die paarden leven ook +/- 20 jaar. En als er nu anticonseptie gebruikt word, lopen er nog steeds te veel brumbies.
Ze hadden het idd beter bij kunnen houden, maar dat is weer achteraf.
Het is triest, maar er is bijna geen andere uitweg.

Voor de toekomst zouden ze wel wat veulens kunnen vangen en kunnen verkopen en de jacht natuurlijk wat beter in de hand houden.

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 16:06

Laten ze dan de paarden vangen en op een 'humane' manier slachten! Ik ben er wel tegen hoor! Maar dit is toch te erg?! Schande dat de mens zich weer met zoiets bemoeit!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 21:44

Op een humane manier slachten, dus in een slachthuis, is juist voor wilde paarden niet humaan, de stress (lees langdurige doodsangst) van het opsluiten en naar het slachter drijven is vreselijk groot voor paarden die nooit in aanraking komen met mensen.
Wat de menselijke bemoeienis betreft: Brumbies horen oorspronkelijk niet thuis in Australië, en hebben daar dan ook geen natuurlijke vijanden...Dan blijft de mens helaas over om de aantallen op peil te houden.

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 22:01

6000 vindt ik wel erg veel! Hopen dat ze er niet veel van merken..