Op hol geslagen Shire-merrie verwondt mensen op show

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sientje

Re: Woedende Shire-merrie verwondt verschillende mensen op show

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 01:42

Och jee... paard wilde inderdaad weg, en dan is zo'n dranghek voor zo'n reus natuurlijk niet veel hoger dan een stoepje. Clown
Van mij mag het woedend wel uit de titel. Is het een letterlijke vertaling? Woest zou ik dan nog logischer vinden, dat zegt meer iets over oncontroleerbaar. Want dat was ze wel. Knipoog
Gelukkig zijn er geen ernstig gewonden gevallen, paard sprong 'netjes' over hek waar bijna niemand stond.
Ik kan het me wel levendig voorstellen dat er geen houden meer aan is. Heb met grote regelmaat achter een wat eigenwijze B-pony hier op stal ge-gras-skied in het land. Qua snelheid verlies je het namelijk praktisch altijd. Eindigde altijd met mijn snufferd in het gras, de pony een meter of 10 verderop, grazend. Bloos Dus dat je dan, met een gebroken enkel, zo'n tank niet kunt tegenhouden, tsja, dat snap ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 01:46

Ik heb wel paarden voorgebracht...
In de keuringsbaan nog nooit troubles gehad maar ik heb nergens gezegd dat het niet te voorkomen is. En als je zelf iets breekt is het gewoon einde verhaal...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 06:44

bokt weet het weer beter,als jij door een bepaalde beweging je enkel breekt ga je echt niet denken: ohjee vasthouden hoor.
beetje zelfingenomen zeg.........

ik hoop dat t goed komt met de gewonde mensen en de merrie,het dier is niet woedend(stomme titel)maar gewoon bang

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 07:45

Ik vind het bericht wel een beetje overdreven. Zoiets als dit kan gewoon gebeuren, zo'n paard hou je niet als ze weg wil en ja, dat ze dat hek dan in haar paniek niet ziet/negeert.... ik vind het wel logisch. Heel vervelend als je er net achter staat, maar ik vind dit nou niet bepaald shockerend....

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 07:49

jeetje heftig zeg,
en idd nam ze het hek waar vrijwel geen mensen stonden

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 08:04

Misschien zijn die mensen daar net zo aan het kibbelen geweest als jullie hier en is daarom het paard in paniek geraakt.
Snoevie, jouw opmerking is zeker net zo typisch bokt hoor Bloos

Wat betreft het artikel...ik vind het ook erg overdreven. Ik zie echt geen woedend paard op dat filmpje, maar enkel een paard wat niet meer weet hoe of wat.
Prachtig stuk journalistiek weer hoor, geschreven door een echte paardenman/vrouw.
(echt niet dus)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 08:05

Dat kan zo maar gebeuren, op het jaarlijkse paardenfestival hier, brak eens een fries met wagen uit, het dier begon ineens te steigeren en te rennen, de kar kwam op zijn zij en brak af, het dier in blinde paniek er van door dwars door het publiek. Hij was al een tijd met zijn fries aanwezig, paarden zijn normaal al wat nerveuzer tijdens zulke evenementen en ineens kan het te veel worden.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 08:14

*woedend* Clown haha
Jammer voor de mensen die gewond zijn geraakt, maar ik vind het voor het paard ook beetje zielig, zo in paniek! arm dier Ach gut
Tjah, dieren zijn dieren...
Sommige mensen denken dat hun niets kan gebeuren als ze niet OP of ACHTER het paard staan...Grote fout

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 08:39

900 of 1000 kilo tegenhouden en terug nemen,.

Zelf bij de mijne van 450 kilo is het al gekkenwerk.
Als ze gaan dan gaan ze en of je nou een vent of vrouw bent... je kan het vergeten,

Wat je ziet in het filmpje is dat het paard zich van haar wegdraait... dan hou je het niet meer.
Als ze naar je toedraaien dan kan je ze nog om je heen laten springen maar van je af.... je kan vasthouden maar dan lig je echt helemaal open.
(1x een poging gedaan... en ik kan je zeggen.. dat voelt echt niet fijn)

S_hirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 08:55

Voor het paard en voor de mensen is het sneu. Maar als ik naar het filmpje kijk zo ongeveer bij 40 sec. staat het paard inderdaad al een beetje te draaien, draait der kont naar het hek en bij 52 sec. zie ik er een persoon naar toe lopen. Denk dat het paard daarom in paniek is. Kan er ook totaal naast zitten hoor Bloos

cocktail

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 09:00

Jeetje wat een tank he..

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 09:08

Esile schreef:
Nee woede is het zeker niet Paard is volledig in paniek. Zo koel in het hoofd zijn ze dus blijkbaar ook weer niet..

Ook een Shire kan schrikken en in paniek raken hoor....

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 09:28

wat een sterke beesten!!!! je kunt het niet voor mogelijk houden als zoon beest op je springt man!!!! Gaaaap

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 09:35

Wow dat is wel erg, zowel voor het paard als voor de mensen. Alleen het valt me wel op, zodra die merrie een beetje begint te draaien komt er iemand uit dat hokje alleen die komt ook van achteren wat later trapt de merrie naar achter.

Was het niet de doorklap dat die man er van achter op afkwam of zag ik dat verkeerd? (niet dat dat het minder erg maakt in tegendeel maar het viel me op Knipoog )

Edit: bontlover zag het idd ook al nu ik het lees.

Afbeelding

Een plaatje zodat het duidelijker is.
Laatst bijgewerkt door Pistasche op 09-05-08 09:49, in het totaal 5 keer bewerkt

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 09:36

geerke schreef:
ik begrijp het niet...een beetje paardenkenner ziet toch dat z'on dier niet in de stemming is,daar ga je de ring toch niet mee in,die breng je netjes terug naar zijn box en wacht tot ze gekalmeerd is...

Ik breng mijn paard ook niet terug naar de trailer als mevrouw niet in de stemming is op wedstrijd hoor Nagelbijten / Gniffelen...

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 09:52

Hhmppff, wie haalt het dan ook in z'n hoofd om een paard naar een show te brengen, als het dier daar duidelijk niet voor geschikt is?
Als een van onze wandelpony's zich zo gedraagt, gaat 'ie gewoon direct weer terug, want op drukke dagen als koninginnedag en andere feestdagen kan zelfs een shet nog behoorlijk wat schade aanrichten.
En deze mensen gaan dan doodleuk met een SHIRE naar een show, en dan ook nog persé de parade willen doen?
Levensgevaarlijk, maar dat is nu dus wel gebleken.

S_hirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 10:00

Pistasche schreef:
Wow dat is wel erg, zowel voor het paard als voor de mensen. Alleen het valt me wel op, zodra die merrie een beetje begint te draaien komt er iemand uit dat hokje alleen die komt ook van achteren wat later trapt de merrie naar achter.

Was het niet de doorklap dat die man er van achter op afkwam of zag ik dat verkeerd? (niet dat dat het minder erg maakt in tegendeel maar het viel me op Knipoog )

Edit: bontlover zag het idd ook al nu ik het lees.

Afbeelding

Een plaatje zodat het duidelijker is.

Ik denk inderdaad dat dat het ook is geweest. En zo een show is natuurlijk voor sommige paarden al spannend

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 10:18

Kelly_ann schreef:
Maar woedend? Paniek komt beter in de buurt denk ik.

Wat een misverstand weer. Alsof dat paard ineens zo kwaad word om dan te denken: kom, we gaan even wat mensen op stang jagen. Hamer
Het is heel erg wat er gebeurde, helemaal omdat het een Shire betreft, maar zelfs een Shet kan je niet houden als ie er echt vandoor wilt!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 10:25

Judje schreef:
Het is heel erg wat er gebeurde, helemaal omdat het een Shire betreft, maar zelfs een Shet kan je niet houden als ie er echt vandoor wilt!

Inderdaad ja.
Als bij ons Gino 't weer eens op z'n heupen krijgt met wassen (hij haaaaaat dat gedoe met waterstalen Clown) dan blijf ik ook liever uit de buurt.
Hij kan je nog hard raken als 'ie stijgerd.

Topoverkonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 11:56

Veel mensen zijn hier gelijk wel helderziend, ze weten op voorhand al wanneer een paard gewoon zenuwachtig is en wanneer het er vandoor zal gaan Knipoog

Als een paard trippelt enzo op een parade, dan vind ik het normaal. Dan ga je toch niet direct alle beesten terug naar stal doen? gelijk tantjeuh zegt dus...

Ik heb me ook al verschillende keren laten meesleuren, maar soms is het onverwacht en heb je gelost voor je het weet...

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 11:58

Een pony die trippelt is mischien niet zo gevaarlijk, maar een shire? Daar neem je zo'n risico toch niet mee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 12:11

Vergis je niet, als een pony echt wil dan gaat hij ook en kan hij ook een enorme ravage aanrichten hoor Knipoog Alleen weegt hij iets minder, maar het blijft een enorm sterk dier.

Dat het arme dier zo in paniek raakte zeg. Jammer voor die mensen ook dat het zo moest lopen. Hij ging echt dwars door dat hek heen. Top dat die andere paarden zo rustig bleven!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 12:12

Hij rende ook echt over die begeleider heen, lijkt me echt flink schrikken...

Hmm, een shet kan je nog wel houden, maar een grotere pony word idd moeilijker.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 12:16

wat wordt er nu met dat paard gedaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 12:20

Miss_Malfoy schreef:
Hmm, een shet kan je nog wel houden, maar een grotere pony word idd moeilijker.

Denk je dat? Als die shet ervoor gaat is hij ook weg. Ze zijn mss makkelijker te houden, maar dat neemt hun kracht echt niet weg als ze hebben besloten ergens voor te gaan. Zo ben ik eens een aantal meter met een mini shet meegesleept Bloos Nu had ik haar ook niet goed vast (aan het halster alleen) maar heb op een gegeven moment gewoon los moeten laten, ze was echt té sterk. Ik weeg 55kg, zo'n shet weegt veel meer en is dus ook veel sterker. Natuurlijk heeft het minder impact maar vooralsnog blijven paarden, ook al is het een shet, 10x sterker dan ons.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-05-08 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt