Ruiters en verkeer: een zeer moeizame combinatie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Psydoxy

Re: Ruiters en verkeer: een zeer moeizame combinatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 12:25

Silence schreef:
Hier gaan de automobilisten, vrachtwagens, motors, tracktors enz. namelijk wel aan de kant voor ruiters.
Ik wandel/rij nu bijna een jaar buiten op deze stal en er is nog nooit iets voorgevallen.
Auto´s remmen netjes af, als ze dat niet doen en je geeft een seintje doen ze dat alsnog, en passeren je stapvoets.
Vrachtwagens remmen af of zetten zelfs hun wagen stil en tracktors precies eender.
Pas als je ruim voorbij bent rijden ze heel rustig verder.

..... He Silence, kom jij zeker alle aardige mensen tegen die zich hier in de buurt wel gedragen Vork ......

Deze doorgewinterde bosruiter kan wel 100 voorbeelden noemen. Het grootste probleem is respect. Niet alleen van de automobilist maar ook van de ruiters.
De meeste automobilisten hebben altijd haast en houden gewoon geen rekening met andere weggebruikers. Deze ergeren zich al als er 3 fietsers naast elkaar fietsen dat ze op de rem moeten omdat er een tegenligger aankomt, en om dat maar even te laten zien wordt er even afgesneden.
Die knollen horen in de bossen en daarom niet op de weg. Toch zullen deze knollen over de openbare weg rijden om naar de bossen te komen.

We kunnen beter als ruiter ons altijd gedragen. Bedank als er een automobilist rustig gepasseerd is. Wordt niet boos als er een bijna je stijgbeugels eraf rijd.... het heeft toch geen zin. We kunnen ons als ruiters beter niet naar beneden halen maar altijd respect blijven tonen, daar bereiken we het meeste mee.

ghisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 12:28

Misschien dat vvn (veilig verkeer nederland) een keer een grootscheepse actie kan doen op tv ipv bij de manege's.
Wij weten wel hoe we in het verkeer moeten handelen bij paarden, maar de overige moeten nodig opgevoed worden. Misschien kunnen we hiervoor actie voeren of dat je bij je rijbewijs een aantekening moet hebben dat je een buitenrit te paard hebt gereden of een voorlichtings film hebt gezien wat er gebeurd als je roekeloos een paard passeerd.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 12:30

Mindim schreef:
Ik durf op het ogenblik niet met mijn bijna 3 jarige tinker te gaan wandelen om hem aan het verkeer te wennen. We zitten hier aan een b weg waar de auto bij het elkaar passeren al de berm in moeten. We hebben hier een berm van een meter en dan een diepe sloot. Hier rijden ook veel van die mega grote tractoren (kleintjes zie je hier niet meer) en denk maar niet dat die ook maar iets gas terug nemen. Het vervelende is dat die weg ook nog eens megalang is en de stal in het midden zit. Hoe we dit gaan oplossen?? Geen idee.

Tip: Eerst op zondagochtend vroeg gaan oefenen, dan rijdt er bijna geen groot verkeer en ook weinig ander verkeer... En het verkeer heeft meestal wat minder haast dan op andere dagen Knipoog

Mijn pony is ook niet 100% verkeersmak. (gaat wel met de jaren steeds beter Knipoog )
Hier heb ik dus mijn vorige stallen en ons huidige huis wel een beetje op uitgezocht...
Het liefst niet ver (100/200 meter?) van fiets- of bospad (dan kun je kijken of er iets groots aankomt in de verte, desnoods even ernaast lopen en dan bij een veiliger stuk erop klimmen) en bij drukke weg dan zeker een vrijliggend fietspad ernaast of aan de andere kant van de weg.
Dat hebben we nu ook. Aan onze kant ligt een breed fietspad. Met nog minimaal 2 meter berm tussen fietspad en weg. Ook stukken berm met zelfs nog een bomenrij ertussen dat breder is. Ik kan hier de zandpaden bereiken via fietspad en een smal weggetje met eigenlijk alleen bestemmingsverkeer. En een klein blokje om rijden met alleen klein stukje vrijliggend fietspad, en dan de wandel/fietspaden op.
Met mijn verkeersmakke merrie rijd ik doordeweeks ook wel over de landweggetjes, maar met mijn pony eigenlijk alleen in het weekend omdat hij op smalle wegen nog wel bang is voor groot verkeer. Dan komt het te dichtbij.

Hier houden ze overigens op de B-wegen meestal wel rekening met je, maar die zijn ook te smal om als auto elkaar te kunnen passeren zonder in de berm te komen. Is ook over het algemeen 60km gebied. Het is inderdaad jammer van die enkele uitzonderingen die het gevaar niet zien of het juist uit willen lokken. Als er al een trekker aan komt, dan gaan we als het even kan even een weideinham in, of oprit van iemand (en dan hopen dat ze niet net dan gaan poepen Schijnheilig ) of dieper de berm in als die breed genoeg is.
Vooral die grote trekkers met reusachtige giertanks en grasdrogerij combinaties nemen de hele weg in beslag. Die wil je liever niet tegenkomen. Vrachtwagens ook niet op die B-weggetjes overigens. Dat past gewoon niet. Dat heeft wel het voordeel dat ze moeten stoppen of afremmen om elkaar te kunnen passeren.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 12:38

Citaat:
..... He Silence, kom jij zeker alle aardige mensen tegen die zich hier in de buurt wel gedragen Vork ......

Deze doorgewinterde bosruiter kan wel 100 voorbeelden noemen. Het grootste probleem is respect. Niet alleen van de automobilist maar ook van de ruiters.
De meeste automobilisten hebben altijd haast en houden gewoon geen rekening met andere weggebruikers. Deze ergeren zich al als er 3 fietsers naast elkaar fietsen dat ze op de rem moeten omdat er een tegenligger aankomt, en om dat maar even te laten zien wordt er even afgesneden.
Die knollen horen in de bossen en daarom niet op de weg. Toch zullen deze knollen over de openbare weg rijden om naar de bossen te komen.

We kunnen beter als ruiter ons altijd gedragen. Bedank als er een automobilist rustig gepasseerd is. Wordt niet boos als er een bijna je stijgbeugels eraf rijd.... het heeft toch geen zin. We kunnen ons als ruiters beter niet naar beneden halen maar altijd respect blijven tonen, daar bereiken we het meeste mee.

Toevallig ben ik een heule relaxte automobilist. Ik rij alleen op en neer naar paardje, en heb dus zelden of nooit haast. Maarrrr.... het enige waar ik me groen en geel en helemaal dood aan erger.... zijn inderdaad fietsers die met zijn drieen naast elkaar moeten fietsen! Dat mag niet, dat hoort niet, en fietsers zijn al kwetsbaar genoeg. En als ze dan doorhebben dat je erachter zit en er langs moet kijken ze nog om van 'ja wat moet je nou we gaan echt niet aan de kant hoor'. Tja... dan snij ik soms ook wel wat af.
Dit staat op een gedeelde eerste plaats met fietsers en rotondes trouwens. Haaietanden? Wat zijn dat? Gewoon doorcrossen. Levensgevaarlijk!

Zo, en nu schakelen we weer back ontopic. Haha!

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 12:46

Een paard moet natuurlijk overal tegen kunnen. E.e.a. is deels te leren in een veilige omgeving qua schriktraining.De buurjongen heeft zo'n knetterend opgevoerd brommertje, een enorm lawaai maakt dat ding. Uiteraard nodig ik hem vaak uit om mijn paarden te trainen Knipoog met dat opgevoerde ding van hem... maakt paarden keimak moet ik zeggen.
Ook zoek ik tractoren op en andere landbouwwerktuigen: "mag ik ffkes trainen?"
Overigens stijg ik altijd af als het "benauwd" wordt, zal maar zeggen: veiliger voor mezelf en paard, maar het paard zal (eerder) bij je blijven ipv op hol slaan. Tevens kan ik het paard om me heen draaien, wat ook een vrij veilige manouvre is (voor mij en het paard) en is met vrij weinig kracht realiseerbaar.

Maar ik ga ook altijd midden op de weg rijden... haha... totdat ze zichtbaar afremmen en dan ga ik ook aan de kant. Je weet nooit.

Mentaliteit veranderd rap, vind ik. Tegenwoordig word ik voor alles wat slecht en fout is uitgescholden door wielrenners, hardlopers en sommige automobilisten wanneer ik met een aanhangwagen of trailer achteruitstekend mijn eigen terrein opdraai (en zij ffkes moeten wachten).

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 12:49

Ik kan juist beter OP mijn paard blijven zitten dan afstappen. Aan de hand gaat Omar sneller aan de haal dan dat ik erop zit! Ik heb hem beter onder controle als ik erop zit als hij in paniek raakt. Aan de kletter gaat hij eigenlijk nooit gelukkig als hij erg schrikt. Alleen als het echt een heel erg gevaarlijk situatie is, gevaar voor omgeving en paard/mezelf, dan stap ik af.

fleurbartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 13:00

mijn gelderse merrie super braaf. Behalve voor de zware motoren in trekkers en vrachtwagens. zodra er iets aankomt ga ik midden op de weg rijden en gebaar om langzamer te rijden. net zolang tot deze langzamer gaat rijden en ik op een dam/berm kan staan. Daarna gebaar ik natuurlijk een duim omhoog als bedankje. Dit helpt altijd!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 13:02

Dit probleem zal je denk ik altijd houden aangezien bepaalde mensen het leuk vinden als je een ongeluk krijg.
Verder zijn er ook genoeg mensen die wel rekening met elkaar houden gelukkig.

tinka__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 13:34

Het is inderdaad niet altijd even veilig als je buiten rijd.. Sommige automobilisten enzo komen heel langzaam voorbij.. en sommige die scheuren er langs.
Ik heb het pas ook gehad met mijn tinker. Kwam een tractord met zo groot gierding er achter hard aangereden.. ze schrok en ging der vandoor en dat mannetje in die tractor vond het wel grappig om even achter me aan te scheuren waardoor is dus geen mogelijkheid had om op de rem te gaan..
maar gelukkig zijn er ook mensen die wel goed opletten Lachen

LeandraTigro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 13:42

Het probleem zit hem helemaal niet in het feit dat mensen expres dicht langs je paard rijden of expres hard toeteren om het paard te laten schrikken, want het is oh zo leuk als paard en ruiter zwaar verongelukken. Natuurlijk vinden die mensen het helemaal niet leuk als dit gebeurt door hun toe doen, komt nu toch!!!!

Het heeft alles te maken met onwetendheid!! Mensen zonder paardenervaring hebben helemaal geen enkel benul wat er kan gebeuren met een paard op straat. Ze denken dat als er iets gebeurt, de ruiter gewoon hard aan de teugels trekt en dan staat het paard gewoon stil. Net als bij een fiets. Ze weten niet dat een paard ineens een andere kant op kan springen of heel hard weg kan rennen. Ze denken dat het paard net als een machine werkt.

En hoe moeten mensen weten dat dit niet op die manier werkt, als ze nog nooit een paard in levende lijven zijn tegengekomen op straat?? Er zijn genoeg mensen die uberhaupt nog nooit een paard van dichtbij hebben gezien (net zoals veel kinderen uit steden niet weten dat melk van een koe komt. Een koe?? Wat is dat ?? Haha! ). Vroeger liepen op iedere hoek van de straat vijf landbouwpaarden. Nu niet meer. Hoe moeten mensen dan weten hoe het werkt?
Ook zijn er veel mensen die niet weten wat het betekent als een ruiter met de arm van boven naar beneden zwaait om aan te geven dat ze vaart moeten minderen. Dit wordt tijdens autorijles niet behandeld, dus kun je het de automobilisten kwalijk nemen dat ze het niet weten? In mijn ogen niet.
En je kunt niet iedereen met een paard laten trainen, dus er zullen altijd mensen zijn die niks van paarden weten en dus ook niet weten wat er kan gebeuren en dus gewoon handelen alsof een paard een machine is.
Weet jij als Nederlander precies wat een Chinese tekst betekent als je hem onder ogen krijgt zonder er ooit les in te hebben gehad? Nee, natuurlijk niet. En zo werkt het vaak ook met overige weggebruikers. Ze weten het gewoon niet.

Dus wat kunnen wij als ruiters doen? Zorgen dat je andere mensen alert maakt op wat er kan gebeuren. Ik zet in moeilijke situaties altijd mijn paard midden op de weg zodat niemand er links of rechts langs kan en ik probeer met armgebaren duidelijk te laten weten wat ik wil en welke kan ik op wil. Ik bedank de wachtende automobilist uitvoerig voor zijn geduld door middel van het opsteken van mijn duim en een vriendelijke lach. En ga niet schelden en moeilijk doen als een andere weggebruiker het niet begrijpt. Zo kweek je alleen maar meer onbegrip en minder respect voor ruiters en wordt het alleen maar moeilijker. Wees vriendelijk en aardig. Je zult zien dat je dit respect dan ook terug krijgt.

Natuurlijk zijn er altijd heren die het leuk vinden om even te toeteren en te roepen als ze een leuke vrouw op een paard zien, want dat is natuurlijk erg interessant. Maar ook zij weten niet beter.
En mensen die wel weten hoe het werkt, zullen echt niet als een idioot langs een paard af rijden (de uitzonderingen daar gelaten natuurlijk).

En evengoed zijn er net zoveel ruiters die zelf ook niet snappen wat het houden aan de verkeersregels betekent......

Ik snap de frustratie van de vele ruiters echt wel. Want ik baal ik er zelf ook goed van als haar neus of staart er weer eens afgereden worden en dan wil ik ook een keer hard op het dak slaan met mijn zweep (en dat heb ik inderdaad wel eens gedaan). Maar daar los je niks mee op. De automobilist wordt ook boos en zal de volgende keer alleen nog maar harder voorbij scheuren.
De enige oplossing voor problemen tussen paarden en overige wegverkeer is in mijn ogen het duidelijk aan de orde stellen van het gedrag van paarden tijdens de theorielessen. Maar zie dat maar eens voor elkaar te krijgen.

tukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 14:05

Helaas is er veel haat en nijd in het verkeer door de weggebruikers.

Een voorbeeld We waren afgelopen zondag lekker aan het toeren op de motor, we rijden alle twee. Een mooie rit door de achterhoek en een stukje duitsland in. Maar we waren met een groep van 7 motoren waarvan er twee met harley reden. Over het algemeen reageren de meeste paarden/ dieren vrij rustig op de gewone toermotoren mist je met een beetje verstand en [b]snelheid[b]ze passeerd.

Maar de dieren schikken vooral van die harley´s want die ploffen en knallen er op los`( sommige lui doen het erom en dat vind ik belachelijk. Ik heb zelf paard gereden en weet hoe rot het is als je paard helemaal panis te hebben omdat er van die idioten langs je heen knallen.

Zondag ook weer, de harley voor me gaf nog ff lekker een bult gas waar door ik bijna een paard met een doodsbange jonge dame op mijn moter kreeg Boos! . Motor aan de kant gezet en het meisje ff maar geholpen zodat de gene die achter mij zaten er ook langs konden.

Meisje was me dankbaar er voor en bedankte me vriendelijk kijk zo kan het ook paarden zijn en blijven vlucht dieren en vele mensen hebben dat gewoon niet door. Maar ook ander verkeer en met name de wielrenners Boos! ik kan het heel goed begrijpen dat er vele mensen boos worden op die wielrenners want die komen met grote groepen langs je heen knallen niet normaal meer.

En als je er wat van zegt krijg je er een grote bek voor terug ook. Die lui willen ook gewoon niet begrijpen dat een paard in paniek wel eens uit kan halen nou dan fiets je dan met een man of 20 en een gangetje van ong. 30 a 40 kilometer per uur ik moet er niet aan denken.

Nee het is moeilijk maar als iedereen nou ff een beetje relexer en met respect met elkaar omgaat op de openbare weg dan zouden we niet zo veel narigheid hebben . Helaas de meeste nederlanders hebben een verdomt kort lontje.

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 14:27

Maanling schreef:
Citaat:

Toevallig ben ik een heule relaxte automobilist. Ik rij alleen op en neer naar paardje, en heb dus zelden of nooit haast. Maarrrr.... het enige waar ik me groen en geel en helemaal dood aan erger.... zijn inderdaad fietsers die met zijn drieen naast elkaar moeten fietsen! Dat mag niet, dat hoort niet, en fietsers zijn al kwetsbaar genoeg. En als ze dan doorhebben dat je erachter zit en er langs moet kijken ze nog om van 'ja wat moet je nou we gaan echt niet aan de kant hoor'. Tja... dan snij ik soms ook wel wat af.
Dit staat op een gedeelde eerste plaats met fietsers en rotondes trouwens. Haaietanden? Wat zijn dat? Gewoon doorcrossen. Levensgevaarlijk!

Zo, en nu schakelen we weer back ontopic. Haha!

Staat toch ook 'de meeste automobilisten' ....... was niet persoonlijk hoor Knipoog ..... natuurlijk zijn er ook automobilisten die wel weten hoe ze moeten reageren....

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 14:31

Om te beginnen kom ik ook aardige!! mensen in het verkeer tegen.....

De brommers die langzamer voor je gaan rijden..
De fietsende familie die afstapt en vraagt of ze je paardje mogen aaien...
De auto, die je bij de kruising voor laat gaan...

Ja, ze zijn er nog!!! gelukkig!!
Dus altijd even terug zwaaien!! Of paardje laten aaien!!
Bij deze dank u wel!! medeweg gebruikers!!

En mensen die uit onwetenheid wat doms doen.. tja... kan ik ook nog
snappen.. Neem ik ze ook niet kwalijk. (al baal ik er wel eens van)

Wij hebben/hadden een bestuurslid, die als je buiten ritjes maakt effe
lekker naar jou en je paard gaat toeteren.. Lekker handig......!!!
(en ja, met bestuurslid bedoel ik van de rijvereniging, die zou toch
beter moeten weten..???)

Afgelopen week.. echter weer 2 x mot.. met het overige verkeer gehad...
En nou heb ik echt een heel braaf stadsrit proof paard!!!

Loop je ontspannen langs een N weg, waar 80 gereden wordt.. 2 baans..
Alwaar het fietspad, slechts met strookje gras gescheiden wordt van de
rijbanen..
Komen er 2 brommers van achteren aan met een gang van pak hem beet 80 km per uur...
Nou dan is er dus nog niets aan de hand, daar beweegt mijn bolle geen oor om..

Maar ja.. Als dat stel Boos! (*@##$# dan net naast je op de claxon duwt.. Tja...
Dan springt ook mijn pluisje met 4 beentjes tegelijk de lucht in!!!! en neemt een spurt...
Gelukkig koudbloed... (?) en rent gelukkig niet net de N weg op... maar blijft keurig op
het fietspad.. in dezelfde richting als waarin we al gingen..
Alleen een paar versnellingen harder.. Achter de brommers aan..
Gezien de braafheid van mijn miss. Pluche.. stonden we na 10 m al weer stil..
(of is het luiheid..??? nou ja in het verkeer is het bijzonder praktisch... Cool )

En eergisteren.. Ook weer zo blij..
In de stad rotonde, fietsers, voetgangers voorrang.. Je mag de rotonde
rechts of linksom !!!
Dus ik kom daar relaxt aangestoffelt..
En je gelooft het of niet met, handje uitgestoken...
En nader de rotonde..
Nou kun je mijn miss. Pluche met knal oranje beenbeschermertjes..
en springschoenen, moeilijk over het hoofd zien!! zo vloekt dat bij
het zalmroze shabrak....
Krijgt nog een automobilist het voor elkaar zo ongeveer over onze
tenen te rijden..
Ook nog eens onder de neus van de politie...
Misschien was die meneer toe aan een bril???
Vervolgens reed hij bij het verlaten van de rotonde ook nog bijna
een fietser van de sokken... Verward

He, en ik doe ook wel eens iets wat niet mag.....
Namelijk op het fietspad rijden Haha!
En daar hoor ik natuurlijk niet!!!
(zoals me onlangs nog door een meneer werd uitgelegd...
die met zijn loslopende!! hond datzelfde fietspad... volgde...)
en net zoals alle ruiters weet ik dat best..
ook aan die meneer uitgelegd... (waarom eigenlijk?)
Maar als ik op de rijbaan ga rijden, wordt er ook niemand
gelukkiger van Haha! Zeker niet in de spits Duivel
Is namelijk erg slecht voor de doorstroming van het verkeer! Vork

(politie bij ons vind het trouwens geen probleem dat je op het
fietspad, of in de berm rond rijdt... die snappen het wel!!!)

tessacheyenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 15:05

Helaas zal dit ALTIJD zo blijven......Zolang er geen respect meer is voor elkaar! Er zitten tussen de 100 goeien altijd wel een paar rotte appels. Nu de paardensport in Nederland zo explosief groeit, zullen er steeds meer van dit soort stukjes in de krant komen. De enigen die hier echt wat aan kunnen doen zijn wij (de paardensporters) zelf. Vriendelijk blijven en respect voor een ander tonen, hoe moeilijk dat in sommige situaties ook is! Je bereikt meer met een vriendelijke uitleg dan met een scheldpartij....ik spreek uit ervaring. Ikzelf rijd 95% van de tijd dat ik op een paard zit op de weg. En heb de afgelopen twintig jaar meer dan genoeg meegemaakt.....

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 15:13

@ LeandraTigro: Ik denk dat het te maken heeft met onwetendheid maar ook met onverdraagzaamheid!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 15:18

Dat is waarschijnlijk ook wel zo. Dat en luiheid, het is wel erg veel moeite om je gas los te laten, even te remmen, terug te schakelen om daarna weer gas te geven en weer te schakelen.

De meeste mensen zien paarden sukkelend achter elkaar in de manege, die zijn braaf. Even met de teugels heen en weer klapperen en ze gaan een tandje harder, zo gaat het in films toch ook....
Dat het gemiddelde privé paard niet zo is snappen ze niet.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 15:19

AnneOmie schreef:
@ LeandraTigro: Ik denk dat het te maken heeft met onwetendheid maar ook met onverdraagzaamheid!

En met gewoon algemene etterigheid.

Vooral van die typjes met hun petjes op en in hun ozo stoere opel/of op scooter. Van dat soort volk blijf je gewoon altijd last hebben.

tessacheyenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 15:45

Enne.......het rijdt zo lastig met een knots (of zon leuke metalen bal met punten aan een ketting) op je paard! Je hebt immers al genoeg in handen...hihi! (grapje hoor!!!)

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 15:52

LeandraTigro schreef:
Het probleem zit hem helemaal niet in het feit dat mensen expres dicht langs je paard rijden of expres hard toeteren om het paard te laten schrikken, want het is oh zo leuk als paard en ruiter zwaar verongelukken. Natuurlijk vinden die mensen het helemaal niet leuk als dit gebeurt door hun toe doen, komt nu toch!!!!

Het gros is inderdaad onwetendheid, maar ze zijn er ook die het wel leuk vinden om jouw en je paard even op de stang te jagen zonder over de gevolgen na te denken! Vaak jongeren in auto's en op brommers.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 16:06

Er zijn inderdaad een hoop vriendelijke verkeersdeelnemers die wel rekeningen houden met paarden, maar er zijn ook een hoop lastpakken.

Ik sta met mijn paard nog binnen de bebouwde kom en om bij de bak te komen moet ik door een soort woonwijk. Een gewone straat zeg maar. Er staan regelmatig auto's langs de stoeprand geparkeerd. Prima, niets aan de hand zou je zeggen, maar ik heb nu al een keer of drie gehad, dat ik zo'n geparkeerde auto voorbij reed en een automobilist, van voor of vanachteren, mij op hetzelfde moment inhaald.
Als ik op de fiets had gezeten, ging dat best, maar ik vind 30 cm speling voor een paard toch net iets te weinig, vooral omdat de mijne het zonlicht op stilstaande auto's uitermate interessant vind. Ik reageer echter nooit; het helpt toch niet. Tegenwoordig ga ik maar middenop de weg rijden als ik een geparkeerde auto passeer.

Het allerstomste wat ik ooit het meegemaakt was een aantal jonge jonges op de fiets die in het voorbijgaan mijn paard een klap op z'n kont gaven (ik denk in de hoop dat hij ervandoor zou gaan). Gelukkig heb ik een brave knol die redelijk goed luisterd, maar ik stond wel met mn mond vol tanden.

De beste automobilisten die je tegenkomt zijn de mensen die afremmen, vragend naar je kijken of het wel goed gaat en waar je breed grijzend een hand op kunt steken. Super mensen!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 16:10

Er is veel onwetendheid, in de rijopleidingen zou hier meer aandacht aan besteed moeten worden! Komt de veiligheid van beide groepen alleen maar ten goede!

Ik rijd ook al jaren buiten en merk dat het bij ons steeds erger wordt. Er zijn geen ruiterpaden in de buurt en ik moet gedwongen over de weg. Meeste wegen pak ik toch het fietspad omdat de weg echt te onveilig is. Meeste zijn 60 km wegen maar dat wordt zelden gereden. Met de kar rijd ik uiteraard wel op de weg en een onbegrip dat je dan al tegen komt! Mensen die je doelbewust afsnijden (te zien aan de boze koppen en bewegingen...) Heb een keer zelf een ongeluk voorkomen omdat iemand inhaalde terwijl het niet kon en dus bijna de tegenligger ramde. Ik had het al verwacht dus was al stil gaan staan, anders had hij me van de weg gereden... .Of allerlei dingen toeschreeuwen terwijl wij net zoveel recht op de weg hebben! Ook onder het zadel gebeurt dit allemaal. Heel erg dicht langs je rijden is ook zoiets, een fietser haal je toch ook niet zo in? (zelfs wel eens iemand gehad die de fietser voor mij wel netjes inhaalde...hoezo bewust?) Gelukkig is mn paardje echt bomproof en is er nog nooit wat gebeurd. Maar hierdoor durf ik met de jongere paarden toch echt niet meer over de weg te gaan!

Met de tractors en vrachtwagens is het trouwens lang zo erg niet, de meeste reageren precies zoals het hoort en dan bedank ik ook altijd even netjes. Maar het gros van de automobilisten/scooters/motorrijders weet duidelijk niet hoe het hoort en ergert zich aan paarden op de weg... Tijd voor beter voorlichting!!

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 16:35

een tijdje geleden woonde ik in een poldergebied waar veel paarden op de weg rijden.
ik had daar bijna geen last van verkeer.
dit ging altijd netjes.
wij aan de kant hun vaart minderen.
maar daar had je ook overal van die inhammen bij de weg naar weilanden. dan kon je de paarden met de gezicht naar de weg zetten, en zag je alles.

nu woon ik bij de veluwe.
nounounou.
zowel de ruiters als het overige verkeer houd geen rekening met elkaar.
ruiters menen in middendraf de weg over te moeten steken met rood licht. autos menen dat ze volgas rakelings moeten passeren.

ik vind dat je als ruiter uitgezonderd verkeer bent, in de minderheid.
niet zomaar voorang nemen omdat je paard niet stil kan staan...

maar ook auto`s moeten wat beter uitkijken.
hetverhaal heeft meestal 2 kanten!

Elfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 17:01

Ik rij intussen toch al meer dan 10 jaar buiten met paarden en ik zie toch ook een duidelijke verandering in het rijgedrag. Daar waar de snelheidsduivels vroeger eerder uitzondering dan regel waren, is het nu eerder omgekeerd. Daarnaast is het gewoon véél drukker geworden op de wegen, de tractoren en machines van de loonwerkers zijn verdriedubbelt in grootte, snelheid en lawaai en ze hebben altijd haast, haast, haast. Als zo een gigantisch gevaarte mij tegen zestig per uur voorbij buldert, krijg ík het zelfs even benauwd. Hoe moet een paard dit dan niet ervaren.

Ik ga ook wel mee in de mening dat veel mensen zich er gewoon niet van bewust zijn hoe ze paarden moeten passeren en dat paarden geen machines zijn, maar toendertijd stond in mijn theorie leerstof wel een gedeelte over paarden en hoe ze voorbij te steken. Ook in het Belgisch verkeersregelment staat dit: Bij het inhalen van paarden, vertragen óók als het paard geen schrik reacties vertoont en indien het paard schrikreacties vertoont, stoppen en motor afleggen. Ik zie echt niet veel mensen meer die zich deze verkeersregel nog schijnen te herinneren.

Verder doe ik ook af en toe teken tot vertragen, maar het merendeel reageert er niet op en raast gewoon voorbij. Diegenen die wel reageren bedank ik wel altijd vriendelijk met een opgestoken hand en glimlach. Midden in de weg gaan staan met mijn paard om het verkeer te vertragen, durf ik echt niet, ik denk echt dat ze mij dan vierkant omver zouden rijden.

Met motorijders heb ik over het algemeen wel goede ervaringen, zij vertragen bijna altijd en zijn zeer vriendelijk en correct.

Opie1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 18:56

Bij ons heb je er ook veel last van op de dijken. Passeren je met 80 km ze zien dat je met je hand heen en weer wuift van langzamer en rijden dan toch gewoon lekker hard door. Mensen hebben geen idee wat voor ongelukken ze kunnen aanrichten hiermee.

Ik heb een keer gehad op de dijk. Ik reed toen met een zweep in mijn linkerhand. Er passeerde een auto en mijn zweep kwam tegen de auto aan. Hup die man op de rem. Kwam met een woest gezicht uit de auto en begon te schelden want zijn spiegel was beschadigd (klein krasje). Ik zei tegen hem: Kan je nagaan hoe krap je me passeerde. Wees blij dat ik en me paard niks hebben anders was die kras van jou nog veel groter geworden. Toen droop hij scheldend af en je raad het wel en vertrok met piepende banden. Niet dat mijn paard daar onder de indruk van was.

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 19:58

bij ons rijden ze nogal hard voorbij, ze gaan ook nauwelijks aan de kant.
verkeer moet rekening houden met paarden, maar eigenaren van paarden moeten hun paarden ook beter verkeersmak maken! oefenen dus! en geen dingen uit de weg gaan omdat paard lief daar bang voor is maar juist mee confronteren!