Nummer twee van Kentucky Derby breekt kootbenen en sterft

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

onley

Re: Nummer twee van Kentucky Derby breekt kootbenen en sterft

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 21:13

he wat een naar ongeluk wat zal die merrie een pijn hebben gehad
ik vind het zand wel erg zwaar uitzien (ze ploeterd vooruit)
waarna ze een wissel maakt en zich verstapt
arm beest
(ik hou totaal niet van deze tackt van sport)
ze zullen er wel op gefokt zijn, maar kan me niet voorstellen dat deze merrie een wissel springt als het zo gemakkelijk is/lijkt omdat ze er op gefokt zijn,
volgens mijn gevoelde wisselde ze van sprong omdat ze moeizaam vooruit kwam (zo ziet het uit )

CandyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 21:35

Klopt het dat ze haar (koot) beentjes al had gebroken, voor of tijdens de race, maar dat ze de pijn onderdrukt heeft, en is gefinished ? Zag het net ergens op internet. (geen idee meer waar, heb heel veel filmpjes gezien van Eight Belles)

Xx.

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 22:34

__KELLY schreef:
kyrkelover schreef:
zoiets is echt verschrikkelijk.
Het erge vind ik ook nog wel dat er staat dat het vandaag huilen is en morgen weer rustis verder gaan.
tja wat moet je dan er eeuwig bij stil staan daar help je niks mee. Ook bij die mensen gaat het door merg en been, die vinden het evengoed verschrikkelijk. Als ik bedenk hoeveel tijd ik wel niet besteed aan het trainen en alleen al de tijd op een wedstrijd. Ik vind het ook heel jammer dat er weer iets slechts in het nieuws staat, maar niet het goede.
Dit valt mij heel erg op en gebeuren zoveel leuke dingen op de renbaan waar nooit wat over vermeld wordt. Maar de pers staat altijd vooraan als er iets ergs gebeurt of als er een doping geval is , triets vind ik dat.
Zodat weer een hoop mensen kunnen zeggen ach wat zielig, terwijl ze eigenlijk een totaal verkeerd beeld van de rensport hebben.

Ik krijg zo echt het iddee dat je het over je motor van een motorcross heb i.p.v. een levend dier ...
Net zoals jij het verwoord: "Als ik bedenk hoeveel tijd ik wel niet besteed aan het trainen en alleen al de tijd op een wedstrijd"
Krijg ik het iddee van het voeld alleen zuur om de tijd die je er in heb gestopt en helemaal niet om het dier zelf Knipoog
Kijk als jij en andere mensen van de rensport het niet om het paard zelf gaat oke moet je zelf weten maar ik heb toch echt verdriet om het gemis van je maatje en niet van een 1 of ander trainingsding waar je tijd in stopt alsof het een crossmotor is.
Dus met die zinnen bevestig jij het alleen maar weer meer dat het alleen even zuur is met de achterliggende gedachten van 'ik heb er zoveel tijd aan besteed' maar niet om het dier zelf. En er eeuwig bij stil staan ?? ik verwerk zo iets langzaam net zoals menig andere paardenliefhebber die niet alleen qua sport om het dier geeft maar ook gewoon echt als maatje beschouwd. Dus deze zin bevestigd het ook alweer exact.

Dus hoezo verkeerd beeld ??

Kijk, deze reactie vind ik dus ook weer zoooooooooo kort door de bocht...
Voor mij komt dat totaal niet over als zijnde dat die mens het niet leuk vindt er tijd in te steken...
Als iemand laatste eindigt op wedstrijd, dan kan/mag die wel doodleuk zeggen "En dan te bedenken hoeveel tijd ik er aan besteed heb", maar als een paard verongelukt mag/kan je dat niet meer? Hypocriet vind ik dat...

lazal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 22:36

Citaat:
Ergens begrijp ik het niet, hoe kan een paard beide kootbenen breken tijdens de galop.moet ik toch ff hulp hebben om dit te begrijpen

SaintAissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 22:51

__KELLY schreef:
Ik krijg zo echt het iddee dat je het over je motor van een motorcross heb i.p.v. een levend dier ...
Net zoals jij het verwoord: "Als ik bedenk hoeveel tijd ik wel niet besteed aan het trainen en alleen al de tijd op een wedstrijd"
Krijg ik het iddee van het voeld alleen zuur om de tijd die je er in heb gestopt en helemaal niet om het dier zelf Knipoog
Kijk als jij en andere mensen van de rensport het niet om het paard zelf gaat oke moet je zelf weten maar ik heb toch echt verdriet om het gemis van je maatje en niet van een 1 of ander trainingsding waar je tijd in stopt alsof het een crossmotor is.
Dus met die zinnen bevestig jij het alleen maar weer meer dat het alleen even zuur is met de achterliggende gedachten van 'ik heb er zoveel tijd aan besteed' maar niet om het dier zelf. En er eeuwig bij stil staan ?? ik verwerk zo iets langzaam net zoals menig andere paardenliefhebber die niet alleen qua sport om het dier geeft maar ook gewoon echt als maatje beschouwd. Dus deze zin bevestigd het ook alweer exact.

Wat een dom commentaar weer.
Hoeveel mensen uit de rensport ken je eigenlijk?
Hoe kun je nu weten hoe de eigenaar en trainer van dit paard met het verlies omgaan?
Denk je nu echt dat mensen die liever hun paard zien rennen dan springen minder van hun paard houden of een geen gevoel hebben?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 22:53

Er staat toch duidelijk in eerder bijgevoegd stuk dat de spierkracht en long/hartcapaciteit steeds groter wordt door het doorfokken, maar dat de benen juist zwakker lijken te worden.... Het fokken schiet dus zijn doel voorbij.
Daarbij zie ik vaak at een dergelijk ongeluk in een klein hoekje zou zitten, maar dat is een grote hoek wanneer je ziet welke risico's genomen worden...

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 23:59

__KELLY schreef:
kyrkelover schreef:
zoiets is echt verschrikkelijk.
Het erge vind ik ook nog wel dat er staat dat het vandaag huilen is en morgen weer rustis verder gaan.
tja wat moet je dan er eeuwig bij stil staan daar help je niks mee. Ook bij die mensen gaat het door merg en been, die vinden het evengoed verschrikkelijk. Als ik bedenk hoeveel tijd ik wel niet besteed aan het trainen en alleen al de tijd op een wedstrijd. Ik vind het ook heel jammer dat er weer iets slechts in het nieuws staat, maar niet het goede.
Dit valt mij heel erg op en gebeuren zoveel leuke dingen op de renbaan waar nooit wat over vermeld wordt. Maar de pers staat altijd vooraan als er iets ergs gebeurt of als er een doping geval is , triets vind ik dat.
Zodat weer een hoop mensen kunnen zeggen ach wat zielig, terwijl ze eigenlijk een totaal verkeerd beeld van de rensport hebben.

Ho is even dat heb je mijn bericht helemaal verkeerd begrepen.
Wat ik er mee bedoel is ik stop heel veel tijd in het trainen, trainen is bij mij niet alleen flink werken maar ook troetelen en lekker verwennen en zo.
Je mag heus een keer met me meekomen ik denk dat je dan een hele andere kijk op me hebt.
Ik ben juist iemand die heel moeilijk afscheid kan nemen van paarden waar ik tijd aan besteed.
En dan er bij iedereen verwerkt het anders, pas is mijn opa overleden nou daar heb ik het maar een half weekje moeilijk mee gehad. Nou klaar ik verwekr dat gewoon anders ik zie het gewoon als je kunt er wel eeuwen bij stil blijven staan maar daar wordt het niet beter door.
Ik ben het er overigens mee eens dat het er in engeland bijvoorbeeld veel erger aan toe gaat, en ook ik vind dat daar wat aan gedaan moet worden.
Ik denk dus Kelly dat je mijn bericht helemaal verkeerd begrepen hebt.

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 03:40

Ik denk dat de groom(s) er het allermoeilijkste mee zal hebben. Deze mensen besteden nog de meeste tijd en zorg aan zo'n paard en krijgen er echt een band mee.

blijdatikrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 11:37

Libera schreef:
fuglyhorseoftheday.blogspot.com

Hier hebben ze t er ook over.
Ik vind racen sowieso verschrikkelijk, heb er helemaal niets mee.
Vind het niet verantwoord om jaarlingen en tweejarigen te rijden. Voor elk paard dat een succes is op de renbaan zijn er 3 die worden afgevoerd naar Mexico voor consumptie...

Dat heb ik nou net zo. Heb ook niks met racen. Vooral omdat ze de dieren veel te jong belasten.
Rijden ze op eenjarigen dan? slik
Heb zelf een veulen, is net een jaar, de pezen, banden, gewrichten en botten zijn absoluut ongeschikt om er voor hun 3e jaar op te gaan zitten.
Heb vroeger wel eens met dravers gewerkt/geholpen. Daar begonnen ze als ze 2 waren geweest voor het karretje. Dat vond ik al vroeg.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 11:44

Heeft iemand dit stuk überhaupt gelezen? Het somt mijn eigen bedenkingen tegen deze tak van sport redelijk op.
En dan hoeven de NL raceliefhebbers zich niet te melden uit boosheid, want het gaat er hier heel anders aan toe... qua niveau, qua verdiensten, qua 'prestatie-druk', en bizarre fokprogramma's....

http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/co ... 01707.html

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 11:55

Het valt me in een van de NBC filmpjes op dat ook de winnaar kreupel loopt na de race. Als dat zo is mogen ze echt wat kritischer naar de bodem e.d. kijken..

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 11:56

SaintAissa schreef:
__KELLY schreef:

Wat een dom commentaar weer.
Hoeveel mensen uit de rensport ken je eigenlijk?
Hoe kun je nu weten hoe de eigenaar en trainer van dit paard met het verlies omgaan?
Denk je nu echt dat mensen die liever hun paard zien rennen dan springen minder van hun paard houden of een geen gevoel hebben?

Heb ik ergens gezegd dat ik WEET hoe de eigenaar en trainer omgaan met het verlies ?
Ik reageerde alleen op de reactie van 1 iemand die de tak van de sport beoefend.. en mij toevallig weer dezelfde indruk gaf.

En hoe het er hier aan toe gaat lijkt mij niet te vergelijken met Engeland/Amerika ???
En ze geven me iig wel de indruk dat het big business is .. als ik het wel eens op tv zie op een engelse zender ofzo , en maar te tikken met dat zweepje want ze moeten harder en harder en te drijven met die benen en die paarden moeten de longen uit het lijf lopen .. fijn ziet dat er niet echt uit.
Maargoed veel zin om hierover te discusieren heeft het niet want jullie denken er toch heel anders over.

blijdatikrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 12:06

Ninx: heb dat stuk in de washington post gelezen. Bedankt voor de tip.
Op zich is het niets nieuws dat het met het fokken al verkeerd gaat. Te ranke benen onder een te zwaar lijf is vragen om problemen. (zelfde geld voor te smalle/kleine hoeven) Doorfokken van superieure kwaliteiten (hart /longen/karakter/snelheid?) betekent ook soms het vastleggen van verkeerde eigenschappen. De zwakste schakel is in dit geval de benen. Struikelen door oververmoeidheid is geen toeval. Wel pech.

Eigenlijk doe ik nooit mee aan discussies als deze. Via de computer onstaat oeverloos getwist, elkaar onjuist interpreteren of iemand anders moedwillig op de kast jagen. Maar het trok mijn aandacht en racen/de draverij is niet mijn ding. Gaat altijd om geld Verdrietig

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 12:11

Ninx schreef:
Er staat toch duidelijk in eerder bijgevoegd stuk dat de spierkracht en long/hartcapaciteit steeds groter wordt door het doorfokken, maar dat de benen juist zwakker lijken te worden.... Het fokken schiet dus zijn doel voorbij.
Daarbij zie ik vaak at een dergelijk ongeluk in een klein hoekje zou zitten, maar dat is een grote hoek wanneer je ziet welke risico's genomen worden...

Tja, het is een evenwicht zoeken. Dunner bot is lichter, dus sneller, maar zal ook eerder breken. Vergelijk het bot van een hazewindhond met het bot van een bulldog. Lang en licht, gebouwd voor snelheid, tegenover kort en zwaar, gebouwd om grote krachten te kunnen weerstaan.

Natuurlijk kan een race-paard doorgefokt zijn, maar komt dat niet veel meer voor? Hoeveel paarden worden er niet aangeboden wegens "niet klikkende combinatie", paarden gefokt op dressuurtalent, maar met karakters waar geen ruiter nog mee omkan? Hoeveel Engelse bulldoggen vallen af voordat ze 2 jaar oud zijn, door hartproblemen, longinfecties, vergroeide staarten en daardoor geen functionerende anus? Waarom? Omdat mensen Engelse bulldoggen zo schattig en stoer vinden. Herders en boskatten die nauwelijks kunnen lopen door heupdysplasie, omdat wij mensen ze graag wat groter hebben.

Ik vind "doorfokken" op lichte botten een stuk minder kwalijk dan doorfokken op een schoonheidsideaal. Natuurlijk is het tragisch dat dit ongeluk heeft kunnen gebeuren, waarschijnlijk een combinatie van lichte botten, vermoeidheid en het verlies van evenwicht. Het is niet heel duidelijk te zien op het filmpje, maar volgens mij loopt ze de race uit met haar oren naar voren. En ik zie een stuk minder signalen van ongenoegen dan in een gemiddelde dressuurkuur.

Een discussie zal er altijd zijn, en dat is maar goed ook. Maar dit was een ongeluk, natuurlijk veroorzaakt door meerdere factoren, en er is heus geen mens geweest die hier blij mee is geweest.

@ blijdatikrij: dunne benen zijn ook een kwaliteit die een paard sneller maken, niet een kwaliteit die voortkomt uit het fokken op longcapaciteit/hartvolume of iets dergelijks.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 12:25

Wanneer in de USA per dag al 2 paarden (dat zijn er 14 per week, en 728 op jaarbasis!!!!) afgemaakt moeten worden ten gevolge van deze races lijkt mij dat voldoende reden om heel kritisch te worden wat het train en fokbeleid betreft .... Dat is geen ongeluk 'in een klein hoekje' meer, dat is een catastrofe!

CandyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 14:30

Om eerlijk te zijn, ik heb niets tegen racen, maar het zou wel verantwoordelijker moeten worden.. Zodat de paarden er weinig/geen last van ondervinden. Overigens vind ik vanaf 3jaar zeker niet eerder. Ik bedoel, Eight Belles may she rest in peace was amper 3jaar. En ze had er al bijna een jaar op de baan opzitten.. Verdrietig Dat vind ik niet kunnen..
Heb gehoord dat PETA het wil laten verbieden, dat vind ik dan ook weer niet kunnen! Het is daar een traditie, en eig. is het niet de bedoeling om de paarden kwaad te doen. Het gebeurd helaas wel. Verdrietig

Xx.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 14:33

Candy_x3 schreef:
Om eerlijk te zijn, ik heb niets tegen racen, maar het zou wel verantwoordelijker moeten worden.. Zodat de paarden er weinig/geen last van ondervinden. Overigens vind ik vanaf 3jaar zeker niet eerder. Ik bedoel, Eight Belles may she rest in peace was amper 3jaar. En ze had er al bijna een jaar op de baan opzitten.. Verdrietig Dat vind ik niet kunnen..
Heb gehoord dat PETA het wil laten verbieden, dat vind ik dan ook weer niet kunnen! Het is daar een traditie, en eig. is het niet de bedoeling om de paarden kwaad te doen. Het gebeurd helaas wel. Verdrietig

Xx.

Wanneer de PETA het wil verbieden, maar de traditie en het geldelijke gewin er aan de andere kant ook zijn... zal het hooguit ergens in het midden eindigen. Dus wel races, maar betere voorwaarden en controle. Fingers crossed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 14:43

Ninx schreef:
Wanneer in de USA per dag al 2 paarden (dat zijn er 14 per week, en 728 op jaarbasis!!!!) afgemaakt moeten worden ten gevolge van deze races lijkt mij dat voldoende reden om heel kritisch te worden wat het train en fokbeleid betreft .... Dat is geen ongeluk 'in een klein hoekje' meer, dat is een catastrofe!

Als je je er even in had verdiept, had je kunnen ondervinden dat het om een echt heel klein percentage gaat.
De VS herbergt circa 9,2 miljoen paarden. Waarvan 850.000 renpaarden. Op die 850.000 is het getal van 728 een miniscuel getalletje.

Om even te vergelijken met Nederland, hier lopen naar schatting ruwweg 400.000 paarden rond, in totaal. En er worden hier wekelijks vast ook wel 14 stuks afgekeurd voor de sport en afgemaakt.

Aziza_XX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 15:36

Cayenne schreef:
Aziza_XX schreef:
het doet raar van nieuws te hebben op bokt over de koerswereld Haha! jammer dat het zo triest is .. arm dier Boos!

Er heeft pas geleden ook nog nieuws gestaan over de overleden Barbaro, hoor Haha!
Het komt steeds vaker voor Ja

ja idd Haha! hoe meer nieuws uit de rensport hoe beter, maar laten we hopen dat er alleen goede dingen gebeuren ..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 15:44

suleilitha schreef:
Ninx schreef:

Als je je er even in had verdiept, had je kunnen ondervinden dat het om een echt heel klein percentage gaat.
De VS herbergt circa 9,2 miljoen paarden. Waarvan 850.000 renpaarden. Op die 850.000 is het getal van 728 een miniscuel getalletje.

Om even te vergelijken met Nederland, hier lopen naar schatting ruwweg 400.000 paarden rond, in totaal. En er worden hier wekelijks vast ook wel 14 stuks afgekeurd voor de sport en afgemaakt.

Die 728 zijn de paarden die worden afgeknalt on the spot zoals ik het begrijp. Het percentage ongeschikte of geblesseerde paarden die een enkeltje Mexico krijgen zal een veelvoud zijn van dat aantal.
Dat mensen de racesport mooi vinden vind ik prima. Maar vinden diezelfde mensen ook niet dat de enorme bedragen die erin om gaan zorgen voor een ongezonde druk?

CandyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 16:06

@ Ninx
Ik vind de rensport prachtig! Jammer dat er zoveel geld mee gemoeit gaat, zonder, zou de rensport veel beter zijn. Overigens, er moeten maatregelen worden genomen, een paard van net 3 jaar de grote KENTUCKY DERBY laten rennen. Is zeker niet oké! Te weten, dat je al races moet hebben gewonnen om deel te kunnen nemen, als ik mij niet vergis, rende Eight Belles al ruim een jaar. Dat is dus van haar 2 jaar, misschien zelfs eerder. Die paarden zijn niet volgroeit, en nog niet geschikt om op te rijden, dat kan een blinde zelfs zien! Maar de drang naar het grote geld is er helaas, de Kentucky Derby, is denk ik de droom van iedere jockey, en iedere eigenaar van een talentvol renpaard. Jammer dat er zoveel slachtoffers voor moeten vallen..

Xx.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 16:16

ehm, die Kentucky Derby is per definitie alleen maar voor 3jarige paarden Knipoog

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 16:16

Candy_x3 schreef:
@ Ninx
Ik vind de rensport prachtig! Jammer dat er zoveel geld mee gemoeit gaat, zonder, zou de rensport veel beter zijn. Overigens, er moeten maatregelen worden genomen, een paard van net 3 jaar de grote KENTUCKY DERBY laten rennen. Is zeker niet oké! Te weten, dat je al races moet hebben gewonnen om deel te kunnen nemen, als ik mij niet vergis, rende Eight Belles al ruim een jaar. Dat is dus van haar 2 jaar, misschien zelfs eerder. Die paarden zijn niet volgroeit, en nog niet geschikt om op te rijden, dat kan een blinde zelfs zien! Maar de drang naar het grote geld is er helaas, de Kentucky Derby, is denk ik de droom van iedere jockey, en iedere eigenaar van een talentvol renpaard. Jammer dat er zoveel slachtoffers voor moeten vallen..

Xx.

Mooi antwoord, en ook duidelijk. Ik ben ook niet fel tegen de sport gekant, maar idd wel het gebruik van te jonge dieren en de grote druk die dat grote geld met zich meebrengt....
Verandering zal traag gaaan vrees ik..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 16:31

Citaat:
Die 728 zijn de paarden die worden afgeknalt on the spot zoals ik het begrijp. Het percentage ongeschikte of geblesseerde paarden die een enkeltje Mexico krijgen zal een veelvoud zijn van dat aantal.
Dat mensen de racesport mooi vinden vind ik prima. Maar vinden diezelfde mensen ook niet dat de enorme bedragen die erin om gaan zorgen voor een ongezonde druk?

Als ze on the spot worden afgemaakt is dat nog een gering aantal op de totale renpaardenstapel van de States.
En verder belandt een groot deel van de Nederlandse afdankers in Italie...

CandyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 16:36

Lielle schreef:
ehm, die Kentucky Derby is per definitie alleen maar voor 3jarige paarden Knipoog

I know! Ik vind zoieso dat geen enkele 3-jarige de Kentucky Derby mag rennen.. Veel te zwaar voor de paarden, en er word te veel van hen ge.eist.. (weet even niet hoe ik het moet schrijven)

Een hele hoop paarden lopen daar blessures op, en voor sommige word het fataal.
Xx.