2 zwaargewonden door paarden op paardenfestijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DinkeyGirl

Re: 2 zwaargewonden door paarden op paardenfestijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 11:42

thes01

Re: Paard verwondt kind ernstig op vrijmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 14:49

Auks schreef:
Hier in de stad was ook vrijmarkt.
Er liepen een pony en een ezel rondjes met kinderen op hun rug om geld te verdienen.
En ook was er een fellpony die rondjes liep met kinderen voor geld.
Alles redelijk midden in de menigte.
Al stonden de shet en ezel aan de rand van de menigte trouwens, de fell liep er middenin.
Dus grote kans op schrikken van de pony's.
Hier ging alles echter prima.
Maar zoiets zal het daar wel geweest zijn, een paard met kinderen op de rug ofzo.

Hopen dat ze snel herstellen.
Sneu hoor.

Auks

ik was er zelf bij en er waren zeker geen kinderen op de ruggen van de paarden. Er was ringsteken waarbij twee paarden op hol zijn geslagen en één daarvan liep op wat toeschouwers in.

thes01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 14:50

Caira schreef:
En dit is dus precies de reden waarom ik vind dat ze ponyritjes moeten verbieden!

er waren zeker geen ponyritjes, hier is dus geen reden om die te verbieden!

thes01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 15:02

katiavl schreef:
Liezel1 schreef:
dat is mij dus ook nog niet helemaal duidelijk, de uitleg zal nog wel volgen...
ik vraag me dan af wat een paard op een vrijmarkt moet...

Vrijmarkt is geen paardenmarkt dan? Nog vreemder dan...

Kind snap ik dat die gewond raakt maar dan nog een volwassene erbij

de volwassene die gewond is geraakt ís de koetsier die uit het rijtuig werd geslingerd!
Dus zo onlogisch is dat niet.

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 17:00

Thes01 Ik begrijp uit je berichten dat jij deze mensen kent. Het is vreselijk wat er gebeurd is zowel voor de paarden als voor de slachtoffers. Hoe is het eigenlijk met de paarden afgelopen?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 17:03

sorry, maar je springt toch niet uit een koets met als gevolg dat je paard zelf zijn route uit kan zoeken en dus over een klein kind heen kan rennen?

thes01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 17:22

Alabaster schreef:
Thes01 Ik begrijp uit je berichten dat jij deze mensen kent. Het is vreselijk wat er gebeurd is zowel voor de paarden als voor de slachtoffers. Hoe is het eigenlijk met de paarden afgelopen?

Met het paard gaat het goed en het enige wat nu telt is de gezondheid van het meisje in het ziekenhuis. Verder zou het beter zijn als iedereen hierover geen oordeel heeft, natuurlijk stuurt een koetsier zijn paard niet naar het publiek, een op hol geslagen paard is nl. nauwelijks te besturen. En je koets verlaten als koetsier is ook absoluut niet aan de orde, en een mevrouw die alleen in een koets zit om te ringsteken, hoe kan iemand het verzinnen.....

Sommige uitspraken op bokt zijn overdreven, de een heeft dit gehoord en de ander dat, en alles bijelkaar wordt het toch een uit de hand gelopen verhaal wat kant nog wal raakt. Geloof nou maar dat een ringsteekevenement echt weloverwogen wordt georganiseerd en dat er altijd en overal iets kan gebeuren waardoor er zulke vervelende dingen gebeuren. We vinden het jammer dat er zo makkelijk geoordeeld wordt en dat alle berichten in kranten en op sites elkaar ook diverse keren tegenspreken.
Wij hopen maar één ding, dat het meisje er weer helemaal bovenop mag komen en verdere schade aan koets en paard is nu evenonbelangrijk.

Ik hoop dat dit nu toch wel ongeveer het laatste bericht hierover is.

thes01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 17:31

ikenindi schreef:
sorry, maar je springt toch niet uit een koets met als gevolg dat je paard zelf zijn route uit kan zoeken en dus over een klein kind heen kan rennen?

Ik denk dat je hier 2 ongevallen door elkaar haalt (die wel op het zelfde evenement gebeurden). Bij het ene ongeval was een vrouw uit een koets geslingerd/gesprongen, waar overigens wel een koetsier naast zat (overal trouwens). En bij het andere ongeval was een paard op hol geslagen, hier is een man uit zijn rijtuig geslingerd en een paar meter verder op de grond beland. Het paard raakte dus los en rende over het meisje heen. Er is dus niemand expres uit een koets gesprongen die daarna onbestuurbaar was. Eerst reseach doen voor je oordeelt.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 18:16

Echwel schreef:
Citaat:
Er was eigenlijk sprake van twee incidenten. Bij het eerste incident was een paard en koets betrokken, waarbij in de koets één vrouw zat die het paard mende. Tijdens de rit schrok het paard vanwege een tot dusverre onbekende oorzaak en sloeg op hol. In paniek sprong de vrouw uit de koets en kwam daarbij met haar rug op de trottoirband terecht. Zij is zwaargewond met de ambulance naar het ziekenhuis afgevoerd.

http://www.blikopnieuws.nl/bericht/74611
Heb toch echt wel goed gelezen.

Ik quote mezelf dan maar even en daar staat het toch echt, dus logisch dat er zo gereageerd wordt.
Daarbij vind ik dat je voor iemand die net geregistreerd is aardig boos over komt.

thes01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 18:21

Ik ken de mensen en was er zelf bij, zij zat echt niet alleen. En sorry dat ik dan misschien boos overkom maar zo bedoel ik het niet. Ik vind het alleen jammer dat er zoveel rare verhalen rond gaan over wat hier is gebeurd. De foto's van de vrouw die eraf sprong zijn hier te zien, je kan duidelijk zien dat ze niet alleen zat.

http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen ... recht.html

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 20:13

Zooo dan... vreselijk zeg. Het lijkt wel of het paard naar haar uithaalt op het moment van de sprong, wat een paniek. Ik hoop voor deze mevrouw en het jonge meisje dat ze volledig herstellen.. sterkte.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 20:15

iiieeuw, lijkt of het paard met zijn been over het lamoen zit? Als dat zo is ben je als menner echt nergens... (heb het zelf meegemaakt)

nobbygaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 20:16

thes01 schreef:
Ik ken de mensen en was er zelf bij, zij zat echt niet alleen. En sorry dat ik dan misschien boos overkom maar zo bedoel ik het niet. Ik vind het alleen jammer dat er zoveel rare verhalen rond gaan over wat hier is gebeurd. De foto's van de vrouw die eraf sprong zijn hier te zien, je kan duidelijk zien dat ze niet alleen zat.

http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen ... recht.html

Ze zat niet alleen, maar ze vertelde wel zelf dat ze ringsteken altijd al niets vond en er bang voor was. Maar omdat de vrouw van de koetsier die normaal altijd hem bij staat niet kon, is zij voor 1 keer erbij gaan zitten omdat ze het anders zielig voor hem vond dat hij dit jaar niet mee kon doen. Ik vind dit bij voorbaat dan al een verkeerde beslissing als je zo meegaat doen. De koetsier moet namelijk ten alle tijden op zijn groom kunnen vertrouwen in welke situatie dan ook. En dat ze nu dus achteraf tegen mij de uitspraak deed dat ze het dus nu echt nooit meer doet, vind ik te laat geredeneerd. Eraf zo afspringen is wel het laatste wat een groom moet doen.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 20:18

ja nu valt er weinig te discuseren of die vrouw nu wel of niet alleen zat. Snap enkel niet waarom ze er nu uitsprong. Wilde ze het paard bij de teugels gaan grijpen ofzo, maar kwam ongelukig terecht bij het "uitstappen". Maar goed dat zijn dingen die gebeuren in een seconde, en waarom je iets doet, tja dat weet niemand, dat is een reactie.

Weet iemand hoe het met het meisje gaat???

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 21:28

Wat ontzettend sneu voor het meisje en haar ouders..
Met de betrokken menners gaat het gelukkig best aardig..
Ik zou zeggen beterschap aan iedereen..

Is een bijzonder vervelende gebeurtenis..
Jammer dat het gebeurt is...
Zeker 2 paarden op 1 ringsteek evenement...

Hier in het dorp (andere kant van het water.. Papendrecht)
werd op koninginne dag ook aan ringsteken gedaan..
Doen veel steden traditioneel... en gelukkig.. doorgaans zonder ongelukken..

sharr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 21:49

van mij hier ook even een berichtje ik sta op stal bij de man van het tweede ongeluk en mijn zusje zat bij hem in de kar ik was er zelf ook bij .
ik vind het raar dat er dingen worden gezegt die helemaal niet waar zijn .
er word bijvoorbeeld gezegt dat er menners allen op de bok zaten en er afsprongen terwijl ze het paard nog konden besturen .
dat is totaal niet waar de menner zaten telkens in bijde gevallen met een hulp op de bok en de menners zijn blijven zitten tot zover het kon .
bij het tweede geval is de man door de lucht heen getrokken door dat hij de lijtsels beet hield dus hij heeft ze beetgehouden totdat het niet meer kon dus het is gelul dat er word gezegt dat ze te vroeg los lieten .de menners hebben al jaren ervaring
en we kunnen hier natuurlijk niemand de schuld van geven het zijn tenslotten schrikdieren en het blijven paarden .
we zijn natuurlijk alemaal dankbaar voor de hulp die er geweest is .
en de vrouw en de man zijn er gelukkig met niet al te zwaare verwondinge van afgekomen wel met spierpijn en kneuzingen maar vedder gelukkig niks .
ik wens dat meisje alle sterkte en het is te hopen dat het alemaal goed met haar komt.
Laatst bijgewerkt door sharr op 01-05-08 22:27, in het totaal 2 keer bewerkt

sharr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 21:56

polly2 schreef:
Echwel schreef:
Mag ik als menner ook even reageren.
Uit de wagen springen terwijl je eventueel nog kunt sturen is not done.
Je gaat er pas af als de situatie dermate gevaarlijk wordt dat je niet veilig meer bent
De vrouw had er nooit af mogen springen daarbij lees ik dat ze alleen op de wagen zat dus waarschijnlijk geen groom bij zich, die je in dit soort situaties waarbij je moet wachten in een straat toch echt voor de wagen hoort te zetten om het paard rustig te houden.
Daarbij zijn veel leden van plaatselijke menverenigingen mensen die af en toe het paard voor
een ritje voor de wagen spannen of meedoen aan dit soort evenementen
.
Met een basiskennis koetsiersbewijs wel op zak maar niet de nodige kilometers gemaakt, kun je van
menner en paard ook niet verwachten dat ze in dit soort situaties weten wat ze moeten doen

Wij deden ook wel eens mee aan dergelijke evenementen en het is mij ook opgevallen dat er soms mensen deelnemen die nauwelijks echte menervaring hebben. Wij zijn zelf fanatieke wedstrijdmenners, maar hebben ons wel eens verbaasd over wat er op dergelijke evenementen allemaal gebeurt: hoofdstel afdoen voor de koets...paard op hol...ging net goed...aftands tuig dat breekt etc.. Voor ons is dit de reden dat wij op bepaalde plaatsen niet meer hier aan mee doen, omdat we weten hoe daar gestunteld wordt.
Let wel: dit geldt natuurlijk niet voor alle ringsteekevenementen....wij hebben ontdekt dat een aantal plaatsen de kroon spannen in onveiligheid en onkunde van de deelnemers.
En juist zoiets moet je extra veilig maken, omdat het publiek dat dergelijke evenementen bezoekt vaak weinig van paarden weet.
Ik wil hiermee ook niet speculeren dat dit in Zwijndrecht het geval zou zijn geweest....maar het is wel iets dat wij zo ervaren hebben op bepaalde evenementen waar wij aan deelnamen.

Ik wil alle slachtoffers sterkte wensen...want het is natuurlijk erg vervelend....

van mij hier ook even een berichtje ik sta op stal bij de man van het tweede ongeluk en mijn zusje zat bij hem in de kar ik was er zelf ook bij .
ik vind het raar dat er dingen worden gezegt die helemaal niet waar zijn .
er word bijvoorbeeld gezegt dat er menners allen op de bok zaten en er afsprongen terwijl ze het paard nog konden besturen .
dat is totaal niet waar de menner zaten telkens in bijde gevallen met een hulp op de bok en de menners zijn blijven zitten tot zover het kon .
bij het tweede geval is de man door de lucht heen getrokken door dat hij de lijtsels beet hield dus hij heeft ze beetgehouden totdat het niet meer kon dus het is gelul dat er word gezegt dat ze te vroeg los lieten .de menners hebben al jaren ervaring
en we kunnen hier natuurlijk niemand de schuld van geven het zijn tenslotten schrikdieren en het blijven paarden .
we zijn natuurlijk alemaal dankbaar voor de hulp die er geweest is .
en de vrouw en de man zijn er gelukkig met niet al te zwaare verwondinge van afgekomen wel met spierpijn en kneuzingen maar vedder gelukkig nix .
ik wens dat meisje alle sterkte en het is te hopen dat het alemaal goed met haar komt.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 07:47

Ik weet niet waarom je mijn post gequot hebt. Ik zeg heel duidelijk dat ik NIET wil speculeren dat er in Zwijndrecht ongelukken zijn gebeurd door onkunde van de menners.
Ik vertel alleen maar uit eigen ervaring dat het op sommige van die evenementen nog wel eens knullig gesteld is met de ervaring van de menners en dat dat juist riskant is vanwege het publiek dat je trekt met iets dergelijks.
Het enige wat er achteraf wellicht van Zwijndrecht gezegd kan worden, is dat de lokatie wellicht minder geschikt is, door de veranderingen die daar plaatsvinden. Maar ook dat kan ik alleen maar zeggen op basis van wat ik hier lees.
En achteraf is altijd makkelijk praten. Het is erg genoeg wat er gebeurd is en het is te hopen dat de slachtoffers allemaal voorspoedig genezen en geheel van de ellende verlost raken.

uruguay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 22:36

Ik ga me er toch even mee bemoeien.....al hou ik niet zo erg van al dit soort discussies.
Ik heb zelf meegereden en de ongelukken die gebeurden waren inderdaad vreselijk, maar lagen in geen geval aan de ervarenheid van de koetsiers. De bouwplaats vind ik ook wat overdreven hoor. +- 10 meter langs het terrein wordt er gebouwd, de zijkant van een appartementencomplex, maar het is dus niet zo dat het evenement op een soort bouwplaats heeft plaats gevonden. Er is op elke locatie voor een paard wel iets te zien of iets om van te schrikken en met de ervaren paarden en deelnemers is dat normaal prima te doen.
Wel opvallend dat de eigenaren van de paarden de microfoons in handen hadden. Ik verwacht eerder dat dit voor de paarden een extra impuls tot lopen heeft gegeven en dan in combinatie met de bouwplaat..... De koetsiers hadden er aardig zin in en vonden het leuk om hun paardjes op hun best te laten zien. Dat willen we allemaal toch?
De koetsier van het laatste ongeluk heeft het overigens geprobeerd goed af te laten lopen toen zijn paard op hol sloeg, door het paard een zijstraat in te laten sturen en dus helemaal niet richting het publiek, zoals overal in de kranten beschreven staat. In die zijstraat stond alleen helaas toch iemand op de stoep.... Het is dus niet zo dat de koetsier zomaar van de wagen is gesprongen en zijn paard het publiek in heeft laten rennen.
Veel sterkte voor het meisje in ieder geval. Erg sneu dat zij de dupe is geworden van dit ongeluk. Een ongeluk zit in een klein hoekje en volgens mij kan je hierbij echt geen schuldige aanwijzen. Stel je eens voor dat je als koetsier zoiets veroorzaakt.....dat vergeef je jezelf toch nooit? Hij heeft overigens gewoon een brave fries en die moeten dit werk gewoon kunnen doen. Het was niet zo dat er een wilde arabier of zoiets dergelijks voor de kar liep.

nobbygaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 11:24

Mijn ouders wonen in die straat en wij zeiden al weken geleden toen we hoorde dat daar gewoon zoals elk jaar weer het ringsteken werd gehouden, dat dat een gevaarlijke situatie zou zijn. In het hele gebied zijn ze aan het bouwen en is het risico dat paarden daar van schrikken ernorm groot. Wat wij ook een gevaarlijke situatie vinden is dat er nu totaal geen ruimte was om de paarden normaal rustig te kunnen in-en uitspannen. Vroeger was hier het grasveldje voor maar die is door de bouw ook verdwenen. Wij konden deze beslissing dan ook al niet begrijpen, we hopen dan ook dat de gemeente volgend jaar een beter locatie uit gaat zoeken voor zo'n evenement. We vinden het zelf ook schitterend om naar te kijken en zo voor je deur is dat erg makkelijk, maar wij hebben liever dat we ervoor ons voor moeten verplaatsen om er naar te kunnen kijken zodat het veilig is. Dan zoals het dit jaar gegaan is. De buurvrouw waar de eerste vrouw bijna in de voortuin terecht is gekomen is nu nog overstuur. Die heeft niets met paarden en is nu nog banger er voor geworden. Leuk is het dus voor de bewoners ook absoluut niet geweest.
Er stonden op de weg waar de palen voor het ringsteken waren geen auto's, maar de auto aan de overkant van het water hoefde deze niet weg gehaald te worden. En daar moesten de paarden wel langs om een rondje te lopen en tevens stonden er daar een paar te wachten om aan de beurt te komen. Ook waren aan deze kant de bloembakken niet weg gehaald. Dus al met al vind ik ook dat er door de gemeente ook meer aan de veiligheid gedaan had kunnen worden.