Nieuw paardvriendelijk zadel voorkomt rugpijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Milly_

Re: Nieuw paardvriendelijk zadel voorkomt rugpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 13:16

kan iemand soms de foto plaatsen? ik geraak niet op de site.. :s

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 13:17

Geweldig dat men in het belang van het paard een zadel wil ontwikkelen!

Helaas zie ik nog wel wat 'maars' :

Hoeveel schade geeft het bij verkeerd afstellen?
Kunnen de pads onderling niet gaan wringen, waardoor het paard beknellingen krijgt?

Ik heb op de foto's ook het idee dat de zitting erg ver van de paardenrug af zit.
Ik merk tussen mijn boomloze en boomzadel al verschil in hoe m'n zithulpen doorkomen, laat staan als je zo'n end van je paard zit.

Ik hoop dat deze mensen de komende tijd op veel paardenevenementen te vinden zijn met de zadels, zodat iedereen de kans krijgt om het van dichtbij te zien en te voelen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 13:20

Ik ben erg nieuwsgierig!!! Er wordt iig al vanuit de juiste invalshoek gewerkt, vanuit het paard dus...

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 13:29

Ik zal wel één van de weinige mensen zijn die het niet geweldig vind.
Ook hierbij blijft het probleem dat het goed moet worden afgesteld, is het dan dus niet alleen maar het probleem verplaatsen van het ene type zadel naar het andere?

ulyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 13:57

Niseyra schreef:
celticpony schreef:
ik volg met heeeele grote belangstelling...wie weet is dit mijn oplossing voor mijn zoektocht naar het "ideale" vzh/buitenrij zadel. moest ook meteen aan paneelzadel denken.Ben wel benieuwd hoe moeilijk/makkelijk dit zadel afte stellen. vind eigenlijk uiterlijk ook hartstikke mooi.

ik wil wel testen Haha!

Same here! Hopelijk komt het een beetje snel op de markt Haha!

Ik heb zelf zo'n zadel maar dan in een leren uitvoering, ook licht gewicht en ook verstelbare pads, echt een super zadel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 14:24

ulyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 15:50

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 16:15

Stennisje schreef:

Kunnen de pads onderling niet gaan wringen, waardoor het paard beknellingen krijgt?

Ik heb op de foto's ook het idee dat de zitting erg ver van de paardenrug af zit.
Ik merk tussen mijn boomloze en boomzadel al verschil in hoe m'n zithulpen doorkomen, laat staan als je zo'n end van je paard zit.

Ik hoop dat deze mensen de komende tijd op veel paardenevenementen te vinden zijn met de zadels, zodat iedereen de kans krijgt om het van dichtbij te zien en te voelen.

Ze zijn vrij in beweging dus afstellen lijkt mij niet nodig.
Het kopijzer moet wel in de goede maat zijn.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 16:41

Mijn moeder werkt bij Spark design! Het bedrijf wat dit dus heeft helpen produceren Lachen

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 17:12

Lijkt me zeer intressant, alleen mag het er van mij nog mooier uit komen te zien. Clown

Tevens vraag ik me af of dat het zadel niet gaat drukken op bepaalde plaatsen. En ofdat het wel prettig zit voor de ruiter.

Ik wacht de komende tijd nog even af. Tot het blijkt dat het een goed zadel is. En ik er misschien intresse in krijg en mijn zadels versleten zijn Tong uitsteken

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 17:23

Shyla25 schreef:
Stennisje schreef:

Ze zijn vrij in beweging dus afstellen lijkt mij niet nodig.
Het kopijzer moet wel in de goede maat zijn.

mm, afstellen blijft noodzakelijk lijtk me,
aangezien ieder paard weer verschilt kwa vorm , en ieder paard zelf ook van vorm verandert naar gelang spieropbouw en afbraak
zullen deze zadels ook aangepast moeten worden
in de advertentie staat ook dat het voor de ruiter makkelijk aan te passen is
en dna komen de grote maar's weer boven , wat als de ruiter aan de sleutel gaat terwijl de ruiter niet voldoende kennis heeft

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 19:56

Hmm, klinkt wel interessant dat zadel.

felicia35

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 20:38

ow ik ben wel benieuwd hoe hij eruit gaat zien maar volgensmij is hij wel duur hoor Bloos Tong uitsteken

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 20:47

DubbelDun schreef:
Citaat:
Met de komst van de zeer gebruiksvriendelijke Unite kan elke ruiter zelf de pasvorm van het zadel eenvoudig aanpassen aan de contour van de paardenrug
Hierbij wordt eke ruiter meteen gebombardeerd als deskundige op het gebied van zadelpassen, iets waar je toch echt een gedegen kennis voor nodig hebt wil je het middel niet erger maken als de kwaal.

Verder lijken die kussen middels die oranje dingetjes als een soort 'veer' met de rug(vorm) mee te bewegen. Dit systeem wordt al jaren in Amerika door Ortho-flex toegepast, later overgenomen door de Duitse markt via American-Flex. Hier een afbeelding met een westernzadel, maar er zijn ook engelse modellen van
http://www.orthoflex-sattel.de/img/body ... esung2.gif
http://www.orthoflex-sattel.de/sattelsystem.html

Ook het systeem van verschillende kussentjes voor de juiste pasvorm is al bekend.

Verder zijn er toch nog verschillende kopijzers in te krijgen, dus ook hierbij is het uitkijken dat je de goeie hebt.

idd ,.. daarbij zie ik ideeen van aantal reeds bestaande ideeen voorbij komen
en vrees ik voor te zware druk op de randen van de buitenste kussens
neh ik blijf bij mijn eigen idee .. nog even en dan is die er .. het uiteindelijke test zadel dan iig
eerst rijk worden voordat ze in productie kunnen Bloos

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 22:23

Sorry, ik vind het zadel er niet uit zien, het zal vast een heel fijn zadel zijn maar ik loop er nog niet warm voor

Cupcake_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 02:55

A: Het lijkt me niet erg fijn zitten voor de ruiter B: Het ziet er níét uit C: Ik betwijfel of het wel zo goed is voor het paard (Bovenstaande reactie's: o.a.: Je zit ( voorzover op de foto te zien is) niet erg dicht bij je paard..
Boomloos lijkt me beter dan dit.. Knipoog

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 07:43

doet me denken aan de parelli zadels,men neme een extra brede boom,verkoopt dan pads met soort leggings in en de ruiter kan zelf zijn zadel op maat zetten,dus als het pad bij parelli wat scheef onder het zadel zit,dan duw je gelijk de hele rug verkeerd.

Wel moet ik zeggen dat dit zadel wel de uitkomst biedt als het bv door een soort passervice op maat wordt gezet,en dan gebruikt,dan is het een super uitvinding,omdat het later makkelijk aanpasbaar is.

maar om zelf als paardemens hem op maat te zetten en gaan aan te passen ,is net hetzelfde dat veel mensen zelf een zadel passen en achteraf toch merkt dat het eigenlijk niet de juiste pasvorm had!!!
Ik denk dat bij onkundig beoordelen veel paardenleed de wereld in kan gaan!!

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 08:25

Sonja_vR schreef:
mm, afstellen blijft noodzakelijk lijtk me,
aangezien ieder paard weer verschilt kwa vorm , en ieder paard zelf ook van vorm verandert naar gelang spieropbouw en afbraak
zullen deze zadels ook aangepast moeten worden
in de advertentie staat ook dat het voor de ruiter makkelijk aan te passen is
en dna komen de grote maar's weer boven , wat als de ruiter aan de sleutel gaat terwijl de ruiter niet voldoende kennis heeft

Dit komt van de site af:

Citaat:
De Unite is voorzien van verstelbare pads waardoor dit zadel zich automatisch aanpast aan de vorm en de beweging van de paardenrug. Hierdoor wordt een gelijkmatige drukverdeling op de rug gegarandeerd en blijven blessures uit.

De kussens passen zich dus vanzelf aan omdat ze flexibel onder het zadel zijn bevestigd.
Alleen het kopijzer heeft zover ik kan zien een vaste maat.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 09:51

Als je op de site naar de vergrote versie van deze foto kijkt
http://www.sparkdesign.nl/actueel/20080 ... ting-2.jpg
En dan de onderste zie je duidelijk dat er op het middelste kussen minder druk staat als op de voorste en de achterste.
Zelfs bij Ortho-Flex is er een maximum aan wat de panelen de rug kunnen volgen, extremen gaat niet lukken. En met dit zadel zal dat niet anders zijn.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 09:54

Heb ik net afgelopen dinsdag een Prestige zadel gekocht!Nou ja afwachten maar misschien is het wel iets,ben erg benieuwd deze in reallife te zien.

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 16:50

DubbelDun schreef:
Dat zadel is idd wat ik in een eerdere post bedoelde, was even de naam kwijt Haha!
http://www.specializedsaddles.eu/Concept.htm

Deze zadels lijken me fijner zitten en voor de paarden is dat ook fijn, lijkt me. Ik vind wel leuk om te lezen dat ie ook geschikt is voor de gangenpaarden! Haha!

Die van Spark lijkt me niet zo lekker zitten en heb ook vragen over zweetbladen, zitting.

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 20:56

hmmmm ik heb zo mn twijfels erbij, de paardensport is wel toe aan vernieuwing, maar vrees toch datg die 6 kussentjes op sommige punten meer druk zullen leveren.

(moet zeggen dat ze een nogal verkeerd paard als voorbeeld hebben genomen, zadel kiept naar voren namelijk)

Die ortho-flex zadels zien me er niet alleen mooier uit maar daar is er een beter drukvlak.

Ik heb een paard met een "moeilijke" rug voor zadels, een zadel als dit of een soortgelijk zadel zou ideaal zijn, echter zal het prijskaartje ook heel mooi zijn (ondanks ze beweren dat het goedkoper zou zijn als een passen lederen zadel, neemt nog niet weg dat het alsnog duurder kan uitvallen, ze moeten er toch iets aan verdienen?) Dan ga ik toch liever voor boomloos

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 21:26

Ben benieuwd naar het zadel. Lachen

felicia35

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 14:46

ik be best wel benieuwd ik zou dan eigenlijk liever iemand er mee willen zien rijden voordat ik eraan zou beginnen Bloos Tong uitsteken

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 14:59

haan schreef:
Sorry, ik vind het zadel er niet uit zien, het zal vast een heel fijn zadel zijn maar ik loop er nog niet warm voor

Ik ook niet.