Tractor botst op paard en meisje in Waarland *update p5*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

slimmerik

Re: Tractor botst op paard en meisje in Waarland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 14:21

Ik rijd ook regelmatig met een grote aanhanger achter de trekker en inderdaad moet ik toegeven dat het mogelijk is dat je er niets van voelt als er iets tegen de aanhanger stoot/botst. (zeker als ie zwaar beladen is) Wel als je b.v. over iets heen rijdt (alhoewel de wegen op platteland idd vol kuilen zitten). Maar heb wel eens meegemaakt dat mijn aanhanger een laaghangende, behoorlijk dikke tak van de boom stootte zonder dat ik dat merkte. Mijn man die er met een andere trekker achter reed dus wel Haha!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 14:29

ik snap op zich idd de gedachtegang van sundancer wel.... Maar toch, er zijn helaas behoorlijk wat trekkerchauffeurs die denken als enige recht op de weg te hebben.... Is geen excuus, maar toch kijk je er al snel negatief tegenaan natuurlijk.

Sundancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 15:27

Tuurlijk, maar er zijn ook genoeg normale tractorchauffeurs.

Eergisteren moest ik nog een heule grote mestverspreider wegbrengen naar de loonwerker... Nou dan voel je echt niets.

En dan toch zijn er autobestuurders die dan even tussen de 2 tractoren in willen voegen en dan ineens vol op de rem drukken.

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 15:43

Je moet niet te snel oordelen over die jongen. Ik ben ook ooit doorgereden na een ongeluk. Ik wilde bij een stoplicht op een drukke kruissing linksaf. Het stoplicht voor rechtdoor stond op rood. Ik draaide met groen dus linksaf. Op dat moment komt er tegenover mij met hoge snelheid een fietser door rood licht, die rechtdoor wilde. Die reed ik dus aan. Ik heb de auto meteen gestopt en ben uitgestapt om te kijken of de fietser in orde was. Hij had niets, maar begon mij voor vanalles en nog wat uit te maken en uit te schelden. Die man hield maar niet op (ik was 19 en had net een paar maanden mijn rijbewijs). Ik raakte helemaal overstuur van de man en werd zenuwachtig, omdat er uit alle richtingen auto's kwamen en tuterend om ons heen reden. Ik heb zijn fiets toen opgeraapt en bekeken en er een stukje mee gelopen. Daar was niets mee aan de hand en er was niets aan te zien. Die man was niet voor rede vatbaar en er was niemand gestopt om even te helpen (mobiele telefoons had je destijds nog niet). Ik ben helemaal in shock weer in de auto gestapt en ben naar huis gegaan. Daar had ik 's-avonds de politie aan de deur. Die kerel had natuurlijk mijn nummerplaat opgeschreven. Hij had tegen de politie gezegd dat zijn voorwiel haaks was na het ongeluk en dat zijn fiets total loss was, maar dat was niet waar. Zij vonden het ook een hele nare man. Ze hebben mijn auto helemaal bekeken en hebben mij later uit de situatie geholpen, maar het was een super nare ervaring. Wisten jullie trouwens dat "rechtdoor op dezelfde weg" prevaleert boven een rood stoplicht?
Ik denk dat als me ooit nog eens zoiets overkomt dat ik gewoon in de auto blijf zitten met alle deuren op slot en de ramen dicht tot de politie geariveerd is.

jeeminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 15:50

GvdT schreef:
http://www.rtvnh.nl/nieuws/index.asp?newsid=86130
rtvnh.nl
heb ook al menige Huilen ongelukken met paarden op buitenrit gezien wat voor ellende je op je nek haald!zorg altijd dat je met z'n 2e naar buiten gaat?liefst met medere ruiters of iemand op de fiets er naast!!zo kan altijd iemand je bijstaan als er iets gebeurt of het verkeer op een afstand kan houden!ik vindt dit teschofterig voor woorden om na een aan rijding door terijden en de slagtoffers onverhoopt achter telaten Boos! tegen woordig houden ze geen rek meer met ruiters! zorg dat je zelf een knal velgeel hardlopers vest aan hebt waneer je buiten op de openbarenweg rijd!! ze zien je zo van hein en ver aan komen en zo weten dat je paard schrikkerig is en hun gas moeten terug nemen!goedkoop idee en 't kost weinig Knipoog !

Een 16-jarige jongen op een tractor heeft in Waarland (Gemeente Harenkarspel) een paard met daarop een 14-jarig meisje aangereden.

De jongen reed na het ongeluk door, maar kon later door de politie worden aangehouden.

Zowel het paard als het meisje raakten gewond.

Verdere informatie volgt z.s.m.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 15:57

Tja kan altijd gebeuren, hopelijk zijn het meisje en het paard niet al te gewond. bestuurder zal ook wel geschrokken zijn. als ik ga wandelen (en ik wandel vaak alleen) dan zorg ik altijd dat ik een veld opga als er een trekker of tractor aankomt. de baantjes hier zijn te smal voor beide. en mn paard voelt zich gewoon beter netjes aan de kant. hij blijft dan ook netjes staan wachten. Ik leer het hem zo, lijkt me voor beiden het veiligst.

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 16:01

slimmerik schreef:
Ik rijd ook regelmatig met een grote aanhanger achter de trekker en inderdaad moet ik toegeven dat het mogelijk is dat je er niets van voelt als er iets tegen de aanhanger stoot/botst. (zeker als ie zwaar beladen is) Wel als je b.v. over iets heen rijdt (alhoewel de wegen op platteland idd vol kuilen zitten). Maar heb wel eens meegemaakt dat mijn aanhanger een laaghangende, behoorlijk dikke tak van de boom stootte zonder dat ik dat merkte. Mijn man die er met een andere trekker achter reed dus wel Haha!

Ik ben het hier mee eens, rijd dan zelf nog niet op een trekker, maar rij wel vaker mee. (en wil na deze zomer m'n trekkerrijbewijs gaan halen)
Als die jongen door is gereden terwijl hij het wist, is dat ontzettend dom van hem. Wist hij het niet kan hij er ook niet veel aan doen.

Dat trekkerchaufeurs vaak denken dat de weg voor hun alleen is, ben ik het niet zo mee eens...
Het is juist vaak zo dat ze niet de ruimte krijgen om fietsers in te halen, of in te voegen. En ze zijn gewoon groot op de weg, dus daar móet je rekening mee houden. Helemaal als je met een paard loopt.

Als er een trekker aan komt als ik buiten rijd gebaar ik altijd vriendelijk dat ze even moeten wachten, dan rijd ik de volgende dam op en kunnen ze veilig passeren.
Ik weet verder niet wat er gebeurt is daar, dus ga niet oordelen...

Hoop dat het paard en meisje er niets ernstigs aan overhouden.

AnoukvW

Re: Trekker botst met meisje op paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 16:04

slimmerik schreef:
peehtje schreef:
Als je 16 bent mag je trekkerrijden.. Met of zonder rijbewijs.
Als je zonder rijd mag je alleen voor je eigen rijden. En niet voor andere bedrijven of voor iemand anders. Dat heeft niets met onverantwoordelijkheid te maken...
En niet alle 16 jarige zijn dom..

Als 16-jarige mag je alleen trekker rijden op de openbare weg met een trekker rijbewijs. Nu heb ik daar niet zoveel waarde aan omdat je geen rijles krijgt en het examen alleen afgenomen wordt op een boerenerf en niet op de openbare weg. Dus de ervaring moet zo'n jongen/meisje zelf opdoen.

Dat is niet waar, je mag zonder trekkerrijbewijs ook de weg op, mits je voor prive rijdt en niet aan het werk bent.

Het is en blijft heel vervelend wat er gebeurd is, maar de leeftijd van de jongen heeft hier niets mee te maken.

Weet iemand eigelijk hoe ernstig de verwondingen zijn?

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 16:06

Dat is wél waar.... Je bent zonder trekker rijbewijs onverzekerd. Bovendien mág je een trekker niet gebruiken voor privé. Je mag hem alleen gebruiken waarvoor hij bestemd is. Nl. voor landbouw/veeteeld.

Sundancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 16:07

Wanneer je 16 jaar bent dan mag je op de openbare weg met een tractor rijden. Je moet dan echter wel in het bezit zijn van een tractorrijbewijs.

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 16:08

Je mag zonder trekkerrijbewijs niet zomaar de weg op als je 16 bent.
Als je je autorijbewijs hebt mag dat wél. (niet slim, mensen laten rijden met een trekker zonder te weten of ze enige ervaring hebben, een trekker is toch heel iets anders als een auto..)

Waar heb jij vandaan dan dat je zonder trekkerrijbewijs de weg op mag?

AnoukvW

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 16:11

_Emm_ schreef:
Als je je autorijbewijs hebt mag dat wél. (niet slim, mensen laten rijden met een trekker zonder te weten of ze enige ervaring hebben, een trekker is toch heel iets anders als een auto..)

Van de politie van Amsterdam.
Mijn vader is daar met meerdere buren geweest en hebben het nagevraagd.. Knipoog

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 16:13

Citaat:
Vraag:
Wat is een trekkerrijbewijs, hoe kom ik eraan en wat mag ik ermee?
Antwoord:
Jongeren van 16 en 17 jaar moeten in het bezit zijn van een trekkerrijbewijs jeugdigen om trekkerarbeid te verrichten en met een trekker op de openbare weg te rijden. Vanaf 18 jaar heb je hiervoor geen trekkerrijbewijs nodig. Een trekkerrijdenexamen bestaat uit twee delen, een theorietoets en een praktijktoets. Als je je trekkerrijbewijs wilt halen, meld je je aan bij een aoc, zij kunnen je meer over de gang van zaken vertellen. Als je het trekkerrijbewijs kwijt bent, kun je op de school waar je examen hebt gedaan (tegen betaling) een duplicaat-trekkerrijbewijs aanvragen. Met een trekkerrijbewijs mag je alleen trekkers besturen, het rijbewijs geldt niet voor zelfrijdende of langzaam rijdende werktuigen (16-25 km /uur). Een trekkerrijbewijs heeft niets met een bromfietscertificaat te maken, er is dan ook geen sprake van vrijstelling. In het buitenland heeft het Nederlandse trekkerrijbewijs geen waarde.

Isa1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 16:13

Die bestuurder van de tractor merkt echt wel als hij aan paard raakt op wat voor manier dan ook. Dat kan niet anders.
Ik wil verder geen conclusie's trekken, maar volgens mij weet die bestuurder dondersgoed wat hij gedaan heeft.Het kan dat hij zo geschrokken is dat hij keihard weg reed, er zijn zoveel dingen mogelijk, maar dat lijkt voor mij best logisch.
Verder had dit even goed een volwassen man/vrouw kunne gebeuren. Hopelijk komt het goed met het paard en het meisje.

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 16:14

Dat slaat dus echt nergens op, die politie heeft geen idee waar hij het over heeft.

Als dat zo was, waarom rijd er hier (in een boeren gebied) níemand op de weg zonder trekkerrijbewijs, omdat je anders een bekeuring van de politie krijgt?

Ik ben trouwens wel benieuwd wat je verstaat onder privé met een trekker rijden Knipoog

Sundancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 16:14

Amsterdam? Hebben die uberhaupt wel een tractor gezien? Clown

Jongeren van 16 en 17 jaar moeten in Nederland een trekkerrijbewijs hebben om met een trekker te mogen werken/rijden. Dit geldt voor de openbare weg maar ook voor op het eigen erf. Vanaf 18 jaar is geen trekkerrijbewijs meer nodig.
Aldus de groene CBR http://www.aequor.nl

Sundancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 16:15

Isa1990 schreef:
Die bestuurder van de tractor merkt echt wel als hij aan paard raakt op wat voor manier dan ook. Dat kan niet anders.

Dromen

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 16:17

A_N_O_U_K schreef:
_Emm_ schreef:

Van de politie van Amsterdam.
Mijn vader is daar met meerdere buren geweest en hebben het nagevraagd.. Knipoog

Klopt dus niet.... Een trekker mag bovendien niet voor privé gebruikt worden.

Personenvervoer en dergelijke mag ook niet met een trekker. Het wordt bij aanhouding echt gevraagd hoor (als je geen aanhanger hebt) waar je naar toe gaat en ben je tussen de 16 en 18 moét je je trekkerrijbewijs tonen.

Zonder ben je echt niet verzekerd en zijn alle kosten dus voor je eigen portemonnee.

edit: net even hoofdbureau politie in Amsterdam gebeld..... het zou kunnen dat receptioniste zoiets gezegd kan hebben. De agenten zijn iig allemaal wel van de wet op de hoogte Knipoog

cindystof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 16:30

Misschien ooit aan gedacht dat de jongen ook wel eens geschrokken kon zijn.
en het gebeurt wel vaker dat mensen door rijden van de schik er later dan toch terug komen
alls je niet precies weet hoe of wat dan mag je niet zulke lelijke dingen denken van andere mensen vind ik

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 16:36

jeeminee schreef:
GvdT schreef:
http://www.rtvnh.nl/nieuws/index.asp?newsid=86130
rtvnh.nl
heb ook al menige Huilen ongelukken met paarden op buitenrit gezien wat voor ellende je op je nek haald!zorg altijd dat je met z'n 2e naar buiten gaat?liefst met medere ruiters of iemand op de fiets er naast!!zo kan altijd iemand je bijstaan als er iets gebeurt of het verkeer op een afstand kan houden!ik vindt dit teschofterig voor woorden om na een aan rijding door terijden en de slagtoffers onverhoopt achter telaten Boos! tegen woordig houden ze geen rek meer met ruiters! zorg dat je zelf een knal velgeel hardlopers vest aan hebt waneer je buiten op de openbarenweg rijd!! ze zien je zo van hein en ver aan komen en zo weten dat je paard schrikkerig is en hun gas moeten terug nemen!goedkoop idee en 't kost weinig Knipoog !

Een 16-jarige jongen op een tractor heeft in Waarland (Gemeente Harenkarspel) een paard met daarop een 14-jarig meisje aangereden.

De jongen reed na het ongeluk door, maar kon later door de politie worden aangehouden.

Zowel het paard als het meisje raakten gewond.

Verdere informatie volgt z.s.m.

Jeminee, ik weet niet wie je gequoted heb, maar ik was het niet. Ik heb alleen het bericht geplaatst.

Yaleesa_Emir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 16:38

Citaat:
ALs iemand mij dit zou aandoen, zou ik niet voor mezelf in kunnen staan.

helemaal mee eens!

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 16:41

Vanaf je 16e mag je dus met de trekker de openbare weg op, ALLEEN MET trekkerrijbewijs.

Er wordt veelal een wijzende vinger naar de jongen uitgestoken, ik heb ervaring met beiden en moet zeggen dat ruiters ook niet alles zijn.

Zelf rijd ik vaak met trekker met dubbellucht, grote aanhangers, giertank, opraapwagen etc. Als je iets meeneemt zoals een paaltje zul je dat echt niet merken, een stoeprand merk je dan weer wel.

Vaak kom ik ruiters tegen en omdat ik het zelf prettig vind als ik op paard zit dat mensen wat langzamer gaan rijden en ik weet hoe een paard kan reageren, minder ik dan ook heel wat vaart en houd het paard goed in de gaten zowel in real life als via de spiegel (voor zover mogelijk), pas als ik het paard ruim gepasseerd ben geef ik weer gas.

Maar juist omdat trekkers zo breed zijn en vrij veel lawaai maken, vind ik ook dat je al ruiter zijnde het gevaarte de ruimte moet geven. Veel ruiters gaan dus ook geen centimeter aan de kant (de berm in) en als het paard dan schrikt en opzij springt dan ben je al zwaar de l.ul.

Uit dit stukje kun je niks oordelen, en is het wachten op verdere informatie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 16:45

Citaat:
Wisten jullie trouwens dat "rechtdoor op dezelfde weg" prevaleert boven een rood stoplicht?

dat is toch alleen zo als ze uitvallen?
Lichten gaan toch voor tekens?

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 16:50

Citaat:
Een trekker mag bovendien niet voor privé gebruikt worden.

Nou, ik wil dan wel graag een bron, want ik vind dit toch wel heel erg sneu voor manlief die voor zn hobby een trekkert rondrijdt. Is puur voor trekkertrekwedstrijden en heeft niets met landbouw of veeteelt van doen. Dus totdat jij met een duidelijke bron komt: Doe ik het af als enorme bullshit.. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 16:53

wij hebben geen bedrijf...dus wij mogen geen tractor hebben en betalen dus voor jan l.. verzekering daarvoor...

Ik ga met iepsel mee.... Lachen
Geen idee wie er dan bij ons komt hooien oid?