Opnieuw een bijzondere Zorse geboren in Pannerden

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Re: Opnieuw een bijzondere Zorse geboren in Pannerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 14:39

Marjo_x schreef:
Tja.. Maar dat is dan toch hetzelfde met een falabella pony/hamster/kat/cavia/konijn/slang etc. ? of ligt dat aan mij


Lachen vind ik dus ook

x_Irisje_x

Berichten: 3700
Geregistreerd: 07-01-04

Re: Opnieuw een bijzondere Zorse geboren in Pannerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 14:43

Er zijn mensen op deze wereld die alleen iets hebben aan paarden die de Z aankunnen en hoger Knipoog Mooi heen laten doen

Heerlijk beestje Haha! Echt apart zo de strepen. Unieker dan een GP paard Lachen

arian_wolf

Berichten: 2033
Geregistreerd: 01-12-05
Woonplaats: Leiden

Re: Opnieuw een bijzondere Zorse geboren in Pannerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 14:46

Kan je eigenlijk opeen zorse rijden..?

DubbelFun

Berichten: 89001
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Opnieuw een bijzondere Zorse geboren in Pannerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 14:47

Ja hoor waarom niet Haha!
Op shetjes rijden ze toch ook.
En afhankelijk van de ouders kan een Zorse wel 1,50 worden.

guenivere
Berichten: 1950
Geregistreerd: 01-12-06
Woonplaats: Hijum

Re: Opnieuw een bijzondere Zorse geboren in Pannerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 14:56

Een ander kleurtje dan vorig jaar maar vind het zeker wel een leukerdje!

Nikka

Berichten: 9415
Geregistreerd: 04-09-04

Re: Opnieuw een bijzondere Zorse geboren in Pannerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 15:29

Vind het eigenlijk wel een grappig ding. Om nu te zeggen wat moet je er mee is wel wat kort door de bocht. Nieuwe lijnen van fokken, nieuwe mode is van alle tijden. Wat nu gewoon is, was het 25 jaar terug ook niet. Toen zag je bijvoorbeeld geen tinker rondlopen. Misschien waren ze er wel maar je zag er niemand op rijden. Nu zie je overal. Misschien is dat met zorse op den duur ook wel zo, dat weet je maar nooit.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Re: Opnieuw een bijzondere Zorse geboren in Pannerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 15:34

Mijn mening ook: wat moet je ermee? "Per ongeluk" nieuw leven op de wereld zetten vind ik sowieso niet slim, dus castreren die katten en fok om te fokken en niet om te vermeerderen of om even 6 weken leuk jong spul te hebben. De wereld is al vol met dieren waar niet goed voor gezorgd wordt.

Is mijn bescheiden mening..

Chrissy_

Berichten: 1853
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Voorburg (ZH)

Re: Opnieuw een bijzondere Zorse geboren in Pannerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 15:35

Hahah, ben benieuwd hoe dat verder gaat Lachen

Suzanne F.

Berichten: 49648
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Opnieuw een bijzondere Zorse geboren in Pannerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 18:51

imke schreef:
Ik vraag me af wat mijn profiel ermee te maken heeft.
Ik heb ook een paar keer nationaal gereden, niet alleen dressuur maar ook springen, ben ook Z-jury, maak paarden zadelmak, heb een eigen pension- en handelsstal. En niet te vergeten: Ik heb zelfs 2 kinderen.
Ik ben alleen niet hoogmoedig genoeg om dit allemaal in mijn profiel te zetten.


Nou waar gaat deze wereld heen als jij die Z jury is, nationaal gedressuurd en gesprongen hebt bla bla bla in je profiel neerzet: Een dag niet gereden is een dag niet geschopt...

Ben je wel lekker ofzo??

Volgens mij droom je teveel.

Navidad
Berichten: 5290
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Aalten / Vorden

Re: Opnieuw een bijzondere Zorse geboren in Pannerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 03:24

Pensionnetje schreef:
Tja als de hengst de vrije keuze heeft tussen een zebra merrie of een pony merrie en hij kiest zelf voor de pony, dan heb ik er geen problemen mee. Wat anders wordt het als er commercieel en onder dwang gedekt wordt tussen de verschillen soorten.

Tja, "liefde" kent soms rare wegen...... Vork



Ik kom wel eens langs die weides waar die zebra staat en volgens mij staat die gewoon tussen een paarden kudde, met nog een zebra merrie erbij volgens mij..... Dus is wel eigen keus geweest Tong uitsteken

Anoniem

Re: Opnieuw een bijzondere Zorse geboren in Pannerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 03:42

Ach Suzanne F, niet iedereens humor is gelijk, gelukkig maar, dan was heel bokt het met elkaar eens en werd er niks meer gepost!!!
Eerlijk gezegd zou ik niet weten wat ik met een Zorse moest, verder heb je van die buitengewone handige elektrische schapen, als het toch decadent moet, zet ik die in mijn tuin en geen Zorse, hoef ik ook geen keutels op te ruimen...

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Re: Opnieuw een bijzondere Zorse geboren in Pannerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 06:10

Een paar mesnen zouden zich misschien eens moeten afvragen wat ze met een paard doen Pling

Immers kan een Zorse ook gewoon bereden en betuigd worden. Ik ben absoluut geen arabieren-fan, maar ik ga mensen met arabieren of een voorliefde voor arabieren toch ook niet vragen "Wat moet je er mee?"

Of fokkers van shetlandpony's....

Of...

Ik vind dit zo'n debiele vraag "Wat moet je er mee?". Nou, hetzelfde als met een paard: rijden en/of betuigen. En niemand vraagt toch een paardeneigenaar hier op Bokt "Wat moet je er mee...? ". Ga maar eens voor je zelf na wat je aan je eigen paard hebt en denk er dan maar eens aan dat deze mensen waarschijnlijk hetzelfde plezier en geluk beleven aan hun Zorse als jullie aan jullie paarden...

Dat moet je ermee...

Anoniem

Re: Opnieuw een bijzondere Zorse geboren in Pannerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 06:26

Knap dat je ervan uitgaat dat iemand zo even een Zorse beleert, het zijn halve zebra's en van een zebra is algemeen bekend dat ze NIET te beleren zijn, Zorses zijn ook echt geen ponietjes die je zo even beleert.
Genetisch klopt het ook niet bij deze dieren, net als bij muilezels en muildieren. Onvruchtbaarheid is een van de gevolgen.
Ik zie verder de grap er niet van in om twee verschillende diersoorten met elkaar te kruisen. Je gaat als mens zijnde toch ook niet met een aap naar bed, of ben ik nou zo kieskeurig?

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Re: Opnieuw een bijzondere Zorse geboren in Pannerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 06:43

suleilitha schreef:
Knap dat je ervan uitgaat dat iemand zo even een Zorse beleert, het zijn halve zebra's en van een zebra is algemeen bekend dat ze NIET te beleren zijn, Zorses zijn ook echt geen ponietjes die je zo even beleert.
Genetisch klopt het ook niet bij deze dieren, net als bij muilezels en muildieren. Onvruchtbaarheid is een van de gevolgen.
Ik zie verder de grap er niet van in om twee verschillende diersoorten met elkaar te kruisen. Je gaat als mens zijnde toch ook niet met een aap naar bed, of ben ik nou zo kieskeurig?


Dat ze niet de makkelijkste zijn weet ik. Ik verdiep wel in iets voordat ik mijn mening geef, maak je geen zorgen Knipoog

Ondanks de kruizing is het behoord het ras tot de equus

Bovendien maakt niemand zich zorgen om de verschillende fokrichtingen die we tegenwoordig hebben, waar ze vandaan komen, hoe ze zijn verkregen...Waarom? omdat dan wel nageslacht geproduceert kan worden?

Bovendien doet iedereen hier alsof dit iets nieuws is, onstaan door de gekheid van tegenwoordig, terwijl de eerste Zorse's er al ruim een eeuw geleden waren...!

We mogen veredelen en een Tuiger met een Shire kruizen omdat we iets aparts willen, maar dit mag niet? Is in mijn ogen klinklare onzin

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Re: Opnieuw een bijzondere Zorse geboren in Pannerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 07:52

Wat een taalvervuiling, ik zou dit eerder een Zony noemen, of anders een Zaard.

Probleem lost zichzelf vanzelf op, want het veulen is per definitie onvruchtbaar, aangezien een zebra een wilde ezel is en geen paard. Overigens, in Amerika zijn er zelfs Webra's of Zelshes op de keuring geweest (kruising Zebra met Welsh). een ongelukje is dit niet, anders moet je toch wel erg simpel van geest zijn.

Freedom007

Berichten: 1126
Geregistreerd: 30-01-07

Re: Opnieuw een bijzondere Zorse geboren in Pannerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 08:13

Ik vind het een grappig ding en zolang het beesie goed verzorgt word en een leuk leven heeft is er toch niets aan de hand, waar mensen zich druk om maken.....
honden katten paarden van alles word gekruist soms met een bedoeling en soms per ongeluk nou en deze hengst had zijn vriendin weer gevonden....per ongeluk of expres als het dier maar een goed leven krijgt zie ik geen problemen

DubbelFun

Berichten: 89001
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Opnieuw een bijzondere Zorse geboren in Pannerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 09:04

suleilitha schreef:
Knap dat je ervan uitgaat dat iemand zo even een Zorse beleert, het zijn halve zebra's en van een zebra is algemeen bekend dat ze NIET te beleren zijn, Zorses zijn ook echt geen ponietjes die je zo even beleert.

Klopt, het zijn niet de makkelijksten en te vergelijken met ezels. En toch zijn er ook mensen die daar met veel plezier op rijden.
En wat te denken van Jazzen en hun karakter...ook maar niet meer fokken dan Knipoog
Citaat:
Genetisch klopt het ook niet bij deze dieren, net als bij muilezels en muildieren. Onvruchtbaarheid is een van de gevolgen.
Onvruchtbaar is het énige gevolg. Voor de rest zijn het hele normale dieren met een volledig funktionerend lichaam. En dat niet alleen, ze zijn nog veel 'harder' als menig 'goed-gefokt' paard og pony.
Citaat:
Ik zie verder de grap er niet van in om twee verschillende diersoorten met elkaar te kruisen. Je gaat als mens zijnde toch ook niet met een aap naar bed, of ben ik nou zo kieskeurig?
Wel eens van bestialiteit gehoord Haha!, niets is de mens vreemd. Vandaar ook deze kombi waarschijnlijk.

sprogur
Berichten: 15
Geregistreerd: 31-08-07

Re: Opnieuw een bijzondere Zorse geboren in Pannerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 17:06

het ziet er wel lief uit hoor.

assie

Berichten: 9494
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Opnieuw een bijzondere Zorse geboren in Pannerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 18:24

suleilitha schreef:
Knap dat je ervan uitgaat dat iemand zo even een Zorse beleert, het zijn halve zebra's en van een zebra is algemeen bekend dat ze NIET te beleren zijn, Zorses zijn ook echt geen ponietjes die je zo even beleert.
Genetisch klopt het ook niet bij deze dieren, net als bij muilezels en muildieren. Onvruchtbaarheid is een van de gevolgen.
Ik zie verder de grap er niet van in om twee verschillende diersoorten met elkaar te kruisen. Je gaat als mens zijnde toch ook niet met een aap naar bed, of ben ik nou zo kieskeurig?

Ben het met zowel jou, als Gail, als joostvangestel eens Knipoog

"Wat moet je ermee?" is voor mij vooral de vraag naar 'wat is hier het nut van'? Wat is de toegevoegde waarde voor de natuur?

Dit soort kruisingen vind ik gewoon ethisch stom. Maar dat vond ik ook van Dolly, van Herman en van al die andere kruisingen waar mensen met genen rommelen. En ja hoor... het gepraat over natuurlijk gedrag. Die hengst is niet gedwongen om op die merrie te springen. Nee... maar goed, konijnen die op pluche diertjes rijden vertonen ook natuurlijk (en zwaar gefrustreerd) gedrag, ik ben wel blij dat daar geen nakomelingen van komen Rolleyes

kimberleyhof

Berichten: 541
Geregistreerd: 22-11-06
Woonplaats: schoonhoven

Re: Opnieuw een bijzondere Zorse geboren in Pannerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 18:38

hallo, ehm misschien een beetje laat hoor, Bloos
maar het vorige veulen was een bonte zorse.... en het veulentje op deze foto op pagina 1 ziet er toch heel anders uit..
als ik het fout heb moeten jullie t ook zeggen hoor Clown

Anniekskie

Berichten: 2176
Geregistreerd: 25-09-02
Woonplaats: Ysselsteyn (lb)

Re: Opnieuw een bijzondere Zorse geboren in Pannerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 18:51

kimberleyhof schreef:
hallo, ehm misschien een beetje laat hoor, Bloos
maar het vorige veulen was een bonte zorse.... en het veulentje op deze foto op pagina 1 ziet er toch heel anders uit..
als ik het fout heb moeten jullie t ook zeggen hoor Clown


Onder de link van het filmpje staat dat het niet om het veulen uit het bericht gaat Nagelbijten / Gniffelen
De twee Zorse veulens daar zijn allebei bruin (beetje vosachtig) met zebrastrepen.

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Re: Opnieuw een bijzondere Zorse geboren in Pannerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 18:58

assie schreef:
Dit soort kruisingen vind ik gewoon ethisch stom. Maar dat vond ik ook van Dolly, van Herman en van al die andere kruisingen waar mensen met genen rommelen. En ja hoor... het gepraat over natuurlijk gedrag. Die hengst is niet gedwongen om op die merrie te springen. Nee... maar goed, konijnen die op pluche diertjes rijden vertonen ook natuurlijk (en zwaar gefrustreerd) gedrag, ik ben wel blij dat daar geen nakomelingen van komen Rolleyes


Tot dat er bij iemand in je naaste omgeving een erfelijke ziekte wordt gecontateerd die kwalijke geolgen kan hebben. Hadden we dan nog maar nog meer kennis gehad van genetische structuren, erfelijkheid etc., denk je dan waarschijnlijk. Maar goed, ik ben groot voorstander van genetische wetenschap op welk gebied dan ook, waarbij ook dit een interessante bijdrage kan zijn Lachen

Het berijden van pluchediertje hoeft niet alleen voort te komen uit zware frustatie, het kan ook een teken van dominantie zijn, ze kunnen tumoren hebben aan organen die dit gedrag veroorzaken. En in het geval van een paard: het is bewezen dat bij een dekking een hormoon vrijkomt wat voor de paarden verslavend is, dus een soort van lustbeleving hebben ze er wel aan, dus waarom zou die hengst niet mogen dekken? Omdat er een paar mensen ze maar lelijk en nutteloos vinden? Tja, genoeg mensen die geen kinderen willen hebben, maar die vragen toch ook niet aan echtparen die kinderen hebben wat het nut er nou van is?

Of....hebben wij ook kinderen omdat we er van willen genieten? Van zo'n klein wezentje wat elke dag groeit en bloeit...Goh, misschien willen de trotse bezitters van een Zorse dat ook....!

Citaat:
Dit soort kruisingen vind ik gewoon ethisch stom

Wat is er Etisch stom aan dan? Lijdt de vader? Lijdt de moeder? Lijdt het geboren zorsje? Volgens mij niet hoor!

Weet je wat pas ethisch stom en onverantwoord is? Moeders die tegen de 50 zijn en alsnog kinderen krijgen terwijl de kans op het syndroom van down (en daarmee een beperkt leven) dan al zo groot is!

Mensen die zware erfelijke ziektes hebben en alsnog zelf een kind willen verwekken, ook al weten ze dat de kans bestaat dat het kind de ziekte krijgt en de kwaliteit van het leven daardoor verminderd wordt.

Kinderen krijgen terwijl je de kinderen die je hebt al niet meer kan onderhouden, maar je mag nu eenmaal van je geloof geen voorbehoedsmiddel gebruiken.

Dragende koeien zo onnatuurlijk voedsel geven dat het kalf te zwaar is bij geboorte en we een keizersnee moeten toepassen (wat bij ongelloflijk geboorten gebeurd!) waardoor we het leven van zowel koe als kalf op het spel zetten...

En zo kan je doorgaan.

Zolng er geen zichtbare aanwijzingen zijn dat een Zorse om wat voor reden dan ook een kwalitatief minder leven leidt dat een zebra of paard zie ik niet in waarom hier gesproken wordt over ethisch stom en nutteloos...

DubbelFun

Berichten: 89001
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Opnieuw een bijzondere Zorse geboren in Pannerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 19:01

Hear hear Haha!

Anoniem

Re: Opnieuw een bijzondere Zorse geboren in Pannerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 19:59

Citaat:
Weet je wat pas ethisch stom en onverantwoord is? Moeders die tegen de 50 zijn en alsnog kinderen krijgen terwijl de kans op het syndroom van down (en daarmee een beperkt leven) dan al zo groot is!


En nu ga ik lekker even off-topic. Zelf de veertig voorbij en nooit moeder mogen worden en ik kan je dit wel vertellen, stel dat ik tegen de 50 ben en ik krijg de kans nog een keer dan zal ik die bij goede gezondheid NIET laten gaan.
Je mag me stom noemen, mij best.
De medische wetenschap is echter niet stom in dit geval, middels een vlokkentest/vruchtwaterpunctie kan men al snel zien of het ongeboren kindje afwijkingen heeft.
Verder vind ik dit een regelrechte uithaal naar mensen die het syndroom van Down hebben. Via vrijwilligerswerk heb ik er meerdere mogen leren kennen en het is niet aan ons om te oordelen of hun leven beperkt is of niet. Ik ken er genoeg die ook paardrijden, andere sporten beoefenen, samenwonen en ga zo maar door. Ik heb de ouders ook meegemaakt en de band gezien die ze met hun spruiten hadden. Het ruist ook dwars tegen mijn principes maar ook tegen mijn gevoel in dat je dit over één kam scheert met zorses, of nee, oudere moeders een erger oordeel toespeelt dan mensen die het nodig vinden om een zebra en een pony met elkaar te laten paren.

margriet7678

Berichten: 163
Geregistreerd: 09-06-06
Woonplaats: valkenburg

Re: Opnieuw een bijzondere Zorse geboren in Pannerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 22:06

Ik ben het met Imke eens
Wat kost zo'n zorse? Het lijkt me leuk die eens in de dressuurring tegen te komen.
Het gros van de paarden dat normaal mee doet heeft waarschijnlijk nog minder kwaliteit dan deze Zorse