Paarden geschikt als proefdier voor orthopedische technieken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Horsefreak

Re: Paarden geschikt als proefdier voor orthopedische technieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 14:17

Er zijn inderdaad een hoop huisdieren die het slechter hebben!

Wat ik wel vind is dat er internationaal echt 1 standaard protecol voor medicijnen ed om te testen moet komen, zodat je met 1x registreren en dierproeven doen klaar bent. En niet om bv. een medicijn in de EU op de markt te krijgen uit Amerika nog veel meer testen moet doen.

Riemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 14:20

Voor die alternatieve methoden zullen ook weer dieren gebruikt moeten worden om ze te testen.. Dus tjsa...
Enne trouwens, mijn mening is gebaseerd op feiten want ik kom haast dagelijks in aanraking met proefdieren...
Echt serieus, denken mensen dat je zomaar dieren mag gebruiken om iets te testen?? Daar is zoveel rompslomp voor nodig voordat je uberhaupt ze mag gaan fokken! Alles moet goedgekeurd worden door een ethische commissie die bekijkt of de dieren en niet onder lijden
De dieren worden trouwens speciaal gefokt voor proefdieren, afgedankte beesten komen echt niet in de proefdierensector terrecht, mits je ze afstaat voor onderzoek zoals hier al voorbeelden van gegeven zijn.
Mensen kunnen trouwens ook meedoen met onderzoek (op mensen ja, maar dan is het nog eerder getest op dieren), Kijk maar eens rond in een academisch ziekenhuis, overal hangen affiches op of je mee wilt doen met een onderzoek (ook gezonde mensen)
Dus kijk niet zo zwart wit met dat er alleen op dieren getest wordt, daarna zal het middel toch ook getest moeten worden in mensen op eventuele bijwerkingen e.d.
Echt hoe kortzichtig kunnen mensen zijn, En ja een mening mag je hebben maar niet als die gebaseerd is op onwaarheden!!

ponyzotje

Daphne: wat een typische reactie van 'jullie', de 'onderdeurtjes' tegen 'ons'... Ga toch een normale discussie aan die niet op de man speelt maar handelt over feiten!!!

Naar kanker wordt erg veel onderzoek gedaan trouwens, ook met proefdieren. Hopelijk kunnen we zo'n verliezen dan tegengaan of beperken, zoals jij hebt moeten meemaken (en vele anderen).

Onderzoek vervangt al een heel deel van de proefdieren, maar er is ook zoveel om te onderzoeken!

Ja klopt Horsefreak, maar dat blijkt echt wel een ondoenbare opgave. Nu zijn er ook bvb geneesmiddelen geregistreerd in de USA die hier niet mogen gebruikt worden, en omgekeerd. Heeft ook deels te maken met de algemene wetgeving (hormonen!) waar niet zo snel iets aan veranderd kan worden.

Kuggur

Maartje1990 schreef:
Dat ben ik dus hélemaal NIET met je eens. Hoeveel verkrachters, pedofielen, moordenaars en weet ik veel wat lopen er tegenwoordig wel niet rond? Mogen gemakkelijk gewoon in een hun gevangenis zitten? Persoonlijk vind ik dat ze díe mensen maar gebruiken als proef'dier' ipv die dieren die nog nooit geen vlieg kwaad gedaan hebben. En als die mensen dan doodgaan, net goed, dat verdienen ze!!

Aan jou, en de anderen die het acceptabel vinden mensen, die je om wat voor reden dan ook daar geschikt voor acht,tegen hun wil als proefdieren te gebruiken, dat is een oud en uitgeprobeert idee. Ooit gehoord van Mengele?

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 14:22

Daphne__ schreef:
ja sorry ik weet dat ik echt een vervelend onderdeurtje ben, maar er staat nergens dat wij onderdeurtjes onze mening niet mogen geven Duivel

als je alleen daarom je mening geeft, geef hem dan gewoon niet...
je probeert je namelijk nergens in te verdiepen, het enige wat je contstant roept is hetzelfde...
jij vind ons erg want wij zijn voor dierproeven en jij bent er tegen...

ja na 4 keer is dat wel duidelijk...
neem eens echt deel aan de discussie kom met goede argumenten...

Horsefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 14:26

ponyzotje schreef:
Ja klopt Horsefreak, maar dat blijkt echt wel een ondoenbare opgave. Nu zijn er ook bvb geneesmiddelen geregistreerd in de USA die hier niet mogen gebruikt worden, en omgekeerd. Heeft ook deels te maken met de algemene wetgeving (hormonen!) waar niet zo snel iets aan veranderd kan worden.

Ik vind dat wel ieder land mag bepalen wat ze voor medicijnen toelaten, maar al die proeven die gedaan moeten worden, ik vind dat die gelijk getrokken moeten worden en met goed protecol e.d. Zodat de medicijnen die de EU uit Amerika wel toe wil laten, niet eerst zo uitvoerig getest hoeven te worden, maar gewoon de test die in Amerika al is gedaan gebruiken om het toe te laten.

En ook voor onderwijs zijn proefdieren nodig. Wij hebben ook experimenten gedaan waarin we bloed moesten prikken bij een hond en blaaskather moesten inbrengen. Dat valt ook al onder proefdieren. Heb wel gehoord dat bij geneeskunde bv. bloedprikken al op elkaar geoefend wordt.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 14:28

ehm. volgens mij zijn jullie degene die mij telkens vragen stellen hoor!

en waarom zal ik' ''goede'' argumenten moeten geven?
ik zeg wat ik evanvind, jullie reageren erop NIET IK!

Riemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 14:29

Weet je wat het grootste probleem is bij deze discussies? De 'activisten' willen graag dat dieren een humaan leven leiden, maar is dat per definitie beter voor de dieren?? het antwoord is NEE!
Je maakt biggen echt niet blijer om ze verdoofd te casteren hoor, Het levert veel meer stressmomenten (waar biggen erg gevoelig voor zijn!) en bovendien wordt er niets gedaan aan de 'napijn', die net zo erg is al verdoofd en onverdoofd. Voordat mensen hierover gaan vallen: hier zijn heel veel onderzoeken naar gedaan! Daar komt dus uit dat je die bigger niet blijer maakt met verdoofd casteren! Maar wij mensen DENKEN van wel, daar gaat het fout!
Zelfde als bij kippen in scharrelschuren, die kipjes worden ook niet gelukkiger omdat ze elkaar nu dood gaan pikken door de stress en door hun natuurlijke gedrag, maar wederom wij menden DENKEN en voor onze gemoedsrust is het fijner om ze lekker los te laten lopen...
Zo ook bij proefdieren, onthoud dat deze dieren worden gefokt voor deze doeleinden (ze weten niet beter) en ze zullen dus ook niet de groene grasvelden gaan missen omdat ze niet beter weten!
Dieren zijn geen mensen en mensen zijn geen dieren, vergelijk ze dan ook niet! Er zijn nog heel wat omzettingen nodig om proefdierresultaten naar mensenresultaten om te zetten en daarbij moet het toch altijd nog getest worden in de mens zelf..
Sorry voor het verhaal maar ik denk dat ik zo de kern behoorlijk het duidelijk gemaakt...

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 14:29

Ja dat klopt, en ik zal in mijn opleiding nog heel veel moeten omgaan met proefdieren, nu al dagelijks maar later nog meer. 81 paarden voor onderwijs stond in het artikel Lachen

Die regeling over de landen heen... Is iets wat zou moeten beteren met de EU. Wat Amerika betreft, daar zijn ze altijd anders dan hier natuurlijk. Wel vind ik inderdaad dat er meer mag gerefereerd worden aan Europese onderzoeken (en omgekeerd) ter aanvaarding van de kwaliteit van een product. Ben echter niet op de hoogte in hoeverre dat de dag van vandaag gebeurt.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 14:31

Inderdaad Riemke, vooral die scharrelkippen zijn een groot probleem, ze pikken elkaar vaak gewoon kapot. Antropomorfiseren is nooit een goed idee.

Overigens staan de proefpaarden hier in de zomer 24/24 op de weide hoor Haha! dus dat is waarschijnlijk nog beter dan menig pensionpaard!

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 14:32

Daphne__ schreef:

we zijn hier een discussie aan het voeren en daarbij horen goede argumenten... anders wordt het alleen maar een wellus nietus spelletje...

en jij vroeg mij ook wat en daar heb ik netjes op geantwoord....

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 14:32

Daphne__ schreef:

Omdat wij anders gelijk hebben Clown

Neen serieus, wij geven onze argumenten, waarom niet. Jij blijft maar zeggen dat je niet van jouw mening afstapt, maar niet waarom je die mening hebt. Wij zijn daar nieuwsgierig naar. Je moet je niet aangevallen voelen, bokt is een discussieforum om ervaringen en onderbouwde meningen uit te wisselen.

Horsefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 14:36

Riemke schreef:
Weet je wat het grootste probleem is bij deze discussies? De 'activisten' willen graag dat dieren een humaan leven leiden, maar is dat per definitie beter voor de dieren?? het antwoord is NEE!
Je maakt biggen echt niet blijer om ze verdoofd te casteren hoor, Het levert veel meer stressmomenten (waar biggen erg gevoelig voor zijn!) en bovendien wordt er niets gedaan aan de 'napijn', die net zo erg is al verdoofd en onverdoofd. Voordat mensen hierover gaan vallen: hier zijn heel veel onderzoeken naar gedaan! Daar komt dus uit dat je die bigger niet blijer maakt met verdoofd casteren! Maar wij mensen DENKEN van wel, daar gaat het fout!

Voor onverdoofd castreren van biggen zijn genoeg andere mogelijkheden. Heb paar weken terug keuzevak pijn gevolgd, en dit was een van de onderwerpen.
Je moet eerst eens bedenken waarvoor we castreren, waarom eten we niet gewoon vlees van ongecastreerde varkens, er zijn daar veel mogelijkheden, maar de markt (voornamelijk duitsland) wil dat vlees niet hebben, dus wordt het maar gedaan. In Engeland bv. worden de biggen eerder geslacht, voor de beregeur ontwikkeld.

Riemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 14:39

Horsefreak schreef:
Riemke schreef:

Voor onverdoofd castreren van biggen zijn genoeg andere mogelijkheden. Heb paar weken terug keuzevak pijn gevolgd, en dit was een van de onderwerpen.
Je moet eerst eens bedenken waarvoor we castreren, waarom eten we niet gewoon vlees van ongecastreerde varkens, er zijn daar veel mogelijkheden, maar de markt (voornamelijk duitsland) wil dat vlees niet hebben, dus wordt het maar gedaan. In Engeland bv. worden de biggen eerder geslacht, voor de beregeur ontwikkeld.

Juist, dat is helemaal waar, maar hoor je daar iets over in het nieuws of door de activisten??
Gelukkig zijn wij er om het over te brengen op de mensen Haha!

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 14:40

Berengeur is afschuwelijk, echt waar, daarin begrijp ik het standpunt Scheve mond Goed idee van Engeland maar dan heb je misschien ook wel niet-optimale verhoudingen en bvb slecht karkasvet. Het is sowieso commercieel, enkel het beste vlees wordt goed betaald en niet het meest ethische.
Er zijn inderdaad andere manieren maar dat wordt niet gezien. Zwart-wit denken is niet handig als je oplossingen zoekt.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 14:42

heb net even wat foto's bekeken van proefpaarden, maar ze zagen er niet echt gelukkig uit hoor..

ik heb toch al gezecht waarom ik er tegen ben? Verward
ik vind het onnodig om gezonde dieren ''ziek'' te maken..

ponyzotje: nou dan wil ik best zeggen dat niet ALLE proefdieren het slecht hebben, maar goed hebben de meeste het niet!
en ik vind dat als je perse een levend dier wilt gebruiken je ze wel alles moet geven wat ze nodig hebben.
ook weidegang etc, dat gebeurd bij jullie dus wel.
maar er zijn er zoveel meer die het lang niet zo goed hebben!

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 14:44

Daphne__ schreef:
heb net even wat foto's bekeken van proefpaarden, maar ze zagen er niet echt gelukkig uit hoor..

Van waar dan? Ik kan je andere geven Haha!

Overigens hebben ze het allemaal 'goed' want de Ethische Commissie is zeer streng. Er zijn misschien verbeterpunten, maar niet heel ernstig. Zoals ik al zei, menig eigenaarspaard staat slechter.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 14:46

haha nou daphne als mijn paard is de wei staat straalt er ook niet veel geluk uit...
het is nou eenmaal een paard wat vaak wat duf uit de ogen kijkt, maar dat wil niet zeggen dat ze niet gelukkig is...

ennu als je van mening bent dat er zoveel proefdieren het slecht hebben, noem die plaatsen/fabrieken dan eens op plaats eens foto's als bewijs....

Horsefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 14:47

Oke even voorbeeldje. Wij hadden proefhond voor oefenen bloedprikken en urine katheter.
Die honden moeten bepaalde periode rust, alles wat er mee gedaan moet worden, moet geregistreerd worden. Zijn zoveel leef regels waaraan ze vast zitten, ze vertelden ons zelfs dat die beesten aantal uren menselijk aandacht moesten hebben. Ze mochten samen in een ruimte, hebben speel en slaap plaats. Proefdieren zijn echt goed beschermd.
Je eigen hond zou je binnenshuis mogen mishandelen, als niemand het maar ziet, kunnen ze je niets maken! Dat kan ik ook geen goed leven noemen.

En hoe zie je op een foto dat een paard gelukkig is?
En wat vind je dan van zieke dieren gebruiken als proefdier, dus dieren die al aandoening hebben?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 14:48

Laui!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 14:49

DvdKloof schreef:
Laui! schreef:
Zozo, dus jullie vinden het allemaal geoorloofd dat er ménsen doodgaan aan inferieure techniek? .

dus moeten er dieren maar onnodig slachtoffer worden?
er zijn ook zieke mensen die graag voor proeven gebruikt willen worden!
En, heb je de rest van mijn post ook gelezen?

Horsefreak: volgens mij doelde Riemke op het principe en gaf ze het verdoofd castreren van biggen als voorbeeld. Het principe dat mensen hun eigen gevoelens e.d. op de situatie van een dier projecteren, terwijl een dier dingen misschien wel heel anders 'beleeft'.

Finesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 14:49

Heerlijk, deze discussies. Ik had al wel min of meer verwacht dat het merendeel van de mensen die reageren van die loze uitspraken doen van 'mishandeling, zinloos en zielig'. Verdiep je alsjeblieft eerst eens wat meer in de proefdiersector voordat je dit soort uitspraken doet. En nee, dan bedoel ik niet op sites die anti-proefdier zijn (zoals de stichting Proefdiervrij) want die geven juist een totaal verkeerd beeld van de werkelijkheid! Die reclamespotjes op tv van die spuitbus met een chemisch goedje van een man die in de ogen van het hondje wil spuiten kan ik toch wel zo kwaad om worden! Tegenwoordig wordt dat echt niet zo gedaan! Het is niet meer de kwade wetenschapper die de dieren expres wil pijnigen.

Ik ben zelf onlangs in een proefdierlaboratorium geweest, en heb echt mijn ogen uitgekeken hoe goed die beestjes het wel niet hebben. Ze zitten in dezelfde kooitjes als bij menig huishouden in de huiskamer en hebben speeltjes zodat ze zich niet vervelen. Ze worden veel in handen gehouden, het merendeel is erg lief en tam. En er wordt erg liefdevol mee omgegaan, vaak zijn die mensen zelf nog dierliefhebber ook! Verder sluit ik me absoluut aan bij Riemke, het beeld dat een mens heeft over wanneer een dier het goed heeft, klopt totaal niet en is geredeneerd vanuit de mens en niet vanuit het dier.

Testen met make-up e.d. wordt in Nederland al lang niet meer gedaan, sterker nog: Nederland staat voorop qua beleid en wetgeving wat betreft proefdieren. Er mogen nooit zomaar onderzoeken met proefdieren worden uitgevoerd, voor elk onderzoek wat gedaan wordt moet een specifieke aanvraag worden ingediend bij een dierexperimentencommissie. Deze bepaald vervolgens of de proef uitgevoerd mag worden of niet. Indien het een zinloos experiment is of niet goed rekening is gehouden met het ongerief van het dier, mag het experiment NIET doorgaan.

Wat ik hier alleen maar wil zeggen is dat je NOOIT zomaar uitspraken moet doen dat dierproeven zinloos zijn. Steeds meer dierproeven kunnen worden vervangen door nieuwe technieken, maar lang niet allemaal en dierproeven zullen nooit helemaal vervangen kunnen worden (helaas). Besef ook dat we allemaal medicijnen slikken, als voorbeeld een simpel paracetamolletje. Reken maar dat deze allemaal getest zijn op proefdieren! Zo niet, dan mag een medicijn al helemaal niet op de markt uitgebracht worden. Dus ja, helaas zijn dierproeven nou eenmaal onmisbaar. Maar proefdieren hebben het echt zo slecht nog niet, en mocht het lijden nou echt te groot worden, dan worden ze ook echt wel uit hun lijden verlost hoor!

Riemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 14:53

Goeie site daphne! Leuk land ook dat Turkije, goed vergelijkbaar met Nederlandse toestanden! Goede objectieve informatie
Ps: Dit is uiteraard sarcastisch bedoeld

Finesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 14:53

Daphne__ schreef:
wil je ze echt zien?
hier:

http://images.google.nl/imgres?imgurl=h ... %26hl%3Dnl

kijk vooral even een eindje naar beneden Knipoog

sexy_back: u als jou paard er zo bij staat is het niet best denk ik..

Juist, en waar gebeurd dit? Niet in Nederland! Ik ben ermee eens dat er in de wereld nog erg veel te doen is op het gebied van proefdieren, en dat ze lang niet overal goed worden behandeld. Maar in Nederland? Daar gebeurend dit soort dingen echt niet meer, zie mijn vorige post.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 14:55

ehm.. volgens mij staat er in de Beginpost niet alleen NEDERLAND!