'Maneges botsen vaker met pensions'

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: 'Maneges botsen vaker met pensions'

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 18:45

Nee dat klopt... Ik denk.. ik hou het nog even makkelijk Knipoog

Anoniem

Re: 'Maneges botsen vaker met pensions'

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 18:47

ah oke sorry, heb ik dat in de war geschopt Lachen

maar dus voor een pensionstal dezelfde regels als voor een manege, op dat knhs.fnrs gedoe na dan...maar dat is een keuze, geen verplichting

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: 'Maneges botsen vaker met pensions'

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 18:50

runningkawa schreef:
ah oke sorry, heb ik dat in de war geschopt Lachen

maar dus voor een pensionstal dezelfde regels als voor een manege, op dat knhs.fnrs gedoe na dan...maar dat is een keuze, geen verplichting


ja dat schrijf ik de hele tijd al.. maar er is kennelijk een groep manegehouders ernstig aan het piepen geslagen en met de vinger om zich heen aan het prikken.

Dat is niet helemaal verwonderlijk want de nota dierenwelzijn geeft een paard voor maneges niet zo fijne doorkijkjes.. O.a. de noodzaak van weidegang voor paarden. En laten de meeste maneges die nu nét niet of nét niet voldoende hebben. En de meeste pensionstallen wel Haha!

Het gaat ze dun door de broek dus.

Het is niet voor niets dat de sectorraad paarden nu hele dikke vingers aan het wijzen is naar de privé paardenhouders die niet goed voor hun dieren zouden zorgen. Prachtig rookgordijn om het eigen tekortkomen te verbloemen Knipoog

Heerlijk toch: politiek Clown

Anoniem

Re: 'Maneges botsen vaker met pensions'

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 18:52

Dat is vast hetgene waar het mee te maken heeft Lachen

Denk dat ik nu naar de gemeente ga voor millieu vergunning en bouwvergunning...gaat goed komen als de maneges moeten minderen Tong uitsteken Clown

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: 'Maneges botsen vaker met pensions'

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 18:54

jij begrijpt het Ja Haha!

Tinkerlady

Berichten: 1188
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Somewhere near the river

Re: 'Maneges botsen vaker met pensions'

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 19:13

Lowara schreef:
Citaat:
ikzelf geef ook op kleine schaal les op mijn eigen privedieren, en ja, ik heb daardoor ook verschillende klanten van maneges weggehaald die daar niet tevreden waren over de afgeschopte dieren, 12 man in een les en de slechte instructie.
dan kiezen ze inderdaad voor de privelessen op goed gereden dieren met veel vrijheid wat ze willen doen. logisch toch?

maar ik zie mijzelf absoluut niet als concurrentie van een manege omdat dit op kleine schaal gebeurt en mensen zelf bij mij aanklopten dat ze ergens anders willen rijden.


Dit geldt ook voor mij, maar wat ik er wel aan toe wil voegen, is dat ik bij ongeval, letsel aan mijn dieren of hun ruiters, zelf aansprakelijk ben, dus wel degelijk drie dingen heb geregeld:

1) een kostbare verzekering heb afgesloten voor aanvullende aansprakelijkheid.
2) mijn diploma's voor lesgeven dus ook echt op zak heb.
3) contractueel zaken heb moeten regelen met de ruiters en dit ook juridisch uit heb laten zoeken (ook niet bepaald gratis).

Verder kun je natuurlijk eindeloos discussieren over of er reeel sprake is van concurrentie. Mijn mening is neem paardenwelzijn als uitgangspunt en dan wordt het al snel wat stiller, dat is iets wat een eigenaar van een eigen paard indivueel toch nastreeft en dat naar behoren voor zichzelf en zijn/haar paard wil realiseren. Aan 'partijen in de markt' om in die behoefte te voorzien (maneges zonder weides, urenlang op stal houden van pensionpaarden, buiten overvolle lesroosters om het paard beweging geven en noem maar op) en dat op een adequate, wettelijk juiste wijze. Het gehobby in de marge zal altijd blijven, maar de juiste mens weet het kaf van het koren te scheiden. Zorg als manege bedrijf dat je tot het 'koren' behoort en je hoeft er geen nacht langer van wakker te liggen dat je omzet misloopt. Voor een kleine boer of pensionhouder is het onmogelijk om een goede binnenbak te bouwen, goedkoper op grote schaal in te kopen (voer, bedding etc). Dus..het verhaal heeft twee kanten denk ik.

Veiligheidscertificaat vind ik de grootste onzin, zolang grote evenementen het aan hun laars lappen (zie ander topic). Er zijn genoeg gerenomeerde adressen waar zonder cap en gepaste kleding en schoeisel gereden mag worden. Dat is dus het eerste wat je als instructrice af moet dekken, contractueel in verband met je aansprakelijkheid. Dus begin bij het begin en geef geen les wanneer een ruiter deze zaken aan zijn of haar laars lapt. Een schone taak van de overheid om dit eens goed op de kaart te zetten overal en altijd (wetgeving) en niet over te laten aan allerlei instanties zoals in dit topic al eerder genoemd.
Laatst bijgewerkt door Tinkerlady op 05-04-08 19:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: 'Maneges botsen vaker met pensions'

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 19:16

ot: welk ander topic.. ben wel benieuwd omdat dat geneuzel van dat certificaat nu ook al voor gedoe in de westernwereld zorgt.

FBN
Berichten: 1962
Geregistreerd: 29-07-07

Re: 'Maneges botsen vaker met pensions'

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 11:48

toe mijn paard een tijd geleden even ergens anders moest staan heb ik ook de keuze gehad of op een manege/pensionstal of een kennis van ons die boxen verhuurd met als nigste verschil de stapmolen die ik bij die kennis niet heb bij hem kostte het 140 euro per maand en bij die manege 230 makkelijke keuze lijkt me.... ik zie het probleem er niet zo van in Tong uitsteken

Alani
Berichten: 1729
Geregistreerd: 14-06-05
Woonplaats: Dalfsen

Re: 'Maneges botsen vaker met pensions'

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 21:53

Gerner schreef:
Alani schreef:
@Gerner; ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe jij er tegen aankijkt dat particulieren (kleinschalig) pensionstalling aanbieden. Zij voldoen vaak niet aan de wettelijke eisen/verplichting van een professionele pensionstal of een manege. Daar tegenover bieden zij vaak maar plaats aan een paar pensionpaarden.
Zie je dit als oneerlijke concurrentie of zie je juist de voordelen zoals weidegang en is de vijver groot genoeg waaruit gevist wordt.


Ik heb zoals ik al zei, helemaal geen moeite met particuliere pensionstallen.
Wel zoals ik al zei, als ze ver onder de prijs, lessen gaan aanbieden.
Niet dat ze dan concurrent zijn, maar gewoon omdat ik de ervaring bij ons in de buurt heb, dat de kinderen gewoon erg slecht leren omgaan met de pony en ook zeer slecht leren rijden.
Doordat de prijs laag is, kiezen ouders vaak dan voor deze mensen. En de meeste ouders zijn leek, dus vinden dat normaal.
Maar ja, er zijn ook erg slechte manege's.
Ik vind dat een van de tekortkomingen van het veiligheidscertificaat.
Er moet veel meer aandacht geschonken worden aan het paardenwelzijn.

Nog even over de concurrentie, er komen bij ons mensen binnen rijden, die ergens anders goedkoop gestald staan.
Ik heb het motto, alles wat je geeft krijg je weer terug.
Zo ook negativiteit, als ik me overal druk om zou gaan maken, dan ben ik de hele dag bezig.
Zo ga ik af en toe een bakkie doen bij de manege 10 km verder op. Als collega praten over van alles en nog wat, en soms ook even bijkletsen over de van beide zijden overgelopen klanten.
Iedereen moet gaan en staan kunnen waar deze wil.
Maar veiligheid en dieren welzijn staat bij ons voorop.

Maar ben je van plan om een pensionstal in ons dorp te beginnen dan?


Sorry, ik was niet in de gelegenheid eerder te reageren.

Een pensionstal is een groot woord. In eerste instantie is onze ruimte bedoeld voor onze eigen paarden. Maar ik heb te veel ruimte (zie onderschrift en 10 boxen)voor onze eigen paarden (5, 6e opkomst). Zodoende heb ik dan nog een paar boxen vrij voor eventueel pension. De accomodatie richten we voor ons zelf in, maar daar kan een pensionklant ook van mee profiteren. Eigenlijk het principe zoals zoveel particulieren doen. Lijkt me voor jou geen concurrentie, maar meer een vorm van de markt bedienen. De een wil de rust van een kleine pensionstal/particulier, de ander de luxe van oa een binnenbak die een manege vaak te bieden heeft.

PS er zullen geen lessen, behoudens prive lessen door eigen instructeur/-trice, worden gegeven.

Gerner
Berichten: 456
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Dalfsen

Re: 'Maneges botsen vaker met pensions'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 21:50

Klinkt goed Alani
Lijkt me leuk om je een keer te ontmoeten.