Huertecilla schreef:De kern is, is dat dit geen probleem van de samenleving mag zijn. Het natuurlijke gedrag van een dier valt VOLLEDIG onder de verantwoordelijkheid van de eigenaar.
Ja, wettelijk gezien is het inderdaad zo dat je als eigenaar van je dier, TEN ALLE TIJDEN, verantwoordelijk bent voor het gedrag van je dier (of het nu om paarden, honden, geiten of pony's gaat maakt niet eens uit. Ook niet of je er zelf bij bent of niet).
Maar laat ik een ander voorbeeld geven dan over "schrikreactie en uitbreken":
Paar jaar geleden landde er tussen mijn wei en dat van de buren een luchtballon. Ondanks regels dat ze niet in de buurt van paarden mogen landen, hadden ze geen andere keus.
Mijn pony stond wel wat geschrokken, maar toch met nieuwsgierigheid naar het hele gebeuren te kijken.
Het paard van de buren echter is door 3 draden stroom rechtstreeks de boomwal ingeschoten uit pure angst. Hierbij heeft hij alleen zichzelf zeer ernstig verwond (waardoor hij niet de openbare weg op kon rennen, simpelweg omdat hij niet meer kon rennen).
De ballonvaartmaatschappij was gelijk zeer welwillend en heeft alle dierenartskosten vergoed. Geen vingertjes wijzen van ondeugdelijke afrastering of onopgevoed paard.