Motorrijders bang voor reacties publiek na ongeval met paard

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Re: Motorrijders bang voor reacties publiek na ongeval met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 13:24

Huertecilla schreef:
De kern is, is dat dit geen probleem van de samenleving mag zijn. Het natuurlijke gedrag van een dier valt VOLLEDIG onder de verantwoordelijkheid van de eigenaar.

Ja, wettelijk gezien is het inderdaad zo dat je als eigenaar van je dier, TEN ALLE TIJDEN, verantwoordelijk bent voor het gedrag van je dier (of het nu om paarden, honden, geiten of pony's gaat maakt niet eens uit. Ook niet of je er zelf bij bent of niet).

Maar laat ik een ander voorbeeld geven dan over "schrikreactie en uitbreken":
Paar jaar geleden landde er tussen mijn wei en dat van de buren een luchtballon. Ondanks regels dat ze niet in de buurt van paarden mogen landen, hadden ze geen andere keus.
Mijn pony stond wel wat geschrokken, maar toch met nieuwsgierigheid naar het hele gebeuren te kijken.
Het paard van de buren echter is door 3 draden stroom rechtstreeks de boomwal ingeschoten uit pure angst. Hierbij heeft hij alleen zichzelf zeer ernstig verwond (waardoor hij niet de openbare weg op kon rennen, simpelweg omdat hij niet meer kon rennen).

De ballonvaartmaatschappij was gelijk zeer welwillend en heeft alle dierenartskosten vergoed. Geen vingertjes wijzen van ondeugdelijke afrastering of onopgevoed paard.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 13:24

Even de twee topics logisch samenvoegen:

Gerner schreef:
Wij als paarde eigenaren weten dat er lawaai buiten kan zijn, vliegtuigen, vrachtwagens, kinderen met vuurwerk, luchtballonnen, ambulances, klootschieters, waar ook paarden bang voor kunnen zijn, brommers, motoren, zwarte pieten, werkelijk van alles waar een paard van kan schrikken.
Dit is een risico, die je neemt als je een paard buiten in een weiland zet.

Nee, dat is een risico wat jij als paardeneigenaar ANDEREN laat lopen!!! In dit geval is er een 37 jarige man in de bloei van zijn leven waarschijnlijk de rest van leven door gehandicapt. Jij mag niet beslissen dat hij dat risisco maar moet lopen!

Dit is echt heel erg wat jij hier schrijft: ik wil paarden, die schrikken nu eenmaal en dan kan er wat gebeuren, tja....

De eigenaar van een dier dient er PRIMAIR voor te zorgen dat dit geen probleem voor derden is.

De mentaliteit van veel paareigenaren is mijns inziens een punt van aandacht voor het Openbaar Ministerie. Dit kan gewoon ECHT niet!

hc

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 13:35

Ik ben erg blij met dit bericht, aangezien nou blijkt dat het grootste deel van Bokt dus ONTERECHT de motorrijder heeft beschuldigd! Misselijk
Ik hoop dat bij volgende ongevallen niet zo overdreven wordt gespeculeerd over de dader, totdat relevante details bekend zijn.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 13:45

"Leuk" is dit om te volgen... ik doe aan beide, paard en motorrijden. Beiden zijn een enorme passie.
Bij onze club zorgen wij gewoon, dat als wij een paard tegenkomen, langzaam passeren, met zo min mogelijk decibellen en zo ver als mogelijk is van het paard af.
Maar als een paard in de wei staat rijden wij er gewoon langs. Niet extra hard of stoer, maar ook niet stapvoets als het een gewone weg is.
Wij gaan er dan ook vanuit dat een omheining goed is en dat een paard (als vluchtdier) er juist voor wegloopt i.p.v. er opaf stormt.

Dit is dus wel een heel apart geval en ik vind dat zowel de eigenaresse als de motorrijder niets te verwijten valt! Voor beiden is het een afschuwelijk ongeluk!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 13:47

miss_jumpy schreef:
nou, dan zullen alle mensen die in het andere topic zulke vreselijke verwensingen richting de motorrijder hebben uitgesproken nu wel een toontje lager zingen.

Natuurlijk reageert de eigenaresse zo redelijk, als jouw paard uitbreekt kan je dat moeilijk verwijten aan legale verkeersdeelnemers die langs de wei rijden.

Dat hoop ik ook ja! misselijkmakend gewoon, die vele reacties in het andere topic; mensen die een paardenleven in zo'n situatie belangrijker vinden dan een mensenleven, suggereren dat de motorcrosser ergens reed waar hij niet hoorde te rijden (en wat dan nog?!).... echt bah, wist niet dat er zoveel 'kippen zonder kop' op bokt zaten, kan er met mijn verstand nog steeds niet bij...

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 13:53

Huertecilla schreef:
Even de twee topics logisch samenvoegen:

Gerner schreef:
Wij als paarde eigenaren weten dat er lawaai buiten kan zijn, vliegtuigen, vrachtwagens, kinderen met vuurwerk, luchtballonnen, ambulances, klootschieters, waar ook paarden bang voor kunnen zijn, brommers, motoren, zwarte pieten, werkelijk van alles waar een paard van kan schrikken.
Dit is een risico, die je neemt als je een paard buiten in een weiland zet.

Nee, dat is een risico wat jij als paardeneigenaar ANDEREN laat lopen!!! In dit geval is er een 37 jarige man in de bloei van zijn leven waarschijnlijk de rest van leven door gehandicapt. Jij mag niet beslissen dat hij dat risisco maar moet lopen!

Dit is echt heel erg wat jij hier schrijft: ik wil paarden, die schrikken nu eenmaal en dan kan er wat gebeuren, tja....

De eigenaar van een dier dient er PRIMAIR voor te zorgen dat dit geen probleem voor derden is.

De mentaliteit van veel paareigenaren is mijns inziens een punt van aandacht voor het Openbaar Ministerie. Dit kan gewoon ECHT niet!

hc

Jij was toch te goed voor bokt en had bokt toch de rug toegekeerd?

Wat je suggereert is echt te walgelijk voor woorden. Zoals je kunt lezen is het paard door twee omheiningen gerend. Waarom moet er meteen een schuldige of een verantwoordelijke worden aangewezen? Waarom moet ook JIJ weer zo ontzettend alwetend doen? Vanuit Spanje heb je zeker een veel betere kijk op de situatie?

Ik ben daar geweest en ken die omheiningen, die zijn stevig genoeg om een hengstenkudde van een hengstige merriekudde te scheiden. Dat hebben ze al jarenlang bewezen. SOMS is het gewoon niemands schuld. Soms is het gewoon PECH. Als je zeker wilt weten dat er niets gebeurt, zou je een drie meter dikke muur van dertig meter hoog om het weiland heen moeten bouwen, maar dat kan ook niet want dan krijgen je paarden niet genoeg zonlicht en ben je een dierenmishandelaar.

Ik snap wel dat je jezelf helemaal geweldig vindt nu je iets anders vindt dan de rest van bokt, maar een andere mening is niet altijd de betere mening.

Kijk eens naar jezelf! Neem dit stukje nou:

Citaat:

Sorry? Wanneer was jij voor het laatst in Nederland? Hoe komt het dat jij zo op de hoogte bent van de mentaliteit van paardeneigenaren? Of neem je zomaar aan dat het gedrag op bokt hetzelfde is als het gedrag in het echt?

Natuurlijk is dat niet zo. Ik vind jou bijvoorbeeld een enorme betweter die iedere kans aangrijpt om zichzelf op te hemelen, terwijl je in het echt wel mee schijnt te vallen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 14:17

Arno, jouw reactie is duidelijk beledigend bedoeld en een persoonlijke aanval. Nu kan ik daar niet mee zitten Gaaaap maar het is onvolwassen en tegen de regels van fatsoen.
Ik heb net ook al gelezen dat die sinds mijn afwezigheid in NL blijkbaar veranderd zijn doch jouw schrijven is wel tegen de regels van Bokt en misschien dat de moderators je daarop wijzen.

Terug naar het topic. In dit geval is er wel degelijk 'schuld' : bij Wanda Oud.
Er is geen 'verwijtbaar' gedrag indien de omheining zodanig was dat de paarden er normaal gesproken niet uit zouden moeten KUNNEN ontsnappen, ook niet bij schrik. Daarover kan ik in dit geval niet oordelen en dat doe ik ook niet.

Blijft dat zij jurisch en moreel verantwoordelijk is voor het feit dat deze man in de kreukels ligt. HAAR koudbloeden zijn over een verkeersdeelnemer gewalst.

Wellicht maakt het geven dat ik letterlijk en figuurlijk afstand heb tot de NL ruiterij dat ik een objectiever kijk heb:
De primaire verantwoordelijkheid voor een dier ligt bij de eigenaar. Als deze niet kan voorkomen dat derden ermee opgezadeld worden is dat zaak voor het Openbaar Ministerie.

Het is te kopen dat:
1. Bokt(st)ers zich beter van hun primaire vernatwoordelijkheden bewust zijn
2. Paardeneigenaars kritisch naar de omheiningen kijken; ECHT kritisch vanuit het belang van derden
3. Paardeneigenaren nakijken hoe het met de verzekering voor hun paard is

Verder ben ik bij met de letterlijke en figuurlijke afstand van de vriendelijke mentaliteit daar Ach gut en ga weer van die afstand genieten Cool

HC

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 15:16

En hiervoor ben je dus (als het goed is) verzekerd als paardeneigenaar...
De afrastering was deugdelijk en toch is het paard er na een schrikactie doorheen gerend en heeft iemand omver gerend. Een heel vervelend ongeluk voor alle partijen. Maar niet iemands "schuld". Je bent als eigenaar wel aansprakelijk.

Het gaat hier overigens om crossmotoren op een (openbaar) zandpad, niet om tourmotoren of race motoren die over de verharde weg rijden. Dus verhaaltjes over tourtochten langs de polder met allemaal weilanden en dan snelheid moeten minderen en dat het gevaarlijk is voor het overige verkeer lijken me niet zo van toepassing...

Bij ons wordt ook veel gecrosst, zowel op de weilanden van boeren, als op de openbare zand en bospaden (grotendeels tevens ruiterpad/route), en we hebben op zo'n 8km afstand een heuse offici"ele crossbaan waar wedstrijden worden gereden.

Op buitenrit zijn we nu al een paar keer een groepje crossers tegen gekomen die waarschijnlijk aan het trainen/oefenen waren.

En soms komen ze helaas wel erg dichtbij...
1x op een smal zand/bospad, waarbij ze gestopt zijn om ons te laten passeren omdat de paarden anders niet langs de herriemakende motoren durfden (en die dingen komen best hard aanrijden hoor)

1x toen we richting een zandpad reden, nog net op het asfalt, toen er asociaal doorgeraced werd, zowel langs onze paarden (we hadden ze aan horen komen en hadden op een breder stuk asfalt voor dat zandpad gewacht) als ook dwars door slechte bermen met modder en water waarbij de modder bij de gevel van het huis aan de andere kant van het smalle weggetje omhoogspatte... Overbodig denk ik te vertellen dat de paarden even behoorlijk van de mik waren door dat geweld.

En de laatste keer was toen we over een breed zandpad reden. We hoorden ze in de verte rijden en hoorden ze toen onze kant op komen. Omdat het een bochtig pad was zijn we een inham/pad naar een weiland ingelopen en hebben onze paarden met hun hoofd naar het zandpad gezet. Toen ze langs kwamen crossen zag de eerste ons staan en remde gelijk flink af en waarschuwde de achteropkomende crossers die vervolgens elkaar weer waarschuwden rustiger te rijden.
Dat vonden wij heel sociaal, maar waren wel blij dat we die inham hadden opgezocht.

De crossers rijden met zo'n tempo over die zandpaden, maken erg veel lawaai en veroorzaken veel opspattende modderkluiten en water dat ik me moeilijk voor kan stellen dat paarden daar niet van schrikken als de crossers hun rijstijl niet ruim van te voren aanpassen of zelfs even wachten.
Deze paden zijn inderdaad deels "openbaar" (er wordt ook gecrosst op voor gemotoriseerd verkeer verboden paden), maar een auto of trekker kan er niet met zo'n snelheid overheen. Die rijden slechts zo'n 15 tot 20 km per uur en een auto zou zelfs vast lopen in de sporen bij een bepaald pad.

Bij ons in het buurweiland wordt ook regelmatig door de buurjongens gecrosst en daar zijn de paarden inmiddels wel aan gewend, en reageren ze eigenlijk niet meer op, maar ze tegenkomen op vreemd terrein en dan zo dichtbij, nee dat is niet zo'n succes.

Jammer dat het paard het ongeluk niet overleefd heeft en ik hoop dat de motorrijder er weer helemaal bovenop komt...

Overigens schrik ik ook van die crossmotoren en als verkeersdeelnemer heb je de plicht om rekening te houden met anderen.
Dat geldt voor kinderen (die onverwachte dingen kunnen doen) en dat geldt voor dieren, en als "automobilist" ook zeker voor fietsers die " zwakker" zijn in het verkeer...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 15:48

Hoe sneu ik het ook vind, ik ben het wel met HC eens..........

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 15:48

JoyceB schreef:
Het gaat hier overigens om crossmotoren op een (openbaar) zandpad, niet om tourmotoren of race motoren die over de verharde weg rijden. Dus verhaaltjes over tourtochten langs de polder met allemaal weilanden en dan snelheid moeten minderen en dat het gevaarlijk is voor het overige verkeer lijken me niet zo van toepassing...

Als je het eerste artikel leest van dit topic dan zie je staan dat het om een verharde weg gaat en een motor met kenteken, dus geen crosmotor op een zandpad.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-04-08 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote gerepareerd.

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 15:54

Duplo schreef:
Navidad schreef:
even goed lezen. dit is wat ik bedoel te zeggen maar daarin tegen als een paard echt ergens van schrikt, en wil vluchten hou jij je paard echt niet binnen de omheining.

En ik las iemand ergens schrijven 'het was geen toermotor maar een crosser en die rijden bij ons ook met 200km/h voorbij'
Dream on!! een gemiddelde crosser haalt misschien 140 en dat is niet prettig rijden.
(in paardrij-taal dat is niet uit te zitten op zo'n motor)

Ik wil je niet publiekelijk afvallen maar je vraagt er wel om. Je geeft zelf aan dat mensen even goed moeten lezen. Begin dan bij jezelf.
Mbt het verhaal van de heer Ketelaar schreef ik dat er bij dit ongeval geen sprake was van een tourmotor maar een crosmotor. Mbt tourmotoren gaf ik te kennen dat deze wel degelijk te hard rijden zomers, hierbij gaf ik een situatie aan die bij mij meer dan vaak per dag voorkomt dat tourrijders het gas zover opentrekken dat snelheden van meer dan 200 km-h worden behaald. Ik praat nergens over een crosmotor met snelheden van 200. OEPS foutje van je nu graag publiekelijk excuses graag.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-04-08 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote gerepareerd.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 15:55

ik wil eigenlijk wel weten hoe het met de gewonde motorrijder is............
arme man,en een vreselijk ongeluk......

filou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 16:01

sonjim schreef:
Als je het eerste artikel leest van dit topic dan zie je staan dat het om een verharde weg gaat en een motor met kenteken, dus geen crosmotor op een zandpad.

Als het geen zanpad was, hoe kan de ambulance dan vastzitten in de zware modder?
Lijkt me niet dat dat kan op een onverharde weg..? Scheve mond
Quote uit het eerste artikel:
Citaat:
Hij werd in een ambulance gelegd die vervolgens in de zware modder vast bleek te zitten. De man is uiteindelijk met de traumahelicopter naar het ziekenhuis gebracht.

Ik ben het niet eens met HC, okee je heb een punt dat de eigenaresse verantwoordelijk is voor haar paard. Maar als ze achter een dubbele omheinig stonden, ga je er als eigenaresse van uit dat dat genoeg is. Het is voor haar ook verschrikkelijk dat ze haar paard op zo'n manier is verloren. Daarom vind ik niet dat je, zoals een groot aantal mensen hier eerst, met een wijzend vingertje naar de bestuurder wees, nu zo naar de eigenaresse kan wijzen.
De "schuld" kan je hier niet bepalen. Dat kan je pas als je het hele verhaal weet.
Er wordt alleen maar weer gespeculeerd, er was niks aan de omheinig gedaan, de crosser reed veel te hard enz enz.. Wat is het nu hiervan mensen??

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 16:09

sonjim schreef:

Waarmee meteen de belangrijkste hier op Bokt geuite beschuldigingen jegens de motorrijder - hij zou op die plaats illegaal gereden hebben met een niet voor de openbare weg goedgekeurde motor die te veel lawaai produceerde - ongegrond zijn:

Hij reed op de openbare weg met een motor die daarvoor was goedgekeurd en die dus aan de daarvoor gestelde (geluids)normen voldeed.

De paarden mochten echter NIET los op die weg lopen en waren dus fout. Moreel en wettelijk gezien kun je de paarden daar niet op aanspreken, maar is de eigenaar verantwoordelijk voor het gedrag van haar dieren en voor de gevolgen daarvan.

De eigenares van de paarden is in dit geval verantwoordelijk voor het feit dat de paarden op de openbare weg konden komen. Als echter blijkt dat de omheining "deugdelijk" was, dan zal er waarschijnlijk minder of geen sprake zijn van verwijtbaar gedrag van haar kant.

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 16:13

ookal ben ik het eens met HC`s punten..ben ik het eigenlijk ook wel eens met arno8.
ik vindt dat je het goed verwoord hebt, en het is ook echt pech. het is allemaal niet zo bedoeld, van beide kanten niet. helaas is het wel de verantwoordelijkheid van de paardenhouder. dat maakt het niet minder tragisch voor beide partijen.

ik weet verder niets af van onderlinge ruzies e.d. die in het begin van de tekst staan dus daar houdt ik me buiten, wel erger ik me aan de manier waarop HC reageerd. Erg aanvallend, iedereen heeft hier een mening en die hoor jij net zo goed te respecteren, ookal komt ie totaal niet overeen met die van jezelf..dus ik vindt dat je wel wat overdreven reageerd. maar goed, daar gaat dit topic niet over.
ik hoop gewoon dat we op een normale manier kunnen discussieren zonder dat elkaars mening steeds de grond in getrapt word. houd elkaar eens in waarde!!

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 16:18

oomens schreef:
sonjim schreef:

Waarmee meteen de belangrijkste hier op Bokt geuite beschuldigingen jegens de motorrijder - hij zou op die plaats illegaal gereden hebben met een niet voor de openbare weg goedgekeurde motor die te veel lawaai produceerde - ongegrond zijn:

Hij reed op de openbare weg met een motor die daarvoor was goedgekeurd en die dus aan de daarvoor gestelde (geluids)normen voldeed.

De paarden mochten echter NIET los op die weg lopen en waren dus fout. Moreel en wettelijk gezien kun je de paarden daar niet op aanspreken, maar is de eigenaar verantwoordelijk voor het gedrag van haar dieren en voor de gevolgen daarvan.

De eigenares van de paarden is in dit geval verantwoordelijk voor het feit dat de paarden op de openbare weg konden komen. Als echter blijkt dat de omheining "deugdelijk" was, dan zal er waarschijnlijk minder of geen sprake zijn van verwijtbaar gedrag van haar kant.

Sorry maar hebben jullie de foto@s al eens goed bekeken. Is toch echt een bospad hoor en wel degelijk een crosser. Vind dat jullie een beetje banketstaaf aan het schrijven zijn. Als mij dit zou zijn overkomen zou ik die motorrijder meteen nog een paar trappen na hebben gegegeven zodat hij dit zeker nooit meer zou kunnen aanrichten. Hopelijk is dit een les voor dat tuig dat denkt alles te mogen.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 16:21

Hilden, als jou paard uitbreekt en iemand zwaargewond achterlaat ga jij hem ook nog trappen, wat een laag gedrag. Ik hoef je er niet op te wijzen denk ik dat je dan strafbaar bent. Het is erg wat er gebeurt is voor alle partijen, maar het commentaar hier op de motorrijder vind ik wel heel laag. Ik snap HC steeds beter helaas.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 16:24

uit het artikel: Politiewoordvoerder Jeroen Steenmeijer zegt dat de motorrijder in kwestie een kenteken voerde en niet in overtreding was. "Hij reed over een openbare weg en dat betekent dat wij hem als een normale weggebruiker moeten beoordelen.

Echt waar, wil je iemand natrappen die legaal over de openbare weg reed??

Ik erger me echt kapot aan mensen die schijnbaar vinden dat alles en iedereen moet wijken voor de paarden. Zelfs iemand die zich gewoon aan de regels hield wordt van alles toegewenst omdat hij tegen een uitgebroken paard aanreed. Er zijn mensen die het niet erg vinden dat deze man ernstig gewond is, sterker nog, het zou zijn eigen schuld zijn??

Ik snap hier niks meer van....

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 16:28

Dit ongeluk kan toch ook niemand af schuiven op de motor rijder?? das toch bizar!

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 16:28

Ik denk dat wanneer jullie je eens in de echte nieuwsberichten uit die regio zouden verdiepen jullie een heel ander beeld van het geheel wat zich daar heeft afgespeeld zouden hebben. Elke eigenaar van paarden is verantwoordelijk voor zijn of haar dieren, maar wanneer iemand bij jouw of wie dan ook het hek openzet zodat je paard op de openbare weg komt ben jij ook niet aansprakelijk. Dat is hier precies het geval een hoop jeugd met crossers door de bossen knallend langs een weiland waardoor de beesten die altijd de rust van een natuurlijke omgeving gewend zijn zodanig schrikken dat niets hen tegenhoud geen sloot helemaal niets. Deze vrouw treft geen blaam ook het paard niet de mens zou een wat meer respect voor elkaar moeten opbrengen en ja als dat alleen maar kan op deze manier dan graag heel graag wil ik wel eens het voorbeeld geven. Als dit bij was gebeurd was de bestuurder goed zuur.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 16:30

Pel schreef:
ookal ben ik het eens met HC`s punten..ben ik het eigenlijk ook wel eens met arno8.
ik vindt dat je het goed verwoord hebt, en het is ook echt pech. het is allemaal niet zo bedoeld, van beide kanten niet. helaas is het wel de verantwoordelijkheid van de paardenhouder. dat maakt het niet minder tragisch voor beide partijen.

ik weet verder niets af van onderlinge ruzies e.d. die in het begin van de tekst staan dus daar houdt ik me buiten, wel erger ik me aan de manier waarop HC reageerd. Erg aanvallend, iedereen heeft hier een mening en die hoor jij net zo goed te respecteren, ookal komt ie totaal niet overeen met die van jezelf..dus ik vindt dat je wel wat overdreven reageerd. maar goed, daar gaat dit topic niet over.
ik hoop gewoon dat we op een normale manier kunnen discussieren zonder dat elkaars mening steeds de grond in getrapt word. houd elkaar eens in waarde!!

Ik denk dat HC vooral moeite heeft met de vanzelfsprekendheid waarmee een groot deel van de (dus niet alle) ruiters zijn verantwoordelijkheid afschuift op anderen en naar diezelfde anderen met twee maten meet.

Generaliserend (en dus wederom niet tegen iedereen gericht) en enigszins off-topic:
Veel ruiters (of in ieder geval Bokkers) vinden dat iedereen er altijd maar rekening mee moet houden dat hun paard zomaar kan veranderen in een ongeleid projectiel.
Die ruiters hebben echter wel zélf ervoor gekozen om met een paard het verkeer in te gaan en zijn zélf in de eerste plaats verantwoordelijk voor de veiligheid van het paard én het overige verkeer.

Veel ruiters (of in ieder geval Bokkers) vinden dat ze zélf het recht hebben om overal (ook op fiets- en voetpaden) met hun gevaarlijke rijdier te rijden, terwijl ze van het overige verkeer (zoals bijvoorbeeld motorcrossers) eisen dat deze zich strikt aan de regels houden.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 16:31

hilden1971 schreef:
Ik denk dat wanneer jullie je eens in de echte nieuwsberichten uit die regio zouden verdiepen jullie een heel ander beeld van het geheel wat zich daar heeft afgespeeld zouden hebben. Elke eigenaar van paarden is verantwoordelijk voor zijn of haar dieren, maar wanneer iemand bij jouw of wie dan ook het hek openzet zodat je paard op de openbare weg komt ben jij ook niet aansprakelijk. Dat is hier precies het geval een hoop jeugd met crossers door de bossen knallend langs een weiland waardoor de beesten die altijd de rust van een natuurlijke omgeving gewend zijn zodanig schrikken dat niets hen tegenhoud geen sloot helemaal niets. Deze vrouw treft geen blaam ook het paard niet de mens zou een wat meer respect voor elkaar moeten opbrengen en ja als dat alleen maar kan op deze manier dan graag heel graag wil ik wel eens het voorbeeld geven. Als dit bij was gebeurd was de bestuurder goed zuur.

geef dan eens een link naar die nieuwsberichten!
ik moet het doen met de berichten die hier genoemd worden, en daar doet de politie hele duidelijke uitspraken in.

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 16:32

Het ongeval gebeurde op een zandpad bij de Meerleseweg in Ulicoten. De man was met vrienden aan het crossen toen drie paarden losbraken uit een naastgelegen wei. De dieren staken in paniek het pad over toen het slachtoffer passeerde. De man viel in de sloot en kreeg het paard bovenop zich. De brandweer kon hem uit zijn benarde positie redden. Hij werd in een ambulance gelegd, maar die reed zich vast in de modder. De traumahelikopter bood uitkomst. Het paard moest ter plekke worden afgemaakt. Bron http://www.bndestem.nl kijk hier dan eens sukkels en oordeel dan verder staat toch duidelijk aan het crossen wel of geen kenteken doet er niet toe je mag niet crossen punt uit met dat gezeik we willen niemand een mening opdringen maar dikke bult eigen schuld en alle schade op die gekken verhalen......

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 16:33

hilden, die foto die daar als illustratie bijstaat heeft volgens mij niks met dit ongeluk te maken....

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 16:34

oomens schreef:
Pel schreef:

Ik denk dat HC vooral moeite heeft met de vanzelfsprekendheid waarmee een groot deel van de (dus niet alle) ruiters zijn verantwoordelijkheid afschuift op anderen en naar diezelfde anderen met twee maten meet.

Generaliserend (en dus wederom niet tegen iedereen gericht) en enigszins off-topic:
Veel ruiters (of in ieder geval Bokkers) vinden dat iedereen er altijd maar rekening mee moet houden dat hun paard zomaar kan veranderen in een ongeleid projectiel.
Die ruiters hebben echter wel zélf ervoor gekozen om met een paard het verkeer in te gaan en zijn zélf in de eerste plaats verantwoordelijk voor de veiligheid van het paard én het overige verkeer.

Veel ruiters (of in ieder geval Bokkers) vinden dat ze zélf het recht hebben om overal (ook op fiets- en voetpaden) met hun gevaarlijke rijdier te rijden, terwijl ze van het overige verkeer (zoals bijvoorbeeld motorcrossers) eisen dat deze zich strikt aan de regels houden.

Motorcrossers zijn geen verkeersdeelnemers.