Pensionnetje schreef:Een goede traditionele hoefsmid haalt niet in één keer grote stukken van de hoef weg. In tegendeel. Hij zal dit langzaam opbouwend doen. Soms echter zijn hoeven zo verpest dat ze wel eens grof moeten "ingrijpen". Bij mijn paarden gaat er nooit meer dan een cm per kapbeurt af. Gaan gewoon op blote voeten omdat ze geen ijzers nodig hebben. Zouden ze het wel nodig hebben dan krijgen ze dat ook. Ik heb een orthopedisch hoefsmid, zijn een paar centen duurder, maar dan heb je ook wat.
Ik kan zelf nooit op tegen hun kennis en ervaring en wil dat niet eens.
Ieder zijn vak. Schoenmaker houd je bij je leest, gaat in deze wel een beetje letterlijk op!
1 cm per kapbeurt is wat ik heel erg veel noem hoor! Ga eens een stuk rijden met je paard en meet hoeveel er van de hoeven afslijt. Dat een paar keer per week. Als je regelmatig op een steenschtige ondergrond rijdt is vijlen niet eens nodig. Dan gebeurt het onderhoud vanzelf.
Als ze in 1 keer een centimeter wegkappen is dat behoorlijk belastend voor de benen.
Ik zeg hiermee niet dat het slecht is hoor! Een ieder maakt zijn eigen keuzes en jouw paarden doen het goed bij de behandeling die jij ze geeft.