Natuurlijk bekappers krijgen regels tegen onnodig dierenleed

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Breghje

Re: Natuurlijk bekappers krijgen regels tegen onnodig dierenleed

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 12:47

winia4ever schreef:
Breghje: je hebt speciale cursussen voor natuurlijk bekappen, en als je aan een bepaalde eisen voldoet, kan je je zelf een erkende natuurlijke bekapper noemen, dus het zelfde als de"normale" hoefsmid!:

Dat eerste wist ik , heb een NB die komt én heb zelf de cursus gevolgd om meer te weten wat een hoef is en in elkaar steekt ed. Maar ik dacht te lezen dat ze een smeden opleiding moesten gaan doen, dat heb ik dan verkeerd. Bedankt!

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 12:52

Men moet weer terug naar de oude situatie. Rijksgediplomeerde hoefsmeden vanuit erkende opleidingen. De rest moet gewoon met zn vingers van een paardenvoet afblijven. Nu zien leken door de bomen het bos niet meer. Zijn goedgelovig en vertrouwen op de (evt. charlatans) personen die beweren een kundig hoefsmid te zijn.

De discusie over natuurlijk bekappen/strasser methode en wat er allemaal nog meer verzonnen werd, is al jaren gaande. Aan mijn paarden geen prutsers! Bij evt. meningsverschil met mijn eigen hoefsmid gaan we in overleg met de dierenarts. Met zn drieen komen we er altijd uit wat het beste voor het paard is. Een hoefsmid die niet in overleg met mij of mijn dierenarts wil gaan is niet welkom.

Alle paarden verdienen de beste hoefverzorging, immers zij dienen er hun levenlang op rond te lopen.

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 12:54

rumay schreef:
Ach en nu we toch met allerlei regeltjes bezig zijn wanneer moeten mensen die een paard willen houden/kopen cq berijden een diploma gaan halen dat zal ook ZEER VEEL ELLENDE BESPAREN nu kan iedereen een paard kopen en stallen en zeer veel mensen hebben er de b***en verstand van.

Ja, dan ook maar voordat je gaat samenwonen/trouwen: cursus; voor het kinderen krijgen: cursus; als je een hond/kat neemt cursus; op vakantie gaan in het buitenland: cursus "Hoe gedraag ik me in het buitenland", enz. Allemaal verplicht, heeeeerlijk Ziek . Alsof je met al die diploma's misstanden kunt voorkomen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 12:55

winia4ever schreef:
Cerize::: er is wel degelijk iets aan "natuurlijk bekappen"omdat wij hier in veel weilanden staan, waardoor de hoeven niet natuurlijk kunnen slijten, zoals ze in het wild doen, met veel stenen etcetc.!
is het natuurlijker om het bij te houden 1 x in de 2 a 3 weken.

en niet 1 x in de 6 a 8 weken.
dan is de klap van de pezen nog groter!...!!

maar dat is ieder zn ding! ik ben voor natuurlijk bekappen, en zal nooit een ander afzeiken die er tegen is!..
maar ik merk gewoon dat paarden bijna niet hoefbevangen worden, straalkanker krijgen, of kreupel lopen!..

Groetjes Haha!

Om te beginnen: als je uitroeptekens achter elke zin typt is het net of je ons toeschreeuwd. Niet meer doen dus.

Verder: grote onzin. Ik kan de hoefsmid om de 2 - 3 weken laten komen voor Jo, en die hoefsmid lacht mij vierkant uit. Er is valt dan niets te bekappen.

Sinds ik Jo heb, (september 2007) is ze 2x bekapt, 1x een week na aankomst op stal, en een paar weken terug nog eens. Die regel van om de 3 weken slaat nergens op. Dat ligt nl per paard verschillend.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 12:57

Maanling schreef:
winia4ever schreef:
Cerize::: er is wel degelijk iets aan "natuurlijk bekappen"omdat wij hier in veel weilanden staan, waardoor de hoeven niet natuurlijk kunnen slijten, zoals ze in het wild doen, met veel stenen etcetc.!
is het natuurlijker om het bij te houden 1 x in de 2 a 3 weken.

en niet 1 x in de 6 a 8 weken.
dan is de klap van de pezen nog groter!...!!

maar dat is ieder zn ding! ik ben voor natuurlijk bekappen, en zal nooit een ander afzeiken die er tegen is!..
maar ik merk gewoon dat paarden bijna niet hoefbevangen worden, straalkanker krijgen, of kreupel lopen!..

Groetjes Haha!

Om te beginnen: als je uitroeptekens achter elke zin typt is het net of je ons toeschreeuwd. Niet meer doen dus.

Verder: grote onzin. Ik kan de hoefsmid om de 2 - 3 weken laten komen voor Jo, en die hoefsmid lacht mij vierkant uit. Er is valt dan niets te bekappen.

Sinds ik Jo heb, (september 2007) is ze 2x bekapt, 1x een week na aankomst op stal, en een paar weken terug nog eens. Die regel van om de 3 weken slaat nergens op. Dat ligt nl per paard verschillend.

Dat s idd waar. Ik heb er die iedere 6 weken moeten maar ook een die maar eens in het half jaar hoeft. Geheel afhankelijk van de mate van groei, afslijting etc....

SBL

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 12:59

Ik had mijn paard eerst op ijzers en dat was niets dan ellende, toen van ijzers af en iedere keer als de hoefsmid was geweest dikke ellende. Weken kreupel lopen. Iedere keer werd er weer gezegd dat het aan het paard lag. Dat ze zulke ongelukkige hoeven had. Ik ben ermee begonnen om zelf de hoeven af te vijlen met gezond verstand. Zoveel mogelijk na proberen te bootsen hoe natuurlijke slijtage in zijn werk gaat. En dat hielp. Ze werd veel minder kreupel. Maar ik was toch onzeker, deed ik het wel goed? Ik kwam via via terecht bij de website van paardnatuurlijk. Daar worden cursussen gegeven. Die heb ik gedaan en ik heb er in zoverre iets aan gehad dat ik zekerder werd in het bijhouden van de hoeven van mijn paard. Het ging ook steeds beter met die hoeven. Ze had altijd rotstraal aan allevier de hoeven en bij drie hoeven verdween dat geleidelijk. De cursus bij PN duurt 1 dag en is eigenlijk alleen geschikt als je zelf de hoeven van je paard bij wilt houden. Ze behandelen wel ziektes en verkeerde hoefstanden maar je kunt nooit in 1 dag tijd voldoende leren en leren herkennen om dat te kunnen behandelen. Vandaar dat ik op zoek ging naar een natuurlijk hoefbekapper met verstand van zaken om te kunnen raadplegen als er serieus iets aan de hand was en om af en toe eens te kijken of ik het nog wel goed deed.
Raad eens wat ik tegen kwam tijdens die zoektocht? De ene na de andere beroepsmatig werkende hoefbekapper die mij heel trots vertelde dat hij wel degelijk ter zake kundig was omdat hij de "Cursus bij paardnatuurlijk" had gevolgd!
Tja dat had ik ook, maar ik ben daarmee geen profesionele hoefbekapper, verre van dat.
En daarom ben ik zo blij met het initiatief in Engeland. Ik wil namelijk niet dat soort figuren bij de hoeven van mijn paarden hebben. Ik ben een heel groot voorstander van natuurlijk hoefbekappen alhoewel de naam totaal verkeerd is. Onatuurlijk slijten zou beter zijn.
Ik zou heel graag willen dat er een erkende opleiding komt (het liefste HBO niveau, net als dierenarts) die een paar jaar duurt waarbij ook een normale stage periode hoort. Iemand met een derkelijk diploma op zak geeft aan over een flinke dosis kennis te bezitten. Al is dat nog geen garantie voor qualiteit vrees ik.

Oh ja, ik kwam een paar keer tegen dat mensen denken dat het bekappen dat de hoesmid doet hetzelfde is als dat van een natuurlijk bekapper. Dat is niet zo. Het zijn twee totaal vershillende manieren van bekappen. De hoefsmid haalt in 1 keer een heel stuk van de hoef af en sijd de straal helemaal bij. De natuurlijk bekapper haalt alleen de uitstekende hoefwand weg en blijft helemaal van de straat af. Alleen de steunsels worden iets bijgesneden. En de kunst is om het bij te houden en heel regelmatig te doen zodat het natuurlijke slijtproces dat normaal bij het lopen op een steenachtige ondergrond plaatsvindt zoveel mogelijk wordt geimiteerd.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 13:03

Een goede traditionele hoefsmid haalt niet in één keer grote stukken van de hoef weg. In tegendeel. Hij zal dit langzaam opbouwend doen. Soms echter zijn hoeven zo verpest dat ze wel eens grof moeten "ingrijpen". Bij mijn paarden gaat er nooit meer dan een cm per kapbeurt af. Gaan gewoon op blote voeten omdat ze geen ijzers nodig hebben. Zouden ze het wel nodig hebben dan krijgen ze dat ook. Ik heb een orthopedisch hoefsmid, zijn een paar centen duurder, maar dan heb je ook wat.
Ik kan zelf nooit op tegen hun kennis en ervaring en wil dat niet eens.

Ieder zijn vak. Schoenmaker houd je bij je leest, gaat in deze wel een beetje letterlijk op!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 13:04

Heel fijn dat nu eindelijk het spreekwoordelijke kaf van het koren wordt gescheiden...
Natuurlijk bekappen; prima, zolang het maar diervriendelijk en bekwaam gebeurd.

SBL

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 13:12

Pensionnetje schreef:
Een goede traditionele hoefsmid haalt niet in één keer grote stukken van de hoef weg. In tegendeel. Hij zal dit langzaam opbouwend doen. Soms echter zijn hoeven zo verpest dat ze wel eens grof moeten "ingrijpen". Bij mijn paarden gaat er nooit meer dan een cm per kapbeurt af. Gaan gewoon op blote voeten omdat ze geen ijzers nodig hebben. Zouden ze het wel nodig hebben dan krijgen ze dat ook. Ik heb een orthopedisch hoefsmid, zijn een paar centen duurder, maar dan heb je ook wat.

Ieder zijn vak. Schoenmaker houd je bij je leest, gaat in deze wel een beetje letterlijk op!

1 cm per kapbeurt is wat ik heel erg veel noem hoor! Ga eens een stuk rijden met je paard en meet hoeveel er van de hoeven afslijt. Dat een paar keer per week. Als je regelmatig op een steenschtige ondergrond rijdt is vijlen niet eens nodig. Dan gebeurt het onderhoud vanzelf.
Als ze in 1 keer een centimeter wegkappen is dat behoorlijk belastend voor de benen.
Ik zeg hiermee niet dat het slecht is hoor! Een ieder maakt zijn eigen keuzes en jouw paarden doen het goed bij de behandeling die jij ze geeft.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 13:15

sandratien schreef:
Pensionnetje schreef:

1 cm per kapbeurt is wat ik heel erg veel noem hoor! Ga eens een stuk rijden met je paard en meet hoeveel er van de hoeven afslijt. Dat een paar keer per week. Als je regelmatig op een steenschtige ondergrond rijdt is vijlen niet eens nodig. Dan gebeurt het onderhoud vanzelf.
Als ze in 1 keer een centimeter wegkappen is dat behoorlijk belastend voor de benen.
Ik zeg hiermee niet dat het slecht is hoor! Een ieder maakt zijn eigen keuzes en jouw paarden doen het goed bij de behandeling die jij ze geeft.

Zolang de stand van de voeten niet drastisch wordt veranderd is er helemaal niets aan de hand!
Verder ga ik niet verzanden in een discussie natuurlijk of traditioneel. Ik denk dat het nieuwsbericht hierover voldoende duidelijkheid heeft gegeven.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 13:15

Pensionnetje schreef:
Men moet weer terug naar de oude situatie. Rijksgediplomeerde hoefsmeden vanuit erkende opleidingen. De rest moet gewoon met zn vingers van een paardenvoet afblijven. Nu zien leken door de bomen het bos niet meer. Zijn goedgelovig en vertrouwen op de (evt. charlatans) personen die beweren een kundig hoefsmid te zijn.

Helaas is een papiertje ook geen garantie....

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 13:22

Papiertje van een gediplomeerde hoefsmid is pas goed als er een goede smid achter zit. MAAR, een NB bekapper met een cursus van een dag is toch van hele andere orde.

Ben blij dat dit doorgaat in Engeland. Heb ook nooit begrepen vanuit de NB dat een paard eerst maanden tot ruim ene jaar pijnlijk moet lopen voor een zogenaamde goede bekap methode. En het ergste is nog, ze vinden dat het moet, en nog erger is, vele hebben niet eens door dat die beesten pijn hebben omdat ze dan met alle vier de benen kort lopen.

Hoop dat er een NL regelgeving voor komt. En ben erg blij dat ze dit zijn gaan inzien als dierenleed.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 13:23

Wendy schreef:
Pensionnetje schreef:

nee maar je hebt wel zekerheid, en als die dan niet goed is kan je hem schorsen Lachen

SBL

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 13:27

Ik zeg hiermee niet dat het slecht is hoor! Een ieder maakt zijn eigen keuzes en jouw paarden doen het goed bij de behandeling die jij ze geeft.[/quote]

Zolang de stand van de voeten niet drastisch wordt veranderd is er helemaal niets aan de hand!
Verder ga ik niet verzanden in een discussie natuurlijk of traditioneel. Ik denk dat het nieuwsbericht hierover voldoende duidelijkheid heeft gegeven.[/quote]

Ik wilde ook geen discussie aangaan. Sorry als je dat zo begrijpt. Een ieder doet wat hij het beste vindt. Ik respecteer de mening van een ander en neem aan dat men mijn mening op een gelijke manier respecteert. Ik wilde alleen uitleggen wat het verschil is tussen de beide manieren van bekappen en laten zien dat natuurlijk hoefbekappen anders is dan traditioneel. Meer niet.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 13:29

katiavl schreef:

nee maar je hebt wel zekerheid, en als die dan niet goed is kan je hem schorsen Lachen[/quote]
Schijnzekerheid helaas.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 13:33

Idd doet een ieder wat hij/zij het beste acht. Nu is er gebleken dat de strasser methode toch niet de beste methode blijkt te zijn. Dan kun je er achteraan blijven hollen of een les leren. Ook dat is ieder voor zich.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 13:42

Om nog iets uit de wereld te helpen:
Hoeven slijten ook als ze dagelijks op het land staan hoor. Knipoog

En er wordt ook gezegd dat er een papiertje garantie geeft.
Helaas..........dat gaat niet altijd op. Bloos

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 13:48

Een hoefsmid of bekapper kan nog wel zo bekwaam/kundig/gediplomeerd zijn, maar wanneer de eigenaar deze niet tijdig inschakelt krijg je toch nog onnodig dierenleed

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 13:50

dat wordt ook eens tijd, want er word me wat afgeprutst en geknutselt aan sommige paardenvoeten.
Ik ken zelf iemand die zelf zo knustelt aan de hoeven van haar pony's ze staan er belabberd bij met drukkingen in de voeten.
Het tweede ponytje heeft ze met goede voeten gekocht maar dus zelf verknoeit.
Er is ij haar dus ook geen smid of dierenarts die de zaak zo af en toe eens controleerd.
Ik denk dat aan die eerste pony al weinig meer te herstellen is en anders gaat het jaren duren.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 13:52

Ik vind het een erg vreemde regelgeving, wat ze op poten willen zetten Verward Niet echt effectief en doordacht lijkt mij zo.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 13:55

ik vijl soms wat bij, maar het bekappen laat ik over aan een (natuurlijke) hoefsmid. die is niet voor niets een aantal jaar ervoor bezig geweest een papiertje er voor te halen;)

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 13:58

ik denk dat het toch verschild per paard, mijn onlangs overleden paard die heb ik 1 keer natuurlijk laten bekappen en hij liep 3 weken kreupel. Vanaf het begin liep hij gelijk niet goed ik heb het aangekeken. Want wilde niet te snel oordelen Lachen Mijn bijrijdpony word door dezelfde natuurlijk bekapt en die loopt er super op.

Ik denk dat het gewoon verschild per paard/pony. Ik ben ook absoluut niet voor of tegen, ik denk dat iedereen wel weet wat het beste is voor zijn/haar paard.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 14:01

Breghje schreef:
winia4ever schreef:
Breghje: je hebt speciale cursussen voor natuurlijk bekappen, en als je aan een bepaalde eisen voldoet, kan je je zelf een erkende natuurlijke bekapper noemen, dus het zelfde als de"normale" hoefsmid!:

Dat eerste wist ik , heb een NB die komt én heb zelf de cursus gevolgd om meer te weten wat een hoef is en in elkaar steekt ed. Maar ik dacht te lezen dat ze een smeden opleiding moesten gaan doen, dat heb ik dan verkeerd. Bedankt!

Dat heb je goed gelezen, ze moeten inderdaad de smeden opleiding doen.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 14:22

Ik vind het niet meer dan normaal dat ze eerst een TB opleiding moeten doen zoals elke hoefsmid in nederland en dan zelf er voor kiezen of ze voor NB gaan. Ik snap niet dat een NB een paard kapot kan maken en dat het dan 'tja, elk paard is anders' de smoes is, mocht een TB dit doen dan is het een slechte hoefsmid. Ik vind dat zowel een TB als een NB smid moet kijken naar het complete plaatje ipv zijn eigen methode toe te passen omdat ze er zo heilig in geloven. Ik heb zelf nog NOOIT mee gemaakt dat een paard dat enige tijd op ijzers stond en eraf ging kreupel ging lopen, mocht dat zo zijn dan zou een goeie TB of NB smid hier wat aan doen ivp het dier pijnlijk te laten lopen.

Ik ben dus voor dat hoefsmid niet langer een vrij beroep is en dat hier opleidingen voor moeten komen, die niet 1 of 4 dagen duren. Wat ik eng vind aan het NB is dat je na 1 dag al aangemoedigt krijgt het zelf te kunnen doen. Ik vind het niks meer dan arrogant van zowel de lesgever als de leerling dat ze dit doen.

Ikzelf ben absoluut voor een natuurlijke benadering van wel.. alles! maar blijf alstjeblieft realistisch, ik zelf zou dan ook niet een NB bij mijn paard laten omdat ik het idee te eng vind dat iemand met een cursus van 4 dagen zich al een profesioneel NB mag noemen.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 14:26

Ik zou dan toch wel voor een bredere opleiding kiezen dan de tunnelvisie van de huidige smedenopleidingen.