Het ideale dressuurpaard volgens Bokt-gebruikers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn78

Re: Het ideale dressuurpaard volgens Bokt-gebruikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 11:45

Pletje123 schreef:
@Jasmijn: men is niet op zoek naar een onervaren paard, maar naar een paard wat toch al zadelmak is en op B niveau loopt. Een heel aantal wil daar graag wat wedstrijdervaring bij.

Paarden tussen de 3 en 5 jaar net zadelmak of gereden op B niveau (en misschien enkele keren op concours zijn geweest) zijn imo nog geen ervaren paarden. De gemiddelde B/L ruiter is imo ook niet direct ervaren genoeg om zo'n onervaren paard op te leiden tot het gewenste einddoel (dus Z2/subtop). Wellicht zullen er een aantal zijn die het uiteindelijk wel lukt. Maar groen op groen vind ik gewoon geen ideale combinatie.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 12:06

@Jasmijn: dan geven we beide een andere invulling aan het woord ervaren Lachen Groen op groen lijkt mij ook niet geheel ideaal. Echter, een einddoel moet je misschien wel stellen Lachen

Fijn dat veel mensen positief reageren op de enquete en diens uitslag Haha!

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 14:51

hmmmm dus als we het samenvatten dan wordt er toch weer verwacht van mensen dat paarden van 2,5 tot 3,5 al minimaal b/l niveu lopen met wedstrijdervaring........aja die arme beesten, uitgroeien en gewoon paard zijn is er niet meer bij tegenwoordig. Mijn voorkeur gaat dan liever naar een iets ouder groen paard wat helemaal de kans heeft gehad gezond en zonder last op te groeien

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 16:21

Kelly_ann schreef:
Welnee joh... dan zitten we gewoon met....

"Hij verspringt steeds in galop als ik me beweeg"
"Paard steeds in de stop als ik op de A-C lijn rijd"
"Bij het wijken stelling verkeerd?"

Huilen van het lachen Huilen van het lachen

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 18:02

orsini schreef:
hmmmm dus als we het samenvatten dan wordt er toch weer verwacht van mensen dat paarden van 2,5 tot 3,5 al minimaal b/l niveu lopen met wedstrijdervaring........aja die arme beesten, uitgroeien en gewoon paard zijn is er niet meer bij tegenwoordig. Mijn voorkeur gaat dan liever naar een iets ouder groen paard wat helemaal de kans heeft gehad gezond en zonder last op te groeien

Misschien is het handig als je de tekst goed leest. De meerderheid wil een paard van 3,5 tot 5 jaar namelijk Lachen Let op de percentages die erbij staan vermeld.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 20:10

asjemenou schreef:
Breng de (gezonde) schimmels met subtop aanleg en vermogen van 4000 euro dan maar bij mij hoor! Haha!

Ja, vooral allemaal een zwarte/bruine kopen, heb ik mijn super-schimmel voor een prikkie. ROFL

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 22:09

Hé leuk, de uitslag, ik heb de enquete ook ingevuld.
Overigens voldoe ik totaal aan het cliché beeld: jonge donkerbruine KWPN'r gekocht ( in de prijsklassen tussen de 2500 en 5000 euro ) om er straks ooit een Z-proef mee te gaan rijden. Ben zelf een L2-ruiter....kom maar op met de bakken kritiek. Gelukkig wordt er hier niet bezuinigd op een trainingsstal, een goede ruiter om het paard door te rijden en daarnaast vele, vele uren les ( ook op mijn leen-leerpaardjes Haha! )

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 22:55

PolosportJ schreef:
En als iemand B of L1 rijdt wil nog niet zeggen dat zij minder goed een groen paard kunnen beleren!

precies. Omdat ik nooit een eigen paard heb gehad, ben ik nooit verder gekomen dan een paar paarden in max. L1 of L springen uit te brengen (tja, ze werden dan verkocht). Maar wel iets meer dan 30 paarden zadelmak gemaakt. Maar goed, ik wijk kennelijk weer iets af, want ik heb liever een jonger paard, max. 2.5 en absoluut nog niet zadelmak. Voorkeurskleur is om eerlijk te zijn toch bruin of zwart, maar een andere kleur zou ik niet laten staan. Zelf heb ik nu sinds een aantal jaren een eigen paard, op 1.5 jarige leeftijd gekocht. Ik kwam kijken voor een 2.5 jarige (wel volledig groen), maar ging met een jaarling naar huis. Verder wil ik geen typisch dressuurpaard, ik wil een paard dat ook lekker kan springen.

Dus mijn lijstje:
groen, max. 2.5 jaar, niet zadelmak of wat dan ook
springgefokt of allround. Draf moet wel bewerkbaar lijken te zijn.
stamboek maakt niet uit, maar het kwpn werkt met indexen en dan gaat daar indirect de voorkeur naar uit als je een paard uit moet zoeken waarvan je nog niets weet.
geslacht merrie.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 14:53

jasmijn78 schreef:
Wel verwonderlijk dat de meerderheid B of L rijdt en toch een jong en onervaren paard wil met als einddoel Z2 of subtop rijden. Nou ja, op zich is het geen verrassing, maar ik zou liever zien dat deze groep meer zou gaan voor een meer ervaren (leer) paard. Eigenlijk is dat best een zorgelijke ontwikkeling.

Het was ook de klassen die ruiters MOMENTEEL reden, het is dus niet gek dat daar B of L1 uitkomt, want die klasse is het meest vertegenwoordigd op wedstrijden. Iemand die dus voorheen Z2 gereden heeft maar nu een jonge troef in het L1 start, moest ook L1 opgeven.

KLeuren van de paarden denk ik ook dat genuanceerd moet worden: het gaat om je ideale paard. Het ideale dressuurpaard is in het algemeen ook donker met weinig aftekeningen. Dus ik denk niet dat iedereen die grandioze schimmel of vos laat staan vanwege de kleur, maar als ze twee identieke paarden tegenkomen (as if) dan heeft de zwarte of donkerbruine de voorkeur Lachen

gigipaardJJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 11:38

Idd Haha!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 15:35

Bedankt Urielle, zo is het wel!