Hoefsmid uit Wesepe ontkent mishandeling paard met hamer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

timilon

Re: Hoefsmid uit Wesepe ontkent mishandeling paard met hamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 20:13

squid schreef:
Citaat:
Ik begrijp niet dat die man nog een kans krijgt. Om een jong paard (enter) op zo'n manier vast te zetten en dat te bekappen is in mijn ogen al dierenmishandeling en getuigd van niet een niet kundig hoefsmid...

Hij heeft hem ten eerste niet zelf vastgezet, maar dat heeft de eigenaar gedaan. Ten tweede is deze meneer al jaren hoefsmid en heeft al honderden paarden bekapt, inclusief de mijne, zonder enige klacht.
Ik durf met zekerheid te zeggen dat hij een paard niet zonder aanleiding corrigeert en ook niet buitensporig. Mensen vinden het zielig dat hun paard een klap krijgt, maar staan niet stil bij de risico's die hij loopt. Enig idee of deze meneer iets naverteld als hij een klap tegen zijn hoofd krijgt van een paard? Of deze meneer uit zijn rolstoel komt als zijn nek en / of rug onherstelbaar beschadigd raakt tijdens uitoefenen van zijn beroep? Hebben we dan echt met z'n allen liever dan deze man wat overkomt dan ons paard...get real!

Nee...veroordelen...daar zijn we met z'n allen wel goed in dat is wel duidelijk...

Maar begin allemaal eens bij jezelf en voedt je paard eens zelf op en zeg niet bij een jong dier "voetjes oppakken, ik wacht wel tot de hoefsmid komt" om hem dan jou taak te laten doen en dan nog commentaar durven leveren ook nog...wat een trieste bedoening.

fijn dat jij tevreden bent over deze smid.en aan alles zitten 2 kanten,zo ook aan dit verhaal.
wat ik dus absoluut NIET snap van de eigenaren van het dier is waarom ze er niet bij zijn gebleven?!
het verhaal komt in principe van een 3de persoon,die het "gezien" heeft...
het is erg lullig voor de smid als het waar is wat hij zegt,het is jammer voor de aankomende? klanten als het verhaal van de 3de persoon klopt...maar ik denk dat deze smid geen 2de keer zo'n "fout" zal maken,als hij uberhaupt nog aan het werk kan blijven.
maar nogmaals,niet alleen de smid zou aangepakt moeten worden,maar ook ZEKER de eigenaar of verantwoordelijke van het paard!
en zeker als het waar is dat het dier verkeerd aangebonden stond...

Payal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 20:15

squid schreef:
Citaat:
Ik begrijp niet dat die man nog een kans krijgt. Om een jong paard (enter) op zo'n manier vast te zetten en dat te bekappen is in mijn ogen al dierenmishandeling en getuigd van niet een niet kundig hoefsmid...

Mensen vinden het zielig dat hun paard een klap krijgt, maar staan niet stil bij de risico's die hij loopt. Enig idee of deze meneer iets naverteld als hij een klap tegen zijn hoofd krijgt van een paard? Of deze meneer uit zijn rolstoel komt als zijn nek en / of rug onherstelbaar beschadigd raakt tijdens uitoefenen van zijn beroep? Hebben we dan echt met z'n allen liever dan deze man wat overkomt dan ons paard...get real!

kom op man die vent kiest toch zelf voor dit beroep? dus ook aan de risico's die eraan verbonden zijn! Tuurlijk is het lullig als die vent een keer een schop krijgt, maar hij weet dat dat kan gebeuren. een paard daarentegen moet het allemaal maar ondergaan, en krijgt soms al een klap als hij niet goed staat en even wil 'verstappen'.

cobrst55

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 20:59

WolinLotte schreef:
Welke idioot geeft met een hamer een klap op een hoofd om hem bij te brengen? Wat is dat voor flauwe kul! Terecht dat 'ie voor de rechter moest komen..
Valt gewoon regelrecht onder dierenmishandeling.. Een corrigerende tik is wat anders, die vent is echt van het pad af.. Hamer Hamer Hamer Hamer

helemaal mee eens Gestoord

Tin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 21:42

Ik ben blij dat hij een straf heeft gekregen, ik hoop dat deze man hiervan geleerd heeft en paarden voortaan beter gaat behandelen.
Mijn paard heeft helaas ook wel eens tikken met gereedschap gehad van een smid die ik toen liet komen. Ik heb deze man daarna nooit meer laten komen en heb nu een hele fijne en rustige smid.
Vraag me ook af in hoeverre deze man nog klanten heeft na dit gebeuren.

Aziza_XX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 21:56

Jordy schreef:
Ik ben blij dat hij een straf heeft gekregen, ik hoop dat deze man hiervan geleerd heeft en paarden voortaan beter gaat behandelen.
Mijn paard heeft helaas ook wel eens tikken met gereedschap gehad van een smid die ik toen liet komen. Ik heb deze man daarna nooit meer laten komen en heb nu een hele fijne en rustige smid.
Vraag me ook af in hoeverre deze man nog klanten heeft na dit gebeuren.

geen klanten meer laten we hopen Vork

Jonge_Monte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 23:30

Oh ja nog erger. Boos! Boos!
Een paard wat bewusteloos is, sla je weer bij bewustzijn met een hamer.
Zoiets achterlijks heb ik nog nooit gehoord Stoom uit je oren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 23:33

Huh, het paard bij bewustzijn brengen door met een hamer op het hoofd en de ribben te slaan??? "Net zoals bij een mens"???

Die volg ik toch even echt niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 23:35

Wat belachelijk dat je die niet snapt WW ( Clown Knipoog )
Dat leer je bij EHBO toch in de eerste les.
Iemand bewusteloos, gebruik geen stabiele zijligging maar een hamer Ja

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 00:44

Dat was ook mijn eerste gedachte RK.
Dus als ik ooit iemand zie die flauwvalt moet ik hem een flinke schop tegen zijn hersens geven?

Het kan me niet schelen hoe vriendelijk de smid anders is. Het kan me niet schelen hoe veel honderden paarden hij al heeft gedaan. Het kan me niet schelen als het paard een onopgevoede levensgevaarlijke draak is. Als hij het durft om met een hamer op zijn hoofd te slaan dan is het de laatste keer dat hij nog in de buurt van mijn paard komt.

Tuurlijk, smid zijn is niet altijd gemakkelijk en soms moet je wel eens wat harder optreden. Maar tussen een aai over de bol en een slag met de hamer zijn nog veel meer mogelijkheden om een paard even te corrigeren. Mijn vorig paard heeft ook ooit een slag met de vlakke kant van de vijl gehad tegen haar buik. Volkomen terrecht, ze was het beu en besloot gericht naar mijn smid te trappen.
Een jaar eerder had een andere smid haar ook met een vlakke vijl geslagen. Toen moest de smid niet meer komen, want mijn jong dier die nog nooit in haar leven ijzers had gezien wist helemaal niet waarom die meneer haar zo strak had vastgezet en zo bruut met haar omging. Je kon na deze slag de angst en het onbegrip in haar ogen zien, terwijl je bij de andere slag een jaar later geen angst zag maar een blik van "hé! Ben je gek? Al goed al goed ik kan nog wel vijf minuten blijven staan."

Maar zelfs op dat moment niemand die er aan moet denken om mijn paard met een hamer op haar hoofd te slaan. Ik wil graag dat mijn paard gecorrigeerd wordt, als je het echt zo wil doen misschien wat harder dan ik wil, niet dat ze een groot risico loopt op een blijvend letsel.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 02:44

Ik snap het ook niet helemaal hoor, hoe een paard daar nou bewusteloos van kan raken want volgens mij belemmerd het halster de luchtwegen nooit hoe kort je hem ook zet dus dan ga je al denken dat het touw misschien te lang was en om zn nek gegaan is ofzo, maar ja vaag weer allemaal......Ik heb mijn paard ook gekocht toen hij 2 jaar was en hij heeft nooit moeilijk gedaan bij de smid en heeft ook nog nooit een klap gehad, ik weet wel dat een smid die bij ons op stal kwam een ander paard eens met de vijl op zn kont heeft geslagen dat vond ik ook niet kunnen maar de eigenaren weer wel. Ik ben zoiezo niet zo van het slaan en het is bij mijn paard dan ook echt niet nodig.

Ik heb trouwens toch wel eens vaker rare acties van hoefsmeden gezien niet direct mishandeling ofzo maar wel gewoon enorm onvakkundig te werk gaan of niet met een wat moeilijker paard om kunnen gaan want je kan het natuurlijk wel op de eigenaar en de opvoeding schuiven maar paarden met een kronkel in hun kop moeten nou eenmaal ook bekapt..........

naomi_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 10:09

ik ken deze hoefsmid helaas ook en heb hem al meerdere keren paarden een "corrigerend" tikje zien geven...nou dat gaat bepaald niet zachtaardig. het is een bullebak die kerel met een grote bek en geen gevoel voor paarden. ik heb hem er wel eens op aangesproken en kreeg toen zelf zowat een klap voor mn bakkes. mijn eigen hoefsmid stond hier toen bij...

dekeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 11:36

ik ken hem ook en corigeren doet iedere smid wel.dat de 3de persoon het overdreven heeft lijkt mij wel zeker .
er ging zelfs het verhaal hier rond dat dat paard 2 dagen later dood aan de weg zou hebben gelegen .
en dat de smid goed werk leverd is wel zeker want hij houd voldoende werk

debiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 11:43

wat een onzin wat je nu weer verteld. Ik ken deze man ook al jaren en het is zeker geen bullebak, deze man heeft een grote klantenkring met mensen die al dertig jaar klant zijn als hij echt zo tekeer gaat als jij beweert dan waren die ook al hard gaan lopen of niet soms.
Misschien moeten jullie ook wat meer weten over de getuige die notabene zelf de bak in moet voor een ander geschil (ga ik verder niet over uitwijden)lekkere getuige of niet soms.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 11:50

Eerlijk gezegd zegt het mij totaal niets dat sommigen deze man rustig als hoefsmid zouden houden of dat deze man nog steeds genoeg werk heeft. Ik ken zat mensen die het blijkbaar heel normaal vinden dat hun paard voor het minste geringste al een hengst van een hoefsmid krijgt. Wil nog niet zeggen dat IK zo'n vent in de buurt van mijn paard zou willen hebben. Tong uitsteken
Ieder zijn ding, hoor, maar degene die mijn paard bekapt, zal zulke praktijken er nooit op na houden gelukkig.
Want dan was het zeer snel EXIT (zoals het mijn eerste hoefsmid is vergaan). Haha! Doei!

squid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 12:36

Zoals ik gisteren al op onze rijvereniging aangaf...bij een abonnement op de Penny krijg je gratis een wachtwoord voor bokt!!

De reactie van de meeste mensen in dit topic duidt weer op een hoog Penny gehalte.

Citaat:
wat een onzin wat je nu weer verteld. Ik ken deze man ook al jaren en het is zeker geen bullebak, deze man heeft een grote klantenkring met mensen die al dertig jaar klant zijn als hij echt zo tekeer gaat als jij beweert dan waren die ook al hard gaan lopen of niet soms.
Misschien moeten jullie ook wat meer weten over de getuige die notabene zelf de bak in moet voor een ander geschil (ga ik verder niet over uitwijden)lekkere getuige of niet soms.

En dit klopt! Misschien kunnen we het hier toch wel over gaan hebben...dan horen de mensen de betrouwbaarheid van de getuige eens... 0,0!

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 12:38

Tja de man geeft toch zelf aan het paard met een hamer meerdere malen geslagen te hebben?

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 12:50

Inderdaad, het is toch de uitspraak van een RECHTBANK én van de man zelf dat hij met een HAMER op het HOOFD van een jaarling heeft geslaan, om wat voor reden dan ook?

En dan zijn wij penny omdat wij het van zijn leven niet toelaten dat iemand ons paard de hersens gaat inslaan? Verward

Of is héél dit verhaaltje met hamer en al gelogen? Waarom dan die uitspraken?

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 13:39

Mijn vriend is hoefsmid en ik ben vaak met hem op pad geweest. Het slaan met een hamer op het hoofd van een paard is absoluut taboe, dat doe je gewoon niet! Een hoefsmid die dat doet, is de naam hoefsmid niet waard . De straf die hij heeft gekregen is terecht.
Mijn paarden zijn ook erg onopgevoed.....heb erg weinig tijd besteed aan het oppakken van hoeven. Mijn vriend (destijds nog alleen mijn hoefsmid...) heeft 1 van mijn hengsten een keer 1 been vastgebonden. Ik vond dat op dat moment wel zielig, maar die klap die mijn paard hem gaf, en gericht, kwam ook hard aan. Hij heeft hem beloond als hij braaf bleef staan Ach gut . Het paard straft zichzelf als het zijn been wegtrok. Dat heeft hij zo'n 10 minuten volgehouden en toen was het goed. Hij blijft nu ook braaf staan en geeft geen problemen meer. Ik ben erg tevreden met hem als hoefsmid, hij werkt veel met lichaamstaal, deelt echt wel eens een tik uit, maar vergeet nooit een paard ook te belonen Ja !
Misschien dat dit wel reacties oplevert dat mijn vriend mijn paard heeft mishandeld, maar ook hij moet aan zijn veiligheid denken!! En tenslotte ben ik degene die mij moet schamen dat hij zo met mijn paard om moet gaat, tenslotte heb ik mijn paard niet goed opgevoed... Bloos

Payal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 15:45

squid schreef:
Zoals ik gisteren al op onze rijvereniging aangaf...bij een abonnement op de Penny krijg je gratis een wachtwoord voor bokt!!

De reactie van de meeste mensen in dit topic duidt weer op een hoog Penny gehalte.

waarom worden pennymensen hier toch weer gelijk bij gehaald? volgens mij ben jij hier het enige penny kind, aangezien je zo naief reageert Nagelbijten / Gniffelen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 16:12

Squid, je zit toch zelf ook op bokt? Tong uitsteken

squid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 16:25

En ben ook op de penny geabonneerd!

Letterlijk en figuurlijk blijft lastig hè! Knipoog Haha!
Laatst bijgewerkt door squid op 27-03-08 16:30, in het totaal 2 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 16:26

Tja, ik niet, hoor. Misschien over een paar jaar, als mijn dochter wat ouder is. Tong uitsteken

squid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 16:36

Citaat:
Onderwerp bericht: Nederlands springpaard overlijdt tijdens ongeluk opzadelenGeplaatst: 36 min geleden

Carlanda III, een twaalfjarige merrie van Concorde, welke sinds enige tijd onder het zadel was bij Wout-Jan van der Schans, heeft tijdens het opzadelen in het Italiaanse Cervia een ongeluk gehad.

Tijdens het opzadelen schrok de merrie door een nog onbekende oorzaak en ging in de halstertouwen hangen. Het dier werd teruggeschoten en sloeg daarna achterover. Vanaf de buitenkant leek er in eerste instantie weinig schade, maar Carlanda was in shock en helaas mocht niets meer baten.
De merrie bleek een hersenbloeding te hebben gehad, en na overleg met dierenartsen werd besloten om haar in te laten slapen.

Nu ben ik het even kwijt...als je dan Wout Jan van der Schans heet is het ineens een ongeluk en is het commentaar in het forum...god wat zielig en wat een tegenvaller en kan iedereen overkomen...terwijl dit paard het niet eens overleefd!

Meten wij hier nu met z'n allen met twee maten of hoe zit dat??? Ziek Ziek

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-08 16:37

Heeft Wout-Jan van der Schans het paard met een hamer bewerkt?
Dan heb ik dat even gemist geloof ik? Lachen Hoe kun je dit vergelijken? Daarnaast was dat een noodlottig ongeluk door een hersenbloeding.
Verklaar je even nader Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 16:37

kweet niet...maar les nergerns dat wout jan dat paard weer overeind heeft willen slaan met een hamer....