Laag knuffelgehalte zit renbaan dwars

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Midasje

Re: Laag knuffelgehalte zit renbaan dwars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 19:07

l0rdJ schreef:
Michelle_Don schreef:
Waar rook is is vuur. Al die verhalen komen ergens vandaan. En er wordt wel degelijk wat afgemept in die sport. En ook al is het dan maar 3 keer (toegestaan).....het ziet er niet uit.

Om de sport te promoten zouden ze zwepen moeten verbieden. In de dressuur zie je ook geen zwepen.

Maar wél sporen die totaan de ribben erin worden geduwd, stang en trens in een veel te kleine paardenmond, ruiters waarvan hun zit zeer onstabiel is en hun paard uit balans halen en ga zo maar door.

In elke sport is er wel iemand die zich niet aan de regels houd, die hou je. Maar moet je daarom iedereen over een kant scheren? Lijkt me niet!

Ja

Jonge_Monte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 19:18

Nagelbijten / Gniffelen Els is mijn stalgenoot Haha!

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 19:22

Ga met Lordj mee..
En we mogen als jockey niet zomaar met een zweep rijden. Je moet eerst een aantal overwinnigen hebben. Tot die tijd mag je enkel een rijstokje (tot 30 cm) mee voeren ter correctie op de hals. Bv als je van galop moet verwisselen oid..
Het gaat niet om het slaan in het sport, dit moet je op de juiste en goede manier doen.
Het paard dragen/rijden is vele belangrijker..
Trouwens zijn de zwepen die wij gebruiken vriendelijker dan in andere sporten. En worden telkens vriendelijker. Zo zijn er al vele die met schuimrubbere zwepen rijden.

Paar regels over het kawatseren van een paard..

Whip use and specification

Instruction H9 - Use of Whip
The Stewards of the Jockey Club will not tolerate abuse of the horse and consider its welfare, and the safety of the rider, to be paramount. The whip should be used for safety, correction and encouragement only and they therefore advise all riders to consider the following good ways of using the whip which are not exhaustive:

Showing the horse the whip and giving it time to respond before hitting it.
- Using the whip in the backhand position for a reminder.
- Having used the whip, giving the horse a chance to respond before using it again.
- Keeping both hands on the reins when using the whip down the shoulder in the backhand position.
- Using the whip in rhythm with the horse’s stride and close to its side.
- Swinging the whip to keep a horse running straight.
- The Stewards of the Jockey Club have asked Stewards of Meetings to consider holding an enquiry into any case where a rider has used his whip in such a way as to cause them concern and publish the following examples of uses of the whip which may be regarded as improper riding:

Hitting horses:

to the extent of causing injury;
with the whip arm above shoulder height;
rapidly without regard to their stride, i.e. twice or more in one stride;
with excessive force;
without giving the horse time to respond.
Hitting horses which are:

showing no response;
out of contention;
clearly winning;
past the winning post.
Hitting horses in any place except:

on the quarters with the whip in either the backhand or forehand position;
down the shoulder with the whip in the backhand position;
unless very exceptional circumstances prevail.
Hitting horses:

with excessive frequency.
When examining cases of Excessive Frequency, the Stewards will consider all the relevant factors such as:

whether the number of hits was reasonable and necessary over the distance they were given, taking into account the horse’s experience;
whether the horse was continuing to respond and
the degree of force that was used; the more times a horse has been hit the stricter will be the view taken over the degree of force which is reasonable.
It is emphasised that the use of the whip may be judged to be proper or improper in particular circumstances which have not been included above.

Horses will be subject to an inspection by a Veterinary Officer and he will report his findings to the Stewards; therefore trainers may be required to remove or adjust rugs or sheets.

It is further emphasised that under the Rules of Racing trainers have a responsibility for giving instructions to their riders, which should include instructions on the use of the whip, especially with horses which may weal and when employing apprentice or conditional jockeys. Owners who choose to give their riding instructions must accept a similar responsibility. Failure to give adequate instructions or giving instructions which if obeyed could or would lead to a violation of this Instruction will result in disciplinary action being taken against owners and trainers.

The Stewards of the Jockey Club warn all riders that Stewards of Meetings have been asked to exercise fully their powers under Rules 15 and 153 of the Rules of Racing in all cases of misuse of the whip, which the Stewards of the Jockey Club regard as improper riding.

Further they warn owners, trainers and riders that severe disciplinary action will be taken against any person who is found to be in breach of this Instruction resulting in serious injury to any horse.

To read our Guide to Penalties and Procedures which sets out the Racecourse Stewards' procedures following interference, the penalties and the whip rules, please click here.

Instruction H8 - Whip Specifications
Only whips which have been approved by a panel nominated by the Regulatory Board will satisfy compliance with Rule 149 (ii) in the case of whips used by Riders in Steeplechases, Hurdle races and National Hunt Flat races (‘jump races’). In approving any such whip, a panel will have regard to all the specifications set out below including the mandatory shock absorbing characteristics.

With regards to whips used in Flat races, those complying with the specification set out in paragraphs (a) to (e) below will satisfy the provisions of Rule 149 (ii).

Maximum length, including flap, of 68 cms;
Minimum diameter of 1 cm.

The only additional feature which may be attached to the whip is a flap. If a flap is attached it must fall within the specifications below:

A maximum length of flap from the end of the shaft of 10 cms;
A maximum width of the flap of 4 cms, with a minimum width of 2 cms;
The flap from the end of the shaft must not contain any reinforcements or additions.
There shall be no binding within 23 cms of the end of the flap;
The contact area of the shaft must be smooth, with no protrusion or raised surface, and covered by shock absorbing material throughout its circumference such that it gives a compression factor of at least 6mm;
The flap must have similar shock absorbing characteristics to that of the contact area;
The weight must not exceed 160 gms.
Laatst bijgewerkt door esperance op 18-03-08 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Jonge_Monte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 19:23

SaintAissa schreef:
Waarom denken jullie dat het niet voor iedereen toegankelijk is?

Iedereen kan op zondagmiddag naar Duindigt. De entreeprijs is een schamele 6 euro. Kindjes kunnen naar de speeltuin of ponyrijden en papa en mama kunnen een gokje wagen.

En mensen die het ECHT interesseert, wil ik (en met mij vele anderen) gerust een rondleiding VOOR en ACHTER de schermen geven.

En wat betreft dat bit.... Vreselijk zo'n watertrens met losse teugels Haha!
Afbeelding

Ik kan het niet beter zeggen.
Toevoeging, military, is 10x gevaarlijker voor het dier, de ruiter intereseert me dan niet zo, die is ......

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 20:06

Waarom, worden er dan niet dingen voor ("knuffel")paardenmensen zelf geregeld?

Bijvoorbeeld ponyraces oid, of eens met je eigen (niet getrainde draver) paard meedoen met andere niet dravers.

Ik vind iets persoonlijk alleen leuk als ik ook iets kan doen.

CarolineXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 20:16

Ik ben een aantal keren naar duindigt geweest en vond het 'Jaguar en bontkragen gehalte' wel meevallen, vond het superleuk om naar de races te kijken daar! Mijn oude paard is naar de renbaan dus misschien vandaar dat ik er wel geinteresseerd in ben. En toen ik er was liepen er ook een aantal shetjes rond om een rondje op te stappen. Dus die zijn dan vast om het knuffelgehalte op peil te houden Haha!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 21:25

Equidea schreef:
Waarom, worden er dan niet dingen voor ("knuffel")paardenmensen zelf geregeld?

Bijvoorbeeld ponyraces oid, of eens met je eigen (niet getrainde draver) paard meedoen met andere niet dravers.

Ik vind iets persoonlijk alleen leuk als ik ook iets kan doen.

Er worden wel bepaalde dingen georganiseerd, zoals ponyraces, ook heb je de minitrotters( kinderen die racen met hun shetlander) je hebt kinderdagverblijven/schommels/speeltuinen. Pony's voor de ponyritjes... Soms zijn er kraampjes met spullen o.i.d.

Maar onze sport heeft denk ik echt een bepaalde 'moderne slag' gemist. Mensen willen niet meer de hele dag rondlopen om om de 20 minuten 2 minuten een koers te zien en verder niets. 'Let me entertain you' moet het tegenwoordig zijn toch Haha! ...

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 21:40

Ik heb ook weleens bij Duindigt gekeken, mijn zus heeft een draver, helaas woon ik te ver weg om vaak te komen. Achter de schermen is het net een dorp en ik kom er graag. En hoe de trainingen verlopen, verschilt per trainer. Wat mijn zus en ik wel echt stoort, is de jonge leeftijd waarop trainingen beginnen.
De paarden beginnen met 2 jaar al!
Een rijpaard mag bepaalde wedstrijden pas doen vanaf 5 jaar, omdat het nog niet volgroeid is. Maar een volbloed/draver moet al veel jonger voluit gaan, " kan ie wel hebben, sulky is licht en de jockey ook, paarden zijn vroegrijp... bla bla bla". De gebruikelijke excuses dus om toch met jonge paarden te werken. Op topsnelheid gaan op een baan met bochten vraagt toch echt wel wat van het beenwerk.

Wat leuk zou zijn aan Duindigt is meer afwisseling, dus rentelgang, en andere rassen laten zien.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 21:42

@SaintAissa: ik rij niet met sporen, zweep, of eender wat Knipoog Dus dan spreek je jezelf een beetje tegen want een jockey heeft wel een zweep bij die hij zeker gebruikt!

Iedereen zo z'n eigen mening hoor.

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 22:05

Krijgen we het weer jockey is slecht *stout* en niet goed voor paarden. *zucht*
Frusty Frusty

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 23:08

ik heb niet alle reacties gelezen, ik kan me de discussies zo'n beetje voorstellen...

maar ik ga dus wel naar duindigt en samen met mijn schoonvader.....zijn ook zeker nooit de enigen die er rondlopen Tong uitsteken

dus dat er niemand naar duindigt gaat........daar ben ik het niet mee eens, waarom heb ik dan regelmatig geen fatsoenlijk stoeltje daar op de bune ?!

ik vind het een prachtige sport !
er zullen vast mensen zijn die het verpesten voor hun paard, maar ik heb ook al zoveel goede en leuke dingen gezien!

(het niet goed zijn voor je paard komt in alle takken van de paardensport voor, zelfs recreatief)

JIDO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 23:13

Ik wordt hier toch zo verdrietig van Verdrietig telkens weer vooroordelen en nog eens vooroordelen, ik was laast op een manege daar was een paard wat zo geïrriteerd rond liep en staakte gewoon uit frustratie, de striemen van de zweep stonden op de kont van het arme dier om deze maar te dwingen......... en dan zeggen dat ze het in de rensport moeten verbieden duhuh

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 23:37

Ik denk (althans in België is het zo) dat de rensport in 2 categoriën opgedeeld kan worden:
- het klein spel
- het groot spel

In België heeft het klein spel (het meest toegankelijk voor het brede publiek) nog altijd de naam "paardonvriendelijk" te zijn (en in sommige gevallen terecht).
Het groot spel wordt dan weer aanzien als een elitaire bedoening, die niet voor de modale burger weggelegd is.
Beide gevallen zijn zeer jammer.

Wat ook meespeelt, is dat de beste jockey's en drivers naar Frankrijk vertrekken, omdat daar meer geld te verdienen valt. Er werd overheidshalve NIETS gedaan om de sport ook maar een beetje te promoten.

Als ik zie wat in Frankrijk gedaan wordt op dat vlak... Een hemelsbreed verschil.
Neem als vb. eens Chantilly. Daar komen het jaar door volle toeristenbussen, ook als er geen wedstrijden zijn. Die krijgen rondleidingen, een kleine demo, een show stuntrijden enzo.
Op die manier trek je ook mensen aan.

Het is misschien uiteindelijk een imago-probleem. En ik denk niet dat het nodig is de opzet van de rennen te veranderen ofzo. Wat mij betreft kan alles blijven zoals het is (althans in het groot spel), maar het ontbreekt de sport (zeg maar de overkoepelende organisatie) een beetje aan marketingstrategie denk ik.

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 06:59

zoals we dus zien, ondanks de dingen die worden gezegd door mensen die dagelijks rondlopen op een renstal, en vertellen hoe we werken, zijn er toch nog een paar mensen die eigenwijs terug blijven reageren.. waarom kom je niet gewoon kijken? en heb dan het lef om het eens aan een jockey of trainer zelf te vragen. Dan zie je vanzelf hoe het allemaal in elkaar zit. in een ren, het paard word gestimuleert om harder te lopen, en niet gepusht. En de zweep, er zijn er genoeg die paarden zonder zweep naar de finish rijden en nog met een straat winnen. Het is niet die zweep die het zo maakt, maar de kwaliteiten van de jockey, en ja. dan krijgen ze maximaal 3 klappen.. wat dan nog? Een strontverwende volbloed die op handjes word gedragen de hele tijd mag in de koers wel even wakker worden geschud van : hallo het is hier geen resort!

kortom kom eens gezellig kijken Haha!

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 10:09

hoe je het ook wend of keert geen enkle topsport is goed voor het paard.
dat geld in alle takken van de paardensport!
topsport dressuur is net zo slecht voor het dier als topsport op de renbaan.
Alleen voor het oog vind ik de rensport niet fijn om naar te kijken.
het oogt ruwer en dat het in amerika bijvoorbeeld toegestaan is om het paard de drogeren met ik ben de naam vergeten van het goedje.
gaat mij ook te ver.
Maar goed overal vind je wel wat.
Maar elke vorm van topsport is nooit goed voor zowel mens als dier.

incaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 11:32

Michelle_Don schreef:
Waar rook is is vuur. Al die verhalen komen ergens vandaan. En er wordt wel degelijk wat afgemept in die sport. En ook al is het dan maar 3 keer (toegestaan).....het ziet er niet uit.

Om de sport te promoten zouden ze zwepen moeten verbieden. In de dressuur zie je ook geen zwepen.

Ik denk dat het gemiddelde dressuur/rijpaard tijdens zijn uurtje werk meer klappen krijgt te verduren dan de drie toegestane klappen in de rensport. En ik zie ook zeer dikwijls dressuurruiters die met een hoge frequentie de sporen gebruikt. Ga maar eens een kwartiertje zitten tellen....en dan maal vier....

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 14:59

Moniek schreef:
het oogt ruwer en dat het in amerika bijvoorbeeld toegestaan is om het paard de drogeren met ik ben de naam vergeten van het goedje.
gaat mij ook te ver.

Rust reinheid en regelmaat!! Met beleid! Dan kunnen paarden in de topsport heel ouwe en gelukkie knakkers worden, hoor! Knipoog

Verder ben ik het met je eens dat elke tak van paardensport zijn mindere kanten heeft.
Daarom word ik er wel eens moe van dat de rensport zo wordt afgekraakt. Bloos

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 15:07

detour schreef:
Moniek schreef:
gaat mij ook te ver.

Rust reinheid en regelmaat!! Met beleid! Dan kunnen paarden in de topsport heel ouwe en gelukkie knakkers worden, hoor! Knipoog

Verder ben ik het met je eens dat elke tak van paardensport zijn mindere kanten heeft.
Daarom word ik er wel eens moe van dat de rensport zo wordt afgekraakt. Bloos

we hebben dit idd al in meerdere topics proberen uit te vechten,en heel grappig we komen elkaar steedst tegen Haha!
Ik zeg ook niet dat ze er niet uit mee kunnen worden,ik zeg alleen topsport isvoor een mensenlijf en paardenlijf niet goed.
Overal waar te voor staat is niet goed.
ik probeerde alleen maar de vergelijking te maken dat een paard op grandprix rijd net zoveel te leiden heeft met zijn lijf dan een renpaard op debaan.
Ik vind wel maar dat heb ik al vaker uitgesproken dat er meer gevaren schuilen in de rensport dan in de dressuur.
Maar als je een gezondrenpaard hebt die heeft het net zo slecht-goed wat lijf betreft als een dresuurpaard op top niveau

smeugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 15:35

ik heb vroeger (ben nu 35) veel tussen de dravers gezeten,
ik verzorgde ze bij een draverfokker,
ook gingen we wel eens mee naar de renbaan,
was altijd spannend, en leuk om even een gokje te wagen!
maar na een aantal jaren zag ik in dat de dravers als wegwerp-artikelen gebruikt werden,
niet snel genoeg? dan de kop dr af!
dat heeft mij zo`n pijn gedaan,
al die lieve dieren waar we altijd op om gepoetst hadden,
en de stallen uitgemest hadden enz enz
die werden gewoon naar de slachtbank gebracht,
want niemand wilde die dieren hebben,
nu nog kom ik wel eens van die dravertjes tegen en worden me aangeboden voor 450 euro,
die dieren zijn gezond! die mankeren niets!
maar ze kosten geld en dus moeten ze opgeruimd worden,
gelukkig zijn er nog een aantal mensen die die paardjes opkopen en ze omscholen,
helaas zie je dan weer dat ze als rijpaardverkocht worden zonder er bij te vertellen dat het dravers zijn,
en dan begint alle ellende, ze zijn te heet voor een beginner,
dus moet het paard weer weg, dan heb je een gevorderde ruiter, die wil geen draver!
want daar kun je niet mee scoren op de wedstrijden, uitzonderingen daar gelaten...
dit allemaal is voor mij dus de reden om niet meer naar de koersen te gaan,
je hebt altijd de gedachte dat de gene die achteraan loopt,
het risico loopt om er uit gegooit te worden...
inderdaad erg laag knuffelgehalte!
maar zo zijn er veel meer takken van de paardensport waar je kippevel van krijgt...
Verdrietig

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 15:43

smeugeltje schreef:
ik heb vroeger (ben nu 35) veel tussen de dravers gezeten,
ik verzorgde ze bij een draverfokker,
ook gingen we wel eens mee naar de renbaan,
was altijd spannend, en leuk om even een gokje te wagen!
maar na een aantal jaren zag ik in dat de dravers als wegwerp-artikelen gebruikt werden,
niet snel genoeg? dan de kop dr af!
dat heeft mij zo`n pijn gedaan,
al die lieve dieren waar we altijd op om gepoetst hadden,
en de stallen uitgemest hadden enz enz
die werden gewoon naar de slachtbank gebracht,
want niemand wilde die dieren hebben,
nu nog kom ik wel eens van die dravertjes tegen en worden me aangeboden voor 450 euro,
die dieren zijn gezond! die mankeren niets!
maar ze kosten geld en dus moeten ze opgeruimd worden,
gelukkig zijn er nog een aantal mensen die die paardjes opkopen en ze omscholen,
helaas zie je dan weer dat ze als rijpaardverkocht worden zonder er bij te vertellen dat het dravers zijn,
en dan begint alle ellende, ze zijn te heet voor een beginner,
dus moet het paard weer weg, dan heb je een gevorderde ruiter, die wil geen draver!
want daar kun je niet mee scoren op de wedstrijden, uitzonderingen daar gelaten...
dit allemaal is voor mij dus de reden om niet meer naar de koersen te gaan,
je hebt altijd de gedachte dat de gene die achteraan loopt,
het risico loopt om er uit gegooit te worden...
inderdaad erg laag knuffelgehalte!
maar zo zijn er veel meer takken van de paardensport waar je kippevel van krijgt...
Verdrietig

Jeetje, wat een verhaal.. Verdrietig
Volgens mij geldt dat niet voor de Volbloedpaarden die van de baan komen..
Waarom zou daar verschil in zitten? is dat omdat de Volbloed de drie gangen makkelijker beheerst?..

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 16:10

detour schreef:
Volgens mij geldt dat niet voor de Volbloedpaarden die van de baan komen..
Waarom zou daar verschil in zitten? is dat omdat de Volbloed de drie gangen makkelijker beheerst?..

Of omdat het hebben van een Engelse Volbloed sjieker klinkt en staat dan het hebben van een Draver? Of dat een Draver niets anders zou kunnen dan heel hard draven?
Ik zeg dus niet dat ik daar zo over denk, maar ik heb zo het idee dat sommige types er zo over zouden kunnen denken...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 16:11

Tsja, misschien zoiets? Of dat de bouw van een Volbloed wat chiquer is (vooral het koppie?)

Ik vind dat eigenlijk maar raar. Die Dravers zijn vaak keihard , slim en atletisch.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 16:17

bij ons staat er een draver op stal ja een ex draver zeg maar.
erg lief dier en super betrouwbaar.
je kan wel zien dat zo´n dier een bepaald leven heeft geleid hij staat snel in zijn iegen wereldje.
maar een super knol om mee naar nuiten te nemen hij is altij mak als een lammetje en heeft zo op die manier veel jonge paarden begeleid op hun eerste buitenrit.
en heerlijk als je hem niet gaan op een lang bospad mijn god wat gaan die hard!!!!!
zijn snelle draf houd mijn paard in zijn galop bijna niet bij.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 17:02

Moderatoropmerking:
Graag bij het topic blijven, ik heb een paar reacties verwijderd die duidelijk op de man gericht waren.

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 19:33

Kijk, het weze duidelijk dat de ren- en drafsport (in welke vorm dan ook) zijn populariteit (en dus ook bezoekers) niet moet hebben van andere paardenmensen die in een andere discipline van de paardensport bezig zijn. Héél weinig jumpingruiters gaan zomaar naar een dressuurwedstrijd kijken, en vice versa. Heel weinig dressuurruiters gaan naar eventingwedstrijden kijken. Etc...
En dit laatste in beginsel al omdat ze meestal met hun eigen paard bezig zijn, hetzij trainen, hetzij op wedstrijd. En al zeker niet te vergeten: mochten die paardenmensen interesse hebben in de draf- en/of rensport, dan hadden ze hoogstwaarschijnlijk voor die sport gekozen ipv voor dressuur, eventing, jumping, of wat dan ook.
De enige paardenmensen die men eventueel nog kán aantrekken zijn de recreanten die enkel wandelingen maken en verder geen echte sport doen met hun paard (hoewel serieuze wandeling ook vrij intensief kunnen zijn).

Mijn inziens zal de draf- en rensport dus een poging moeten doen om op één of andere manier het grote publiek een beetje warm te maken voor hun sport. Hoe en op welke manier dit dan het beste gebeurt, dat laat ik liever aan anderen over om dat te bepalen. Er bestaan onderzoeksbureau's en dergelijke die zoiets vrij makkelijk (mits betaling natuurlijk) kunnen doen. Het zal wel zo zijn dat niet één onderdeeltje van deze sport(en) dit alleen kan/moet doen. Het zal een samenwerking van de verschillende onderdelen moeten gaan worden denk ik. Misschien wordt het wel eens (hoog)tijd dat alle betrokken partijen (jockey's en driversvereniging, eigenaars van pistes, organisatoren van wedstrijden, overkoepelende organen) aan tafel gaan zitten en de problematiek van het het weinige publiek gaan bespreken en gaan onderzoeken hoe dit komt en wat er aan gedaan kan worden.