Top eventingruiter gewond en 2 paarden sterven in wedstrijd

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
koe_x
Berichten: 168
Geregistreerd: 09-03-08

Re: Top eventingruiter gewond en 2 paarden sterven in wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 17:49

echt zielig en erg!!! en paarden zijn echt wel sterk en gaan niet zomaar dood!!! Verdrietig
Maar nou mijn mening over eventing rijden:
Als de paarden het niet leuk vinden dan zie je dat en komen ze in verzet!
Maar de wat beteren die doen het met beleid en niet lomp.
De meeste amateurs vind ik maar niks en wel heel zielig voor de paarden alleen maar geschreeuw en geslaan Boos!

Scheve mond

Jester_

Berichten: 12295
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Top eventingruiter gewond en 2 paarden sterven in wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 18:44

Snoekiej schreef:
Och, dit is alweer de zoveelste discussie over hoe 'sielugh' eventing wel niet is.
De meeste mensen weten helemaal niets van eventing, ze zien alleen de ongelukken die op de tv worden uitgezonden. Leuk nieuws over eventing wordt zowat nooit gemerkt.
Het is geen onverantwoorde sport, vaste hindernisssen zijn veiliger dan losse hindernissen. Losse balken kunnen tussen de benen komen, en dan ben je echt een stuk verder van huis. De paarden weten dat de hindernissen niet meegeven, ze kunnen er in nood nog op afzetten. Tevens worden er breekbomen gebruikt in de eventing, zie http://www.bokt.nl/wiki/Breekboom
Als je eens op een SGW gaat kijken, zal je zien dat alle paarden eontzettend veel plezier in het crossen hebben. En als ze niet willen, dan doen ze het ook echt niet.
Verder is de discussie Eventing: gevaarlijk of niet te voeren in dit topic: [SGW] Eventing... en ongevallen


Mee eens, vandaag nog een Tripalon gereden, nou me paard vond het géweldíg.

Ukster

Berichten: 2773
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Barendrecht

Re: Top eventingruiter gewond en 2 paarden sterven in wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 18:48

wij mensen doen toch ook verschillende dingen. de eenzit hele dagen op kantoor, terwijl de ander risicovol werk aan het doen is, waarbij er dodelijke ongelukken kunnen gebeuren.

eventing is inderdaad een wat risico vollere sport, maar daarbij hebben vaak de paarden er wel plezier in hor! wat heb je aan een paard die het niet leuk vind? die zullen daar niet terecht komen.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Top eventingruiter gewond en 2 paarden sterven in wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 18:59

alleen wij mensen doen dat zelf.....

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: Top eventingruiter gewond en 2 paarden sterven in wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 18:59

omg arme paarden Boos!

Flurk

Berichten: 4487
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Dieren

Re: Top eventingruiter gewond en 2 paarden sterven in wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 19:13

imke schreef:
Ik vind dit echt een rotsport. Echt onverantwoord!!!

als je ongelukken in de dressuur zou horen reageer je dan ook zo vel?

kally
Berichten: 5268
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: Top eventingruiter gewond en 2 paarden sterven in wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 19:20

Denk haast dat er meer paarden / pony's omkomen door onkunde en ongelukken buiten(rijden)dan in de eventing
en andere sporten....

VogeltjeM

Berichten: 3769
Geregistreerd: 31-12-07

Re: Top eventingruiter gewond en 2 paarden sterven in wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 19:21

Met eventing opzich is volgens mij niks mis. Maar een parcours is blijkbaar zo moeilijk dat er een paard door sterft, en dat is natuurlijk belachelijk!!! Dat is echt zonde van het paard, een paard kiest er niet voor om een hindernis te nemen die zijn dood wordt.
Echt belachelijk!

Charaz

Berichten: 24385
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Top eventingruiter gewond en 2 paarden sterven in wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 19:23

Wat verschrikkelijk, maar wat ik me dan afvraag als er in 1 cross zoveel ongelukken gebeuren, rijden de ruiters zo roekeloos of overvragen ze hun paarden hiermee?

sjorsie

Berichten: 6486
Geregistreerd: 20-05-05
Woonplaats: naast de buren

Re: Top eventingruiter gewond en 2 paarden sterven in wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 19:25

arme paarden en elke keer morgen ze weer wedstrijden organiseren, wanneer word die eventing nou eens gewoon verboden, bij de andere ruitersporten vallen niet zoveel doden en gewonden.

kally
Berichten: 5268
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: Top eventingruiter gewond en 2 paarden sterven in wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 19:32

Dan ook maar de rensport erbij......Tis heel erg wat er weer gebeurt is maar de preciese oorzaak
kennen we niet,een paard kan net als een mens gewoon in mekaar klappen door allerlei oorzaken, en je zou aannemen
op dit nivo er niet al teveel onkundige ruiters zijn en dan nog er kan altijd wat gebeuren...
Dan moeten alle paarden maar in een glazen kooitje, hier kun je lang en kort over blijven praten maar niet iedereen
zal het altijd met mekaar eens zijn, worden....dit zijn rotsituaties .

_Jitske_

Berichten: 5542
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Gelderland

Re: Top eventingruiter gewond en 2 paarden sterven in wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 19:36

Zo te horen allemaal erg nare ongelukken Verdrietig

Hopelijk knapt Darren in ieder geval snel weer op..

chanora
Berichten: 1089
Geregistreerd: 24-08-06

Re: Top eventingruiter gewond en 2 paarden sterven in wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 19:44

En dat noemen ze een leuke sport Verward

Flurk

Berichten: 4487
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Dieren

Re: Top eventingruiter gewond en 2 paarden sterven in wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 20:00

het is een leuke sport alleen is het makkelijker om de negatieve dingen op te schrijven want daar reageerd iedereen altijd lekker vel op en die blijven hellaas hangen dus niet zo NEGATIEF

Ingridje16

Berichten: 3163
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: Weteringbrug

Re: Top eventingruiter gewond en 2 paarden sterven in wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 20:02

Snoekiej schreef:
Och, dit is alweer de zoveelste discussie over hoe 'sielugh' eventing wel niet is.
De meeste mensen weten helemaal niets van eventing, ze zien alleen de ongelukken die op de tv worden uitgezonden. Leuk nieuws over eventing wordt zowat nooit gemerkt.
Het is geen onverantwoorde sport, vaste hindernisssen zijn veiliger dan losse hindernissen. Losse balken kunnen tussen de benen komen, en dan ben je echt een stuk verder van huis. De paarden weten dat de hindernissen niet meegeven, ze kunnen er in nood nog op afzetten. Tevens worden er breekbomen gebruikt in de eventing, zie http://www.bokt.nl/wiki/Breekboom
Als je eens op een SGW gaat kijken, zal je zien dat alle paarden eontzettend veel plezier in het crossen hebben. En als ze niet willen, dan doen ze het ook echt niet.
Verder is de discussie Eventing: gevaarlijk of niet te voeren in dit topic: [SGW] Eventing... en ongevallen


Helemaal mee eens!
Iets afkraken waar je helemaal geen verstand van hebt, vind ik niet echt kunnen.
Ongelukken zitten in een klein hoekje en als een paard eventing niet leuk zou vinden, zouden ze echt niet zo hoog in de sport rijden.
De inzet van het paard is het belangrijkst.
En zielig vind ik zo'n raar woord, wat is nu zielig?
Deze paarden vinden het leuk wat ze doen, ik ken genoeg paarden die miss 20 jaar oud worden,
maar hun hele leven niks gedaan hebben wat ze nu echt leuk vinden.

Snel oordelen is wel heel makkelijk.

Apple

Berichten: 76250
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Top eventingruiter gewond en 2 paarden sterven in wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 20:06

wietse1905 schreef:
Het is weer erg treurig dat dit weer is gebeurd. Ik vind het alleen niet corrcet dat de eventing weer in een negatief daglicht word gezet. Ik vraag me af wat de doodsoorzaak van het eerste paard is geweest, want die is niet gevallen in een sprong of iets dergelijks.

In nederland worden heel veel SGW's georganiseerd. Als je het aantal incidenten door het seizoen heen bekijkt dan loopt dat echt wel los. Ondanks dat blijft ieder slachtoffer, paard of ruiter, er een te veel. In Nederland wordt er dan ook veel onderzoek gedaan naar het veiligheidsmaatregelen en zijn wij toonaangevend met betrekking tot de breekboom.

Wat ik jammer vind is dat de meeste ongelukken gebeuren in het buitenland met combinaties waarvan je je wel eens afvraagt of die uberhaupt wel in een wedstrijd thuis horen. Lijkt mij dus verstandig om de richtlijnen internationaal eens beter te bekijken.

Verder zou het leuk zijn als er ook eens positief nieuws gemeld wordt over Eventing, want dat lees je nergens. Studio Sport zend ook alleen maar uit als het mis is gegaan. Je zou het misschien niet zeggen, maar het gaat ook wel eens gewoon goed..........


Ik sluit me volledig aan bij Wietse Lachen.

Het is tragisch en onnodig dat er paarden overlijden bij een wedstrijd. Dit is echter een wedstrijd in Florida, USA.

Hier in Nederland zijn ook veel SGW trainingen en wedstrijden en je hoort er vrijwel nooit iets over als het gewoon positief verloopt.

Ter vergelijk: vorig weekend is er nog een paard op het strand tussen Scheveningen en Wassenaar afgemaakt omdat het zn been had gebroken in galop. Tragisch, maar is dat reden om dan gelijk massaal het strand te mijden als ruiter? Nieuws dicht bij huis met eenzelfde tragische afloop.

Kan me niet voorstellen dat er nu ook maar 1 ruiter op Bokt is die besluit gelijk nooit op het strand te gaan rijden.

Altos

Berichten: 1510
Geregistreerd: 15-06-05

Re: Top eventingruiter gewond en 2 paarden sterven in wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 20:14

Wat ontzettend tragisch weer voor deze mooie sport en alle betrokkenen.

sjorsie schreef:
arme paarden en elke keer morgen ze weer wedstrijden organiseren, wanneer word die eventing nou eens gewoon verboden, bij de andere ruitersporten vallen niet zoveel doden en gewonden.


Pardon? Hoeveel sportpaarden (dressuur en spring) zullen er jaarlijks afgeschreven worden vanwege slijtage en andersoortige problemen? Deze worden alleen met stille trom teruggetrokken uit de sport en daar hoor je dus weinig of niets over in de pers. Ook een paard dat zich verstapt in de dressuurring en vervolgens afgeschreven is is echt niet interessant genoeg voor een persbericht. Maar omdat een val in de eventing ''spectaculair'' is wordt dit vaak breed uitgemeten.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110972
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Top eventingruiter gewond en 2 paarden sterven in wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 20:14

Het is gewoon allemaal een tragische samenloop van omstandigheden geweest Ja
De ruiter van het eerste paard geeft ook aan dat het niets met het parcours te maken heeft, en het tweede paard is verkeerd terecht gekomen.
Heel tragisch, maar het kan ons helaas allemaal overkomen.

Lielle

Berichten: 66273
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Top eventingruiter gewond en 2 paarden sterven in wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 20:39

Wat een rotnieuws Verdrietig

Bonita_Bon

Berichten: 3243
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Haarlem

Re: Top eventingruiter gewond en 2 paarden sterven in wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 20:43

"wat een rotsport"
Ja arme arme paarden, worden als koningen behandeld en moeten in de vrije natuur trainen en wedstrijden rijden. En de arme dieren mogen niet eens in een gedwongen onnatuurlijke houding lopen. Verschrikkelijk. ROFL

Ik sluit me aan bij diegenen die al eerder opmerkten dat je niks hoort over al die recreatiepaarden, dressuurcracks of westernsterren die afgeschreven worden, een been breken of verkeerd behandeld worden.

Je kunt pas oordelen als je de sport mee hebt gemaakt (danwel dmv deelname of toeschouwing), ikzelf ben actief in de spring-, dressuur- EN eventingsport. En ik zie gwoonweg gelukkigere paarden in de eventing. Natuurlijk de uitzonderingen daar gelaten.

Buiten dat, het evenement in florida is van zeer grote omvang. Dus zeer veel deelnemers. 2 gestorven paarden zijn er 2 teveel, maar aangezien 1 van de 2 om een andere reden deze wereld verliet, mag je 1 paard rekenen in het parcours. Heel naar, en vervelend dat hij/zij niet in 1 keer dood was (overigens kunnen stuiptrekkingen en spiertrillingen ook plaatsvinden NA de dood van een dier maar dat terzijde). En 1 gewonde ruiter. Tsja, risico van het vak. Rot terecht komen kun je ook als je van je dressuurpeerd donderd (kan me zo opeens weer een driedubbele beenbreuk van Anky herinneren...) of nog l-ulliger van de zwitserse olympische afhaker, zij brak haar onderbeen tijdens het LESGEVEN. I rest my case.

CarpeDiem

Berichten: 7419
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Back in Brabant!

Re: Top eventingruiter gewond en 2 paarden sterven in wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 21:02

Wat een afschuwelijk nieuws Boos!

Verder ga ik mij niet in een discussie mengen, die kan in een ander topic worden gevoerd.

moniqueluckyJarig

Berichten: 2748
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Re: Top eventingruiter gewond en 2 paarden sterven in wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 21:31

Charaz schreef:
Wat verschrikkelijk, maar wat ik me dan afvraag als er in 1 cross zoveel ongelukken gebeuren, rijden de ruiters zo roekeloos of overvragen ze hun paarden hiermee?

Dat vraag ik me ook af, of het parcours is veel te zwaar, echt verschrikkelijk!!!

gr_roos
Berichten: 7588
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: noord holland

Re: Top eventingruiter gewond en 2 paarden sterven in wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 21:41

Wat een rotnieuws Huilen Hopelijk knapt de ruiter snel op en geeft de sectie meer duidelijkheid.

Snoekiej
Berichten: 7629
Geregistreerd: 28-06-05

Re: Top eventingruiter gewond en 2 paarden sterven in wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 21:43

moniquelucky schreef:
Charaz schreef:
Wat verschrikkelijk, maar wat ik me dan afvraag als er in 1 cross zoveel ongelukken gebeuren, rijden de ruiters zo roekeloos of overvragen ze hun paarden hiermee?

Dat vraag ik me ook af, of het parcours is veel te zwaar, echt verschrikkelijk!!!

Eerder is al gezegd dat dit een hele grote wedstrijd is. Er zijn misschien wel honderd (gokje?) ruiters gestart, en er is 1 paard verongelukt door de cross. De ander is nog niets over bekend. Met die ene combinatie zal dan waarschijnlijk een inschattingsfout zijn geweest in het aanrijden, of ze kwamen niet goed uit..
Verder hoop ik dat de ruiter snel opknapt!

MelanieB

Berichten: 25871
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Re: Top eventingruiter gewond en 2 paarden sterven in wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 21:45

imke schreef:
Ik vind dit echt een rotsport. Echt onverantwoord!!!

Nee, en dat is dressuur soms wel? Nagelbijten / Gniffelen
Heb daar ook vaak genoeg onverantwoorde dingen in gezien

Een paard kan ook z'n been breken in een dressuurproef of in de wei, net zo goed.

En idd, misschien kwestie van niet goed aangereden ofzoiets.
Hoop dat het snel goed komt met de ruiter enz. Ach gut