De natte winter zorgt voor natte voeten

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Re: De natte winter zorgt voor natte voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 11:53

Jeetje schrok ook wel even toen ik die foto's zag.
Vind dit wel een hele erge natte drekboel.

Ieder dier heeft recht op een droog plaatsje om op te slapen, als je een dier dat niet kunt geven zou ik ze niet houden.
Maar goed dat is mijn mening.

Gelukkig doet de dierenarts vaak een controle en ga je misschien voor een optie zorgen dat ze toch wat droog zouden kunnen staan/liggen.

abeltje_xx

Berichten: 2893
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: Groningen

Re: De natte winter zorgt voor natte voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 12:02

Steph74 schreef:
Dendrofleur en JoyceB; dank jullie wel, ik hoop op snel droog weer; ben er net weer geweest, zijn helemaal jolig van het nieuwe gras, kijken wat meewarig naar het hooi dat ik heb neergelegd (gras is veel lekkerder), de muesli ging er natuurlijk wel in. Weer alle beentjes gecontroleerd (dat zijn er 32....), maar nog steeds geen mok of rotstraal! En verdorie het regent natuurlijk weer......we gaan toch proberen de komende dagen iets te maken wat droog blijft, een verhoging met betonplaten of zo, zoals Auks al zei, dat kan dus ook op blubberondergrond? Dan ga ik dat zsm regelen, want als het deze week weer zo blijft regenen is dit stuk straks ook weer bagger......dank voor de tip, Auks!

Maar ook dank (bijna) iedereen voor de begripvolle reacties; en laten we met zijn allen, niet alleen voor mijn paarden maar voor al die andere paarden die goddank wel buiten mogen komen maar dan in de blubber staan, op snel voorjaar met véél droge en zonnige dagen...!



idd het is nou eenmaal rotweer op dit moment, na een paar dagen zon krijgen we weer bakken regen. ik denk dat iedereen hier enorm van zn paard houdt en hem natuurlijk het liefst op een groene wei zet,maar soms kan dat niet.
en ik dank dat iedereen hier met een paard in de blub dit ook als noodoplossing ziet, kan even niet anders.
gegarandeerd dat zodra her erger wordt, of er gevaar voor de paarden is dat er dan meteen een omslag komt.

zoals ik al eerder zei, wij mensen kunnen maar zoveel zelf beinvloeden, uiteindelijk zijn we toch voor een groot deel op het weer aangewezen.

ik ben vóór voorjaar!!!!! Vork

_rosita_

Berichten: 6800
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: 't dorpie

Re: De natte winter zorgt voor natte voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 12:54

Steph74 schreef:
_rosita_ : zag nu net je edit, dank je wel, toch een beetje begrip dus......Ik duim met je mee!

Absoluut een beetje begrip!
Ik weet wat het is als je je paard niet op stal kan zetten omdat ze daar echt ongelukkig worden, tis moeilijk die keuze wat je dan moet.
Als ik met dit weer naar mijn landje kijk, denk ik ook :'oooo neee' het wordt alsmaar natter en natter, maar er zijn gelukkig ook droge stukken, welke ook droog blijven. 1 hoek ligt hoger en droog en daarop ligt nu hooi en stro, zodat ze écht droog staan en kunnen liggen, maar goed, het is niet ideaal
Het was ook geen post jou af te zeiken, maar meer wat RK hierboven ook al aangeeft, van het ene in het andere uiterste, wat Ikenindi op dat moment weer naar voren haalde.
Natuurlijk vind ik het absoluut niet goed om een paard 24 uur op stal te zetten, maar dat betekend automatisch niet dat alles wat buiten staat op wat voor manier dan ook altijd maar beter is.
Het is gewoon vervelend met dit weer als je erachter komt dat je land een stuk natter is dan je had verwacht en idd mag je lang niet overal daar iets aan doen.... helaas.

Je hebt gelijk dat ik alleen de stukken kan zien die op de foto's/filmpje voorkomen, wat daarachter ligt zie ik niet, maar dat voorste stuk vind ik echt extreem bagger......'t balen van die vieze natte seizoenen Boos!

Ulfeino
Berichten: 2196
Geregistreerd: 06-05-06

Re: De natte winter zorgt voor natte voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 13:01

Ik begrijp er niets van, het is ieder jaar rond deze tijd zo'n beetje hetzelfde liedje, tot janauri gaat het meestal nog wel maar daarna wordt het een baggerbende vooral als je meerdere paarden hebt lopen. Huilen

Het is toch heel simpel? Als je niet in staat bent om je paard(en) naar behoren te houden moet je ze niet aanschaffen, punt uit!
Dus als je één of meerdere paarden wilt houden ben je verplicht de juiste voorzieningen daarvoor te hebben, zoals:

Voldoende voer
Als je niet de mogelijkheid hebt of stalling niet wilt moet je er voor kunnen zorgdragen dat het/de dier(en) droog en beschut kunnen staan, met name in de winter.

En je moet niet gaan zeggen dat het allemaal weer door het weer komt, want dat is l*lkoek, dat kun je gaan zeggen als je in een land woont waar de winters bijna altijd vrij droog zijn, maar niet als je je paard(en) hier in ons koude natte kikkerlandje 's winters buiten wilt houden.

Bezint eer ge begint! Ja

Ik bedoel met bovenstaande niet de paarden die met dit kl*te weer een paar uurtjes buiten staan en daarna hun droge, schone stal weer ingaan, zoals mijn eigen beestje.

_rosita_

Berichten: 6800
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: 't dorpie

Re: De natte winter zorgt voor natte voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 13:09

Ulfeino schreef:
Ik bedoel met bovenstaande niet de paarden die met dit kl*te weer een paar uurtjes buiten staan en daarna hun droge, schone stal weer ingaan, zoals mijn eigen beestje.


Weet je... het is makkelijk te oordelen op deze manier.
Omgedraaid kan ik precies hetzelfde zeggen als jouw tekst. Wanneer jouw beestje maar een paard uurtjes per dag buitenkomt vind ik niet dat jij in staat bent het dier te geven wat het nodig heeft, namelijk beweging, contact met kuddegenootjes. Dat ontneem jij hem door een paar uurtjes per dag dat beest eruit te doen en de rest van de dag ( een paar uurtjes zijn bij mij een uur of 3-4) dus 20 uur opgehokt in een stalletje. Dus wat dat betreft zou ik zeggen: zorg jij eerst maar eens dat jij je dier voldoende beweging en contact kan geven en schaf dán pas een paard aan. Bezint eer ge begint!

Het enige waar ik het mee eens ben, is idd dat een paard in ieder geval een stuk heeft waar ze niet in de bagger wegzakken.

Steph74
Berichten: 19
Geregistreerd: 22-12-07

Re: De natte winter zorgt voor natte voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 13:18

Ulfeino: als je niet de omstandigheden kent, moet je niet gaan roepen dat we dan maar niet aan paarden hadden moeten beginnen. als je goed gelezen had, had je gelezen dat deze paarden hier nog maar net staan, hiervoor hebben ze jaren in een ander stuk gestaan, met schuilstal en al. Dit stuk land is altijd hooiland geweest (had je ook al kunnen lezen) en is altijd aardig droog geweest; maar nu er voor het eerst paarden opstaan, blijkt dus dat de bodem niet bepaald ideaal is. Ik heb mijn paarden al jaren, er zijn er bij die buiten in deze kudde geboren zijn, ze zijn kerngezond, in superconditie, worden 2x daags zeer ruim bijgevoerd met zowel hooi als krachtvoer, worden elke dag gecheckt op mok en rotstraal, onze dierenarts komt maandelijks langs, mijn paarden zijn vrolijk, blij met elkaar, en ja, ze staan nu dus even in de blubber, hoewel de rechterkant van het land nog redelijk is. Ook dit had je allemaal kunnen lezen en dan had je geweten dat ik niet zomaar een onwetende tante ben die zonodig paardjes wil houden. Overigens, ze staan dus al weer in een ander stuk land, ook dat had je kunnen lezen, hier staan ze wel weer droog (nog wel). Deze week ga ik dingen ondernemen om een plek in deze en die andere wei droog te krijgen en te houden; had ik overigens ook al gezegd.
Ik ben absoluut een paardenmens, heb het allerbeste met mijn dieren voor, ik heb wel degelijk een beetje kennis van paarden (moet wel als je ervoor gestudeerd hebt) dus als je me niet kent, hoef je me ook niet zo te benaderen als jij nu doet.

Rosita: Da's inderdaad heel vervelend, ik baal er zelf ook zo van, als het snachts waait of regent lig ik echt regelmatig wakker hoor. Nog een paar dagen en dan hoop ik dat ik een droog stuk heb kunnen creeren wat ook droog blijft.....fijn dat je nog even reageerde, bedankt!

piecon

Berichten: 1258
Geregistreerd: 12-03-07

Re: De natte winter zorgt voor natte voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 13:45

Amen!!! Ik vind dat je het goed doet hoor Steph74. Kennelijk ben jij ook verrast toen bleek dat de grond en de paarden erop een hoop blubber veroorzaakte. Verder heb je een oplossing gezocht en ga je het probleem met het weiland verder bekijken.( denk maar eens aan mijn oplossing, misschien een optie?) Ik zou ook niet weten wat je er verder aan zou moeten doen. Bovendien vind ik de opmerking hier op bokt dat de winters nat zijn een beetje raar. Zoals men in de kranten heeft kunnen lezen is dit één van de natste winters sinds de telling en dat geeft dus problemen met het land met zich mee...

mait
Berichten: 450
Geregistreerd: 02-07-07
Woonplaats: Groningen

Re: De natte winter zorgt voor natte voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 13:48

Tis hier in Beilen ook idd wel erg nat, maar ik denk dat dat wel voor meer plekken geldt!
gelukkig hebben wij het land op een heuvel liggen en dus eigenlijk niet zo'n last, maar ik vind toch ook wel dat je in ieder geval kan
Ik zie dat er al aan gewerkt is/ wordt! OK dan! paardje blij en baasje blij!

Anoniem

Re: De natte winter zorgt voor natte voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 14:09

Vorig jaar was het ook al zo nat, of zelfs natter

-----2005----2006---2007---2008
okt-- 307---- 706----314
nov-- 852---- 749---568
dec-- 392---- 737---682
jan-- 548---- 123 ---1197---697
febr-- 814--- 927 ---782 ---472

in januari 1197 mm dit jaar 697mm
in febr 782, dit jaar 472

Dus het is niet alleen van nu.
en met de klimaats verandering wordt het gewoon niet minder
Daar kunnen we allemaal wel rekening mee gaan houden...nl wordt niet fijner wat dat betreft

Ulfeino
Berichten: 2196
Geregistreerd: 06-05-06

Re: De natte winter zorgt voor natte voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 14:31

Rosita: mijn paard wil zodra het weer nat en koud is (welk jaargetijde dan ook) dolgraag naar binnen, hoe weet ik dat? simpel hij komt gelijk aanrennen, steekt zijn hoofd gelijk in het halster en heeft heel veel haast om naar zijn stal te gaan, een aantal meters voor de stal doe ik zijn halster al af en dan rent hij naar binnen.
Met mooi weer heeft hij lang zo'n haast niet, hij hinnekt me vriendelijk toe maar gaat dan verder met waar hij mee bezig was.
Ulf gaat ook nu iedere dag met een warme outdoordeken naar buiten, maar voor de wei blijft hij iedere keer weer staat, hij wil niet de blubber in.
Iedere keer als hij me later ziet roept hij en als ik hem ophaal is de blubber ineens niet meer vervelend maar rent hij er zo doorheen, hoera terug naar stal Lachen.
Maar goed mensen verschillen paarden verschillen en meningen verschillen je zult het nooit allemaal met elkaar eens worden.

Steph: Wat jou verhaal betreft, ik heb idd niet alles gelezen mijn fout en mijn excusses als ik je gekwetst en verkeerd beoordeeld heb, zo te lezen doe je er alles aan het aangenamer te maken voor de dieren.
Mijn kribbige reactie komt ook vnl. voort uit het feit dat er zoveel mensen tegenwoordig zijn die maar even een paard of pony aanschaffen zonder te beseffen hoeveel zo'n dier eet, hoeveel het poept en piest en hoeveel het kost, ze hebben een stukje grond en denken dat dit voldoende is.

landrover

Berichten: 58
Geregistreerd: 07-10-05

Re: De natte winter zorgt voor natte voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 14:32


kainda

Berichten: 2734
Geregistreerd: 19-02-04

Re: De natte winter zorgt voor natte voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 14:52

Ik vind deze paarden er goed uitzien Knipoog
Dat ze nat staan is duidelijk, maar ze zien er blij uit.

Het blijft een eeuwige discussie, wat is goed voor mijn paard.

Ik heb paarden op het land staan, ook in de bagger.
Ik heb ook paarden binnen staan, met mooi dekje bijpassend halstertje, kaal geschoren enz. Haha!
Welke van mijn paarden het gelukkigst zijn??
Geen idee, ze zijn allemaal blij en zien er voldaan uit.

Wat ik veeeeel erger vind???
Paarden die in de brandende zon onder de steekvliegen buitenstaan. Die geen kant op kunnen, geen schutstal hebben om te vluchten voor die steekbeesten.
Dat vind ik dierenmishandeling!!
Maar daar wordt niet naar gekeken, wordt niets aangedaan.
Waarom niet??? Omdat ze op een mooi stukje groen gras staan, dus eten genoeg. Het valt niet op dat deze paarden ongelukkig zijn met al die bulten op hun lijf!

Wat zou nou het meest ideale zijn voor onze paarden??

Steph74
Berichten: 19
Geregistreerd: 22-12-07

Re: De natte winter zorgt voor natte voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 15:04

Piecon: jouw idee van die bielzen is inderdaad ook nog wel een goeie; ik weet alleen niet of we nu al geel zand zouden kunnen storten op de blubber...? Nou, ik ga morgen wel eens overleggen met het loonbedrijf.....

piecon

Berichten: 1258
Geregistreerd: 12-03-07

Re: De natte winter zorgt voor natte voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 15:28

steph74 nog even een tip...neem zand dat inklinkt en dus hard wordt. Het loonbedrijf zal ongetwijfld weten wat het beste is. Ik hoor graag wat je resultaten zijn

Steph74
Berichten: 19
Geregistreerd: 22-12-07

Re: De natte winter zorgt voor natte voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 15:32

Piecon: ok, bedankt! Ik laat wel horen....

Steph74
Berichten: 19
Geregistreerd: 22-12-07

Re: De natte winter zorgt voor natte voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 15:58

Ulfeino: het is je vergeven hoor Haha!
Knipoog

sonjim

Berichten: 3893
Geregistreerd: 24-01-07
Woonplaats: Hutje bij de hei

Re: De natte winter zorgt voor natte voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 16:03

Ik heb zelf afgelopen najaar een paddock aangelegd voor mijn buitenpaarden, maar ik heb voor wit zand gekozen, dat is namelijk minder grof en beter voor de paardenbenen is mij verteld. In Geel zand zitten ook nog vaak stenen en dat vergroot de kans op hoefzweren. Als je een zandgroeve belt kun je soms nog voor een aardig bedrag zand regelen. Wel is het belangrijk om de natte ondergrond eerst te verwijderen, wij hebben het vierkant uitgegraven, de laag die onder het zand bleef liggen open gebroken, spitten of freezen. En dan het zand erover. Bij mij werkt dat prima, wel voer ik het hooi nu in plastic bakken aangezien ze anders misschien te veel zand mee opeten. Wat ook handig kan zijn is even checken wat er in het bestemmingsplan staat over schuurtje, soms mag een vaste bouw niet maar wel een verplaatsbare stal, dan zou het een optie zijn om een verplaatsbare schuilstal te kopen en deze op betonplaten te zetten, waar je hem een keer in de zoveel weken een meter verplaatst.

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Re: De natte winter zorgt voor natte voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 16:05

Ulfeino schreef:
Rosita: mijn paard wil zodra het weer nat en koud is (welk jaargetijde dan ook) dolgraag naar binnen, hoe weet ik dat? simpel hij komt gelijk aanrennen, steekt zijn hoofd gelijk in het halster en heeft heel veel haast om naar zijn stal te gaan, een aantal meters voor de stal doe ik zijn halster al af en dan rent hij naar binnen.
Met mooi weer heeft hij lang zo'n haast niet, hij hinnekt me vriendelijk toe maar gaat dan verder met waar hij mee bezig was.
Ulf gaat ook nu iedere dag met een warme outdoordeken naar buiten, maar voor de wei blijft hij iedere keer weer staat, hij wil niet de blubber in.
Iedere keer als hij me later ziet roept hij en als ik hem ophaal is de blubber ineens niet meer vervelend maar rent hij er zo doorheen, hoera terug naar stal Lachen.
Maar goed mensen verschillen paarden verschillen en meningen verschillen je zult het nooit allemaal met elkaar eens worden.

Steph: Wat jou verhaal betreft, ik heb idd niet alles gelezen mijn fout en mijn excusses als ik je gekwetst en verkeerd beoordeeld heb, zo te lezen doe je er alles aan het aangenamer te maken voor de dieren.
Mijn kribbige reactie komt ook vnl. voort uit het feit dat er zoveel mensen tegenwoordig zijn die maar even een paard of pony aanschaffen zonder te beseffen hoeveel zo'n dier eet, hoeveel het poept en piest en hoeveel het kost, ze hebben een stukje grond en denken dat dit voldoende is.


Wist jij nou werkelijk van te voren hoeveel jouw paard poept en piest?
Bijvoeren kan altijd en is heel niet erg. Het ene paard heeft ook meer hooi nodig dan het ander en ook qua krachtvoer. Stukje grond kan genoeg zijn voor een paard (als 3x3 zelfs genoeg is..) mits inderdaad een droge plek en daar is niet altijd even makkelijk aan te komen/of te realiseren.
Hoeveel mensen weten niet wat ze een paard aandoen als ze het dier continue binnen hebben.
Omdat er zo gezegd geen mogelijkheid is voor een momentje buiten, langer dan een uurtje of is het wel makkelijk als je gewoon per maand betaald voor de verzorging van je paard. Dan heb je die zorgen om het droge/natte land niet. Maar ons best doen we allemaal, of ze nou binnen of buiten staan.
Verder inderdaad netjes dat je sorry zegt want je trok behoorlijk van leer terwijl je niet eens haar allereerste reactie op de rest gelezen hebt.
Verder geen nare bedoelingen met mijn tekst Lachen

Steph74
Berichten: 19
Geregistreerd: 22-12-07

Re: De natte winter zorgt voor natte voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 19:05

Voor de geinteresseerden, hier een paar foto's van de paarden in het nieuwe stuk:

De kudde
Afbeelding
nog een keertje
Afbeelding
22 jaar, ziet er toch super uit?
Afbeelding

Nu deze week een paar wagens zand erin, dan kunnen ze er wel weer even tegen.....

Anoniem

Re: De natte winter zorgt voor natte voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 19:12

OK dan!
Dit maakt me echt helemaal blij Go jij! Go jij!

Dat is toch een heel ander plaatje dan de foto's eerder Lachen

melaniepk

Berichten: 2234
Geregistreerd: 02-04-06

Re: De natte winter zorgt voor natte voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 19:28

Fin dat je een ander stukje erbij heb kunnen regelen voor ze, want die blub is gewoonweg niet ideaal
Je kan natuurlijk ook een aantal stelconplaten regelen en neerleggen en dan dat stuk afzetten, ook mag je inderdaad vaak wel een verplaatsbare stal neer zetten, hebben ze toch een plekje omdroog te staan Knipoog
Succes ermee !

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Re: De natte winter zorgt voor natte voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 19:52

helemaal top!
zou willen dat mijn paarden er zo bij konden staan in de winterdag.

marcs
Berichten: 254
Geregistreerd: 02-10-02
Woonplaats: rossum (ov)

Re: De natte winter zorgt voor natte voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 20:34

Ik snap toch echt niet dat mensen niet meteen hun huis verkopen om een overdekte manege met een droog stuk grond te kopen zodat de paardjes droog staan als ze zelf in de winter in de carvan verpieteren.

dan kun je beter geen paarden kopen en op bokt e.e.a. afzeiken, lekkere uitlaatklep voor je frustratie

Als paarden slecht behandeld worden dan is het SUPER dat daar tegen opgetreden wordt, maar behandel ze niet als een schoothondje dat voor de kachel moet Clown

lekkere discussie........

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Re: De natte winter zorgt voor natte voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 20:35

Dat ziet er idd beter uit Ja

Top!

joyce B

Berichten: 16380
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: De natte winter zorgt voor natte voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 20:43

Zo, op dat stuk wei zal menig paard jaloers zijn op het moment Knipoog
De mijnen ook Tong uitsteken