Kaatsheuvelse hoeft verkocht paard niet terug te nemen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Voltigeur

Re: Kaatsheuvelse hoeft verkocht paard niet terug te nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 22:28

Liezel1 schreef:
@ Voltigeur....

ik heb ze meegemaakt... mensen die op míjn terrein rondliepen omdat ik iets te koop had staan.... later werd mij dat door de buren gemeld, dat er mensen an het rondkijken waren geweest....

Je hebt het meegemaakt, dus zal iedere potentiële koper dat wel doen... Wat een logische gevolgtrekking...

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 22:29

nu leg jíj mij woorden in de mond....

ik heb niet gezegd dat élke koper dat zal doen.... ik wil het risico voorkomen... bovendien voel ik me er niet prettig bij.... ik bepaal wanneer die mensen komen.....

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 22:32

Liezel1 schreef:
nu leg jíj mij woorden in de mond....

ik heb niet gezegd dat élke koper dat zal doen.... ik wil het risico voorkomen... bovendien voel ik me er niet prettig bij.... ik bepaal wanneer die mensen komen.....

En hoe voelt het om woorden in de mond gelegd te worden? Prettig? Of vind je er niks aan?

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 22:33

dit is compleet off topic, en heeft geen enkele relevantie met het oorspronkelijke onderwerp.... ik stel voor dat we weer offtopic gaan, hier heeft niemand iets aan...

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 01:23

Voltigeur schreef:
En wat de commentaar van ik-weet-niet-direct-meer-wie betreft dat de verkoopster achteraf ook nog een deftig leven moet kunnen leiden (zo stond het er toch min of meer): Tja, je moet maar 2 keer nadenken voor je iemand in de zak zet. Als je correct handelt hoef je geen schrik te hebben dat je naam in een negatief daglicht zal komen te staan en dat je lange tijd na een voorval er nog steeds zal op aangesproken of zelfs op afgerekend zal worden.
Boontje komt om zijn loontje.
Wie wind zaait zal storm oogsten.
Wie z'n gat brandt moet op de blaren zitten.

Dat was ik ook Voltigeur, ik bedoelde daarmee, dat men er hier op bokt nogal een handje van heeft om mensen uit deze zaak helemaal af te maken op voorhand. Ze oordelen hier heel snel en heel hard dus ook over het meisje, haar instructeurs etc etc. Het zal niet de eerste keer zijn dat iemand het leven echt onmogelijk word gemaakt hierdoor en dat word ook gerust bij kinderen gedaan. En er is al iemand geweest met een schaduwaccount van de verkopende partij die bewust de identiteit openbaar heeft gemaakt van 1 van de betrokkenen aan de kant van de koper. Dit doe je met kwade
bedoelingen. Dus zo lang deze zaak niet uitgespeeld is vind ik dat je nu niet 1 van de betrokkenen helemaal af moet gaan maken.

Mijn persoonlijke mening is dat je niemand helemaal af moet gaan maken want dan kunnen we wat handelaren en autohandelaren etc gaan afschieten zeg.......dit is geen moordzaak, er zijn geen ongelukken gebeurd gelukkig dus ik persoonlijk zou wel mijn recht willen halen maar ben er niet op uit om iemand helemaal kapot te maken.
Ik heb ook een smerig zaakje lopen naar aanleiding van de dood van mijn paard. En hoewel de tegenpartij echt vreselijk liegt en bedriegt in mijn geval is het nog steeds niet zo dat ik ze het licht in de ogen niet gun. Maar dat kan een afwijking van mij zijn.... Bloos

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 11:12

@ Perrokai:

Ik had er dan ook veiligheidshalve tussen haakjes bij geplaatst: (ervan uitgaande dat de verkoopster in dit geval fout is).
Wat toch min of meer impliceert dat ik vooralsnog geen van de beide partijen in het gelijk of ongelijk stel, hé?
Wat die schaduwaccount betreft, dat heb je in meerdere topics hier en ook op veel andere forums (ja ja, forums is ook correct nederlands Clown ). Ik vind dit persoonlijk héél laag bij de gronds om zoiets te doen. Als je je al wil bemoeien, namen bekend wil maken, bijkomende (al dan niet correcte) informatie openbaar te maken, heb dan tenminste het lef om het om het onder je eigen naam te doen en de consequenties van je daden te dragen.
Dus bij deze aan alle mensen die hier of op andere plaatsen een schaduwaccount gebruiken: STOP ERMEE EN WEES NIET LAF. KOM OP VOOR JE MENING, MAAR DOE HET DAN ** ONDER JE EIGEN NAAM!!!!
Dat laatste was misschien off topic, maar ik vind het eigenlijk in elk topic een beetje ON TOPIC...
Het is natuurlijk ook een feit dat je niet op bokt moet zijn om de meest objectieve meningen te lezen over eender wat, hé...

Ik vind persoonlijk dat, indien de verkoopster inderdaad in het ongelijk gesteld wordt (en het dus bewezen is dat ze bewust een moeilijk en/of onhandelbaar paard verkocht heeft aan mensen waarvan ze kon weten dat het niet goed zou aflopen), haar naam gerust in de media mag verschijnen. Want in zo'n geval is er mijn inziens sprake van het bewust in gevaar brengen van iemand. Zoiets kan niet. Iemand die een paard "te duur" verkoopt is een andere zaak, daar moet de koper maar zelf bepalen wat hij/zij een aanvaardbare prijs vindt (Een paard is zoveel weerd als de gek die het begeerd...)
Wanneer je echter bewust een paard verkoopt waarvan het héél waarschijnlijk en zelfs bijna zeker is dat er ongelukken van zullen komen, en je dit niet vertelt aan de kopers, dan vind ik dat andere potentiële klanten van die verkoper/handelaar het recht hebben om de naam te kennen. En in dat opzicht blijf ik bij mijn mening dat je de gevolgen van je daden maar moet dragen. Bezint eer je begint...

En wat betreft die zogenaamde afwijking van jou... Ik zou het geen afwijking noemen. Misschien gewoon vriendelijkheid, vergevingsgezindheid ofzo, maar toch geen afwijking. Ik zeg ook niet dat ik persoonlijk de tegenpartij het licht in de ogen niet meer zou gunnen, hé. Vrienden zou ik niet kunnen worden, maar bij een toevallige ontmoeting zou er wel nog een beleefde goeiedag van af kunnen. Maar ook niks meer.
Laatst bijgewerkt door delerium op 21-03-08 23:37, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: grof taalgebruik verwijderd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 11:21

Iedereen heeft het maar steeds over onderzoeksplicht, maar waar is de eerlijkheid gebleven? Eerlijkheid die waarheid moet spreken?

Moet je zoveel gaan doen om echt zeker te zijn dat je een rustig paard koopt op verzoek? Dus verkopers mogen manipuleren en het zijn de kopers die hemel en aarde moeten bewegen om bij dergelijk geprijsde paarden te gaan onderzoeken of ze worden bedonderd??

sterre2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 13:06

Onbegrijpelijk zo'n uitspraak van de rechter. Stoom uit je oren

Als koper sta je blijkbaar zwak en moet jij maar aantonen dat het paard
ook voor de aankoop niet braaf was. Waarom laat hij verkoper niet bewijzen
dat het hier gaat om braaf paard?
Dit is de wereld op z'n kop.

Groot gelijk dat de kopers in hoger beroep gaan.
Wens ze hierbij heel veel succes. Ach gut

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 13:10

Sterre, dat is de "wie stelt moet bewijzen" regel... niet zelf verzonnen, maar vastgelegd in de wetgeving...
als jij iets stelt, moet je het ook bewijzen... je kunt niet simpelweg iets aankaarten zónder bewijs en dan de bal naar het andere kamp gooien en zeggen dat zij maar moeten bewijzen dat het niet zo is...

Koper stelt dat het paard niet braaf is, dus is het aan hen om dat te bewijzen... verder kan de rechter nog bewijsopdrachten geven of kan er een omgkeerde bewijslast zijn... maar dat is niet de hoofdregel...

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 14:37

Voltigeur schreef:
Mensen, GET REAL!!!
Hoe vaak gebeurt het niet dat een paard een kalmeermiddel krijgt als kandidaat-kopers zich komen melden voor een proefrit. Waarom staat bij de meeste advertenties dat je pas na afspraak mag langs gaan?
Ik zeg niet dat het in dit geval gebeurd is, maar daar lijkt het wel op.
Een paard is inderdaad geen machine, maar een dier. Maar ik vind dat je als verkoper de verantwoordelijkheid hebt om eventuele kopers op gebreken of mogelijke problemen te wijzen. Maar dit gebeurt meestal niet omdat de dan de verkoop in het gedrang komt.
Ga maar eens langs bij een gemiddelde verkoper, ze hebben enkel brave paarden (althans naar eigen zeggen).
Ik hoop dat recht kan geschieden in hoger beroep.
En als ik het niet verkeerd voorheb, dan kan de verkoopster nog meineed tenlaste worden gelegd ook als mocht blijken dat het paard inderdaad moeilijk handelbaar was en zij tot in het getuigenbankje volhield dat het een "braaf paard" is...

Als het effectief zo is en ik kan het bewijzen, dan zou ik verdomd het onderste uit de kan halen!

Dat klopt, maar ik neem aan dat dit paard gekeurd is voor aanschaf. Dan kan dit toch blijken uit het bloedmonster dat genomen is ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 14:59

als ze toch zoveel centjes hebben, waarom brengen ze het paard niet gewoon naar een africhtingsstal? of zetten ze m in de verkoop.. kost evenveel als dit hele proces denk ik zo!

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 16:17

Vivilavida, het hele gebeuren heeft niets te maken met de grootte van de portemonnee van de kopers. Misschien was het wel een rib uit hun lijf voor het belang van hun dochter en misschien kunnen ze er nog wel 10 van 12000 kopen, who cares ! Als jij het gevoel hebt dat je bedonderd bent waarbij feitelijk je dochter in gevaar is geweest dan geef ik ze voledig gelijk om hun recht te halen. Opgeven en je rug toedraaien vind ik geen goede eigenschap. Verkopen en een ander opzadelen met jouw ellende ook niet. Een africhtingsstal heeft het al geprobeerd.

Pieder, misschien hebben ze hem niets gegeven maar er zijn andere manieren om een paard kalm te krijgen die je niet in het bloed ziet. Verder is het vaak zo dat als je er een andere uiter opzet die even een paar rondjes rijdt en niets van het paard vraagt het paard ook rustig blijft en overdonderd is.

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 17:51

Pieder schreef:
Dat klopt, maar ik neem aan dat dit paard gekeurd is voor aanschaf. Dan kan dit toch blijken uit het bloedmonster dat genomen is ?

Er is idd bloed afgenomen maar als je dit laat onderzoeken moet je aangeven wáár je specifiek naar zoekt..
En er zijn zoveel middeltjes dat het zoeken naar een spelt in de hooiberg is.
(erg toepasselijk Tong uitsteken )

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 18:01

russel schreef:
Iedereen heeft het maar steeds over onderzoeksplicht, maar waar is de eerlijkheid gebleven? Eerlijkheid die waarheid moet spreken?

Moet je zoveel gaan doen om echt zeker te zijn dat je een rustig paard koopt op verzoek? Dus verkopers mogen manipuleren en het zijn de kopers die hemel en aarde moeten bewegen om bij dergelijk geprijsde paarden te gaan onderzoeken of ze worden bedonderd??

Ik denk dat zulke kopers sowieso makkelijke slachtoffers zijn Ja

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 18:10

als koper ben je zowiezo makkelijk "slachtoffer" je moet de verkoper wel geloven, want je komt er thuis in je eigen omgeving en op de wat langere termijn pas achter hoe het beest is Ach gut
en proefrijden kan door verschillende oorzaken goed gegaan zijn... er zijn teveel oorzaken en middelen waardoor een paard op dat moment wel gewoon rustig kan zijn!

vind dat sommige mensen in dit topic erg makkelijk reageren om eerlijk te zijn... jij zal zelf maar eens een verkeerd paard hebben gekocht waar je echt niks aan kon doen!
je vertrouwen krijgt echt wel een deuk! hoe is het trouwens met de amazone in kwestie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 18:13

Wat ik alleen raar vind dat de meeste maar klakkeloos geloven dat de verkoper fout zit.
Als ik de verhalen hier lees weet ik het gewoon niet hoe het zit.

Op de stallen waar ik gereden heb heb ik gewoon ook gezien dat brave paarden veranderde in draken. En die waren echt braaf.
Of dat mensen helemaal niet aangeven dat ze minder ervaren of bangig zijn, maar zelfs zeggen dat een paardje met wat pit wel leuk is. Totdat het paardje met pit thuis ff kijkt hoe de vork in de steel zit en dan is het ineens een onhandelbaar kreng wat de stal wel geweten moet hebben.

Je zal zo maar eens een paard verkopen...dat is de andere kant van zulk soort verhalen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 19:26

vergeet dan de kopers niet die denken alle wijsheid in pacht te hebben en eventuele 'gebruiksaanwijzingen' en/of tips naast zich neer leggen...

345

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 20:12

Volgens de verkoopster was deze braaf. dus dan is er toch geen 'gebruiksaanwijzing'?

verder vind ik niet dat we maar klakkeloos aannemen dat de verkoopster verkeerd zit.
Ik heb gelezen dat de advocaat van de kopers ondertussen 4 verklaringen heeft die bewijzen dat de verkoopster liegt als ze zegt dat hij oerbraaf is. Ik denk niet dat we dan maar klakkeloos iets aannemen.
Sorry hoor maar ik geloof helemaal niet in de onschuld van de verkoopster.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 20:17

en als dat paard zo braaf en lief en goed was geweest waarom neemt de verkoper em dan niet terug? dan heeft die er toch zo een nieuwe koper voor? Knipoog als ze mij zouden vragen om een pony/paard terug te nemen wat ik verkocht heb doe ik dat! ik hoor het verhaal aan en geef ze het geld terug... gewoon simpelweg omdat ik weet dat ie goed is en het beste wil voor het beest en ruiter! maar als ie niet goed zou zijn tsjah dan zou ik ook blij zijn dat ik er vanaf zou zijn Clown

Daniellev

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 20:28

runningkawa schreef:
Wat ik alleen raar vind dat de meeste maar klakkeloos geloven dat de verkoper fout zit.
Als ik de verhalen hier lees weet ik het gewoon niet hoe het zit.

Op de stallen waar ik gereden heb heb ik gewoon ook gezien dat brave paarden veranderde in draken. En die waren echt braaf.
Of dat mensen helemaal niet aangeven dat ze minder ervaren of bangig zijn, maar zelfs zeggen dat een paardje met wat pit wel leuk is. Totdat het paardje met pit thuis ff kijkt hoe de vork in de steel zit en dan is het ineens een onhandelbaar kreng wat de stal wel geweten moet hebben.

Je zal zo maar eens een paard verkopen...dat is de andere kant van zulk soort verhalen.

Helemaal mee eens, het blijft allemaal moeilijk. Wat is braaf en wat niet. Combinatie is waar het om draait.

Maar het blijft raar dat er ineens allemaal nieuwe 'leden' bij bokt zijn gekomen die ook een 'mening' hebben. Dit riekt toch behoorlijk vind ik.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 20:30

@345: zeker kan een braaf paard een gebruiksaanwijzing hebben, wat is braaf dan?
wat vind ik braaf en wat vind jij braaf? Waar is de grens van braaf en niet braaf? Wat is acceptabel?
Braaf is zo'n ruim begrip...
ik had een pony, super braaf, kindvriendelijk etc.. maar geef haar geen kus op haar snuit, dat accepteerd ze niet en zal na een kleine aanwijzing snauwen/bijten... is die pony dan niet braaf omdat je die gebruiksaanwijzing meegeeft?

vaak is het een gebrek aan luisteren en willen horen, van beide partijen, gebrek aan gedult (vaak de kopende partij).

Citaat:
en als dat paard zo braaf en lief en goed was geweest waarom neemt de verkoper em dan niet terug? dan heeft die er toch zo een nieuwe koper voor? als ze mij zouden vragen om een pony/paard terug te nemen wat ik verkocht heb doe ik dat! ik hoor het verhaal aan en geef ze het geld terug... gewoon simpelweg omdat ik weet dat ie goed is en het beste wil voor het beest en ruiter! maar als ie niet goed zou zijn tsjah dan zou ik ook blij zijn dat ik er vanaf zou zijn.

Ikke niet... als ik een brave verkocht heb, de verkopende partij het in een monster heeft veranderd dan kunnen ze dat rustig schudden....
En iemand kan een paard in een zeer korte tijd veranderen in een monster...

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 20:38

Alane schreef:
En iemand kan een paard in een zeer korte tijd veranderen in een monster...

maar als ie dan weer goed gereden word is ie ook weer zo de oude!
Knipoog

ag paardenhandel blijft de meest smerige handel die er is!

Alane schreef:
vaak is het een gebrek aan luisteren en willen horen, van beide partijen, gebrek aan gedult (vaak de kopende partij).

jij bent zeker nog nooit bedondert of wel Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 20:44

En dat goed de oude valt flink tegen.... een verpest paard wordt nooit meer 100% de oude Lachen
Na flink wat trainen gaat het wel weer de goede kant in, maar de oude?
En dat zeg ik dan weer uit ervaring met een erg goed en fijn paard dat 3 weken op proef is geweest (door dat paard zou ik dus uit ervaring nooit meer een paard op proef geven)
3 weken...eerder zou ik gezegt hebben in zulke korte tijd kan een paard niet zoveel veranderen.... nou wel dus... een gore vuile staker was het geworden.
Terwijl dat paard zadelmak is gemaakt, je er zo mee weg reed in ik in die tijd L met hem sprong zonder enig probleem. Kwam nooit omhoog, was nooit sterk.
Toen stond hij te wankelen op de benen, zwiepte met de staart naar het been of bokte er zelfs naar...en was mega sterk.
Ik heb 'm wel weer fijner gekregen, staken was er zo uit...(niet vragen hoe)
maar hij is nooit meer zo super licht geweest als daarvoor... hij was gewoon wat truucjes wijzer geworden dus voortaan moest je daar altijd rekening mee houden.

Zeker als het dan ook nog eens maanden duurt voordat het paard terug zou gaan.
Dan wil ik helemaal niet weten hoe het gaat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 20:48

Ik denk dat het gewoon heel moeilijk is om een paard te verkopen en de garantie te geven dat hij zich bij de volgende eigenaar goed gedraagt.

Bij ons staat een doodbraaf paard te koop(paard is van een vriendin)Paard is 1.65 en mijn dochtertje van 1.40 rijd er mee rond.Braver kan je ze echt niet vinden.
Nu kwam er een koper van de week kijken en dievond hem te wild Verward .Gewoon omdat hij op de poetsplaats wat stond de draaien met opzadelen.De rest stond op de wei en hij alleen binnen.Wij storen ons absoluut niet aan dat drentellen.Je douwt op zijn kont en zegt om en hij keert.
Maar deze mensen waren beledigd omdat er superbraaf in de advertentie stond Bloos .

Dus ik denk dat mensen verschillende meningen over Braaf hebben.
Ik vind mijn paard ook braaf,terwijl er mensen zijn die er niet opdurven klimmen.

meningen over braaf kunnen zo verschillen en als verkoper kan je toch geen psycheloog zijn?Moet jij kunnen gaan voorspellen of iemand het paard aan kan of niet?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 20:53

Rianneke schreef:
ag paardenhandel blijft de meest smerige handel die er is!

Men kan alleen bedonderd worden als men zich laat bedonderen.... hoe dan ook je hebt 2 partijen nodig als je het over bedonderen/oplicten hebt.

Rianneke schreef:
Alane schreef:

jij bent zeker nog nooit bedondert of wel Knipoog

Nope , en heb al veel paardjes gekocht in mijn leven, nog nooit een paard laten keuren en nog niet op de koffie gekomen...
Heb er pas weer 1 gekocht, (onderste foto in mijn profiel) precies zoals verkoper heeft verteld