Agressieve honden vallen mini-shetlander aan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sientje

Re: Agressieve honden vallen mini-shetlander aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 23:42

Nou, gelukkig lijkt Vriendje het naar omstandigheden redelijk te maken, gelukkig maar.
Ik ben wel benieuwd naar iets meer achtergronden over de honden. Als ik het goed begrijp, hebben ze Vriendje gepakt omdat ze hem als natuurlijke prooi zagen. Maar zagen ze hem dan voor het eerst?

ladolcevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 23:46

Ik vind het wel een heel dappere beslissing maar misschien was de honden overdoen aan ervaren handen al genoeg geweest. Zonde.
Waren het Duitse herders? Ik zag een heel raar plaatje bij het nieuwsbericht.

jerome18jr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 23:47

nee hoor ze konden vriendje al dus het blijft een raadsel waarom het gebeurden. sterker nog de honden zaten in een afgesloten ruimte buiten maar een heeft een gat in het gaas weten te maken en toen zijn ze ontsnapt. ze was net de andere paarden op stal aan het zetten toen ze vriendje aanvielen

jerome18jr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 23:49

op het moment dat zoiets gebeurt heb je ook niet veel keus de kans dat ze het nogmaals zouden doen is heel groot. de politie neemt trouwens anders de honden mee om ze te laten testen dat duurt ontzettend lang en dat is ook zeker geen pretje voor de honden. het waren geen duitse herders. de eigenaresse heeft in dit geval ook zeker het beste voor de honden gedaan en het was zeker geen makkelijke beslissing ze had de honden al heel lang.

Vanessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 23:56

EmEm schreef:
Het verbaast mij altijd dat mensen verbaasd zijn als een hond zoiets doet. De hond wordt dan meteen als vals en onbetrouwbaar gezien. Maar eigenlijk is dit vrij natuurlijk gedrag voor een hond. Alleen vinden wij mensen het onacceptabel.
Wij vinden een hond alleen leuk als hij zich aanpast aan onze normen en waarden. Maar we vergeten dat een hond nog steeds een jachtinstinct heeft en compleet andere normen en waarden heeft dan mensen. Met name in een roedel kunnen honden anders reageren (dan gelden de groepsregels). Overigens geldt dit laatste ook voor mensen Haha!. Hoe vaak komt het niet voor dat mensen in een groep hele rare dingen gaan doen die ze alleen nooit zouden doen.

Wat mij betreft zou zo'n hond dan ook niet afgemaakt hoeven worden. Maar begrijp me niet verkeerd: ik vind dat je als eigenaar dan wel je verantwoordelijkheid moet nemen en de hond niet los kunt laten in de buurt van andere beesten.

Hier ben ik het mee eens. Zeker als het de eerste keer was de de honden dit deden. En al helemaal omdat de honden dus ontsnapt waren en niet moedwillig bij het paardje kwam.
Ik probeer me in te denken wat ik zou doen als dit mijn hond (mechelse herder) betrof. Aangezien dit een vreselijke sociale hond ik waar ik enorm veel plezier aan beleef zou ik hem een 2e kans geven. (uiteraard na hem enorm gestraft te hebben).

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 00:00

jerome18jr schreef:
op het moment dat zoiets gebeurt heb je ook niet veel keus de kans dat ze het nogmaals zouden doen is heel groot. de politie neemt trouwens anders de honden mee om ze te laten testen dat duurt ontzettend lang en dat is ook zeker geen pretje voor de honden. het waren geen duitse herders. de eigenaresse heeft in dit geval ook zeker het beste voor de honden gedaan en het was zeker geen makkelijke beslissing ze had de honden al heel lang.

Gaat de politie serieus testen om te kijken of honden vee aanvallen? Ik dacht dat dat alleen gebeurde als honden mensen pakken. Ik blijf er een dubbel gevoel aan overhouden. Mijn sympathie gaat echt uit naar de eigenaresse, jeetje, gelukkig heeft haar pony het overleefd, maar moet ze haar honden missen.
Maar aan de andere kant vind ik dat de honden, die in mijn beleving gewoon 'hond' waren, wel erg hard zijn gestraft. Zelf vermoed ik dat ik een andere keuze gemaakt zou hebben. En dan weet ik dat ik een hond heb die pony's wil opeten... (blinde getraumatiseerde Schotse Collie)
Ennuh... niet om rassen te stigmatiseren hoor, maar word nu wel benieuwd van welk ras de honden waren.
Laatst bijgewerkt door Sientje op 10-03-08 00:01, in het totaal 1 keer bewerkt

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 00:00

sneu voor zowel honden als paardeneigenaar...

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 00:06

waarom wil iedereen het ras toch altijd weten.. dat doet er toch helemaal niet toe..

bij mensen vragen we dat toch ook niet? was het een turk of een antilliaan? nee het was een mens

net zoals het hier om een hond ging.. ongeacht ras

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 00:09

LimaGentle schreef:
waarom wil iedereen het ras toch altijd weten.. dat doet er toch helemaal niet toe..

bij mensen vragen we dat toch ook niet? was het een turk of een antilliaan? nee het was een mens

Ik vind dat bij honden anders liggen. Je zult toch ook moeten toegeven dat elk ras zijn eigen typische eigenschappen heeft. Dus volgens mij sla je een beetje door als je het nu over een soort van 'discriminatie' hebt.

jerome18jr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 00:13

ik moet eerlijk zeggen dat mensen en dat zou ik misschien ook wel doen als het mijn niet aangaat snel een oordeel hebben. ik ben het er absoluut mee eens dat je niet zomaar honden of watvoor dier ook zomaar in laat slapen. ik dit geval was er gewoon geen keuze. een dierenarts zegt absoluut niet zo maar ja tegen euthanasie dan moet er echt wel wat aan de hand zijn. en tuurlijk als het je niet aan gaat denk je allemaal nou ik zou me hond niet laten inslapen maar in de praktijk gaat dat anders ze nemen in dit geval gewoon je hond mee nemen testen af waar je van te voren al op je vingers kan uitrekenen dat het beestje er niet doorkomt maar ondertussen zit hij wel weken soms maanden in een kennel en dat beest snapt absoluut niet wat hij heeft misgedaan maar bij het minste geringste doet hij het weer en wat dan stel dat hij dan jouw paardje aanvalt.
voor wat betreft het ras ben ik het wel met lima eens het gaat er inwezen niet om welk ras iedere hond zou dit kunnen doen zelfs een jack russel. maar het gaat hier om kruising honden.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 00:13

joy76 schreef:
LimaGentle schreef:

Ik vind dat bij honden anders liggen. Je zult toch ook moeten toegeven dat elk ras zijn eigen typische eigenschappen heeft. Dus volgens mij sla je een beetje door als je het nu over een soort van 'discriminatie' hebt.

tuurlijk niet.. elke hond handelt uit instinct.. het ene ras denkt echt niet voordat ie een konijn wil pakken: ow wacht.. dat staat niet bij mijn ras-eigenschappen in de hondenencyclopedie.. dus ik mag dat konijntje niet pakken

snappie? Haha! elke hond is een prooidier..

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 00:18

Biebz95 schreef:
Zielig.. :|
Ik vind het ook altijd zo erg dat honden dan ingeslapen moeten worden, waarom bedenken ze geen andere oplossing, zoals een tehuis voor agressieve honden waar ze allemaal een leefgedeelte krijgen... Maargoed, da's voor die honden dan niet echt fijn om zo te leven.. Dus ksnap het aan de andere kant ook wel dat ze dan ingeslapen moeten worden...
Nog zieliger vind ik het voor het paardje dan voor de honden (A)

zodat ze mekaar opvreten?
lijkt me niet zo slim, vind dit veel vriendelijker want hoeveel gewonden moeten er vallen?
paardje komt er vast weer bovenop.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 00:19

Even een klein lesje over honden.
Een hond alleen kan in spel achter een kat (of in dit geval paard) aanrennen, zonder dat het menes word.
Maar.... meestal als er méérdere honden achter diezelfde kat (of hetzelfde paard) aanrennen, gaat het spel over in ernst! Dan word het ineens jacht. Helaas is dit een typisch ''roedeleffect''.

Een dier bij de keel grijpen is een jachtgedraging.

De term ''aggressieve honden'' in de topictitel vind ik dan ook erg overdreven. Het heeft weinig met agressie van doen, maar alles met jacht.

Inslapen hierom vind ik onterecht. De honden hebben voor een hond natuurlijk gedrag vertoont. De honden weghouden bij paarden was in principe genoeg maatregel geweest!
Maar zoals al gezegd word... honden zijn alleen leuk als ze zich aan onze regels houden. Tegenwoordig mogen honden amper hond meer zijn... erg triest. Begrijpelijk wel, maar niet minder triest... met honden denk ik tegenwoordig steeds vaker; BEZINT EER GE BEGINT...

Een tijdje terug ook zoiemand gehoord. Moederlief had een Duitse herder, dochterlief had valkparkietkuikens. Deze werden met de hand opgevoed en zaten onder een warmtelamp in een bak. Maar dochterlief had de deur niet goed gesloten... en de hond had de kuikens ontdekt. Gevolg; alle kuikentjes opgegeten!
Verdriet en woede alom natuurlijk... heel begrijpelijk. Maar de hond wist niet beter.

En men vergeet ook wel eens... je kan een hond nog zo goed opvoeden, fouten maken we nu eenmaal allemaal, mens en dier gelijk!

Ik vind het heel sneu voor alle partijen... voor de pony, voor de honden, voor de eigena(a)r(en).

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 00:20

LimaGentle schreef:
tuurlijk niet.. elke hond handelt uit instinct.. het ene ras denkt echt niet voordat ie een konijn wil pakken: ow wacht.. dat staat niet bij mijn ras-eigenschappen in de hondenencyclopedie.. dus ik mag dat konijntje niet pakken

Nou, volgens mij is elke hond een roofdier. Maar de een leeft zijn instinct wat fanatieker na dan de ander. Mijn poedel is een fanatieke spoorvolger, mijn lab-mix is vooral bezig met gezelligheid en mijn Schotse Collie wil de groep bij elkaar houden. Zie: drie hondjes, in hetzelfde huis, maar allemaal wel ras-gelieerd anders.

Sundancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 00:21

De baasjes van de honden goed aanpakken. Waarom is het dier zo geworden?

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 00:22

LimaGentle schreef:
moet eerlijk zeggen dat ik mijn honden voor zoiets nooit zou laten inslapen.. instinct he Knipoog

dan vind ik jou egoistisch. vind dat niet kunnen
bij de keel grijpen is niet spelen, dat is moord. kijk naar leeuwen die hertjes vangen, naar tijgers die zwijnen vangen, allemaal naar de keel, niet om te spelen.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 00:24

joy76 schreef:
LimaGentle schreef:

Nou, volgens mij is elke hond een roofdier. Maar de een leeft zijn instinct wat fanatieker na dan de ander. Mijn poedel is een fanatieke spoorvolger, mijn lab-mix is vooral bezig met gezelligheid en mijn Schotse Collie wil de groep bij elkaar houden. Zie: drie hondjes, in hetzelfde huis, maar allemaal wel ras-gelieerd anders.

roof dier prooi dier.. sorry mijn fout.. bedoelde het als roofdier.. dat ze op hun prooi afgaan.. typfoutje Knipoog

maar dan nog reageren honden uit instinct..
en instinct is niet ras gebonden

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 00:27

xDramaQueen schreef:
LimaGentle schreef:
moet eerlijk zeggen dat ik mijn honden voor zoiets nooit zou laten inslapen.. instinct he Knipoog

bij de keel grijpen is niet spelen, dat is moord. kijk naar leeuwen die hertjes vangen, naar tijgers die zwijnen vangen, allemaal naar de keel, niet om te spelen.

circle of life Knipoog

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 00:27

xDramaQueen schreef:
LimaGentle schreef:

Ja maar het feit dat een hond dat doet, hoort toch bij het honden-instinct? Dan is het toch aan de mens om te voorkomen dat een hond in dat gedrag, wat bij ons mensen niet wenselijk is maar bij honden wel, vervalt...

@LimaGentle: ik ben het met je eens dat instinct niet rasgebonden is. Maar elke hond gaat er anders mee om. En volgens mij zijn er niet voor niets allerlei rastypische beschrijvingen gemaakt. Waarbij je natuurlijk altijd uitzonderingen op de regel hebt. Ik heb superlieve pittbulls gekend en agressieve golden retrievers. Maar over het algemeen, vind ik dat rasomschrijvingen wel kloppen.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 00:30

als een hond heeft aangevallen vind ik dat de honden afgemaakt moeten worden want hoeveel gewonden moeten er vallen? je kan dat dier wel een muilkorf en een ketting van een riem aanleggen maar dan is ie gelukkiger daarboven.

ik vind trouwens niet dat de eigenaren hier verantwoordelijk voor zijn/is. je hond kan nog zo lief zijn maar ineens omschieten.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 00:33

xDramaQueen schreef:
als een hond heeft aangevallen vind ik dat de honden afgemaakt moeten worden want hoeveel gewonden moeten er vallen? je kan dat dier wel een muilkorf en een ketting van een riem aanleggen maar dan is ie gelukkiger daarboven.

ik vind trouwens niet dat de eigenaren hier verantwoordelijk voor zijn/is. je hond kan nog zo lief zijn maar ineens omschieten.

even dit krantenbericht buiten beschouwing gelaten, want ik was er niet bij en weet niet wat er allemaal gebeurd is..

maar stel.. jij hebt een hond.. die valt buiten een kat aan.. hond af laten maken?
een kat die een muis vangt.. af laten maken?

en muilkorven is helemaal niet nodig.. JIJ als eigenaar moet ervoor zorgen dat je hond nooit meer bij andere dieren kan komen

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 00:35

xDramaQueen schreef:

Dat ben ik niet met je eens. Mijn blinde Schotse Collie vond het ooit nodig het achterbeen van mijn bejaarde pony te grijpen. Hond hield vast, pony hield been omhoog, meer (gelukkig) niet. Maar voor mij is dat wel een reden om tijdens het wandelen de hond uit de buurt van pony's te houden, door hem aan te lijnen. En als ik op stal ben, sluit ik hem op in een box. Ja, ik zou ook liever zien dat hij los kon, maar dat kan gezien de eerdere ervaring nou eenmaal niet. Dus is dit de tussenweg. Eentje waar hij volgens mij ook prima mee kan leven.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 00:39

LimaGentle schreef:
xDramaQueen schreef:

even dit krantenbericht buiten beschouwing gelaten, want ik was er niet bij en weet niet wat er allemaal gebeurd is..

maar stel.. jij hebt een hond.. die valt buiten een kat aan.. hond af laten maken?
een kat die een muis vangt.. af laten maken?

en muilkorven is helemaal niet nodig.. JIJ als eigenaar moet ervoor zorgen dat je hond nooit meer bij andere dieren kan komen

als de hond de kat zo dusdanig toetakelt JA! waarom ik dit zeg? omdat er hier in de buurt nog steeds 1 vrij losloopt, ik weet hoe het is en een week later beet hij ook een chihuahua dood, en hij liep er nog steeds!
die gozer kwam naar me toe en vroeg of mijn engelse bull (stoere uitstraling, watjes karakter) een meisje was, ik zei ja, waarop hij zei oh dan doet ze niets, terwijl deze hond ons loslopend passeerde is mijn hond 2 maal toe aangevallen, en die gozer stond erbij en keek ernaar, geen excuus niets, en idd een week later heeft hij een chihuahua doodgebeten, en daarom vind ik dat ze afgemaakt mogen worden, want hoevaak moet iets zich herhalen??? eigenaren zijn toch te eigenwijs om er iets aan te doen.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 00:40

joy76 schreef:
xDramaQueen schreef:

Dat ben ik niet met je eens. Mijn blinde Schotse Collie vond het ooit nodig het achterbeen van mijn bejaarde pony te grijpen. Hond hield vast, pony hield been omhoog, meer (gelukkig) niet. Maar voor mij is dat wel een reden om tijdens het wandelen de hond uit de buurt van pony's te houden, door hem aan te lijnen. En als ik op stal ben, sluit ik hem op in een box. Ja, ik zou ook liever zien dat hij los kon, maar dat kan gezien de eerdere ervaring nou eenmaal niet. Dus is dit de tussenweg. Eentje waar hij volgens mij ook prima mee kan leven.

dan ben jij één van de weinige die er werkelijk waar wat aan doet! en dan zeg ik ook petje af, maar de meeste doen er geen flikker aan, onder het mom van aah dat gebeurt nooit weer. en dan lopen ze alsnog los.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 00:41

dus omdat de eigenaren er niks aan doen moeten de honden af gemaakt worden?

beetje rare redenering.. sorry..