Veehouders zijn vals alarm 'stadse lui' zat

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Re: Veehouders zijn vals alarm 'stadse lui' zat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 13:58

het is nav een telefonische meliding natuurlijk moeilijk het kaf van het koren te scheiden en een bezoekje is dan de beste manier om de emlding te controleren. Jammer dat een bezoekje al gelijk wordt meegeteld alsof het om een werkelijk geval van dierenmishandeling cq verwaarlozing gaat. Het aantal meldingen zou niet genoemd moeten worden als indicatie van hoe het er voor staat, maar het aantal terechte meldingen waarbij er inderdaad iets aan de hand is. En het zou heel mooi zijn als er onderscheid gemaakt wordt tussen kleine dingen die snel verholpen worden, of erge mishandelingen. want als je een graatmager ziek paard tegenkomt dat niet goed verzorgt wordt, is dat al langer aan de gang... Een ondergelopen weiland kan in een paar uur gebeuren, en ook vrij snel weer opgedroogd zijn...

En inderdaad, het zou fijn zijn als er meer bekendheid is over de behoeften van een paard. 24 uur in de diepe modder, zonder droge plek is een nee, maar een paar uur in de modder om te voorkomen dat een paard 24 uur op stal staat, ook al is er dan geen droge plek, is voor mij toch een ja... Ookal vind ik het zelf ook sneu als ik zulke paarden overdag in de modder zie staan...

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 14:11

herkenbaar, vroeger ben ik zo eens zwaar uitgescholden door een vrouw die dreigde de DB te bellen omdat ik op een "veulen" reed.
Het "veulen" was een volwassen shetlander Clown (overigens had ik toen nog een passend gewicht en lengte voor een shet Knipoog )

Maar bon, ik zie het nog altijd liever zo dan omgekeerd

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 14:15

nobbygaard schreef:
Ik vind het dus juist van die mensen slecht dat ze niet eerst verder bij de eigenaren gaan informeren voordat ze iets overhoop gaan halen.

Dat ben ik helemaal met je eens. Maar mensen krijgen tegenwoordig al snel een enorme sneer als ze iets zeggen. Zeker over welzijnszaken rondom dieren en kinderen. En dan durven ze het niet omdat ze bang zijn een grote mond te krijgen. Maar het is idd jammer dat de maatschappij inmiddels zo ver heen is dat dat niet vaker gebeurd. Als ze het je hadden gevraagd had je kunnen uitleggen hoe het zat.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 14:45

Ach en als je belt dat er verderop jaarlijks een veulen wordt gefokt dat 20 uur per dag op stal staat
en 4 uur per dag in een paddock van 15 bij 15 staat krijg je te horen
Hij is goed gevoed en de merrie geeft voldoende melk Boos! Boos!

Verder vind ik het te zot dat de import mensen er ook voor zorgen dat de boeren s avonds geen mais meer mogen snijden
niet meer mogen mesten enz enz..

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 14:49

Inderdaad, ons is door toeristen die hier dichtbij op een camping logeerden, gevraagd waarom we altijd maaien en inkuilen met goed weer. Of dat niet kon wachten tot slecht weer. Koe

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 15:05

haha Slimmerik. Ik zou vragen of ze niet knoden wachten met kamperen tot het slecht weer was Vork

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 15:10

Ik heb het van de andere kant mee gemaakt... de schoonzoon van een boer vertelde mij dat ik aan dierenmishandeling deed vorig jaar toen ik Parelli spelletjes deed met mijn oud verzorgpaard. Het zou hem niks verbazen dat de merrie zou aborteren....
Zulk soort mensen schijnen dan nog verstand te hebben van paarden niet dus.
Daar mochten de merries eigenlijk ook niet uit de box, want dat was veels te belastend. Als ze in de buitenbak gek zouden doen dan kon het veulen er wel eens uitvliegen...
Die merries staat elke dag de hele winter 24 uur per dag op stal, mocht het veulen in januari worden geboren heeft ie gewoon pech tot april/mei...

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 16:26

Ik ken het wel hoor...
Laatst stonden er ergenst 2 shetten, en mensen die langsliepen beweerden allemaal dat ze veels te mager waren. Maar ze waren juist op een keurig gewicht. Dat komt waarschijnlijk doordat mensen altijd dikke shets te zien krijgen als wandelpony etc. en ze dus denken dat een shet persé heel dik moet zijn.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 16:31

Daar wordt je echt MOE van inderdaad!
Het is natuurlijk wel goed bedoeld, maar velen hebben inderdaad GEEN IDEE waar ze het over hebben. Maarja, dat is niet alleen schuld van die personen zelf. Het grootste deel van de maatschappij is tegenwoordig 'natuur-af'. Melk komt uit de fabriek en bloemkool wordt daar ook geproduceerd. Ja, het klinkt raar, maar er zijn echt mensen (voornamelijk jongeren uit de grote steden), die echt GEEN IDEE hebben dat melk uit een koe komt en groente van het land komt.

Een oud stagebedrijf (biologische zorgboerderij) van mij werd ook tig keer lastig gevallen door de politie en de dierenbescherming. Voorbeelden:
- Het is zielig veulens 's winters buiten te laten (paarden stonden in grote natuurgebieden!)
- Een paard kreupel (was al da voor geweest) en toch mensen blijven bellen dat ALLE paarden er slecht uit zien en noem maar op!

De eigenaresse belde dan ook ALLES door naar de dierenbescherming en de politie als er bijvoorbeeld een dier ziek was geworden, omdat ze anders bestookt werden!
Laatst bijgewerkt door Judje op 05-03-08 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 16:31

Jeetje daar word je toch echt ziek van lijkt me!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 16:48

Citaat:
Het is dus onjuist om altijd over verwaarlozing of dierenmishandeling te spreken als we 's winters in de wei bij weer en wind nog paarden of pony's buiten zien staan. Als de bodem droog is, kan het geen kwaad. Bij een laag gelegen bodem die vochtig is, kan het dier beter worden opgestald. Wel is het wenselijk om schuilmogelijkheden aan te bieden. Daarmee kan het paard zich bij extreme weersomstandigheden beschermen tegen hitte of regen en wind.

Goh, mijn paard staat toch echt op laaggelegen veengrond en dat kan wel eens wat nattigheid geven 's winters.Clown
Toch was opgestald zijn, een echte ramp voor het arme dier. Jammer dat ze niet verder kijken dan hun neus lang is. Ik heb ze anderhalf jaar geleden zelf eens uitgenodigd om te komen kijken trouwens (de DB), maar na wat vragen van hun kant aan mij, kwamen ze niet. Blijkbaar staat mijn paard er prima bij (en dat is inderdaad ook zo, ondanks de soms wat modderige wei).

Overigens kreeg mijn paard enorme last van uitgedroogde hoeven op stal (in zaagsel). De modder doet zijn hoeven wel goed, dus....... Niks zieligs aan, maar dat zullen de échte stadsmensen en mensen die mijn paard niet kennen en er anders over denken, wel niet snappen. Niet mijn probleem. Ik verwelkom de DB met open armen. Haha!

En ik snap ook niet zo goed wat de PvdD hiermee te maken heeft. Komt in het hele stuk niet voor en ik vind dat door hen tenminste wel meer nagedacht wordt over dierenrechten e.d. Daar is toch jaren geen zak aan gedaan in alle andere partijen (op Groen Links na dan, volgens mij).

Ik ben blij dat er iets bestaat als de DB, al vind ik het persoonlijk erg jammer dat ze veel te weinig (kunnen) doen aan veel dierenleed. Ik heb in mijn leven echt wel eens een paar keer gebeld voor behoorlijk vervelende zaken en dan waren ze niet thuis, want ze konden er niets aan doen. Tja........

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 17:13

slimmerik schreef:
Ninx schreef:
Hoezo? Denkt Marianne Thieme ook dat koeien de melk uitplassen? Clown
Waarom wordt al een aantal keren de PvdD genoemd, die komen toch niet in het stuk voor?

Het zou me niks verbazen dat ze dat denkt Haha! . Ik hoorde laatst op de universiteit van Utrecht in een lezing over dierenarts opleiding een professor het volgende zeggen: "Dankzij de PvdD moeten we nu als we onze studenten bij een koe een halster op willen laten zetten, daarvoor een aanvraag in drievoud in dienen. We kunnen beter, een koe de kop afsnijden want dan is dat niet nodig. Maar het is zo leerzaam voor de studenten dat de koe nog beweegt" Haha!

Dit heb ik idd bij mij op de uni(Wageningen) ook al wel gehoord, iig zo iets...

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 17:30

Mensen die niet eens weten, dat melk van gras wordt gemaakt.. door een koe.. gaan even vertellen wanneer een dier mishandeld wordt? Hamer het moet niet gekker worden.

naffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 17:52

Als er op een melding van mogelijk dierenleed besproken wordt met de eigenaar op een volwassen manier heb ik er persoonlijk geen enkele moeite mee.
Liever 10 keer een loos alarm melding dan 1 keer niet gemeld.
Ik ga ervan uit dat iedere dierenliefhebber er toch zo over denkt. Ik heb de dierenbescherming ook wel eens bij mij gehad. Hij was op zoek naar een andere pony in onze buurt. Ik heb hem mijn paarden en huisvesting laten zien en kreeg een dikke pluim.
Ik vind het iets anders als mensen elkaar belagen en voor alles en nog wat uitmaken. Maar een loze melding vind ik echt geen probleem.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 19:13

Citaat:
Vind het altijd zo vreemd dat mensen met een wei die een blubzooi is zeggen van: kan ik toch niks aan doen??? Dat kan je wel! Verplaats de paarden dan, stort zand bij, maak met betonplaten een droog stuk. Voortdurend in de blub staan is niet goed voor de hoeven en lopen in zware prut is slecht voor de pezen. Het zal alleen maar natter worden in NL, dus neem je maatregelen! Teveel modder in de vacht geeft risico op regenschurft en andere narigheid. Hooi bijvoeren op blubber geeft kans op zandkoliek. Zorg gewoon goed voor je paarden, geef ze weidegenootjes, eten, drinken, een droge plek om te liggen en te schuilen en medische verzorging als ze dat nodig hebben. Sommige mensen hebben wel een paard, maar eigenlijk niet voldoende geld voor goed weidebeheer, een goeie schuilstal, veearts etc.

Je kunt er inderdaad weinig aan doen om te voorkomen dat een weiland blubberig wordt, dat is een simpel feit, je kunt daarentegen wel proberen om je paarden nog enigszins droog te laten staan. Verplaatsen heeft geen zin, want een knap landje is binnen een dag veranderd in een blubberput als er een paar paarden op staan. Zand storten/schuilstal of betonplaten plaatsen zijn inderdaad een optie, maar als je dat wilt doen dan moet het minstens een tijdje droog geweest zijn, aangezien je hoe dan ook met zware machines (trekker is ook zwaar) aan de gang moet, het heeft natuurlijk weinig zin om je hele land aan gort te helpen met de trekker om iets aan de blubber te gaan doen Clown. Wat je bovendien ook niet moet vergeten is dat de gemeente lang niet altijd meewerkt als je iets dergelijks wilt gaan doen, hier in de regio is het soms knap lastig om een enkele schuilstal te plaatsen omdat het simpelweg niet mag, er zijn dan misschien wel andere opties, maar niet voor iedereen.

Wat het modder is slecht voor de hoeven verhaal betreft, dat is ook alles behalve waar, de hoeven worden er zeker niet slechter van (die van mij staat ijzerloos in de blub, maar die heeft oersterke hoeven) en het rijden van paarden zorgt voor een belasting van de pezen die vele malen zwaarder is dan een beetje rondsjokken in de prut. Ik zal het je trouwens nog sterker vertellen, sinds ik met mijn paard op een ander landje sta (waar ze al een flinke baggerzooi van hebben gemaakt), waar ze soms nog wel eens kniediep in de modder staat (landje is nooit beweid, dus slaan ze hele gaten in het landje als ze rondlopen, vandaar), heeft ze geen last meer van mok, ze staat nu eindelijk eens mokvrij! Bovendien blijven de pezen mooi gekoeld, eigenlijk prima situatie dus Ja. Modder in de vacht is niets aan te doen, ze gaan zelf rollen en het eraf borstelen is niet goed voor de isolatie, ook zorgt modder niet voor regenschurft, sterker nog, het zorgt er doorgaans voor dat het minder wordt.

Voor de rest ben ik het wel met je eens.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 21:09

hoe dan ook..er blijven ook genoeg veehouders die niet weten hoe ze paarden moeten houden (denken dat het koeien zijn of niet eens).
laten we iig ogen en oren open houden voor wantoestanden bij wie het dan ook is.liever een keer teveel dan te laat gemeld.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 21:22

Citaat:
Vind het altijd zo vreemd dat mensen met een wei die een blubzooi is zeggen van: kan ik toch niks aan doen??? Dat kan je wel! Verplaats de paarden dan, stort zand bij, maak met betonplaten een droog stuk. Voortdurend in de blub staan is niet goed voor de hoeven en lopen in zware prut is slecht voor de pezen. Het zal alleen maar natter worden in NL, dus neem je maatregelen! Teveel modder in de vacht geeft risico op regenschurft en andere narigheid. Hooi bijvoeren op blubber geeft kans op zandkoliek. Zorg gewoon goed voor je paarden, geef ze weidegenootjes, eten, drinken, een droge plek om te liggen en te schuilen en medische verzorging als ze dat nodig hebben. Sommige mensen hebben wel een paard, maar eigenlijk niet voldoende geld voor goed weidebeheer, een goeie schuilstal, veearts etc.

Wij storten rondom de voedplaats (e bak) zand, maar op veengrond moet je blijven storten Clown . Betonplaten wil mijn weilandbaas niet aan, helaas..... Mijn paard's hoeven doen het trouwens veel beter in de blub dan op stal op het droge. Hij heeft vrij droge hoeven van zichzelf en in de zomer moet ik ze zelfs zoveel mogelijk nat maken, omdat er te weinig modder is. Ondanks het moerassige van het natuurgebied waar ze staan.

Mijn paard kun je borstelen wat je wilt, die rolt meerdere keren per dag in de modder/zand Haha! . Krijgt hij echt niet zomaar rainrot/regenschurft van, hoor. Dat is wat overdreven. Hij ziet er 's winter vaak als een zwart paard uit i.p.v. de 'red dun' die hij van nature is, maar goed...... Zolang hij maar gelukkig is.
Een schuilstal mag niet gebouwd worden bij ons (van Natuurmonumenten/Staats Bosbeheer), maar gelukkig zijn er bomen/struiken, alleen gaat de kudde daar in de winter niet in staan. Heel gek, maar echt waar. Dan staan ze juist bij elkaar om elkaar te beschutten, zeg maar.

Weet je, als het mijn eigen land was en er waren niet zulke regeltjes, zou ik zeker een en ander nog veranderen. Maar ja, zo werkt het nou eenmaal niet. Heeft dus niet altijd met het hebben van voldoende geld te maken.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 21:53

vind idd dat er te vaak dierenbescherming word geroepen terwijl de mensen niet eens
de geschiedenis kennen van de dieren of de situatie

Otex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 22:27

Kaisa schreef:
Sinds die Partij van de Dieren moet ik zeggen dat er, zeker bij de veehouderij sector, een hoop nieuwe 'wetten' bij zijn gekomen. Mensen zien wat in de auto/op de fiets, zitten achter hun bureautje en wij de boeren moeten er maar mee zien te leven Scheve mond

ben helemaal met je eens. ze weten niet eens of het wel handig is voor ons de boeren.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 00:04

alja schreef:
vind idd dat er te vaak dierenbescherming word geroepen terwijl de mensen niet eens
de geschiedenis kennen van de dieren of de situatie

Beter 30x vals alarm, dan een hele stal stervend vee te laat ontdekken (ik noem maar iets).
De DB kan het op die manier nooit goed doen he?
Dan is er weer een topic waar ze te laat kwamen volgens sommigen, en dan weer een topic waarin ze zich vooral nergens mee moeten bemoeien.
There's just no pleasing everyone...

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 00:12

Ninx schreef:
Beter 30x vals alarm, dan een hele stal stervend vee te laat ontdekken (ik noem maar iets).
De DB kan het op die manier nooit goed doen he?
Dan is er weer een topic waar ze te laat kwamen volgens sommigen, en dan weer een topic waarin ze zich vooral nergens mee moeten bemoeien.
There's just no pleasing everyone...

Typisch "stads" geluid. Iedere veehouder is verplicht zijn vee met regelmaat te laten controleren door zgn. "bedrijfsbezoeken" door de DA gedaan. Daar hoeft geen DB figuur doorheen met al zijn meegebrachte bacteriën en vooral zijn "onkunde".

Ik zal niets zeggen van mensen met "hobby" dieren maar ook daarin slaat de "lieve en zorgzame" medemens volledig door.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 00:15

Ik ben het wel met Ninx eens dat ik het liever een keer teveel gecontroleerd zie worden, dan 1x te weinig.
Dat wel. Als ik de verhalen o.a. hier op bokt lees in de nieuwsberichten, dan schrik ik nog veel te vaak.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 07:53

vind het een intressant topic,maar waarom word er alleen over stadse import mensen,stadse figuren ed gesproken?
word er bijgehouden waar de klagers vandaan komen?

neemt niet weg dat het heel rot is dat je onterecht beschuldigd word.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 09:09

En ondanks zo een DA komen er tal van verwaarlozeningen voor. De ene veehouder is de andere niet. Niet elke boer is begaan met zijn vee, maar wel met zijn centen. Ik ben geen stadtse, maar ook geen boerendochter... Knipoog

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 09:48

Denken jullie niet dat vooral veel oudere boeren door het papierenlandschap het bos niet meer zien
Ze zijn tegenwoordig meer administrateur dan dat ze nog gewoon kunnen boer zijn.

Het groeit deze groep het vaak boven het hoofd.
Laten de stadsen in Den Haag zich daar eens druk om maken ipv dat deze mensen iedere poepje op papier moeten zetten.
Geen onwil van deze groep meer onmacht.