Zadelstudie laat opstapproblemen bij zwaardere ruiters zien

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

x_Rebecca

Re: Zadelstudie laat opstapproblemen bij zwaardere ruiters zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 23:46

Haha, grappig over dat 'rechts' opstijgen, bij ons in de lessen is dat een soort 'straf' bij een meisje, die steeds op het verkeerde been licht rijd, moet ze verplicht afstappen en één of twee keer via de verkeerde kant opstappen.. Maar ze kan het ondertussen al aardig, dus Oefening baart kunst geloof ik Haha!!

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 23:49

Ik ukkepuk van 1.60 stap altijd op met kruk op mijn paard! Anders wordt het zo'n geheis en gesjor voor ik er op kom!
Nee hoor, wel zo gemakkelijk met een kruk.. (alleen met een buitenrit is het lastig, als je onverhoopt toch af moet.., daar wil ik misschien zo'n opstapbeugel voor, lijkt me wel handig dan Bloos)

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 08:51

In een van de duitse bladen heeft al weer een jaar of 5 /6 geleden een vergelijkbare test gestaan en hebben ze het paard met zijn benen op vier afzonderlijke drukmeetmatten geplaatst en daarvandaan ruiters laten opstijgen, zowel vanaf de grond als vanaf een opstapje.
Ik schrok toen van de kracht die op de rug en benen van het paard terecht kwamen en eigenlijk was dit ongeacht het gewicht van de ruiter. Bij een ruiter van 55kg was dat al boven de 500kg trekkracht per been en voor een van 85 alleen de 30kg gewichtsverschil meer.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 12:02

Mijn paard liep ook altijd weg met opstijgen, totdat ik een krukje ging gebruiken. Nu staat ze prima stil, zonder dat ik de teugels op hoef te nemen. Blijkbaar vond ze dat opstijgen vanaf de grond heel vervelend. Kan ik me ook wel voorstellen. Als je achter een paard gaat staan als er iemand opstijgt, zie de hele ruggegraad naar 1 kant getrokken worden. Een paard moet zich echt schrap zetten. Zou ik persoonlijk ook mateloos vervelend vinden. Dus voor mij altijd een krukje en laat ze maar lachen.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 12:28

Rascha schreef:
Lovely1@ Ik wil best vragen of mijn man een offerte voor je maakt voor een takel hoor!! (grapje)

Ik heb ooit gelezen dat het links opstappen eigenlijk afstamd uit de riddertijd..
Dit omdat het makkelijker opstappen was ivm de zwaarden die links gedragen werden!!
Als dit werkelijk op waarheid berust is het links opstappen dus erg achterhaald, gezien ik geen mensen met zwaarden zie rijden op hun paard!

Go jij! Go jij!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 12:35

ik stap meestal op door op het hek van de bak te klimmen, anders staat dat krukje maar zo in het midden van de bak, vind ik niet handig met rijden. Ik ben meestal alleen, dus niemand die dat krukje dan even weg kan zetten. Via de bakrand gaat prima.

carin115

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 13:23

hallo

hier een ruiter met wat overgewicht
ik stijg al jaren met een opstapje op
mijn paard nu 17 heeft tot nu toe geen enkel probleem
groetjes carin

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 13:46

Ik stap eigenlijk ook atlijd op vanaf een verhoging. Het liefst zodat ik helemaal niet in de beugels hoef te hangen. (de picknicktafel blijkt daar zeer geschikt voor te zijn Haha! )

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 15:08

Lusitano schreef:
Ik stap eigenlijk ook atlijd op vanaf een verhoging. Het liefst zodat ik helemaal niet in de beugels hoef te hangen. (de picknicktafel blijkt daar zeer geschikt voor te zijn Haha! )

Wat dacht je van een takel Pling

magicalsun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 20:17

heb ook ergens gelezen dat bij lang gebruik van het zadel waarbij je opstijgt van af de grond zelfs je zadel scheef word en je beugelriem wel met 1 cm uitrekken kan (want re opstappen is ook zo iets wat raar is, maar als je dan vraagt waar hun zwaard is ,want daar is dat links opstijgen tenslotten uit ontstaan kijken ze je aan of je niet spoor )
ben ook een opstap gebruikster Lachen

carin115

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 20:18

ja hellaas kunnen we niet allemaal
super slank zijn
ik mag dan wel een ruiter zijn met wat overgewicht
maar ik ben op onze vereinging wel de enige oma die nog aktief rijd in de les
en af en toe een sprongetje waagd
dus hoe dan ook mijn knollie en ik vermaken ons heel erg goed
groetjes allemaal van carin

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 00:37

Ik vraag me af, heeft de snelheid en hoe vloeiend je opstapt er dan helemaal niks mee te maken? De 1 heeft toch een langer of korter hang moment dan de ander?
Ik ben zelf 1.68m en weeg 52 kilo. Mijn pony is 1.42m en ik rijd hem met een westernzadel. Ik stap altijd vrij vlot op.( tot de hernia, maar nmu ik weer wat kan rijden, is dat weer oke ook)

Andere vraag. Hoe is het afstappen dan? In principe hetzelfde. Je hangt met of zonder een voet in de beugel toch even naar 1 kant.

Ik ben dan wel 30+er en rij al mijn hele leven, maar kan beide kanten goed opstappen en afstappen. Is bij mijn zadel ook beter, omdat je de fenders( beugelriemen) niet even verwisselt. Ik zou het alleen niet zomaar bij elk paard doen. Maar je kan een paard alles leren, dus dat ook. Net als dat elk paard wel kan wennen aan naast een dingetje staan om op te stappen.

Ik dacht dat het voor ons noit zou uitmaken en ik er overheen zou zwaaien, maar ga het toch eens proberen. Als ik aan de andere kant zandhap, is het wel de eerste en laatste keer ben ik bang.

Het is eigenlijk best belangrijk. Ik vind het neerploffen zo erg. gewoon vloeiend en vlot opstappen, maar rustig neerkomen dan ook ajb.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 12:01

larrylurex schreef:
krukje is idd veel beter maar mijn paard staat niet stil bij het opstijgen...
hij wil veel te graag !! Cool Pling

Ehm, kwestie van opvoeding dunkt me Knipoog

Ik stap eigenlijk nooit met een krukje op, omdat ik absoluut niet hang of zo, ik ben rap boven. Ook zonder zadel spring ik zo op Huggie van 1.70 m.

Maar dit brengt me wel even aant twijfelen, dat moet ik eerlijk bekennen...

Ik denk dat ik met mijn 1.84 en 72 kilo wel wat kan aanrichten bij mijn paard...dus misschien toch maar een krukje gaan overwegen...

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 12:10

Adil18, dit Duitse onderzoek waaraan ik dus refereer geeft dus aan dat je ook met kleiner gewicht nog enorme krachten op je paard uitoefent, dus wellicht toch een opstapje?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 12:16

pantarhei schreef:
Adil18, dit Duitse onderzoek waaraan ik dus refereer geeft dus aan dat je ook met kleiner gewicht nog enorme krachten op je paard uitoefent, dus wellicht toch een opstapje?

Ik quote even mezelf:

Adil18 schreef:
Maar dit brengt me wel even aant twijfelen, dat moet ik eerlijk bekennen...

Ik denk dat ik met mijn 1.84 en 72 kilo wel wat kan aanrichten bij mijn paard...dus misschien toch maar een krukje gaan overwegen...

Zal er dus inderdaad even serieus over na gaan denken... Knipoog

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 12:30

ik heb nooit anders gedaan op zintje als met n krukje om stappen , en geef er niks om als mensen raar kijken .
het is niet zo dat ik er zonder krukje niet opkom , maar meer idd behoudt van t paard , van t zadel en ja eerlijk gezegd is t gewoon makkelijk ...
zintje had t zo door langs krukje stil staan baasje erop en rijdne maar
na n paar keer weet zo,n paard niet beter .
ik parkeer mijn krukje meestal in de hoek van de bak stap daar op en geen ander mens of paard die er last van heeft
dus voor mij opstappen met krukje 3 x beter Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 17:05

Buiten dat een krukje beter is voor je paard zijn rug, is het ook nog eens beter voor je eigen knieen.
Mijn knieschijven schieten er vaak uit, dus ik moet mezelf nu aanleren met krukje op te stappen. Hij is maar 1.61 en ik 1.78 dus eigenlijk is het onzin, want als ik op een krukje sta, kan ik bijna over hem heen stappen. Maar voor beiden zou het beter zijn.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 10:16

Lovely1 schreef:
Lusitano schreef:

Wat dacht je van een takel Pling

Haha!

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 15:10

x_Rebecca schreef:
Haha, grappig over dat 'rechts' opstijgen, bij ons in de lessen is dat een soort 'straf' bij een meisje, die steeds op het verkeerde been licht rijd, moet ze verplicht afstappen en één of twee keer via de verkeerde kant opstappen.. Maar ze kan het ondertussen al aardig, dus Oefening baart kunst geloof ik Haha!!

Das eigenlijk ook een rare 'straf'. Niet zo best voor het betreffende paard dus, dat steeds op en af stappen..

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 16:42

Ik behoor dan wel niet tot de zwaardere ruiters maar ik stap toch altijd met krukje op. Zelfs op een pony van 1.50. Ja