Ik vind het een goed onderzoek, maar vraag me af of het echt om het lichaamsgewicht van het paard gaat... Naar mijn mening gaat het veel meer om spiermassa

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
oomens schreef:Loesje88 schreef:het gewicht van mijn fjord zal rond de 500 kg liggen, 12% daarvan is 60 kg, denk toch niet dat mijn pony erg veel moeite hoeft te doen om mij te dragen hoor
Edit; dan zou ik met mijn nog geen 1.70 m dus onder de 60 kg moeten wegen om niet te zwaar te zijn...?! onzin...
Waarom? Omdat dat vervelend voor jou is?
Bovendien gaat het hier om een belasting van 60 kg, dus inclusief zadel, stijgbeugels, kleding. Het ruitergewicht moet daar dan nog ónder liggen.
SGWuppie schreef:Ik vind het nogal logisch dat paarden meer moeite hebben met mensen die te zwaar zijn dan met mensen die een normaal postuur en gewicht hebben.
tita schreef:12% vind ik wel weer weinig hoor
600 dan 12% is maar 72kilo de meeste mensen wegen echt wel meer
Veulen84 schreef:En toch vind ik dat niet logisch.
Voor iemand van 185 is 85 kilo een normaal gewicht. Voor iemand van 170 is dat te zwaar. Maar het gewicht is het zelfde. Een langer iemand heeft een ander zwaartepunt dan een kleiner iemand. Enz.
IKbenEllen schreef:Nou, dat doe je dan primaMijn ranke KWPNer woog vorig jaar 635 kilo, en is een heel stuk aangekomen sinds die tijd![]()
Houdt dus in dat daar een ruiter van 127 kilo op zou mogen???![]()
Pffff en ik maakte me al druk over die paar kilo teveel, maar ik val al bijna in de 12% norm
Yamcha schreef:tita schreef:12% vind ik wel weer weinig hoor
600 dan 12% is maar 72kilo de meeste mensen wegen echt wel meer
En dat de meeste mensen meer wegen, betekent dat het niet klopt? Dat lijkt me een beetje een kromme redenering...
Stel je hebt bv een grote KWPN, zeg maar 1.75 daar kan dan weer 85 kilo op...
Groningers en Gelders zijn weer zwaarder gebouwd, kunnen ook meer dragen. Maar de meeste KWPN- paarden zijn erg rank, die kunnen dus ook niet veel dragen. Lijkt me wel dat het klopt hoor
Imo klopt die 20% wel voor zwaardere rassen (voor een Fjord en een Haflinger(oude type) en een IJslander), maar ranke paarden en pony's zou ik een lager percentage aanhouden... ben liever wat voorzichtig...
Yamcha schreef:Vind je die 12% norm te laag, of komt die je niet uit?
SGWuppie schreef:Dat klopt. Maar ik ga er wel vanuit dat je als je een normaal postuur hebt, je lichaam ook beter onder controle kunt houden. Spieren kun je namelijk beheersen en vet niet. Zijn ook wel weer uitzonderingen van mensen die fliunk overgewicht hebben en toch met de beweging meezitten, maar voor een paard lijkt het me het fijnste als iemand zowel meezit (lijkt me zowiezo een vereiste om paard te rijden) als een normaal postuur heeft.