Slecht nieuws voor ruiters met overgewicht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jarrah

Re: Slecht nieuws voor ruiters met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 14:48

Ooow dus als ik nou eens 40 kilo aankom, hoef ik alleen maar mijn paard vet te mesten en dan kan ze me weer dragen Haha! Haha! Haha!

Ik vind het een goed onderzoek, maar vraag me af of het echt om het lichaamsgewicht van het paard gaat... Naar mijn mening gaat het veel meer om spiermassa Lachen

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 14:55

Ik zie nogal wat "gewicht" van paarden voorbij komen waarvan ik mezelf afvraag of dat wel klopt. Mijn KWPN merrie van 170 stm woog op de weegschaal in Utrecht 580 kilo. Paard met een gemddeld postuur. Echt geen ielig type.
Een KWPNer van 680 kilo is echt een hele beste hoor. Gelders type met grote stokmaat denk ik dan.
Er is zo.n lijstje waar het gemiddelsde gewicht van de bekendste rassen op staan Heeft iemand die?

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 14:56

oomens schreef:
Loesje88 schreef:
het gewicht van mijn fjord zal rond de 500 kg liggen, 12% daarvan is 60 kg, denk toch niet dat mijn pony erg veel moeite hoeft te doen om mij te dragen hoor Koe

Edit; dan zou ik met mijn nog geen 1.70 m dus onder de 60 kg moeten wegen om niet te zwaar te zijn...?! onzin...

Waarom? Omdat dat vervelend voor jou is?

Bovendien gaat het hier om een belasting van 60 kg, dus inclusief zadel, stijgbeugels, kleding. Het ruitergewicht moet daar dan nog ónder liggen.

Dat eerste snap ik niet? waarom zou mijn (absoluut niet overgewicht) vervelend moeten zijn voor mij?

Wat ik hieruit begrijp is dat 12% op mijn fjord van 500 kg = 60 kg.
Maar jij gaat dan uit van een belasting van 60 kg, incl. zadel stijgbeugels en de hele reut, dus zou ik zelf zo'n 50 kg moeten wegen om niet in die 'kritische zone' (van 12% in dit geval) te komen. maar met 50 kg heb ik dus een ondergewicht voor mijn lengte... dus waar praten we hier dan nog over?

Ruiters met overgewicht die schade brengen aan hun paard oké, maar als we kritisch gaan kijken (laten we die 12% nemen) dan zou ik dus moeten afvallen, op ondergewicht komen om dan alsnog op die 60 kg te komen...?

nou moet ik wel eerlijk zijn dat mijn fjord een echte rastypische fjord is, mooi breed, maar netjes slank.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 14:58

Vind wel meevallen voor paarden

Een paard van 600 kilo mag dus een mens dragen van 120 kilo
Persoonlijk denk ik dat ponies er meer last van hebben...ze ziet dikke meiden op bokt op een haf, fjord of een welsh soms arabier

een pony van 400 kilo mag dus max 80 dragen Nagelbijten / Gniffelen
dat gaat de mijne niet leuk vinden

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 15:09

Mijn pony van +-450 kilo heft dus niets te klagen. Als ik 15% bereken kom ik uit op 67,5 uit met 20% is dat 90 kilo en met 30% wordt dat 135 kilo.

Ik zelf weeg 55 kilo met zadel enz erbij 65 kilo, dus dan zit ik nog onder de 15%.

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 15:14

Dit is gewoon een zeer kort en bondig artikeltje over een zeer kleinschalige proef met slechts 8 paarden...
Er wordt ook aangegeven dat andere onderzoekers aansturen op verder uitgebreid onderzoek.
So... don't jump the conclusions Knipoog

Edit: Wie zelf niet graag afvalt, maar toch binnen de "toelaatbare" percentages wil komen: Geef je paard meer te vreten dat ie mooi dik wordt... gaat het toegelaten gewicht vanzelf de hoogte in Clown Haha!

PS: Die edit is niet serieus bedoeld, hé...
Laatst bijgewerkt door Voltigeur op 03-03-08 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

joepiejee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 15:19

Ik ben ook voor die 12%. En paarden wegen vaak minder dan je denkt, 580/600 kg voor een groot paard is gebruikelijk.
Ik begrijp niet dat mensen die zelf niet in redelijk sportieve conditie zijn dit wel van hun paard verlangen. En nee, ik ben niet hard.... Dikke mensen op een paard zijn pas hard, en egoistisch.
Lachen

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 15:21

Ik vind het nogal logisch dat paarden meer moeite hebben met mensen die te zwaar zijn dan met mensen die een normaal postuur en gewicht hebben.

Ik zie ze vooral in de dressuursport. Meiden met gigantisch overgewicht. Ik vind dat je dat niet kan maken tegenover je paard. Hij moet elke dag aan het werk en zelf doe je helemaal niets aan je conditie/lichaam.

Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar de meesten zitten na de rit lekker aan een bak friet met een frikandel, dus dan is het wel duidelijk waar dat overgewicht vandaan komt. Snap dan ook wel dat de buitenwereld zegt dat paardrijden geen sport is!

Vind het dan ook een hele goede zaak dat maneges mensen met overgewicht gewoon niet op hun paarden laten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 15:32

Ik vind het wel prettig dat er onderzoek naar is gedaan Ja

Mar bij mijn weten zijn er al eerder onderzoeken naar gedaan, die wijzen uit dat voor een warmbloed 12% van het eigen gewicht echt genoeg is...
Hoe dan ook, ik ben het met joepiejee eens dat wie een sportieve conditie van het paard verlangt, zelf ook in conditie moet zijn Ja

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 15:35

12% vind ik wel weer weinig hoor

600 dan 12% is maar 72kilo de meeste mensen wegen echt wel meer.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 15:38

SGWuppie schreef:
Ik vind het nogal logisch dat paarden meer moeite hebben met mensen die te zwaar zijn dan met mensen die een normaal postuur en gewicht hebben.

En toch vind ik dat niet logisch.
Voor iemand van 185 is 85 kilo een normaal gewicht. Voor iemand van 170 is dat te zwaar. Maar het gewicht is het zelfde. Een langer iemand heeft een ander zwaartepunt dan een kleiner iemand. Enz.

Vind het nogal een lastige. Maar als je er vanuit gaat dat vanaf 20% paarden er last van krijgen dan is er voor iedereen nog ruimte zat om langer te worden (zoals we nu nog doen). En zwaarder worden mensen dan vanzelf ook weer.

Overigens wegen spieren meer dan vet. Ik ga er dan ook van uit dat zwaardere paarden meer bespiering hebben en dus iets meer kunnen hebben.

CSAArabians
Woonplaats: Emlichheim (Duitsland) 300 meter over de grens bij Schoonebeek (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 15:39

Hmmmm, als ik dit zo lees dan kan ik mijn "dieet" dus gewoon de vuilnisbak inkieperen? Go jij! Go jij!
Blijf met gemak onder de 20%, zelfs met zadel, en kleding en schoeisel en dergelijke.
(maar vind het voor mijn eigen gevoel toch wel prettig om nog een paar kilo kwijt te raken. Vork )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 15:40

tita schreef:

600 dan 12% is maar 72kilo de meeste mensen wegen echt wel meer

En dat de meeste mensen meer wegen, betekent dat het niet klopt? Dat lijkt me een beetje een kromme redenering...

Stel je hebt bv een grote KWPN, zeg maar 1.75 daar kan dan weer 85 kilo op...
Groningers en Gelders zijn weer zwaarder gebouwd, kunnen ook meer dragen. Maar de meeste KWPN- paarden zijn erg rank, die kunnen dus ook niet veel dragen. Lijkt me wel dat het klopt hoor Lachen

Imo klopt die 20% wel voor zwaardere rassen (voor een Fjord en een Haflinger(oude type) en een IJslander), maar ranke paarden en pony's zou ik een lager percentage aanhouden... ben liever wat voorzichtig...

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 15:44

Mijn ranke KWPNer woog vorig jaar 635 kilo, en is een heel stuk aangekomen sinds die tijd Knipoog
Houdt dus in dat daar een ruiter van 127 kilo op zou mogen??? Bloos!

Pffff en ik maakte me al druk over die paar kilo teveel, maar ik val al bijna in de 12% norm ROFL

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 15:45

Veulen84 schreef:
En toch vind ik dat niet logisch.
Voor iemand van 185 is 85 kilo een normaal gewicht. Voor iemand van 170 is dat te zwaar. Maar het gewicht is het zelfde. Een langer iemand heeft een ander zwaartepunt dan een kleiner iemand. Enz.

Dat klopt. Maar ik ga er wel vanuit dat je als je een normaal postuur hebt, je lichaam ook beter onder controle kunt houden. Spieren kun je namelijk beheersen en vet niet. Zijn ook wel weer uitzonderingen van mensen die fliunk overgewicht hebben en toch met de beweging meezitten, maar voor een paard lijkt het me het fijnste als iemand zowel meezit (lijkt me zowiezo een vereiste om paard te rijden Vork ) als een normaal postuur heeft.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 15:45

gelukkig ik val ook nog binnen de 15 %
mijn paard weegt +/-650 kg en ik 86 of zow dan kan ik er nog makkelijk op . Clown

xMariellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 15:46

Hoeveel weegt een vrij stevig gebouwde Fries van 1.65 ongeveer? Vork En is het redelijk om daar een persoon van 1.83 op te zetten met een gezond bmi ? Knipoog
Toch maar weer aan de Sonja Bakker anders he Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 15:47

IKbenEllen schreef:
Mijn ranke KWPNer woog vorig jaar 635 kilo, en is een heel stuk aangekomen sinds die tijd Knipoog
Houdt dus in dat daar een ruiter van 127 kilo op zou mogen??? Bloos!

Pffff en ik maakte me al druk over die paar kilo teveel, maar ik val al bijna in de 12% norm ROFL
Nou, dat doe je dan prima Lachen

Dat vind ik een beetje het kromme uit het artikel, het paard moet het overgewicht wat-ie zelf heeft ook meedragen...

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 15:47

Yamcha schreef:
tita schreef:

600 dan 12% is maar 72kilo de meeste mensen wegen echt wel meer

En dat de meeste mensen meer wegen, betekent dat het niet klopt? Dat lijkt me een beetje een kromme redenering...

Stel je hebt bv een grote KWPN, zeg maar 1.75 daar kan dan weer 85 kilo op...
Groningers en Gelders zijn weer zwaarder gebouwd, kunnen ook meer dragen. Maar de meeste KWPN- paarden zijn erg rank, die kunnen dus ook niet veel dragen. Lijkt me wel dat het klopt hoor Lachen

Imo klopt die 20% wel voor zwaardere rassen (voor een Fjord en een Haflinger(oude type) en een IJslander), maar ranke paarden en pony's zou ik een lager percentage aanhouden... ben liever wat voorzichtig...

DOEIIIIIIIIIIIIIIIIIIII

ik heb een ranke welsh-k die weegt 425 kilo dat zou beteken dat er alleen mensen op mogen die 51 kilo wegen of lichter.
Die 12% norm vind ik te laag ik hou 20% aan en zorg dat ik niet boven de 60 kilo komt te wegen (naakt en zonder zadel Haha!)
Het gaat mij echt niet lukken hoor met mijn 167m 51 kilo te wegen (en 31 jaar)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 15:49

Vind je die 12% norm te laag, of komt die je niet uit?

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 15:50

Ben vorig jaar gekeurd op Horse Event, maar daar kwamen ze toch wel met andere conclusies, nl max. je eigen BMI.

Mijn paard was met die 635 kilo nog veel te mager hoor, onze monden vielen open toen we dat gewicht hoorden, wij dachten 100 kilo minder Haha!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 15:53

Yamcha schreef:
Vind je die 12% norm te laag, of komt die je niet uit?

Ik vind hem te laag en neem mezelf als voorbeeld

167 lang en momenteel 58 kilo (normaal iets lichter maar ja vakantie's he Haha!)
Welsh-k rank met bespiering (behoorlijk veel) 25 jaar oud weegt 425 kilo

Volgens de berekenig mag daar maar iemand op met 51 kilo dat betkend IMO alleen kinderen en laat dat nou net niet werken

Paard van 600 kilo zou dan maar 72 kilo mogen dragen nou dat vind weinig omdat de gemiddelde mens (volwassen en wat langer dan gemiddelde lengte) meer weegt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 15:57

Maar dan pas je imo de richtlijnen aan omdat ze jou niet bevallen...
Ik vind een Welsh idd een pony voor een kind, ja.
Vraag me ook af waarom dat niet werkt in jouw ogen Verward

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 16:00

12% vind ik ook aan de lage kant hoor. Maar er word ook gezegd tussen de 12 en 15% toch.
En dan mag Tita nog Knipoog

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 16:01

SGWuppie schreef:
Dat klopt. Maar ik ga er wel vanuit dat je als je een normaal postuur hebt, je lichaam ook beter onder controle kunt houden. Spieren kun je namelijk beheersen en vet niet. Zijn ook wel weer uitzonderingen van mensen die fliunk overgewicht hebben en toch met de beweging meezitten, maar voor een paard lijkt het me het fijnste als iemand zowel meezit (lijkt me zowiezo een vereiste om paard te rijden Vork ) als een normaal postuur heeft.

Mijn broer van 1,92 heeft jaren paard gereden. Niet extreem zwaar voor zijn lengte. Maar om nou te zeggen dat ie erg mee werkte met z'n paard. Dat lange lijf zit dan vooral erg in de weg denk ik.

Ik ben 1,62 en schommel ergens rond de 75 kilo. Mijn paardje van 1,60 heeft veel minder problemen met mij dan het paard van 1,75 van me broer toen der tijd met hem had. En zo ken ik wel meer voorbeelden.

Vind het een kwestie blijven van paard en en ruiter.