Echtpaar wil van bokkig paard van dochter af

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Echtpaar wil van bokkig paard van dochter af

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:08

Pensionnetje, ik ben het helemaal met je eens, hoor. Ja

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:08

Wie zegt dat er geplukt en getrekt wordt! Mensen trek toch niet steeds conclusies. We weten helemaal niet wat, hoe en wanneer er wat is gebeurt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:09

Ik zou dan ook graag eens willen kijken hoe er met dit dier omgegaan wordt. Ja
Dit soort gevallen in mijn directe omgeving waren in elk geval prima te verklaren met wat ik zag.
Helaas..... Verdrietig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:09

teveel druk kun je ook geven zonder te plukken en te schoppen Lachen

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:10

WinBinChes schreef:
Dit paard kwam bij de 2e keer rijden al overeind Pesionnetje. Niet na 2 weken. Dus lijkt me sterk dat het dier dan vereden of verpest is. Dat gebeurt je niet in 1 keer rijden.

Dus wel! Een dier dat altijd vakkundig is gereden zal gelijk in protest komen bij klunzigheid.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:10

WinBinChes schreef:
Dit paard kwam bij de 2e keer rijden al overeind Pesionnetje. Niet na 2 weken. Dus lijkt me sterk dat het dier dan vereden of verpest is. Dat gebeurt je niet in 1 keer rijden.

hark een altijd eerlijk gereden paard eens goed in de mond en kijk maar eens wat er gebeurd.
ik zeg niet dat dat hier het geval is maar ik kan het me wel voorstellen dat het kan gebeuren.
helemaal als een paard toch al nerveus is van een verhuizing.
verder ben ik het helemaal eens met pensionnetje.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:11

wat een hoop negatieve berichten zeg.
de kopers hadden betere afspraken kunnen maken om het paard (12.000 euro is niet niks) een tijdje op proef te hebben.dan hadden ze beter kunnen kijken of het een geschikt paard is. dan hadden de verkoper en de koper een goed contract op kunnen stellen en waren ze allebei beter af geweest denk ik

Skotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:11

Mmm ik ga een rondvragen ik woon 5 kilometer verderop!
Vreemd verhaal

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:12

Pensionnetje, ben het helemaal met je eens.

Paarden kunnen met een verhuizing ontzettend veranderen. Toen mijn paard 4-5 was, was het echt een lastpak, niet gemeen, maar uitermate lastig. Toch kon mijn (ex)vriend die toen 1 jaar reed er gewoon mee overweg. Maar hij was niet bang aangelegd. Mijn zusje die toen ietwat bangig was en toch al heel verdienstelijk hoog in spring- en sgwponysport had gereden, zou er echt nog voor geen honderdmiljoen opgekropen zijn.

Ruim een jaar geleden is beest verhuisd en ik heb mijn paard dat inmiddels toch vrij handelbaar was zien veranderen in een bijna onmogelijke knol. Kende hem echt niet meer terug. En dat terwijl ik al ruim 8 jaar met hem werkte. Maar als iemand aan oudmanege-genoten vragen zouden stellen over mijn paard, zouden ze inderdaad zeggen dat het een dominante donder was (mensen van de Dorine-dag zullen zich hem nog wel herinneren Knipoog ). Terwijl het paard in de loop van de jaren toch echt rustiger en handelbaarder was geworden.

Ik zeg niet dat dat bij de mensen uit de post ook zo is, maar we moeten niet vergeten dat we met levende dieren te maken hebben. En net zoals mensen hoeven die ook geen 2 dagen hetzelfde te zijn. Sommige paarden lijken of zijn onder een zekere ruiter goed te handelen. Maar als ze inderdaad bij een ietwat bangige ruiter komen, tja, dan proberen ze wel een keer. Daar moet je als ouders van een rijdend kind rekening mee houden want het moet wel klikken tussen ruiter en paard.

Wat ik me trouwens afvraag, is de instructrice van deze mensen nog meegeweest tijdens de koop? Zeker ook omdat ze (als ik goed gelezen heb) 2 keer zijn gaan kijken/rijden.

Edit aan WBC. Wij hebben bij ons op stal een "manegepaard/schoolpaard" whatever. Ontzettend fijn dier om te rijden. Goed doorgereden paard. MAAR!!!! Als jij denkt dat je "het allemaal wel weet" en die "rotknol" een oplawaai verkoopt omdat ze niet luisterde of wat dan ook, dan accepteert ze dat 1 keer. Bij de tweede keer lig je er gegarandeerd af. Die leert jou echt even heel snel wat je wel en niet kunt doen. Maar ik verzeker je, dit is een goudeerlijk, superdoorgereden paard waar je onwijs veel van kunt leren als je naar jezelf wilt kijken. Want ik heb nog geen nette ruiters in het stof zien happen bij haar!
Laatst bijgewerkt door Rocamor op 29-02-08 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:13

suuzepuus schreef:
wat een hoop negatieve berichten zeg.
de kopers hadden betere afspraken kunnen maken om het paard (12.000 euro is niet niks) een tijdje op proef te hebben.dan hadden ze beter kunnen kijken of het een geschikt paard is. dan hadden de verkoper en de koper een goed contract op kunnen stellen en waren ze allebei beter af geweest denk ik

Dat denk ik niet... dan had de verkoper een verpest paard terug gekregen.
Dit soort dingen zouden voor mij, als ik een paard zou verkopen, reden zijn om hem niet op proef mee te geven.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:13

runningkawa schreef:
WBC,
met 1x verkeerd rijden kan een paard best omhoog komen hoor.
Paard laat zien dat hij wat feller is op nieuw terrein, meisje stapt gespannen op.
Knijpt door spanning met de benen, paard gaat daarop harder, meisje zet de hand vast omdat paard te hard gaat, maar blijft klemmen met het been, of nog wel meer...en hop, paard staat overeind

Ja daar zal zeker gelijk aan hebben hoor. Maar dan nog. Zijn we er niet bijgeweest.... Blijkbaar is het dier te mans voor het meisje. Met een beetje pech heeft ze geen ouders zoals Pensionnetje die wel wat van paarden weet. Je kan niet elke sitiatie naar jezelf vergelijken. En daar erger ik me aan. Iedereen weet het beter, maar dit kan de beste gebeuren.

Ik heb ook eens een niet passend paard gehad. Ik heb het dier wel netjes basis opgeleid voordat hij de verkoop in ging. Maar naar het 16 jarig meisje wat kwam kijken is hij niet gegaan. Ik wist dat dat niet goed zou gaan. Dat ik de ervaring heb om een niet passend klein draakje een basis mee te geven, betekend niet dat een ander dat ook heeft.

En nogmaals ik kies geen kant, maar kan me in beide kanten inleven.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:14

Gisteren nog een mooi voorbeeld van gezien. Een doodbraaf Z2 paard dat voor het eerst met een nieuwe (overigens kundige) ruiter liep. Nieuwe ruiter vond alle knopjes niet meteen en paardlief liep alleen nog maar achteruit.
Dan moet je niet roepen dat je op een rotpaard zit, maar de knopjes leren vinden!
Ik ben opgevoed met de gedachte dat als er iets fout gaat bij een combinatie dat het vrijel in alle gevallen aan de ruiter ligt.... En daar sta ik nog steeds achter.

Suuzepuus: Waarom steeds weer die prioeftijd. ik zou mijn paard niet meegeven op proef hoor! En ik denk een hele boel andere mensen ook niet. Weet je helemaal niet meer wat je terug krijgt...

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:15

Pensionnetje schreef:
WinBinChes schreef:

Dus wel! Een dier dat altijd vakkundig is gereden zal gelijk in protest komen bij klunzigheid.

Nee hoor. Niet elk paard. Als verkopende hoor je de kwaliteiten van je paard te kennen. Wat wel en niet past.

En ja als kopende partij hoor de kwaliteiten van jezelf te weten, maar ik denk niet dat een 14 jarig meisje dat kan.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:16

Mijn paarden gaan ook niet op proef weg. Al heb je als koper recht om hem binnen een x aantal dagen/weken terug te brengen. Dit staat in de wet. Helaas maar waar.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:17

WinBinChes schreef:
Pensionnetje schreef:

Nee hoor. Niet elk paard. Als verkopende hoor je de kwaliteiten van je paard te kennen. Wat wel en niet past.

En ja als kopende partij hoor de kwaliteiten van jezelf te weten, maar ik denk niet dat een 14 jarig meisje dat kan.

En daarom neemt een verantwoordelijk volwassene een beslissing en niet een kind van 14. Het is toch van de gekke dat een verkoper moet gaan inschatten wat een evt koper kan?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:18

Hoe dan ook, als je een 'ietwat bangige' ruiter bent, is een dominant paard kopen, vragen om problemen. Ik denk dat de ouders toch niet zoveel kennis en kunde hadden om te zien hoe een paard dominantie uit. Dat is nou eenmaal iets wat de gemiddelde mens niet weet. En veel kinderen van 14 jaar ook niet. Dan moet je iets verder kijken dan je neus lang is en misschien wat vaker dan 2x gaan kijken......

Overigens ben ik het eens met het verhaal dat paarden na een verhuizing erg kunnen veranderen. Vaak wil de nieuwe ruiter dezelfde dag al rijden. Ik laat paarden altijd eerst even lekker bekomen van de verhuizing en wennen aan de nieuwe omgeving. Niets meteen er op zitten. Mijn eigen paard is ook zichzelf niet na een verhuizing, die is zo sensitief en ik heb wel geleerd om naar hem te luisteren en niet naar mezelf na zo'n grote verandering.

@Miriam: helemaal mee eens, wat je verhaal betreft over het vinden van de 'knopjes' op een nieuw paard!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:19

Maar als dat meisje bij de verkoper zonder spanning zat kan dat ook voor de verkoper een ander beeld geven.
En als jij jou paard nooit wat raars hebt zien doen dan veracht je dat ook niet zomaar.
Maar zo zie je maar dat het dieren blijven Lachen

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:20

WinBinChes schreef:
Mijn paarden gaan ook niet op proef weg. Al heb je als koper recht om hem binnen een x aantal dagen/weken terug te brengen. Dit staat in de wet. Helaas maar waar.

Niet als je van een particulier koopt hoor...

Als je er zelf niet voldoende verstand van hebt dan neem je iemand mee die dat wel heeft. Dat is de verantwoording van de koper. Dat mag je niet zo maar afschuiven op een verkopen...

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:21

WinBinChes schreef:

dus zouden ouders dat moeten kunnen.

En nee, ik ben geen ouder en nee, ik zeg ook niet dat het hele gebeuren de schuld is van de ouders. Ik zeg alleen wat mijn mening is. Ik weet alleen dat ik voor een paar jaar terug ook niet zomaar iedereen op mijn paard had gelaten.

@ Nadya, de mijne heeft bij vorige verhuizing bijna een half jaar nodig gehad om weer "tot rust" te komen. En dan heb ik het over een paard dat ik al 6,5 jaar kende en dat al vaker verhuisd was.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:22

Miriam schreef:
WinBinChes schreef:
[ Nee hoor. Niet elk paard. Als verkopende hoor je de kwaliteiten van je paard te kennen. Wat wel en niet past.

En daarom neemt een verantwoordelijk volwassene een beslissing en niet een kind van 14. Het is toch van de gekke dat een verkoper moet gaan inschatten wat een evt koper kan?

En toch zit ons rechtsysteem zo in elkaar blijkbaar. De verkoper moet maar op zijn tenen aanvoelen of de kennis die de koper pretendeert te hebben ook de waarheid is. Als verkoper moet je helderziend zijn tegenwoordig.

Juist als ouders van een kind geen ervaring met paarden hebben, dienen zij een prof. iemand in te huren, bij aankoop én begeleiding. Dát is je verantwoordig als ouder. Laat je kind groeien in wat hij graag doet, maar wel overwogen en onder de juiste begeleiding.
Sommige kinderen worden door de eigen ouders overschat. Ze krijgen na lang dreinen alles wat ze willen. Tja met een computer zal weinig fout gaan, maar met paarden ligt dat net ff anders.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:23

Rocamor schreef:
Edit aan WBC. Wij hebben bij ons op stal een "manegepaard/schoolpaard" whatever. Ontzettend fijn dier om te rijden. Goed doorgereden paard. MAAR!!!! Als jij denkt dat je "het allemaal wel weet" en die "rotknol" een oplawaai verkoopt omdat ze niet luisterde of wat dan ook, dan accepteert ze dat 1 keer. Bij de tweede keer lig je er gegarandeerd af. Die leert jou echt even heel snel wat je wel en niet kunt doen. Maar ik verzeker je, dit is een goudeerlijk, superdoorgereden paard waar je onwijs veel van kunt leren als je naar jezelf wilt kijken. Want ik heb nog geen nette ruiters in het stof zien happen bij haar!

Ik weet echt wel hoe paarden in elkaar zitten. Als een paard zo reageerd als in de post. Is het gewoon geen passende combinatie. En daar heeft niemand schuld aan. Beter was geweest als dit bij het proefrijden naar voren was gekomen.

Zelf ga ik minsten 3 keer terug. De eerste keer wordt een paard voorgereden. Is het wat dan wil ik de 2e en 3e keer zelf zadelen en rijden. Puur om te kijken hoe we op elkaar reageren. Maar niet iedereen heeft die ervaring.

Het is toch van de zotte dat je als niet paardrijdend ouder een paard voor je kind kan kopen.... Die hebben nu eenmaal niet zoveel weet van paarden. En dan schreeuwen jullie allemaal dat het aan hun ligt. Dat zal voor een deel ook wel. Maar hoe hadden ze dit kunnen weten. Ze kennen het paard niet. Ze weten niet waar ze naar moeten kijken. Proefrijden ziet er geweldig leuk uit. Maar hebben niet gezien dat het dier de oren net wat meer naar achteren had dan bij de voorrijder.

Dan heb je maar pech? Dan moet je maar doorzetten? Dan had je maar beter moeten weten? Hoe dan? Van welke ervaring? De 20 paarden die ze eerder niet gekocht hebben?

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:24

runningkawa schreef:
Maar als dat meisje bij de verkoper zonder spanning zat kan dat ook voor de verkoper een ander beeld geven.
En als jij jou paard nooit wat raars hebt zien doen dan veracht je dat ook niet zomaar.
Maar zo zie je maar dat het dieren blijven Lachen

Precies!! Kawa snapt hem

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:24

Dit probleem heb ik ook gehad met een pony.
Daar was ze zo ontzettend lief echt een mak ding.
Toen we haar ophaalden was het wat gezooi met de trailer.
Maar hoe erg heb ik niet mee gemaakt.
Toen thuis begon het gezeur, ze draaide alleen maar rondjes en luisterde voor geen meter.
Als ik wou rijden was ze redelijk braaf, maar verkeersmak ho maar.
Ze schrok van elke auto echt verschikkelijk.
Toen lieten we haar keuren, niet goedgekeurd.
Maar we hadden afgesproken werd ze niet goedgekeurd dan, dan ging ze weer terug.
Wij eigenaar bellen, bleek dat hij van te voren daar goed was gekeurd. Wij hebben het met onze eigen DA gedaan en die heeft hem afgekeurd, maar ze wou hem niet terug nemen, ook al was da de afspraak.
We kregen 's nachts dat mailtje maar we hebben gewoon gedaan of we het niet gezien hebben, en zijn met de pony in de trailer er heen gegaan en we hebben gezegd dat we hem gewoon terugbrachten. We hoorden toen van iemand van stal dat hij helemaal niet zo braaf was. Ze stond zomers met eczeem op de wei hele rug lag dan open en ze stond soms in een bak stil zonder een pas vooruit te doen. Een regelrechte hel dus.
Terwijl op de advertentie werd verklaard : Geen gebreken, kerngezond nooit wat gehad.

Dit was pas echt oplichting.
Gelukkig namen ze hem wel terug en nu geniet van een andere pony, Arabier redelijk verkeersmak, alleen nogal heftig bij vaststaan. Maar die pony ken ik door en door omdat wij de oude eigenaren ook kennen. Dus ik heb er nog een leuke andere pony voor terug gekregen!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:25

Pensionnetje schreef:
Miriam schreef:

En toch zit ons rechtsysteem zo in elkaar blijkbaar. De verkoper moet maar op zijn tenen aanvoelen of de kennis die de koper pretendeert te hebben ook de waarheid is. Als verkoper moet je helderziend zijn tegenwoordig.

Juist als ouders van een kind geen ervaring met paarden hebben, dienen zij een prof. iemand in te huren, bij aankoop én begeleiding. Dát is je verantwoordig als ouder. Laat je kind groeien in wat hij graag doet, maar wel overwogen en onder de juiste begeleiding.
Sommige kinderen worden door de eigen ouders overschat. Ze krijgen na lang dreinen alles wat ze willen. Tja met een computer zal weinig fout gaan, maar met paarden ligt dat net ff anders.

Hier ben ik volledig mee eens. Dit zal ze ook geen 2e keer gebeurden Hoop ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:25

Maar is dan de verkoper fout WBC?

Imo niemand fout en ik als particulier zou hem terug nemen...teveel band met mijn dieren.
Maar als handelaar? Je weet dat het paard zijn verleden braaf is?
Moeilijk hoor Lachen