Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Jenniferkent schreef:Ik ben niet kortzichtig ik kijk verder dan jullie doen
Dus wie is hier kortzichtig
ga het maar eens uitzoeken allemaal en dan praten we verder
_tulpje01_ schreef:ik kan er ook absoluut niet tegen en ben er heel blij mee, maar of dit mensen ook motiveert om te stoppen ik betwijfel het sterk!
Jenniferkent schreef:Manie; ik heb het over iets anders dan de gezondheid ik dacht dat dit wel duidelijk was.
en over die 90% van de copd (CARA) patienten komt het door roken wil ik ook even rechtzetten;
De belangrijkste risicofactor voor COPD is roken. In ongeveer 79.9% van de gevallen wordt COPD veroorzaakt door roken. Hoe dit proces precies verloopt is nog niet bekend. Uiteindelijk krijgt 10-20% van de rokers COPD. Aan de hand van rookgewoonten kan men niet voorspellen wie wel of geen COPD krijgt. Maar de kans op COPD wordt wel groter naarmate men meer en langer heeft gerookt. De meeste COPD-patiënten zijn ouder dan 40 jaar.
Naast roken zijn er nog andere mogelijke oorzaken van COPD. Bij ongeveer 15% van de mensen met COPD speelt langdurige blootstelling aan kleine stofdeeltjes tijdens het werk een rol (onder andere door meeroken en fijnstof). Ook kan een aangeboren enzymgebrek de oorzaak zijn van COPD. Volgens schatting hebben in Nederland tussen de 5.000 en 10.000 mensen deze erfelijk vorm van longemfyseem Alpha-1-antitrypsine-deficiëntie.[2]
Suzanne37 schreef:Dan hoop ik alleen dat jullie ook niet beroerd zullen worden van de drank- en zweetlucht die dan zal overheersen.![]()
Overigens vind ik de rookverboden prima hoor!