Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lizz

Berichten: 8900
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 17:01

Kweetnietje1 schreef:
verography schreef:
Oh oke, dat wist ik niet. Waarom zijn deze dan niet zodaning rechtsgeldig. Er word duidelijk aangekondigt dat betreden op eigen risico is. Men hangt toch niet voor niets die borden op?


In de hoop dat domme mensen hen inderdaad niet aansprakelijk stellen.


Dat niet alleen, maar mensen letten hierdoor ook beter op hun eigen spullen dan als er zou staan; manege is aansprakelijk.

Tallie1979
Berichten: 22798
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 17:03

Ik ben benieuwd wat de uitspraak van de rechter zal zijn, dit is echt vreselijk voor de manegehouder!

rider

Berichten: 2011
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 17:03

Wat een onzin zeg!

De manege-eigenaar heeft het waarschijnlijk al moeilijk genoeg gehad door dit gedoe en zijn manege heeft natuurlijk op deze manier veel slechte publiciteit gekregen en dan nu ook nog eens dit?

Als ouders nu eens zelf op hun grut letten gebeuren dit soort dingen tenminste niet. Heel sneu dat de manegehouder hier nu op aangsproken wordt! En onterecht ook, mijns inziens. Dan kunnen ze net zo goed de ouders ook voor dood door schuld aanklagen! En de fabricant van de molen. Oh, en misschien de paarden ook nog, het is tenslotte vanwege de dieren dat die molen er stond, etcetera etcetera.. Frusty

Echt stompzinnig dit. Waarschijnlijk krijgt de manege- eigenaar inderdaad een straf opgelegt, want hij is verantwoordelijk voor wat er op zijn terrein gebeurt. Ik vind dit trouwens echt een voorbeeld van kromme wetgeving: een stel koters zit met hun tengels aan een apparaat waar ze niets te zoeken hebben, en de eigenaar van de molen zit met de gebakken peren.

Echt een hele trieste zaak.

blackstar

Berichten: 3194
Geregistreerd: 03-10-04

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 17:04

Ik ben het ook een met Corina1981.
Het is de schuld van de ouder en niet van de manegeeigenaar.
Ouders moeten op hun kinderen letten en niet de manegehouder. Manege is geen speelplaats voor kinderen, ga dan naar de speeltuin om de hoek als je ze wilt laten spelen.

Ik vind het in en in triest dat deze man dood door schuld opgelegd krijgt.

En zoals hierboven een voorbeeld staat. Vijver in het park. Als een kind erin verdrinkt klaag je als ouders zijnde dan de gemeente aan ofzo. Lekker makkelijk de verantwoording afschuiven.

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 17:06

Kweetnietje1 schreef:
larrylurex schreef:
Ik ben het met je eens: een manege is GEEN speeltuin!!
Super gevaarlijk rondrennende kinderen en paarden.


Een manege is een openbare gelegenheid en zodoende is eigenaar aansprakelijk. Moet hij het spul maar beveiligen.


een manege is absoluut GEEN openbare gelegenheid
(zolang de overheid geen eigenaar is en zelfs dan)

erg sneu
ben zelf ook moeder en mijn kind is mij heilig
maar op locaties waar je kind evt gevaar zou kunnen lopen
zoals op een manege , hou je m dus in de gaten ! / bij je ..punt
het is geen kind vriendelijke speeltuin

hoe triest ook
neh is niet de schuld vd manege eigenaar

moniekk

Berichten: 1165
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: Oostrum (lb)

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 17:07

ik vind dat mams lief beter op had moeten letten.

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 17:12

Waarom wél de manege-eigenaar aansprakelijk stellen en níet de fabriekant van de betreffende molen???

Zahlina

Berichten: 2640
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bandabou Curacao

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 17:13

Kweetnietje1 schreef:
larrylurex schreef:
Ik ben het met je eens: een manege is GEEN speeltuin!!
Super gevaarlijk rondrennende kinderen en paarden.


Een manege is een openbare gelegenheid en zodoende is eigenaar aansprakelijk. Moet hij het spul maar beveiligen.


Er bestaat geen beveiliging voor vliegens vlugge kinderen, behalve het oplettende oog van een volwassen persoon.

pmarena

Berichten: 48497
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 17:13

Het zal wettelijk best nog zo in elkaar zitten dat de staleigenaar idd. verantwoordelijk gehouden kan worden. En ik ken de preciese omstandigheden en situatie ook niet van hoe er met kinderen omgegaan wordt daar op stal , hoe de staleigenaar er überhaupt al tegenover stond. Ook weet ik niet door wie en met welk doel deze zaak aangespannen is.

Is het door de ouders en hebben die hun kind gewoon naar eigen inzicht en believen op het terrein gedumpt , dan is het toch echt hun eigen schuld. Mag de staleigenaar wat mij betreft zelfs HUN nog aanklagen ! Omdat zo'n kind voor gevaar zorgt op het terrein en voor de geleden schade door dit ongeval dat veroorzaakt is door bewuste nalatigheid van hun kant !

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 17:14

jongens sorrie hioor , ben even aan het bijlezen
en dan lees je over rondrennende kids op een paarden bedrijf
maar is dat niet een van de eerste dingen die je leert aan je kind
NIET RENNEN BIJ PAARDEN
en afstand houden
daarbij ben je als ouder verantwoordelijk voor je kind

als het nu een niet deugdelijke kinder draaimolen was geweest
maar nee ..het gaat hier om een electrisch apparaat ..
en NIET voor kinderen

Blue_Eyes

Berichten: 20357
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 17:15

pmarena schreef:
Het zal wettelijk best nog zo in elkaar zitten dat de staleigenaar idd. verantwoordelijk gehouden kan worden. En ik ken de preciese omstandigheden en situatie ook niet van hoe er met kinderen omgegaan wordt daar op stal , hoe de staleigenaar er überhaupt al tegenover stond. Ook weet ik niet door wie en met welk doel deze zaak aangespannen is.

Is het door de ouders en hebben die hun kind gewoon naar eigen inzicht en believen op het terrein gedumpt , dan is het toch echt hun eigen schuld. Mag de staleigenaar wat mij betreft zelfs HUN nog aanklagen ! Omdat zo'n kind voor gevaar zorgt op het terrein en voor de geleden schade door dit ongeval dat veroorzaakt is door bewuste nalatigheid van hun kant !


Dat lijkt me dan ook weer hard voor mensen die hun kind hebben verloren...

Kweetnietje1

Berichten: 225
Geregistreerd: 09-12-07

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 17:15

Skotti schreef:
Zijn die bordjes niet rechtsgeldig??? nou lekker duidelijk dan...

Tja verschikkelijk voor de achterblijvers,! maar het is inderdaad geen speelplaats.
NL is zoo vreemd met straffen meestal vind de ik de straffen te mild maar dit vind ik het tegenovergestelde!!! te zwaar. die man kan dadelijk de tent sluiten....



Wellicht voldoet het apparaat niet aan de wettelijke normen.

Nagini
Berichten: 11284
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 17:16

Kweetnietje1 schreef:
Skotti schreef:
Zijn die bordjes niet rechtsgeldig??? nou lekker duidelijk dan...

Tja verschikkelijk voor de achterblijvers,! maar het is inderdaad geen speelplaats.
NL is zoo vreemd met straffen meestal vind de ik de straffen te mild maar dit vind ik het tegenovergestelde!!! te zwaar. die man kan dadelijk de tent sluiten....



Wellicht voldoet het apparaat niet aan de wettelijke normen.


Ja, dan geef je daar een boete voor. Dan vind ik niet dat je meneer kunt aanklagen voor dood door schuld. Dat gaat te ver.

pmarena

Berichten: 48497
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 17:17

Blue_Eyes : niet als die mensen zo gestoord zijn dat ze de schuld op een ander willen schuiven , die mag je van mij keihard aanpakken Knipoog

krackertje

Berichten: 2762
Geregistreerd: 08-04-06

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 17:18

Jobbeltje - Indien de fabrikant aansprakelijk geacht kan worden zal die ook aansprakelijk gesteld gaan worden, zoiets als de claim doorleggen naar.

Dit verhaal kwam plots op mijn bordje toen deze schade bij ons telefonisch gemeld werd, mij werd door een collega gevraagd wat nu precies een tredmolen was waarna ik hem de vraag stelde waarom hij dat wilde weten nou toen kreeg ik het gehele verhaal, later ben ik hier het topic ook tegen gekomen.

Het is nu wachten op de uitspraak van de rechter.

moniekk

Berichten: 1165
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: Oostrum (lb)

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 17:19

erg sneu voor de manege eigenaar!
ik vind t dan ook erg kwalijk dat hij is veroordeeld..
mams en paps zijn schuld!!!!

krackertje

Berichten: 2762
Geregistreerd: 08-04-06

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 17:20

pmarena schreef:
Blue_Eyes : niet als die mensen zo gestoord zijn dat ze de schuld op een ander willen schuiven , die mag je van mij keihard aanpakken Knipoog


De ouders gaan daar niet echt over, er is een kind verongelukt en daar wordt dan onderzoek naar gedaan en aansluitend volgt er dan zo`n zaak.

Nagini
Berichten: 11284
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 17:24

Nou, een aanklacht komt er niet zomaar lijkt me Krackertje?

rider

Berichten: 2011
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 17:25

krackertje schreef:
pmarena schreef:
Blue_Eyes : niet als die mensen zo gestoord zijn dat ze de schuld op een ander willen schuiven , die mag je van mij keihard aanpakken Knipoog


De ouders gaan daar niet echt over, er is een kind verongelukt en daar wordt dan onderzoek naar gedaan en aansluitend volgt er dan zo`n zaak.


Er moet toch door iemand aangifte zijn gedaan voor er een rechtszaak kan volgen?

pmarena

Berichten: 48497
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 17:27

Daarom : ik ken de situatie niet , weet niet wie de zaak aangespannen heeft. Maar ik mag hopen dat als oordeel eruit komt dat de ouders toch echt de hoofd-verantwoordelijken zijn... anders heeft dat nogal een effect !

Inderdaad bvb. bij sloten en vijvers. Die liggen ECHT in openbaar gebied waar iedereen bij kan komen. Dan ga je toch niet iemand aanklagen als je kind daarin verzuipt ? Zou mooi worden zeg ! En als je dat niet kan maken dan bij iemand privé op het erf zeker niet.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 17:32

wauw! ik schrok ook even toen ik dit bericht las... waar gaan we nou helemaal heen?!!?

ik wil de manege eigenaar veel steun en sterkte toewensen... dat een peuter op je terrein overlijd is al iets vreselijks maar er dan ook nog een verantwoordelijk voor worden gehouden.. Ach gut

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 17:43

Ik vind dit echt heel erg voor deze man. Dood door schuld is heel heftig.

Ik ben het ermee eens, dat kinderen alleen onder toezicht op een stal/manege mogen komen.

Ik ben zelf moeder en mijn zoon gaat al zijn hele leven mee. Hij heeft al een eigen pony vanaf dat ie 3 is, maar altijd onder begeleiding. Als een kind mee gaat, moet je ze wel dingen leren en laten wennen, anders blijft het gevaarlijk. vb;mijn zoon, nu 10, weet erg veel, maar een vriendje zou ik wel in de gaten moeten houden, die heeft het niet geleerd, dus je moet het ze wel bijbrengen als dat bij hun leven hoort, net als met honden, op straat spelen en fietsen ed.....

De ouders zullen zeker in hun verdriet graag een andere schuldige zien en het zal vreselijk moeilijk zijn dit te verwerken, maar dit is gehaal onterecht, want dit kind had overal een gevaar kunnen zijn. Hoeveel ongelukken kunnen er gebeuren op stal als je niet oplet of ze niks leert bij paarden????

En stel dat ie op straat zo ongecontroleerd speelt en maar mag, dan ligt ie onder een auto. Helaas maak je dat ook nog steeds mee, en willen ze ook de automobilist schuldig stellen. Nou sorry, als ik zie hoe kleine kinderen s ochtends en s middags van en naar school fietsen, hou ik echt mijn hart vast. Als ik er door hun fout, eentje aanrijd, heb IK een trauma vor het leven en worden de ouders die ze zo laten gaan, boos op mij????!!!!

Dit is een heel stom ongeluk en voor elke partij heel erg. Maar schuldig is toch echt de moeder. Ook wat de andere kinderen nu hebben moeten meemaken en waar de boer doorheen moet gaan elke dag als ie dat ding ziet.

En als dat jochie niks was gebeurt, maar hij had aan de knopppen gezeten en er waren ongelukken gebeurt met paarden, had de moeder dan verantwoordelijkheid genomen?

sorry, dit is echt erg, maar ik hoop dat de rechter hem vrijpleit van straf, want hij moet hier al mee leven.

Misschien kan dit allemaal toegezonden worden aan de rechtbank, hoe paarden wereld Nederland erover denkt, ondanks alle begrip voor het verlies......

annastasia

Berichten: 9281
Geregistreerd: 04-03-07

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 17:50

Mijn eerste gedachte toen ik het in de krant las was; wat moet zo'n jong kind nou op een manege te spelen.

Nu lees ik het bericht dat de eigenaar dood door schuld ten laste wordt gelegd, wat staat daar voor maximale straf op?

Zelf rij ik op een manege waar geen paarden staan en iedereen zijn eigen paard moet meenemen om te rijden. Maar vaak genoeg dat er kinderen van een jaar of 8 aan het voetballen zijn, en dan tegen het damwand aanschoppen. Of ze zitten constant de deur open te trekken om te kijken of er niet iemand in de bak is, want ze willen zo graag binnen voetballen. Stoom uit je oren Stoom uit je oren Stoom uit je oren
Gevolg dat paarden inmiddels zo bang worden van die deur dat ze er niet eens meer goed langs willen.
Laat ze alstjeblieft thuis. Paps is er ws ook, die kan dan best wel een uurtje oppassen. En anders neem iets te tekenen mee, als ze dat al geen uurtje vol kunnen houden......

Het is natuurlijk erg genoeg wat er is gebeurd, maar dit gaat mij iets te ver

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 17:50

pff wat zit het rechtssysteem toch af en toe krom in elkaar.

De een dumpt een dood/levenloos meisje in zee en loopt vrolijk rond Koe en wil nog een dikke schadevergoeding eisen omdat ze hem hebben vast gehouden Dromen Clown dag Joran Vork

de ander krijgt een dikke boete/celstraf omdat op zijn terrein een kleuter is verongelukt omdat moeders der kind niet voldoende in de gaten hield............KROM heel krom.

Dood door schuld is in mijn ogen zeer onterecht.! maar ja wie ben ik he...

de wereld wordt er zo toch niet makkelijker op voor bedrijven oid, kwa veiligheid/toezicht en dergelijke.

Je kunt toch niet op iedere hoek een mannetje hebben staan die in de gaten houd wat allerlei rondrennend gespuis uitspookt op je terrein..:maar ja tegenwoordig moet je wel want ja stel er gebeurt iets krijg je mooi dood door schuld ten laste gelegd Koe

Lynn_Nikita

Berichten: 25587
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 17:51

ik heb vorig jaar nog in een topic grootste ruzie gehad met het zusje van dit jongetje, omdat ik ook vond dat ze beter op hem hadden moeten letten
dat standpunt heb ik nog steeds, een manege is geen speeltuin.
Ik vind het heel erg dat het jochie gestorven is, maar in mijn ogen is het belachelijk dat de stalhouder nu aangeklaagd word

Ik wens hun heel veel sterkte tijdens de rechtzaak en hoop op een goede afloop