Bezorgdheid over paardenmishandeling in De Lutte

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pellie

Re: Bezorgdheid over paardenmishandeling in De Lutte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 10:57

het is dan ook een belachelijke kromme reactie om dit NH te betitelen Nagelbijten / Gniffelen kwestie van ergens de klok hebben horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt.

Achterom

Re: Paardenmishandeling in De Lutte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 11:05

shan schreef:
Dit was de eerste reactie in dit topic.
Het gevaar van het hele natural gebeuren is dat men alles normaal vind zolang die dieren maar 24/7 buiten lopen, onder welke omstandigheden dan ook.
Want owee een paard op stal is dierenmishandeling, dit is er bij deze mensen gewoon ingestampt.
Kijk onder de naturals zitten net goed kenners als leken, dan bij de zg. 'normals'.

De leken bij de naturals zijn een probleem.
Vaak hebben ze hun eigen landje en het geloof predikt nu eenmaal: Een paard moet 24/7 buiten staan. Dus dat doen ze ook, wat er ook gebeurd.

Paarden van mensen die op een manege of pensionstalling staan krijgen in ieder geval nog de juiste verzorging, wat betreft voedsel ed. ook al zijn deze mensen leken.
En als ze bij willen leren zijn er voldoende mensen in hun omgeving die ze best willen vertellen dat hun paard de stal uit moet en beweging nodig hebben.

Goh, alles aangrijpen om de naturals weer eens te kakken te zetten?
Je vergeet voor het gemak even dat het hier om zo ongeveer de meest conservatieve paardenregio van Nederland gaat?

En pensionstallen met eigenaren met écht verstand van zaken? Ze zijn er wel, maar je moet ze heel goed zoeken....

Oh ja, je zou mij wel kunnen betitelen als natural. Mijn paard staat in hetzelfde dorp, maar dan bij een pensionstal waar hij 24/7 buiten staat. Samen met nog een paar paardjes. Want er zijn simpelweg niet meer 'naturals' in deze regio.

Lekker makkelijk hoor... iemand pleurt een paar paarden op een modderwei en je roept meteen weer: zie je wel, die naturals zijn slecht. Maar als er een ander geval wordt gemeld bij de dierenbescherming van paarden die tot de enkels in de mest staan en het daglicht nooit zien, dan wordt er toch ook niet geroepen: zie je wel, op stal staan is slecht? Dat slaat toch allebei als een tang op een varken?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 11:09

En toevallig staat Wendy op dezelfde stal als ik. Ik ben geen natural, hooguit een halve. Eén paard op stal, de ander in de zomer buiten dag en nacht. En ook bij ons is het blubberig. Dat komt omdat het onafgebroken geregend heeft een aantal dagen. Maar gelukkig hebben ze allemaal wél een droog stukje. En in de zomer is er gras. En ik moet zeggen: ik zie persoonlijk geen verschil tussen mijn dag en nacht buiten paard en tussen mijn 's nachts op stal en de hele dag op de wei paard.. De enige reden dat mijn merrie op stal staat is omdat ze dat zo gewend is 's nachts.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 11:55

Moest meteen aan boer Frans denken, di had ook paarden en woont in de Lutte... Nagelbijten / Gniffelen

Bij onze buren staat een paard ook in de bagger met schuilstal. ik ga daar echt niet de DB voor inschakelen, vind het wel sneu.

Onze veulens lopen ook op een landje wat deels bagger is.het is niet anders, hoor. Vind de paarden er zo op het eerste gezicht niet slecht uitzien. En van een zo'n foto-opname word ik niet warm of koud.

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 12:20

Ik vind het geen dierenmishandeling, wel ben ik van mening dat paarden niet inzulke blubber horen te staan, maar er is niet duidelijk of er plaats is waar het wel goed droog is.

ik zou me ook schamen als mn paard in die weide zou staan, al kan ik me voorstellen dat er veel meer van deze gevallen zijn.
het zou beter kunnen, maar ook een stúk slechter.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 12:22

Ik vind de paarden er prima uit zien op de foto. Dat er nou precies een foto is van zo'n baggerstukje... Ik denk dat die bij elke paardeneigenaar die zijn paarden voldoende op de wei heeft zo'n foto wel te maken is.
Misschien is dit het enige, dat vind ik niet kunnen, maar misschien zit er nog een prachtig stuk wei of droge grond achter, wat zegt een foto nou?!

poekpoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 12:48

Ik ben het er mee eens dat je het op de foto niet kunt zien hoe slecht het daar eigenlijk is. Maar ik kom er heel regelmatig langs en weet wel degelijk hoe ze erbij staan. Ik ben geen type dat snel de dierenbescherming zal bellen. Maar ze staan er echt ontzettend zielig bij. Het is daar altijd nat. Ook in de zomer. En er is geen gras...nooit!! Er straalt totaal geen blijdschap van de paarden af!! Als het normaal is de paarden zo 24 uur per dag buiten te laten lopen, snap ik het echt niet meer hoor!! Ik ben er van overtuigt dat ze allemaal recht hebben op in ieder geval een (klein) droog stukje grond. Ook moeten ze zich kunnen bewegen en niet vastgezogen in de modder staan.
Tuurlijk is bij veel mensen de wei nat in de winter...maar ook zo erg dat de paarden niet eens meer normaal kunnen lopen?????

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 12:53

Het was mijn bedoeling niet om alle NH over 1 kam te scheren en dat is te lezen ook, ik heb er bijgezet dat er NH rs met verstand van zaken zijn maar ook zg Nh rs zonder verstand van zaken.

Heel veel mensen voelen zich blijkbaar opeens aangesproken. Haha!

De steeds terugkerende opmerking, ze zien er toch goed uit, vind ik geen vrijbrief om ze dag en nacht in de slik te laten staan.
Een paard heeft meer rechten dan alleen een pluk hooi.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 12:54

wat ik op de foto zien kan
hoeven oa als dat zo is na deze natte periode op het einde vd winter .. lijkt me sterk dat ze vastgezogen zitten
en dat het zomers in drogere tijden zo erg zou zijn
maar zou zeggen poekpoek (of welk schaduw pseudoniem je dan ook bent) neem voor ons eens foto;s van de rest
deze foto zegt helaas niet genoeg

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 13:02

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 13:06

Eeh, dit zijn toch andere paarden? En een paddock inplaats van een wei? Nouja, eens kijken wat er vernderd, maar dat komt toch niet in de krant te staan...

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 13:10

amondi schreef:
http://rtvoost.nl/nieuws/?page=1&cat=1&id=81735

update, ze moeten de situatie verbeteren!

dit zijn toch niet dezelfde? Verward
andere paarden, andere ongeving en andere wei.
@poekpoek: maak jij idd nog een paar foto's.
dan kunne we zien hoe het echt is.

ga er geen oordeel over geven.
onze pony's zou je ook zo op de foto kunnen zetten en zeggen dat het mishandeling is
terwijl ze achterin nog gewoon goed kunnen staan.

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 14:52

Je moet zelf na denken hoe jij het zo vinden om of de heledag in de modder te staan daar word je tog ook tereurig van , dan kan je paard beter in een bak staan met zand en de wei op laten knappen de paarden zien er niet slecht uit maar als er een droog stuk zal zijn dan zouden de buurtbewoners vast ook niet klagen.

Jonge_Monte

Re: Paardenmishandeling in De Lutte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 15:03

benangelique schreef:
zo slecht staan ze er toch niet bij? staan wel meer paarden zo in nederland.

Gestoord Ik zou me schamen als ik zo'n opmerking zou maken.
Het is een schande als iemand zijn diertje zo dag en nacht zou houden.
de buiken zitten dik onder de bagger.
Sorry hoor Verward
Nu nog zoeken naar de grasprietjes, dan hebben ze zeker ook voldoende te eten.
Als ik dit zo zie mogen ze van mij gelijk wel ingrijpen.
Het is iets anders als je je paardje een uurtje zijn benen zou willen laten strekken, maar dan nog zou ik het droge en minder smerige opzoeken.
Dit is vragen om narigheid, arme paardjes Ach gut

Jonge_Monte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 15:11

Zo te zien is dit een paddock waar ze in vertoeven.
Zie weide er naast, wat wel droog is.
Vreemde bedoening. Verward
Dan vraag ik me af of ze ook een stal hebben.
Ik heb wel ergere paddocks gezien die nog slechter waren, en daar wordt niets van gezegt.
Wordt ook alleen maar gebruikt om ze even de benen te laten strekken.
Dan komt de vraag voor elke paardenhouderij..
Wat is wel en niet toegestaan???????
Sommige mensen vinden als snel iets zielig.
Erger is je paard 24/7 opstal te zetten.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 15:14

Ik heb het vermoeden dat de paddock foto niet bij de desbetreffende paarden hoort. Misschien zo maar een foto'je uit het archief van de krant.
Maar dat kan poekpoek ons vast vertellen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 15:38

xEline schreef:
Je moet zelf na denken hoe jij het zo vinden om of de heledag in de modder te staan daar word je tog ook tereurig van

Ja hoor, ga jij doen alsof paarden zo denken en voelen als mensen. Dát vind ik vaak mishandeling, paarden worden vermenselijkst en worden niet meer paard-waardig gehouden. Maar goed, dat is een ander verhaal.

Op dit moment zou er bij mij ook zo'n foto kunnen worden gemaakt als de eerste foto. Paarden hebben 1,5 ha tot hun beschikking, waarvan 1/3 echt modder tot aan de knieen is. En een schuilstal. En moet je eens kijken waar ze steeds gaan staan... juist, in de blubber.
Ik kan dus geen oordeel geven als ik niet de hele situatie kan overzien. (het hele weiland dus)
En de tweede foto is van heel andere paarden in een heel andere omgeving. Beetje raar om die foto er bij te plakken, dat is een prima stukje voor paarden om te vertoeven, al is het wat klein.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 15:57

dit is zeker wel slecht hoe ze er bij staan, en ja zo staan meer paarden in nederland maar het hoort niet!
wij hebben toch ook graag droge voeten en een lekker plekje om te liggen?
verder ben ik niet te spreken over de gang van zaken met de dierenbescherming, al zeg ik niet dat ze geen goede dingen doen.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 16:24

Zet je nu een paard of wat in een overigens groene weide dan is die binnen no time gedoemd om ook zanderige weide te worden. De paarden lopen nu snel de grasmat kapot, en de dan weer -9 snachts en 8 graden overdag doen er echt geen goed aan met tussendoor bakken regen.
natuurlijk is het niet goed te praten maar dit noem ik overmacht.
Wij hebben gelukkig een droge weide maar daar waar ze met zijn drieen bij de uitgang staan is het ook modder, ze kunnen iets verder naar voren droog staan op het beton maar verkiezen meestal de modder boven het betonnen deel. En het rollen doen ze het allerliefst in de dikste modder.

Ik ben benieuwd naar de fotos van poek poek.

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 16:57

GamblersCup schreef:
xEline schreef:
Je moet zelf na denken hoe jij het zo vinden om of de heledag in de modder te staan daar word je tog ook tereurig van

Ja hoor, ga jij doen alsof paarden zo denken en voelen als mensen. Dát vind ik vaak mishandeling, paarden worden vermenselijkst en worden niet meer paard-waardig gehouden. Maar goed, dat is een ander verhaal. .

Nou meestal worden ze juist behandeld alsof dieren onder de mens staan dat is pas erg Knipoog!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 17:38

nee dat is helemaal niet zielig. Als je meent dat je een paard moet behandelen als een mens dan wordt het juist gevaarlijk.
In de rangorde staat de mens nu eenmaal boven het dier, zo is het altijd al geweest.

Een paard wordt alleen niet meer paardwaardig gehouden, de hele dag op stal omdat hij zich anders bezeerd, geen gras want dan krijgt het wedstrijdpaard een grasbuik.
Ja dat een paard er niet voor kiest om in de modder te staan oke, maar hij kiest ook niet voor een ienie minie stukje grond, hij kiest om kilometers per dag te maken op zoek naar voedsel maar ze zijn als zo in de maatschappij ingeburgerd dat we ze in dekens pakken als mietjes, menen dat ze het koud hebben, niet in de regen mogen staan en dergelijke.
Eigenlijk is alles wat we doen met die goeie sukkels verkeerd. Verkeerd houden, verkeerd voeren.

poekpoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 19:37

De laatste foto is NIET daar gemaakt. Ik snap dat jullie graag meer foto`s zien. Momenteel ben ik niet in staat deze te maken (ziekte). Wat ik wel kan vertellen is dat de hele wei er zo uitziet...
Ik denk dat je niet zo van deze foto kunt oordelen dat ze er "normaal" bij staan.
De dierenbescherming is niet voor niets op de hoogte gebracht.

dyaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 19:44

hmmm als die foto mishandeling is ??
dan maakt ik me er schuldig aan !! Dromen

edit: sorry had niet alles gelezen ik lees nu pas dat het niet om die foto gaat ...maar dan is het ook niet eerlijk tegen over de eigenaren van die paardje die op de foto staan

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 19:46

poekpoek schreef:
Ik denk dat je niet zo van deze foto kunt oordelen dat ze er "normaal" bij staan.
De dierenbescherming is niet voor niets op de hoogte gebracht.

Het punt is juist dat je ook niet kunt oordelen of ze er slecht bij staan.
En de dierenbescherming wordt wel vaker ten onrechte gebeld. Trouwens, als je toch wat wil bellen, bel dan de volgende keer niet de dierenbescherming, maar de AID. Die hebben iets meer verstand van paarden...

dyaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 19:48

AID wat /wie is dat ?