KNHS waarschuwt voor gevolgen oprichting NER

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: KNHS waarschuwt voor gevolgen oprichting NER

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 14:14

Ik denk dat de positie van de KNHS te vergelijken is met die van de KNVB (helaas).

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 14:16

Ik vind het vrij bijdehand van ze, dat ze zichzelf op de borst kloppen als het gaat om het welzijn van (sport)paarden.

Béétje boter op het hoofd.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 17:48

Kleinere takken van paardensport hebben nog veel meer last van het imago dat de KNHS aan de paardensport geeft, dan andersom.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 12:44

Een belangrijk ding wat de NER niet wil, is het opzij zetten van alle paardvriendelijke regels. Er zullen gewoon veterinairen aanwezig zijn om de paarden te keuren.

Wat de NER wel wil is de enduranceritten toegankelijker maken voor minder snelle combinaties. Heb je een tinker en rijdt je de rit uit? Dat is toch heel knap! Niet iedereen hoeft met een allejezus hoog tempo te finishen toch? Maar de minimum snelheden die nu gelden maken de langere afstanden voor dit soort combinaties onmogelijk. En er zijn zat mensen die met een anderssoortig paard meerijden (fjorden, ijsjes enz..)

Verder zal er geen klassement opgemaakt worden zoals we dat nu kennen, hierdoor zijn het geen wilde wedstrijden en kan gewoon iedereen meerijden, KHNS lid of niet. Er zal een leuke manier zijn om mensen te belonen voor hun prestatie en niet zo zeer een rangorde met plaats 1 t/m 80.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 13:00

Ik vind het een leuk initiatief om zo georganiseerde lange afstandsbuitenritten te organiseren. Hoop dat de oprichting van de vereniging een succes wordt. Voor mensen waarbij het wedstrijdelement minder van belang is, is dit een heel mooi (en waarschijnlijk prijsgunstiger) alternatief...

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 13:14

Citaat:
Voor leden van de KNHS en KNHS-officials is het overigens niet toegestaan deel te nemen of medewerking te verlenen aan endurancewedstrijden die niet door de KNHS zijn goedgekeurd.

alleen dit stukje al doet mijn maag draaien

daarbij pretendeerd de knhs dat het is in het belang vh paard
leuk .. waarom mag er dan bv niet bitloos gestart worden ?
waarom word er dan niet ECHT GOED gecontroleerd op welk bit er in ligt>?
en mag er niet met een pollen netje gestart worden > ?
en in bepaalde klassen slechts met dat tuigage die kleding ..
er staat nog net geen merk bij hun eisen

en waarom direct zo'n artikel en niet even in overleg zodat ze weten
WAAR ze op reageren ?

neh .. niet mijn favo clubje die knhs

Jonsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 13:44

Tamartjj schreef:
Ariebren schreef:
Toch vind ik het een goed idee om de verantwoording over het paard weer neer te leggen bij de eigenaar.
De eigenaar loopt het risico dat hij zijn paard niet goed behandeld. En dus uiteindelijk niet kan presteren.
Dus het "big brother" gedoe van een vereniging, zoals het KNHS, daar zit ik niet op te wachten.
Wie verplicht mij mijn paarden te enten tegen de griep??
Het KNHS, en als ik niet ent dan loop ik zelf het risico, en niet andermans paard.

Hier ben ik het niet mee eens. Als jij niet ent loop jij geen risico, je paard loopt een risico door jou nalatigheid. Daarbij komt, dat wanneer jij niet ent, en jou paard wordt ziek en gaat toch op wedstrijd, en allerlei andere paarden zijn ook niet geënt, dan krijg je een soort griepepidemie. Ik denk dat niemand daar op zit te wachten.

Ik moet zeggen dat ik het niet zo erg zou vinden als er andere opties zouden zijn als de KNHS, omdat het daar allemaal erg traag gaat enzo. Maar alle controles maar mooi overboord gooien, nee dat dan liever niet. Sommige mensen hebben die controles gewoon nodig. Misschien zijn jullie allemaal perfecte paardeneigenaren, lang niet iedereen is zo..

INDERDAAD!!! Ik vraag me af dat als iemand zo'n reactie schrijft, of die zich met zijn paard moet begeven tussen andere paarden. De KNHS is alleen maar in het leven geroepen als "ruiterpester". Geloof je het zelf? Zij proberen het kaf van het koren te scheiden en de paarden zo gezond mogelijk bij elkaar te brengen. Je hebt het mooi omschreven Tamartjj!!!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 13:55

Nickyu, in de endurance mag wel bitloos gestart worden (keuze van zadel en hoofdstel is vrij) Knipoog. En de springsport ook. Ik ben zelfs wel eens met freestylehalster gestart en er rijden ook mensen mee met alleen zo'n merotisch leren bitje. Dressuur niet maar wie weet wordt dat ook ooit nog wel eens anders.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 13:58

weet het djilan , waarom dressuur niet ??
je zal maar een topper hebben met een laag hangend rooster
al zijn je bedoelingen niet verder dan b l te komen

owi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 14:33

Wat een hoop negativiteit ten opzichte van de KNHS. Ik ben blij dat er een bond is die zo groot is dat als er stront aan de knikker is groot en professioneel genoeg is om invloed te hebben op de beslissingen die dan genomen worden.

Ben wel van mening dat er de komende tijd wat regels mogen gaan veranderen. Veel van die traditionele regels mogen van mij wel eens opgedoekt gaan worden.

Over het algemeen heb ik overigens nooit 'last' van de KNHS. Ik betaal mijn contributie en ik rij mijn wedstrijden. Zei houden de standen bij. Voor mij werkt het prima zo...

Het lijkt me veel constructiever om eens te gaan inventariseren wat we graag veranderd willen zien.
Wij zijn toch de leden? dan hebben we ook het recht om een aantal zaken aan de kaak te stellen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 14:39

@owi : alleen omdat alles zo groot is heb je dus een langere weg om iets te bereiken. Je zult eerst je eigen regiobestuurder moeten overtuigen en landelijk zullen die dus een meerderheid moeten hebben om tot een wijziging te komen.
Als die regiobestuurder het voorstel van een meerderheid van de leden niet ziet zitten.. hoe dan verder. Kunnen de leden zijn aftreden 'dwingen' ??
Bij een kleinere vereniging hebben de leden dan toch meer (en directer) iets te vertellen.

Cobie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 17:29

Djilan schreef:
Voordat we ons aansloten bij de KNHS hadden we al dierenartsen en officials op de endurancewedstrijden, dus dat is niet dankzij de KNHS.

Hear Hear Djilan, helemaal mee eens. Is er al meer bekend van de NER, ben wel nieuwsgierig gemaakt nu..... Pling

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 17:39

Cobie schreef:
Djilan schreef:
Voordat we ons aansloten bij de KNHS hadden we al dierenartsen en officials op de endurancewedstrijden, dus dat is niet dankzij de KNHS.

Hear Hear Djilan, helemaal mee eens. Is er al meer bekend van de NER, ben wel nieuwsgierig gemaakt nu..... Pling

Het is wel dé ultieme reclame voor NER. Ik was ook al op zoek naar een website oid. Haha!