Pleidooi voor verplicht houdersbewijs voor paarden

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
oudehinken

Berichten: 3087
Geregistreerd: 20-11-05
Woonplaats: manderveen

Re: Pleidooi voor verplicht houdersbewijs voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 12:27

Waarom dit eigenlijk alleen voor paarden, waarom niet voor alle dieren die gehouden worden door particulieren. En inderdaad, voor ouders zou het ook heel goed zijn als ze voordat ze aan kinderen begonnen goed voorgelicht werden wat het nu precies in houdt en waar kinderen zoal recht op hebben voordat ze de wereld op gepleurd worden.

Maar ik zie er wel heil in. Ik heb van de week nog een veulen zien staan te verpieteren in zijn eentje op een wei in de regen. Staartje tussen de billen gedrukt van de kou. Want ja, het heeft ook zo abnormaal veel geregend, dat dat zijn beschermende huidvet niet ten goede gekomen zal zijn. En een jong paard in zijn eentje zetten.... sja, dan heb je geen verstand van paarden. Maar je moet er wel weten dat de eigenaar van dit veulen er zo een is, die zijn levenlang al paarden heeft gehad en `dus weet hoe het moet`. Knipoog

mellamoshan

Berichten: 4262
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Purmerend

Re: Pleidooi voor verplicht houdersbewijs voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 12:29

moniekk schreef:
nederland draait door..
t is toch belachelijk dat je voor t beginnen/uitvoeren van je hobby dalijk ook nog eerst eens diploma's moet gaan halen!!!

laten we eens eerst beginnen bij ouders die hun kinderen niet kunnen opvoeden, en hun kind meteen een paard geen als hij/zij hier om vraagt.. dat is dom!


niet voor het hebben van een hobby maar voor het houden van paarden Vork

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Pleidooi voor verplicht houdersbewijs voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 12:30

Citaat:
"Zoals voor buiten rijden het ruiterbewijs nodig is, zo zou voor het houden van een paard een houdersbewijs nodig moeten zijn." Dat stelt de Nederlandse Belangenvereniging van Hobbydierhouders (NBvH)

Ik vind het tekenend dat juist degene die pleit voor het invoeren van nieuwe regelgeving zo slecht op de hoogte is van de al bestaande regels.

Het invoeren van een verplicht houdersbewijs is volgens mij vooral een goedkope manier voor de overheid om te kunnen zeggen dat ze begaan zijn met het dierenwelzijn, zonder dat ze de hogere kosten voor beter toezicht of handhaving hoeven te maken.

Wanneer mensen (om wat voor redenen dan ook) niet de mogelijkheid of bereidheid hebben om hun paard optimaal te houden en te verzorgen, dan helpt geen enkel papiertje daaraan. In het genoemde artikel staat onder andere:
Citaat:
"Een paard alleen is altijd treurig. Het gezelschap van een geit is vaak al voldoende om de ergste verveling en eenzaamheid op te vangen, maar eigenlijk moet een paard een maatje hebben’’
Veel mensen die een paard hebben, hebben niet de ruimte en/of het geld en/of de tijd om meerdere paarden te houden, en zullen dit mét een houdersbewijs nog steeds niet kunnen.
In veel maneges staan paarden nog steeds een groot deel van de tijd alleen en in kleine boxen. Ik weet niet of het genoemde houdersbewijs ook verplicht wordt voor het beroepsmatig houden van paarden, maar ik denk niet dat het mét een houdersbewijs ineens wél rendabel is voor een manegehouder om zijn paarden buiten in familiegroepen te houden.

Verder vraag ik me af op wat voor manier de voorlichting en toetsing in zijn werk zal gaan wanneer het houdersbewijs wordt ingevoerd. Wordt de toetsing bijvoorbeeld heel zwart-wit met een aantal goed-fout vragen gedaan, terwijl de praktijk, en de goede verzorging van paarden nooit op die manier kan en mag worden beoordeeld.
In het artikel staat bijvoorbeeld ook:
Citaat:
Want ook een paard moet eten, heeft de hoefsmid elke 8-10 weken nodig, de dierenarts voor jaarlijkse inentingen, stalling, voer, en het juiste tuig.
De bedoeling van deze zin lijkt me heel goed, maar er zijn nogal wat verschillende opvattingen over, die soms anders zijn, maar daarom nog niet per se fout.
Zo heeft een paard inderdaad goede hoefverzorging nodig. Wélke manier van hoefverzorging de beste is, hangt af van veel meer dan alleen de frequentie ervan en of het al dan niet door een hoefsmid wordt gedaan.
Over het nut en de noodzaak van bijvoorbeeld een jaarlijkse tetanus-inenting zijn ook allerlei opvattingen. Idem over wat goede voeding is.

Is straks iedereen fout die niet op tijd zijn bonnetjes van de hoefsmid, van de inentingen door de veearts en van de juiste brokken opstuurt?

Is het niet veel beter, wanneer er veel meer aandacht wordt besteed aan toezicht en handhaving? Aan een paard kun je veel beter zien (zeker wanneer er regelmatig gecontroleerd wordt) of het al dan niet verwaarloosd of mishandeld wordt dan je met wat voor regels of verplichte houdersbewijzen dan ook kunt bewerkstelligen.

Tallie1979
Berichten: 22798
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Pleidooi voor verplicht houdersbewijs voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 12:32

beantsje schreef:
Het doet mij denken aan de plannen die ik laatst hoorde; een verplicht voorlichtingsspreekuur voor stellen met kinderwens....


En wat nou als je per ongeluk gewenst zwanger raakt, maar iemand vind je niet geschikt? Gaan ze je dan ook dwingen tot abortus? Als iemand zwanger wil raken doet zij het toch wel..

Dit geld ook voor de verwaarlozer van paarden, de theorie kennen ze, de middelen of wil ontbreekt echter, waardoor in praktijk de paarden staan te verpieteren.

Ben zeer, zeer benieuwd hoe de overheid dit denkt te gaan regelen. Paardenbelasting gaat hoe dan ook wel komen denk ik Knipoog Maar goed, voorlopig is dit een stokpaardje en heeft men nog helemaal niks contreets.

Arno8 heeft zeker gelijk met zijn stukje. Ik heb ook helemaal geen probleem met een houdersbewijs hoor. Maar ik vraag me af in hoeverre het uitvoerbaar gaat blijken.

Goof

Berichten: 29115
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Pleidooi voor verplicht houdersbewijs voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 13:17

Wat een gezanik zeg. Goede mogelijkheden tot voorlichting en mogelijkheden en ruimte om paarden op een goede manier te houden lijke me veel belangrijker dan het hebben van een papiertje voor het mogen houden van paarden.

Straks heb je voor ieder huisdier een diploma nodig, het moet niet gekker worden. Het lijkt de laatste tijd hier in Nl wel of de dieren voor de mensen gaan.... Alles leuk en aardig, maar laat ze eerst eens naar de kijken naar de leefomstandigheden van de Nl bevolking....
Volgens mij gaan die nog altijd voor.

Imala204

Berichten: 2474
Geregistreerd: 15-01-04
Woonplaats: Parkstad/Zuid Limburg

Re: Pleidooi voor verplicht houdersbewijs voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 13:25

comtesse schreef:
Wat heerlijk toch dat men vanuit den Haag zo veel voor onze paarden voelen en vooral aan het welzijn ervan ineens gaan meedenken...

Even een aantal misstanden aan de kaak stellen,,,,de discussie opgang brengen,,, en alle voor en tegenstanders doen braaf wat ervan hun verwacht wordt.

wie is de lachende derde !!!!

Onze regering die ineens gevoel krijgt voor de o zo grote groep paardenhouders.

Willen zie die paarden echt helpen !!!!!

Of zijn ze gewoon weer opzoek naar een melk koe cq paard,
waar men weer hun toch al rijkelijk gevulde kas mee gaan spekken.

Dat is ook het gevoel dat ik erbij krijg. Ben niet zo overtuigd van de "goede" bedoelingen van de overheid. Nu ze de paardenhouderij hebben ondekt, dat daar zoveel geld in rond blijkt te gaan, zijn bij hun de alarmbellen gaan rinkelen.

Hoe om te gaan met dieren in het algemeen en afzonderlijke dieren in het bijzonder zou bij de opvoeding moeten horen (bij de wortel beginnen) Dat zou dus op school kunnen gebeuren en daar worden dan ook veel meer mensen mee bereikt. Via de kinderen sijpelt het ook door naar de ouderen en de kinderen hebben toch de toekomst. (zegt men)
Deze opzet blijkt bij Brooke ook te helpen, dus waarom hier niet. Dat lijkt me veel meer zoden aan de dijk te zetten.
Tuurlijk ben ik ook voor dieren en mensenwelzijn (en dan spreekt het dier me vaak nog meer aan dan de mens (muv kinderen) omdat het dier niet voor zichzelf kan opkomen/spreken.
Mensen die dan zo'n bewijs/vergunning hebben denken dan dat ze goed bezig zijn en de wijsheid in pacht hebben, want ze hebben een cursusje gevolgd en zijn geslaagd.
Dat stelt naar mijn idee net zo weinig voor als het hebben van een ruiterbewijs ( zelf heb ik ook een ruiterbewijs, maar dat maakt me absoluut geen goede ruiter!!!!) , menbewijs, bromfietscertificaat, rijbewijs enz................. Als die dingen je expert maakten dan waren er niet meer zoveel ongelukken.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Pleidooi voor verplicht houdersbewijs voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 13:44

ik vind het heel erg dubbel
ja er kunnen een heleboel positieve dingen aan vast hangen
misschien worden de omstandigheden voor een deel van de paarden verbeterd, misschien komen ze dan wel meer buiten, misschien snapt het grootste gedeelte van de mensheid dan wel dta 22 uur op 3 bij 3 niet echt gezond is
misschien snapt het grootste gedeelte van de mensheid dan wel dat ruwvoer onontbeerlijk is ,

maar!
wie gaat er aangesteld worden om dergelijke cursus/examen te ontwikkelen?
trekt de partij voor de dieren een blik geitenwollen sokken open die er niets van snappen , of gaat er iemand aangesteld worden die daadfwerkelijk snapt waar hij/zij het over heeft (denk aan bv Machteld van Dierendonck)

gaat het pakketje vooral over"je moet er genoeg voer in proppen"
of worden er ook andere wezenlike dingen aan de kaak gesteld

word dit vooral een "spek de staatskas op een nieuwe manier" actie
of word er echt wat gedaan voor de dieren


mag ik mijn paard dalijk nog wel zomer en winter op de wei/paddock laten , of moet ik haar straks swinters opsluiten in een box waar ze knettergek word omdat buitenstaan als het regent zo sielugh is ?


ik ben in prncipe niet tegen, maar door het betuttelende gedrag van de overheid die in mijn ogen incompetent is in het leidinggeven en doen waarvoor we ze aangenomen hebben
en hun neiging tot het denken dat wij , het volkje het toch niet snappen en toch niet zelfstandig na kunnen denken
hoor ik flinke alarmbellen

ik denk trouwens eerder dat er gewoon betere en duidelijkere wetgeving moet komen
en de DB zou omgezet moeten worden naar een professionele organisatie met opgeleide mensen die weten waar ze het over hebben
dat zou waarschijnlijk meer zoden aan de dijk zetten


Citaat:
Straks heb je voor ieder huisdier een diploma nodig, het moet niet gekker worden. Het lijkt de laatste tijd hier in Nl wel of de dieren voor de mensen gaan.... Alles leuk en aardig, maar laat ze eerst eens naar de kijken naar de leefomstandigheden van de Nl bevolking....
Volgens mij gaan die nog altijd voor.

deze opmreking gaat wat mij betreft ook twee kanten op
de diploma's/vergunningen voor ieder huisdier
wat mij betreft zou je voordat je aan een hond begint idd een cursus moeten doen, zou heel wat misstanden voorkomen op gebied van dierenmishandeling en bijtincidenten door pure onwetendheid wat betreft opvoeding etc

wat betreft mensen gaan voor...kan, maar omdat mensen voor moeten gaan wil dat niet zeggen dat we dierenwelzijn dan aar moeten negeren in nederland hebben mensen het heel niet slecht ,
mensen met een handicap die zich niet zelfstandig redden kunnen krijgen geld, begeleiding en hulp, mensen die het zelf kunnen doen het zelf
en als je oud word word je luier verschoond en je bips gewassen
ja ik ben het met je eens dat er een heleboel verbeterd kan worden, maar het s niet zo dat NL 1 of ander 3e wereld land is waar m,ensen om komen van de honger en allerlei ziektes ,
als we al iets zouden moeten minderen is het minderen in geld geven aan de EU (1 van de kleinste landjes, maar kwa de EU kas spekken staan we wel errug hoog op de lijst)
en minderen in geld storten in bodemloze putten in het buitenland
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 28-01-08 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

oudehinken

Berichten: 3087
Geregistreerd: 20-11-05
Woonplaats: manderveen

Re: Pleidooi voor verplicht houdersbewijs voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 13:46

zolang er niet eens behoorlijke welzijnswetten zijn voor dieren, valt nooit aan te tonen dat iemand zijn paard of welk dier dan ook niet goed onderhoud. En dan is zo´n paardenhouderij diploma of wat dan ook zinloos.

Eerst die dierenwelzijnswet maar eens aanscherpen!

Marigold

Berichten: 12619
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Pleidooi voor verplicht houdersbewijs voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 13:55

oudehinken schreef:
zolang er niet eens behoorlijke welzijnswetten zijn voor dieren, valt nooit aan te tonen dat iemand zijn paard of welk dier dan ook niet goed onderhoud. En dan is zo´n paardenhouderij diploma of wat dan ook zinloos.

Eerst die dierenwelzijnswet maar eens aanscherpen!


idd, ze kunnen het beter via een dierenwelzijns wet aanpakken!
dat is te controleren, daar is op in te spelen.
iemand die een cursus "wat is een paard" heeft gedaan, gaat daardoor niet persé volgens het boekje handelen,
dus als het criterium wordt dat je zo'n certificaat moet hebben, sorry maar wat schiet je daar rechtsmatig mee op...
volgens mij niet veel.

Ninx

Berichten: 14574
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Pleidooi voor verplicht houdersbewijs voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 14:44

Lees nog even het stuk goed voordat je met een mening komt.... Iedereen loopt zo te melken over de overheid, terwijl het niet de overheid is die met dit plan komt.
Arno8 heeft MEER dan gelijk.
En naast dit papiertje is strenger op regels nazien, en strenger straffen ook noodzakelijk.
Het is geen OF, OF, maar EN, EN... helemaal prima! Timmer maar lekker dicht, maak het mensen maar wat moeilijker! Dan denken ze nog eens 40x na voordat ze aan een paard beginnen. We moeten ergens beginnen, en dit lijkt me een prima start (hierna door voor regels omtrent alle dieren en kinderen, mijn dikke vette zegen hebben ze!)!
Veel leed komt nu eenmaal voort uit onkunde, dat blijkt alleen al iedere dag op dit forum... hoe kunnen jullie nu zeggen dat dit niet zo is?
We zien het hier iedere dag: paarden alleen 23 uur pd opgesloten in stallen van 3x3, mensen van 100 kilo op fragiele paardjes, slecht passende zadels, geruk in monden, als 3 maandjes manege-ruiter zijn een eigen paard aanschaffen, etc.... Nee hoor, geen onkunde op dit forum!
Mensen moeten hele duidelijke signalen krijgen voordat ze begrijpen wat echt niet door de beugel kan.
Zie de NL bevolking maar als een kleuterklas, het is tijd dat de meester ze eens wat harder aanpakt. Er is naar verhouding maar een zeer gering aantal mensen dat verstandige, weloverwogen keuzes maakt met respect voor de mensen en dieren om zich heen.... en dat is vaak gewoon dommigheid.

ps: en voor de mensen die zich hier openlijk zorgen maken over de toekomst van maneges met dit soort regels. Tja, dikke kans dat de huidige wijze waarop veel maneges gerund worden in de toekomst niet meer mogelijk is. Maar als dat het welzijn van paarden vergroot vind ik dat prima. Liever 20 zeer goede maneges, dan een eindeloze reeks 'afrag-fabrieken'.
En ergens de opmerking dat dieren tegenwoordig meer rechten lijken te hebben dan mensen in NL? Dat is kolder. Dieren trekken altijd aan het kortste eind, dat weet iedereen.

Tallie1979
Berichten: 22798
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Pleidooi voor verplicht houdersbewijs voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 14:51

Ninx schreef:
Lees nog even het stuk goed voordat je met een mening komt.... Iedereen loopt zo te melken over de overheid, terwijl het niet de overheid is die met dit plan komt.
Arno8 heeft MEER dan gelijk.
En naast dit papiertje is strenger op regels nazien, en strenger straffen ook noodzakelijk.
Het is geen OF, OF, maar EN, EN... helemaal prima! Timmer maar lekker dicht, maak het mensen maar wat moeilijker! Dan denken ze nog eens 40x na voordat ze aan een paard beginnen. We moeten ergens beginnen, en dit lijkt me een prima start (hierna door voor regels omtrent alle dieren en kinderen, mijn dikke vette zegen hebben ze!)!
Veel leed komt nu eenmaal voort uit onkunde, dat blijkt alleen al iedere dag op dit forum... hoe kunnen jullie nu zeggen dat dit niet zo is?
We zien het hier iedere dag: paarden alleen 23 uur pd opgesloten in stallen van 3x3, mensen van 100 kilo op fragiele paardjes, slecht passende zadels, geruk in monden, als 3 maandjes manege-ruiter zijn een eigen paard aanschaffen, etc.... Nee hoor, geen onkunde op dit forum!
Mensen moeten hele duidelijke signalen krijgen voordat ze begrijpen wat echt niet door de beugel kan.
Zie de NL bevolking maar als een kleuterklas, het is tijd dat de meester ze eens wat harder aanpakt. Er is naar verhouding maar een zeer gering aantal mensen dat verstandige, weloverwogen keuzes maakt met respect voor de mensen en dieren om zich heen.... en dat is vaak gewoon dommigheid.

ps: en voor de mensen die zich hier openlijk zorgen maken over de toekomst van maneges met dit soort regels. Tja, dikke kans dat de huidige wijze waarop veel maneges gerund worden in de toekomst niet meer mogelijk is. Maar als dat het welzijn van paarden vergroot vind ik dat prima. Liever 20 zeer goede maneges, dan een eindeloze reeks 'afrag-fabrieken'.
En ergens de opmerking dat dieren tegenwoordig meer rechten lijken te hebben dan mensen in NL? Dat is kolder. Dieren trekken altijd aan het kortste eind, dat weet iedereen.


Ik kan het niet anders als eens zijn met je!! Haha!

LDRD

Berichten: 9881
Geregistreerd: 04-02-04

Re: Pleidooi voor verplicht houdersbewijs voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 14:52

ROFL

Oeps, nou, mijn houdersbewijs hangt nu al aan een zijden draadje. Heb net de euvele moed gehad om een shetlander die onder de draad door was gekomen met een bezem onder haar bevallige kontje te tikken, zodat ze weer veilig achter haar draadje ging. Wandelaarster met worst op pootjes aan een riempje had daar problemen mee Haha! .

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: Pleidooi voor verplicht houdersbewijs voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 14:53

Regel gelijk ook wat voor alle andere dieren,veel worden en niet goed 'gehouden' en ze zijn zo makkelijk te koop Tong uitsteken

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Re: Pleidooi voor verplicht houdersbewijs voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 14:54

LDRD schreef:
ROFL

Oeps, nou, mijn houdersbewijs hangt nu al aan een zijden draadje. Heb net de euvele moed gehad om een shetlander die onder de draad door was gekomen met een bezem onder haar bevallige kontje te tikken, zodat ze weer veilig achter haar draadje ging. Wandelaarster met worst op pootjes aan een riempje had daar problemen mee Haha! .


Hoe durf je, schandalig! Haha!
Ik krihg toch weer het gevoel dat bepaalde naturals dit weer gaan gebruiken om hun methode te promoten. Clown

Ninx

Berichten: 14574
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Pleidooi voor verplicht houdersbewijs voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 14:59

MissJ schreef:
LDRD schreef:
ROFL

Oeps, nou, mijn houdersbewijs hangt nu al aan een zijden draadje. Heb net de euvele moed gehad om een shetlander die onder de draad door was gekomen met een bezem onder haar bevallige kontje te tikken, zodat ze weer veilig achter haar draadje ging. Wandelaarster met worst op pootjes aan een riempje had daar problemen mee Haha! .


Hoe durf je, schandalig! Haha!
Ik krihg toch weer het gevoel dat bepaalde naturals dit weer gaan gebruiken om hun methode te promoten. Clown


Waarom zijn die steken onder water altijd zo kinderachtig? Dit is best een serieus onderwerp dat juist van PAARDENLIEFHBBERS wat steun behoeft. Of je het nu op z'n naturals, unnaturals, spaans, fries, klassieks, of whatevers doet.... boeiend. Stick to the subject....

eilander

Berichten: 3258
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: Terschelling

Re: Pleidooi voor verplicht houdersbewijs voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 16:07

Ja hoor!!
Nederlandse bureaucratie ten top!!! Gaaaap

Pluizebolpum

Berichten: 5006
Geregistreerd: 01-09-07
Woonplaats: Thuis

Re: Pleidooi voor verplicht houdersbewijs voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 16:36

LDRD schreef:
ROFL

Oeps, nou, mijn houdersbewijs hangt nu al aan een zijden draadje. Heb net de euvele moed gehad om een shetlander die onder de draad door was gekomen met een bezem onder haar bevallige kontje te tikken, zodat ze weer veilig achter haar draadje ging. Wandelaarster met worst op pootjes aan een riempje had daar problemen mee Haha! .

Hé die ken ik! Das vast dezelfde die er zo'n problemen mee heeft dat onze paardjes er soms als varkens uitzien... Haha!

Ik blijf erbij dat ik een diploma maar niets vind...Wat dan, imo, wel een optie is, is betere voorlichting en een aanscherping, danwel verduidelijking van regels, zodat dierenmisbruik beter aangepakt kan worden.
Een diploma 'correct paarden houden' doet mij teveel aan het ruiterbewijs denken en daar heb ik toch ook zo mijn bedenkingen bij...En wat ook al eerder is aangehaald, dat iedereen er een andere mening op na houdt over wat correct paarden houden is én dat elk paard om een eigen aanpak vraagt.
Als er dan toch extra regeltjes moeten komen, laat het dan om algemene punten gaan zoals huisvesting, gezondheid en sociaal contact bv. Zodat de DB kan ingrijpen bij die Shire in z'n 3x3 stal met gouden ballen erop, die in z'n eentje staat te verpieteren boven zijn rijk gevulde merkvoerbak (ik noem maar even wat extreems...).

Almighty
Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-02-07

Re: Pleidooi voor verplicht houdersbewijs voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 16:40

Pff nederland wil alles op papier...en het is niet verkeerd dat mensen meer leren. Maar het zal ongetwijfeld weer geld gaan kosten...en paarden houden en hebben is al weer duur dus alleen de mensen met genoeg geld kunnen dan weer zn papier halen. Dat vind ik niet helemaal eerlijk!! Zorg dan maar dat het gratis gegeven wordt en behaald kan worden. Zn wet kan toch niet waar worden???

Cowgirl

Berichten: 23770
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Pleidooi voor verplicht houdersbewijs voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 17:31

_Sigrid_ schreef:
Goed, ik zal het kort houden.

Ik ben VOOR betere voorlichting op maneges en aanverwante bedrijven (ook handelsstallen enz)
Ik ben TEGEN houdersbewijs ivm alle rompslomp
Ik ben VOOR houdverbod bij overtredingen/verwaarlozingen/mishandelingen.

Dat is even makkelijk? En nog uitvoerbaar ook!



Prima sluit me hier bij aan.

Vooral punt 1. dat is idd echt waar de meeste mensen beginnen. Manege's moeten dus het goede voorbeeld gaan geven door een dagje paardverzorging te doen, wat houd een eigen paard in etc etc.

Ik weet dat "Punktur ijslandse paarden" dit soort cursussen al lang gaf en nu in Polen nog steeds doen.

Almighty
Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-02-07

Re: Pleidooi voor verplicht houdersbewijs voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 18:18

Ik ben VOOR betere voorlichting op maneges en aanverwante bedrijven (ook handelsstallen enz).
Ik ben TEGEN houdersbewijs ivm alle rompslomp
Ik ben VOOR houdverbod bij overtredingen/verwaarlozingen/mishandelingen.

Aangevuld; Ik ben VOOR betere voorlichting bij de aanschaf van een paard bij een handelsstal, manege.
Ik ben VOOR meer controle van de dierenbescherming op grote stallen en manege;s en ook bij particulieren en ze ook een goede voorlichting te geven of vrijwilligers in te schakelen die mensen helpen voorlichten over de verzorging van de paarden bij aanschaf.

Voor particuliere verkoop is dit lastiger aan banden te leggen maar iedereen met een hart voor dieren zou mensen die een paard van jouw kopen een warm hart moeten toe dragen en de mensen eerlijk en goed voor te lichten over de verzorging van het door jouw verkochte paardje.


Dat is even makkelijk? En nog uitvoerbaar ook!

sporter
Berichten: 2440
Geregistreerd: 15-10-07

Re: Pleidooi voor verplicht houdersbewijs voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 18:26

Briljant een houdersbewijs voor paarden Clown
Wat echter nog mooier is, is de vergelijking die word gemaakt met het ruiterrijbewijs.
Want laten we eerlijk zijn, ook dat is een zeer geslaagd project! Ach gut

Zeeuwtje68

Berichten: 5875
Geregistreerd: 12-08-04

Re: Pleidooi voor verplicht houdersbewijs voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 18:36

En toch ben ik er voor. Het is toch eigenlijk van de gekke dat iedereen met een beetje geld zomaar, een paard kan kopen? Op stal gaat zetten, of in een slechte wei helemaal alleen. Verder nergens naar omkijken enz...... Boos! Dit hadden ze veel eerder moeten bedenken imo. Veel te veel paarden en pony's, staan er slecht bij in Nederland, en dat is een groot FEIT! Misschien gaat het nu een beetje verbeteren hier in dit land! Knipoog

Shanedow

Berichten: 1491
Geregistreerd: 14-11-06
Woonplaats: Zekerwol ien Fryslan!

Re: Pleidooi voor verplicht houdersbewijs voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 19:05

Hier een Wetje daar een wetjé..
ze geven zelf aan dat de kosten al hoog zijn, willen ze ook nog dat je al die wetjes en diplomas en alles even aan vraagt en aan mee doet...
Word lekker duur 'het lijkt me ook niet gratis gebeurennn'. Clown

tegen woordig word de aanschaf van de papieren en wetregels nog duurden dan het paard en zijn verzorging Koe ..
Okée dierenleed is fout, maar je hebt toch ook automobilisten die hun rijbewijs hebben en nog vaak genoeg de fout in gaan....
zo een diploma geval zal dus niet veel helpen...

De paarden gaan natuurlijk voor, hun welzijn is wel belangrijk...
maar door een testje kun je het nog nie allemaal weten.. :S Ervaring is de beste leerwijze..
Als iedereen (mensen en politie ens.) nou gewoon opletten.. en als ze dan een regel der bij maken, zal meer nu hebben lykt mij Haha! !

Zeeuwtje68

Berichten: 5875
Geregistreerd: 12-08-04

Re: Pleidooi voor verplicht houdersbewijs voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 20:03

Tallie_Ho schreef:
Ninx schreef:
Lees nog even het stuk goed voordat je met een mening komt.... Iedereen loopt zo te melken over de overheid, terwijl het niet de overheid is die met dit plan komt.
Arno8 heeft MEER dan gelijk.
En naast dit papiertje is strenger op regels nazien, en strenger straffen ook noodzakelijk.
Het is geen OF, OF, maar EN, EN... helemaal prima! Timmer maar lekker dicht, maak het mensen maar wat moeilijker! Dan denken ze nog eens 40x na voordat ze aan een paard beginnen. We moeten ergens beginnen, en dit lijkt me een prima start (hierna door voor regels omtrent alle dieren en kinderen, mijn dikke vette zegen hebben ze!)!
Veel leed komt nu eenmaal voort uit onkunde, dat blijkt alleen al iedere dag op dit forum... hoe kunnen jullie nu zeggen dat dit niet zo is?
We zien het hier iedere dag: paarden alleen 23 uur pd opgesloten in stallen van 3x3, mensen van 100 kilo op fragiele paardjes, slecht passende zadels, geruk in monden, als 3 maandjes manege-ruiter zijn een eigen paard aanschaffen, etc.... Nee hoor, geen onkunde op dit forum!
Mensen moeten hele duidelijke signalen krijgen voordat ze begrijpen wat echt niet door de beugel kan.
Zie de NL bevolking maar als een kleuterklas, het is tijd dat de meester ze eens wat harder aanpakt. Er is naar verhouding maar een zeer gering aantal mensen dat verstandige, weloverwogen keuzes maakt met respect voor de mensen en dieren om zich heen.... en dat is vaak gewoon dommigheid.

ps: en voor de mensen die zich hier openlijk zorgen maken over de toekomst van maneges met dit soort regels. Tja, dikke kans dat de huidige wijze waarop veel maneges gerund worden in de toekomst niet meer mogelijk is. Maar als dat het welzijn van paarden vergroot vind ik dat prima. Liever 20 zeer goede maneges, dan een eindeloze reeks 'afrag-fabrieken'.
En ergens de opmerking dat dieren tegenwoordig meer rechten lijken te hebben dan mensen in NL? Dat is kolder. Dieren trekken altijd aan het kortste eind, dat weet iedereen.


Ik kan het niet anders als eens zijn met je!! Haha!



Hier nog 1 Knipoog Het word echt tijd dat er wat aan gaat gebeuren, en lopen veel te veel paarden en pony's op de verkeerde plaatsen rond! Dan idd maar de maneges sluiten waar de paarden te veel op stal staan enz....
Ik ga ze echt niet missen hoor denk de paarden ook niet!

Ninx

Berichten: 14574
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Pleidooi voor verplicht houdersbewijs voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 20:10

Hoe kan het zijn dat mensen zo hevig in verweer gaan hier terwijl we allemaal 'paardenvrienden' zeggen te zijn?
Zie dit nu gewoon eens als een hele goede eerste stap in de juiste richting, met de hoop dat meerdere zullen volgen.
Ik heb al gezocht of ik ergens mijn steun kon betuigen of een petitie kon tekenen of een bericht kon sturen aan Verburg (dit is nl wel degelijk mogelijk), maar ben er nog niet helemaal uit.
Een handtekeningenactie vanuit Bokt zou veel stemmen opleveren, en dus wellicht sneller actie afdwingen.
En om nu op voorhand te zeggen dat dit geen zin heeft is erg ontmoedigend. Wanneer iedereen zo laks was hadden we ook geen abortuswet, konden vrouwen niet stemmen en liepen honden nog steeds voor de wagen... om maar iets te noemen.