"Paarden in Nederland worden barbaars behandeld"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fiislief

Re: "Paarden in Nederland worden barbaars behandeld"

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 11:23

Wendy schreef:
Tallie_Ho schreef:
Mijn paard staat alles bij elkaar ook meer uren op stal dan buiten ( hij komt een paar uurtjes per dag buiten ) maar daarintegen zorg ik wel dat hij op goed beslag staat, zijn wormenkuur op tijd krijgt en zijn prikkie 2x per jaar. Als de tandarts moet komen komt hij, en de osteopaat komt volgende week ook voor hem. Verder krijgt hij iedere dag voldoende hooi, brokken en aandacht. Uiteraard zou hij nog wel meer buiten mogen, maar die mogelijkheid heb ik nou eenmaal niet..

Wat denk je dat jouw paard zou kiezen? Meer naar buiten of jouw aandacht?

Een betere plek is altijd te vinden.

die van mij is van jongs af aan en daarmee bedoel ik ongeveer vanaf drie niks anders gewend dan stal en wat uurtjes naar buiten.
als ie buiten is dan wil ie naar binnen met een paar uurtjes en merk ik dat hij toenadering zoekt dmv aandacht vragen
let wel onze paarden zijn niet meer de paarden die op de steppe lopen
die van mij is het happiest als ie wat uurtjes buiten komt en wat uurtjes binnen met aandacht

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 11:23

Je bedoelt Juffertje de regering heeft weer geld nodig om het gat in de hand van Wouter Bos te dichten

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 11:24

fiislief schreef:
waarom is dit onzin

Veulens nemen dat alleen over als ze in dezelfde slechte omstandigheden worden gehouden als waar het stalgebrek is ontwikkeld.
Leesze, er is heel veel onderzoek naar gedaan namelijk [MD] centraal topic over luchtzuigen
en stalgebreken zijn dus niet erfelijk en paarden nemen het ook niet van elkaar over.

Juffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 11:25

Haha Joki, nee dat bedoel ik niet.....maar als men vind dat het slecht gesteld is met onze paarden dan verzinnen wel een manier zodat er minder paarden overblijven Knipoog

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 11:29

En het komt ze toevallig ook wel heel goed uit dat er meer geld binnenkomt hoor.

BTW op paarden verhogen, BTW algemeen verhogen en nu een paardenbelasting. In mijn ogen hebben ze gewoon geld nodig en in de paardenhouderij een goede melkkoe gevonden

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 11:31

Joki schreef:
En het komt ze toevallig ook wel heel goed uit dat er meer geld binnenkomt hoor.

BTW op paarden verhogen, BTW algemeen verhogen en nu een paardenbelasting. In mijn ogen hebben ze gewoon geld nodig en in de paardenhouderij een goede melkkoe gevonden

Slapen
Er is niet eens een begrotingstekort, dus ik heb werkelijk geen idee waar je het over hebt....

fiislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 11:31

Wendy schreef:
fiislief schreef:
waarom is dit onzin

Veulens nemen dat alleen over als ze in dezelfde slechte omstandigheden worden gehouden als waar het stalgebrek is ontwikkeld.
Leesze, er is heel veel onderzoek naar gedaan namelijk http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... 3&t=513308
en stalgebreken zijn dus niet erfelijk en paarden nemen het ook niet van elkaar over.

onderzoeken onderzoeken onderzoeken
ik heb zlef genoeg gezien dat veulens ook al lopen ze veel buiten het stalgedrag van mama overnemen
en dan heb ik geen hol aan onderzoeken

net zoals onderzoeken uitwijzen dat 24 u buiten goed is terwijl mijn paard dat helemaal niet leuk vindt
ik bepaal zelf wat ik doe en ga op mn eigen gevoel af
daar kan geen onderzoek op en hou eens op om mensen ergens te van overtiugen

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 11:34

Begrotingstekort of niet, goude business om de paardeneigenaar straks uit te gaan melken Knipoog

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 11:35

Wendy schreef:
Joki schreef:

Slapen
Er is niet eens een begrotingstekort, dus ik heb werkelijk geen idee waar je het over hebt....

Nee wel en gigantische staatsschuld. Ik zou ook geen begrotingstekort hebben als ik belastingen bleef verhogen en zo min mogelijk deed aan aflossing van de staatsschuld.

En daar ben ik het mee eens Tallie_Ho

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 11:36

fiislief schreef:
waarom is dit onzin

Leesze, er is heel veel onderzoek naar gedaan namelijk [MD] centraal topic over luchtzuigen
en stalgebreken zijn dus niet erfelijk en paarden nemen het ook niet van elkaar over.[/quote]

net zoals onderzoeken uitwijzen dat 24 u buiten goed is terwijl mijn paard dat helemaal niet leuk vindt
daar kan geen onderzoek op en hou eens op om mensen ergens te van overtiugen[/quote]

Onderzoeken zeggen niets.
De mijne had het allang begeven als ze 24/7 uur buiten zou staan.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 11:36

Maar hoeveel uur vinden jullie dan dat een paard minimaal buiten moet staan? Lachen
Ben ik wel benieuwd naar.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 11:37

fiislief schreef:
Wendy schreef:

ik heb zlef genoeg gezien dat veulens ook al lopen ze veel buiten het stalgedrag van mama overnemen

Wat jij doet moet je zelf weten. Maar dat je dingen gaat lopen beweren die niet kloppen is een beetje jammer.
Waarom denk je dat die veulens het overnemen? En hoe denk je dat het komt dat jij zoveel merries kent met stalgebreken?

En ja, ik geloof in onderzoek ja. Stuk betrouwbaarder dan 'wat iemand met eigen ogen heeft gezien'.

fiislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 11:37

mariekie schreef:

Ach gut

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 11:38

mariekie schreef:

Onderzoeken zeggen iets over paarden in het algemeen. Uitzonderingen zijn altijd mogelijk.

Maar als jullie gezellig weer terug willen naar de middeleeuwen, ga vooral je gang hoor.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 11:39

Wendy schreef:
mariekie schreef:

Onderzoeken zeggen iets over paarden in het algemeen. Uitzonderingen zijn altijd mogelijk.

Maar als jullie gezellig weer terug willen naar de middeleeuwen, ga vooral je gang hoor.

Terug naar de middeleeuwen wil ik niet want dan leefde mn paard op de steppe Sigaar

fiislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 11:40

Wendy schreef:
Wat jij doet moet je zelf weten. Maar dat je dingen gaat lopen beweren die niet kloppen is een beetje jammer.
Waarom denk je dat die veulens het overnemen? En hoe denk je dat het komt dat jij zoveel merries kent met stalgebreken?

En ja, ik geloof in onderzoek ja. Stuk betrouwbaarder dan 'wat iemand met eigen ogen heeft gezien'.

jij gelooft dus alles wat in de media gezegd wordt?
Hmm. heb je geen eigen mening, gebasseerd op je eigen ervaringen.

Ik zie veel paarden dagelijks in mijn werk, en zie dus veel voorkomende problemen.

Ik ga niet klakkeloos iets overnemen uit een boekje omdat daar in vermeld wordt dat het goed zou zijn.
Het is een beetje van jezelf en een beetje van maggi he Knipoog Zo moet je het zien.

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 11:41

ellepel schreef:
Citaat:
Het SP-Kamerlid Krista van Velzen is zeer bezorgd en wil dat minister Verburg (Landbouw) eindelijk eens regels opstelt voor de sector. "Ik ben geschrokken van de vele dieren die uit verveling agressief zijn of constant in hun houten ruif staan te bijten." Tijdens het debat over de nota Dierenwelzijn komende maandag wil Van Velzen minister Verburg overhalen om bijvoorbeeld minimum oppervlaktematen in te voeren voor de box waarin paarden worden gehouden.

gewoon helemaal afschaffen die boxen!!
alle paarden verplicht in een wei met schuilstal Knipoog

ik hoef mijn paard niet in een modderige wei te hebben te vertrappen, krijg je alleenmaar rotstraal en slechte conditie van de hoeven van...
er bestaat ook nog zoiets als een middenweg, 's nachts op stal en overdag van 8 uur 's ochtends tot 5 uur 's avonds in de bak/paddock. en 's zomers dag en nacht op de wei....

ik denk dat mijn paard het zo niet verkeerd heeft, denk dat ze zeurderig word als ze in een modderig weitje moet staan...

fiislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 11:42

Wendy schreef:
mariekie schreef:

dat houdt in dat ik met mn soepjurk op m'n dressuurpaard zou moeten zitten die inmiddels Prix loopt.
Hij ziet me al aankomen.

Even zonder dollen. Waarom communiceer jij op deze manier. Ik vind het aardig kinderachtig.
Omdat wij het niet met jou eens zijn wat betreft de onderzoeken leven wij direct in de middeleeuwen?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 11:44

Ik denk dat het buitenstaan per paard bekeken moet worden. Die van mij gaat 's winters in de paddock, soms met een vriendje, soms alleen. Ik merk dat zo lang hij niet kan eten, hij vrij snel weer naar binnen wil, ik leg dus ook regelmatig een pluk hooi in de paddock zodat hij wat kan eten en frisse lucht heeft! Ik probeer voor van de zomer wel een plekje te vinden waar hij eventueel 24 uur buiten kan. Probleem dan word echter dat ik hem niet kan laten staan omdat meneer gewoon dichtgroeit, ik zal hem dan dus ook moeten rijden als de mussen dood van het dak vallen, spijtig, maar onvermijdelijk.. Ik heb een paard met lichte artrose, zodra hij te vet word doen zijn benen zeer..

Dus tja, afwegen he.. 24 uur op de wei, lekker paard zijn met heel groot risico dat hij pijn aan de pootjes heeft en dichtgroeit, of minder op de wei, om zijn gezondheid denken en in blakende conditie zijn zonder pijn..

Guttegut, wat een slechte baas ben je als je daar over nadenkt en je paard "te weinig buiten doet" Tong uitsteken

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 11:44

Joki schreef:
Wendy schreef:
Slapen

Nee wel en gigantische staatsschuld. Ik zou ook geen begrotingstekort hebben als ik belastingen bleef verhogen en zo min mogelijk deed aan aflossing van de staatsschuld.

Ook die staatsschuld valt reuze mee. Zeker vergeleken met de landen om ons heen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_ ... aatsschuld

Het blijft toch verbazingwekkend met wat voor onzin mensen komen om hun manier van paarden houden goed te praten...

'bio industrie is zieliger'
'wouter bos heeft een gat in zijn hand'
'ik kan niet zonder slof en sporen hoor'
'onderzoek zegt niks'
'ja maar mijn paard....'

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 11:46

Ik vind het een erg zwartmakend bericht. Hoorde het vanmorgen op de radio en vind het nogal generalisatie, in zwart licht stellen van de paardeneigenaar.

fiislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 11:50

Wendy schreef:
Ook die staatsschuld valt reuze mee. Zeker vergeleken met de landen om ons heen.

Het blijft toch verbazingwekkend met wat voor onzin mensen komen om hun manier van paarden houden goed te praten...

'onderzoek zegt niks'
'ja maar mijn paard....'

wat wil jij hiermee zeggen?
Ik denk dat iedereen op zijn eigen manier bezig is om het zo goed mogelijk voor zijn paard te maken.
Daarbij kijken de meeste naar wat het beste is voor hun paard.
Als jij dit soort reacties niet wilt lezen, dan moet je je ook niet in deze discussie mengen.
En ik vind persoonlijk dat je een hele irritante manier hebt van je mening opleggen bij een ander.
Wat wil jij hieraan bijdragen, aan deze discussie?
Ik proef niets anders dan mensen die deelnemen aan deze discussie af te vallen. Waarom?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 11:55

Bojangles schreef:
Maar hoeveel uur vinden jullie dan dat een paard minimaal buiten moet staan? Lachen
Ben ik wel benieuwd naar.

eigenlijk zolang als het dier het aangeeft te willen Ja

maar in vele gevallen is dit niet mogelijk aangezien niet iedereen de beschikking heeft over een uitloopstal

wat betreft het artikel:
hehe het zou tijd worden! idd mogen ze eindelijk wel eens hun ogen gaan openen....
niet alleen paarden in slechte omstandigheden op slechte weilanden
maar ook in krappe boxen en soms maar een half uurtje in de stapmolen mogen staan om vervolgens weer 23,5 uur op stal door te brengen
zie zelfs met eigen ogen dat er mensen zijn die dan "geen zin" hebben en zelfs dat half uurtje en die mestbeurt voor een dagje overslaan Boos!

dat de overheid dan weer gelijk zijn slag ziet in een nieuwe melkkoe is wel weer heel erg jammer!!
maar anderzijds zullen onwetende nu wel 2 x na gaan denken voordat ze er aan beginnen en zullen de dieren alleen gehouden worden door de mensen die het echt kunnen veroorloven en ook die benodigde DA en hoefsmeden met gemak kunnen betalen.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 11:56

fiislief schreef:
Wendy schreef:

'onderzoek zegt niks'
'ja maar mijn paard....'

wat wil jij hiermee zeggen?
Ik denk dat iedereen op zijn eigen manier bezig is om het zo goed mogelijk voor zijn paard te maken.
Daarbij kijken de meeste naar wat het beste is voor hun paard.
Als jij dit soort reacties niet wilt lezen, dan moet je je ook niet in deze discussie mengen.
En ik vind persoonlijk dat je een hele irritante manier hebt van je mening opleggen bij een ander.
Wat wil jij hieraan bijdragen, aan deze discussie?
Ik proef niets anders dan mensen die deelnemen aan deze discussie af te vallen. Waarom?

Ik sluit mij aan bij fiislief.. En ook ik ben er nieuwsgierig naar waarom je kiest voor deze wijze van communiceren..

fleurbartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 11:56

fiislief schreef:

mmm ben toch blij met onderzoeken; aangezien ik in het onderzoek werk (gedrag bij oa varkens)..... en onderzoekresultaten overtuigen mij toch echt meer dan jouw gevoel.. (sorry) probleem is juist dat er te weinig is onderzocht in de paardensector omtrent gedrag, huisvesting etcetc.
kunnen onze kwpn-ers wel 24h/7dagen buiten staan? tja...
en wat vat jij onder stalgedrag? bijvoorbeeld erg fel op voer zijn en soortgenoten wegjagen is idd aangeleerd gedrag. maar alle "stalondeugden" (= stres) toch echt niet.
het is ook maar WAT je wilt zien natuurlijk.....