Pony’s staan in ondergelopen weiland

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Pony’s staan in ondergelopen weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 12:06

Zoals eerder gezegt, dat die pony's in het water kwamen staan is overmacht. Daar heeft deze meneer zeker weten geen bekeuring voor gekregen.
Ze er enkele dagen in laten staan is wat anders.
Er wordt gespekuleerd dat hij misschien slecht ter been is, maar dat weet niemand. Maar mocht dat zo zijn dan kan hij toch hulp vragen? Plaatselijke menege of pensionstal oid bellen...ik weet zeker dat er iemand is die daar graag even de paarden uit de wei komt halen Ja

Nederland heeft weinig bergen en dalen...maar volop technieken, zoals bijv drainage om dingen droog te krijgen.
Een hoop zand is je eigen berg maken... je paard dagen achter elkaar zonder andere moeglijkheid tot droog staan dat hoort niet.
En ja dat is een vorm van mishandeling imo.
Er bestaan gewoon meer vormen dan alleen je paard afmeppen...mishandeling heeft meerdere kopjes waar het onder kan vallen...

Liselot11
Berichten: 484
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Pony’s staan in ondergelopen weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 12:31

Alani schreef:
manie schreef:
Joh lekker natural, is hartstikke goed voor je beest Clown


Zo is dat, beter dan de hele dag in een stal met lekker droog stro Tong uitsteken


Back to nature ja, lang leve natural! Clown

Het is natuurlijk niet helemaal goed te praten dat die pony's nergens droog konden staan. Maar opmerkingen zoals voor Amber: gooi er een vrachtwagen zand bij... Dat is echt niet met 1 vrachtwagen opgelost hoor!
Als ik de verhalen zo lees is het beter om je paard vanaf oktober tot aan april binnen te laten staan, want oh hij zou maar eens natte voeten krijgen...

Anoniem

Re: Pony’s staan in ondergelopen weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 12:36

er is ook nog een tussenweg...zucht.....

mvanaarle
Berichten: 76
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: Beverwijk

Re: Pony’s staan in ondergelopen weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 12:39

Jammer dat zo'n man meteen wordt aangekeken wegens mishandeling van zijn pony's. Als dat water daar echt zo snel stijgt (en dat kan ik me heel goed voorstellen met de regen van de afgelopen week), dan kan het ook gewoon overmacht zijn.

Waarom wordt er niet wat vaker een wijzende vinger naar de betreffende gemeente gestoken.........Van hen mag je immers in 9 van 10 gevallen geen schuilstal of iets dergelijks neerzetten zodat je paarden droog kunnen staan!!!!!

sterre2007

Berichten: 253
Geregistreerd: 19-09-07

Re: Pony’s staan in ondergelopen weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 12:41

Runningkawa: je hebt mijns inziens groot gelijk.

Als eigenaar heb je immers zorgplicht! Als je hieraan niet kunt voldoen, stop er dan
mee en ga dammen ofzo.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Pony’s staan in ondergelopen weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 13:11

mvanaarle schreef:
Jammer dat zo'n man meteen wordt aangekeken wegens mishandeling van zijn pony's. Als dat water daar echt zo snel stijgt (en dat kan ik me heel goed voorstellen met de regen van de afgelopen week), dan kan het ook gewoon overmacht zijn.

Waarom wordt er niet wat vaker een wijzende vinger naar de betreffende gemeente gestoken.........Van hen mag je immers in 9 van 10 gevallen geen schuilstal of iets dergelijks neerzetten zodat je paarden droog kunnen staan!!!!!


geloof mij maar, met de hoeveelheid water die overstroomt in Losser wil je je paard niet in een stal zetten op de weide die overloopt Nagelbijten / Gniffelen
wij hebben een heel vaag systeem in de weide voor het tegengaan van het overlopen van water.
de weide bestaat uit 'heuvels" van ongeveer een meter hoog die elk zo'n 300 meter lang zijn en in de hele lengte van het weiland liggen. (denk als je in breedte rekent, dat er zo'n 8 heuvels liggen)
de geulen die tussen de heuvels ontstaan functioneren als goten waardoor het water wegloop direct de dinkel in.
Maar met de hoeveelheid regen van de laatste tijd kunnen de geulen het niet meer aan en loopt het weiland dus onder.
Dus ook mijn paarden staan regelmatig gezellig in een plas water of als ze honger hebben, vol in zo'n geul met water.
zolang er een plek is waar ze nog droog kunnen staan zoeken ze het maar heerlijk uit in de weide. liever 4 weken wat natter weer en elke dag 12 uur naar buiten, dan opsluiten op stal of alleen in een paddock mogen lopen.

Alani
Berichten: 1729
Geregistreerd: 14-06-05
Woonplaats: Dalfsen

Re: Pony’s staan in ondergelopen weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 16:37

@Liselot; ik heb niet gezegd een vrachtwagen met zand maar gesproken over een paar m³ zand. Daar komt bij dat je vrachtwagens hebt waar 10 ³ zand op kan en dan schiet je al lekker op. Gooi er € 100 tegen aan en je paard heeft het najaar en winter droge voeten. Ik kan me niet voorstellen dat dit te kostbaar wordt.

Ik ben het met RK eens dat ze dag in dag uit in de blubber te laten staan een vorm van mishandeling is. Dit heeft niks met natural te maken, maar met slecht beleid.
Nogmaals een paard is geen varken.

loulou

Berichten: 14815
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Re: Pony’s staan in ondergelopen weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 17:08

het kan natuurlijk voorkomen dat je er op dinsdagavond pas achter komt dat je paarden in het water staan, maar dan hoor je imo wel woensdagavond iets geregeld te hebben.
dat er al meerdere dagen klachten binnen kwamen betekend dat ze er dus al langer stonden. waarschijnlijk gewoon laks of gedacht dat het wel snel op zou drogen? niet slim iig en ook terecht dat hij erop aan in gesproken.

al vind ik dat sommige mensen het hier ook weer kunnen overdrijven. mijn paard staat ook 24/7 buiten zonder schuilstal. op het achterste gedeelte van de wei kan hij gewoon droog staan. maar meneer kiest er toch vaak voor om in de blub te staan.

joyce B

Berichten: 16380
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Pony’s staan in ondergelopen weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 18:24

het gaat hier niet over blubber, het gaat hier over een riviertje dat overstroomt. Het gaat om zoveel water dat een berg zand dat echt niet op kan lossen (zal waarschijnlijk ook gewoon weg stromen, want dat gebeurd ook met het zand uit mijn bak Tong uitsteken). Drainage ook niet, aangezien het water nergens heen kan omdat de "afvoer" vol met water zit...

Als er zoveel water valt dat alles overstroomt kun je alleen nog je paarden evacueren naar hogere grond, en wachten tot het water weer gezakt is en zoveel nogelijk terug is gestroomd naar die rivier. En een plekje vinden als meerdere mensen in hetzelfde schuitje zitten, zal misschien niet altijd heel makkelijk zijn.

Hier in de buurt waren ook sloten en wateren buiten hun oevers. Enkele huizen./boerderijen kregen ook al bijna natte voeten. Dan is een stal soms ook niet meer genoeg...

Ik ben blij dat ons huis op een verhoging staat. Denk er sterk aan om de toekomstige nieuwe stal ook maar hoger te laten zetten. Het zal je maar gebeuren dat je stal vol loopt, dan kun je helemaal nergens meer heen.

Hoop voor de mensen en dieren daar dat het water al een flink eind gezakt is en verder zal zakken. Nooit leuk, zulke wateroverlast.

Anoniem

Re: Pony’s staan in ondergelopen weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 18:28

Hier heeft een bult zand idd geen nut.
Maar bij veel andere paarden in de wei wel Lachen
Hier was het gewoon paarden meenemen en elders plaatsen...end aar hoven geen dagen overheen te gaan Lachen
Verder zal dat niet de eerste keer zijn dat het daar overstroomt, dus die meneer had al vooraf kunnen regelen dat hij zijn paarden bij hoog water ergens kon stallen.

Kafue

Berichten: 3437
Geregistreerd: 04-10-04

Re: Pony’s staan in ondergelopen weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 18:59

runningkawa schreef:
Hier heeft een bult zand idd geen nut.
Maar bij veel andere paarden in de wei wel Lachen
Hier was het gewoon paarden meenemen en elders plaatsen...end aar hoven geen dagen overheen te gaan Lachen
Verder zal dat niet de eerste keer zijn dat het daar overstroomt, dus die meneer had al vooraf kunnen regelen dat hij zijn paarden bij hoog water ergens kon stallen.


Dit stukje overstroomt normaal niet echt snel het ligt verder van het stroomgebied van de dinkel maar toevallig bij het extreme regenhoeveelheid van afgelopen week was het ook hier een probleem. En niet alleen hier maar hele grote delen waardoor even elders stallen niet werkelijk een optie was. Even een beetje zand op brengen is ook geen optie de dinkel laat zich niet leiden.

Over het verhaal als je ze niet droog kunt stallen moet je geen pony nemen. Ahum wat een flutopmerking is dat.
Ik kan het wel betalen en heb jarenlang genoegen moeten nemen om mijn paard meerdere keren per jaar in de blub te laten lopen als meneer verplicht met de koppel mee ging de weide op. Tot 1.20 gingen ze door het water om een stukje droge weide te bereiken.
En ik stond voor 240 in pension in de maand. Maar nogmaals de dinkel iedereen weet dat hier de dinkel is gewoon overmacht, die stroomt bij extreme regenval buiten de oevers en dat kan in rap tempo gaan vooral als ze sluizen in denekamp gesloten worden.
En daarom het ik zeer sterk het gevoel dat het hier gewoon overmacht is. en als de politie dan toch wil bekeuren dan ken ik nog veel schrijnender gevallen in de omgeving dan deze twee.

Anoniem

Re: Pony’s staan in ondergelopen weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 19:05

Heb jij wel gelezen??
Citaat:
Tot 1.20 gingen ze door het water om een stukjedroge weide te bereiken

Waar schrijft er iemand dat het erg is dat ze nat worden om in droog te komen??
Al is 1.20 natuurlijk erg extreem...maar het ging over geen droge plek hebben, nergens


Citaat:
Even een beetje zand op brengen is ook geen optie de dinkel laat zich niet leiden.

Citaat:
Hier heeft een bult zand idd geen nut.


Citaat:
iedereen weet dat hier de dinkel is

Dus zorg je voor alternatieven als iedereen weet wat het is.

En dat mensen het overmacht vinden is ook al eerder aangehaald.

Citaat:
Zoals eerder gezegt, dat die pony's in het water kwamen staan is overmacht. Daar heeft deze meneer zeker weten geen bekeuring voor gekregen.

Het gaat dus aan de laksheid om het zo te laten...

Amber_

Berichten: 10138
Geregistreerd: 21-06-05

Re: Pony’s staan in ondergelopen weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 22:21

Ik vind inderdaad belachelijk dat jij zegt dat ik geen pony kan onderhouden, omdat ze bij mij natte voeten hebben ? Nou sorry hoor, die van mij zijn winterhard, en dan ook echt. Jij kan wel zeggen dat het zielig is, en omdat ze teveel natte voeten hebben mij gelijk dierenmishandelaar te noemen vind ik echt nergens op slaan. Denk dat die 2 van mij stukken beter hebben dan aardig wat andere paardjes en ponys. Om gelijk te zeggen dat ik dan geen ponys kan houden.. ik kan mezelf daar zo kwaad om maken. Wat een onzin zeg ! Ze krijgen gewoon goede brok, hooi, entingen, hoefsmid, wormenkuren enzo, en dan maar zeggen dat ik ze niet kan onderhouden ? Niet alles kan idd van een super de boer loontje.

Je kan wel makkelijk zeggen, gooi er een vrachtwagentje zand bij.. maar dat gaat gewoon soms even niet.

Anoniem

Re: Pony’s staan in ondergelopen weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 22:26

winterhard...krijgen ze dan ook zwemvliezen? Clown

Ik vind olifanten ook leuk...ook maar 1 over laten vliegen dan?
Heel flauw vergelijk, ik weet het...maar niet alles wat we willen moeten we ook maar doen...
Als niet alles kan van dat loon, waarom dan wel alles willen?
(overigens heb ik ook een min loon, dus dat argument is kul)

Tja meid, ik geef mijn mening, mijn idee erover.
Dat je het niet leuk vind, jammer..maar daar veranderd mijn mening niet van.

Ik vind het dus geen onzin als iemand het paard niet kan bieden wat het heeft dat je er geen moet houden. Dat vind ik erg egoistisch.
Met alleen eten en drinken en knuffels is een paard er niet... een droge schone plek hoort daar ook gewoon bij.
In de natuur is dat ook zo....staan ze ook geen hele dagen in de drek.
Mensen willen natural..prima...maar wel precies zoals het dan weer in hun straatje past...
En wie de schoen past in mijn berichten...prima...
Misschien dat die persoon maar eens moet gaan bedenken of het allemaal wel zo eerlijk is tegenover het dier...

Kafue

Berichten: 3437
Geregistreerd: 04-10-04

Re: Pony’s staan in ondergelopen weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 18:17

Wat is eerlijk tegenover een dier, dat is een discussie die je eigenlijk alleen maar met de dieren kunt voeren en niet met de mensen over de dieren want meningen verschillen.
Natuurlijk is het vervelend dat de ponies zogenaamd helemaal niet meer droog konden staan, dat kan ook niet de hele dag in een plas water is niet netjes. Maar de hele dag in de blubber is ook niet fijn. Feit is dat de weide meer leek op een zwembad en dat er een stukje behoorlijk diepe blubber is waar ze konden staan om het hooi te eten wat ze kregen. Gatver hooi eten wat in de modder ligt.

Overmacht daar kun je niks mee dat gebeurd gewoon. >En misschien heeft die man nu een alternatief gevonden in de buurt.
Feit is ook dat dat hier vaker gebeurd dat dieren in het wassende water van de dinkel staan die snel opkomt, soms binnen een of twee uur staat er 1.20 water.


Ik heb gehoord dat deze oude baas eigenaar van de ponies aangebracht is door mensen uit de buurt die die zielige ponies altijd bijvoeren met aardappelschillen, brood en dergelijke omdat ze zo zielig zijn bij de politie en dierenbescherming.

Het verhaal hier vind ik wel overtroffen en ongetwijfeld gaat het de ponies inmiddels prima