Paardentrailer met paarden valt om op A7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Paardentrailer met paarden valt om op A7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 21:48

Moderatoropmerking:
Dit topic is niet de plaats om te gaan speculeren en allerlei voorbarige conclusies te trekken.

We weten niet of het hard waaide. We weten niet waarom het ding geschaard is. We weten niet wat de trailer woog. We weten niet wat voor soort paarden erin stonden etc. etc. etc. Dus het heeft helemaal geen zin om dat soort conclusies te trekken.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 22:13

wow, dat ziet er niet zo goed uit.
dat die paarden niks hebben....
gelukkig goed afgelopen voor de paarden en geen gewonden.

bienvenida

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 22:52

Magica schreef:
Ik reed er dat moment net langs (richting Duitsland). Ik zag al wel politie auto's staan met zwaailampen en normaal gesproken ga ik niet om kijken wat er gebeurd is maar deze keer deed ik het wel. Toen zag ik die paardentrailer zo op z'n kant liggen en dat gaf mij gelijk een onaangenaam gevoel. Maar gelukkig lees ik nu dat alles redelijk goed is afgelopen.

goh toevallig wij reden ook op dat moment langs richting duitsland

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 22:55

Maya schreef:
Dit topic is niet de plaats om te gaan speculeren en allerlei voorbarige conclusies te trekken.

We weten niet of het hard waaide. We weten niet waarom het ding geschaard is. We weten niet wat de trailer woog. We weten niet wat voor soort paarden erin stonden etc. etc. etc. Dus het heeft helemaal geen zin om dat soort conclusies te trekken.

We weten wel dat een tweepaardstrailer vol beladen met twee paarden op minimaal 2000 kg uit komt. Ik heb me vol verdiept in gewicht van twee-paards trailers jaren geleden, om te bekijken wat voor soort auto's je daar voor kunt zetten (en weet zodoende van veel trailers het ledig gewicht en maximale laadvermogen) en de conclusie is: alleen busjes (vito etc.) en 4x4 auto's of andere auto's van dat formaat, voldoen daar aan. Luxe wagens als deze op de foto niet.
Of het de oorzaak is van het ongeval is hiermee niet te zeggen...maar verstandig is het zeker niet om met zo'n combinatie op de weg te gaan. Op de foto zie je trouwens ook grote rijpaarden.
Desalniettemin is het natuurlijk heel vervelend voor de betrokkenen. Iedereen doet wel eens dingen, die je achteraf misschien beter niet had kunnen doen...niemand gaat bewust risico lopen voor een ongeluk...dus laten we maar blij zijn dat het alleen materiële schade betreft.

Marije88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 00:24

Goh het gebeurd vaker de laatste tijd. Ik reed maandag op de A50 richting Nijmegen en ook daar was er een ongeluk(je) met trailer gebeurt.
De trailer was nog volledig intact maar waarschijnlijk losgeraakt, een agent stond de trailer aan te koppelen toen ik stapvoets passeerde. Want ja, file door dit voorval.

maximee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 00:31

Jeetje die paarden hebben wel gruwelijk geluk gehad zeg!!
Vreselijk =(

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 01:06

haan schreef:
Dat is schrikken, gelukkig is het goed afgelopen met de paarden. Maar als ik de foto's zie denk ik : Mag je met zo'n auto wel 2 paarden in een trailer vervoeren?

ja precies!! dit mag 2oo% zeker weten dus niet Knipoog groetjes deess

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 05:41

Toen ik de foto's zag vond ik de oorzaak wel duidelijk. Met zo'n auto ervoor, paarden gaan een beetje moeilijk doen, huppeld zo'n span zo van de weg af of gaat slingeren. Daar heb je geen wind voor nodig.

Jonge_Monte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 07:47

Eleonoor schreef:
Tjonge, als je die auto voor de trailer ziet hebben ze al heel lang geluk gehad. Absoluut ongeschikte auto om een trailer met twee paarden te trekken . En van een wind kan zo'n trailer echt niet omwaaien, dus zal er iets van een stuurfout gemaakt moeten zijn. Een wiel in een berm zou een goede reden kunnen zijn. Maar dat wordt gissen als je niet precies weet wat er aan de hand is.
Trailer zelf lijkt ook niet nieuw, de velgen zien op de fotos verroest uit....

Hoop dat vele die dit zien, wel goed realiseren dat je goed op de weg moet rijden. Wat auto, trailer en gedrag betreft. En als ik hier soms die topics voorbij zie komen met vraag wat voor lichte auto voor een trailer kan, hoop dat die nu wel even goed achter de oren gaan krabbelen of dat wel zo verstandig is nu ze deze fotos hebben gezien.

Dit is het eerste wat ik ook dacht.
Kom op zeg, zo'n auto voor een trailer met 2 paarden.
Dat is vragen om narigheid.
Wil absoluut niet zeggen dat dit met een andere wagen ook kan gebeuren.
Maar als de voorwagen wat zwaarder was dan de aanhang kan je sommige dingen makkelijker opvangen.
Zeker als je met levende have rijd.
Een uitwijkmaneuvre, waarbij een paard uit evenwicht raakt kan al een hele grote oorzaak zijn.
Het is voor een ieder gissen, maar de bestuurder moet weten wat er fout is gegaan.
Gelukkig zijn ze er allemaal goed vanaf gekomen, en zal de bestuurder wel nadenken voor een volgende keer Knipoog

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 09:15

Jeetje wat een geluk hebben die paarden gehad. Ook mijn grootste nachtmerrie. Om die reden hebben wij enkele jaren geleden een 4 x 4 gekocht. Zo zijn we zeker dat wij aan de regels voldoen. Ik heb ooit meegemaakt dat een lege ponytrailer van onze auto werd gerukt bij een storm toen ik een jaar of 15 was en sedertdien ben ik niet happig meer om bij zeer harde wind met de trailer op pad te gaan. Voor wie wilt weten hoeveel je eigenlijk mag trekken moet je rekening houden dat een paard van meer dan 1.70 eerder 700 kg weegt dan 600 kg. Ik heb mijn 1.72m merrie eens moeten laten wegen in een paardenkliniek voor het geval ze geopereerd moest worden en die woog bijna 700 kg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 11:00

Gelukkig dat de paarden oke zijn, hopelijk was de afslag Beerta ook niet al te ver voor de lopende agent Haha!

Ik heb hier van de week ook nog opgekeken hoor, hier reed een kleine auto ter grootte van een peugeot 206 met een gevulde trailer, een twee paards of een anderhalfpaards.
Nou, als dat maar goed gaat dacht ik nog.
Wij hebben een peugeot 307sw en ons werd aangeraden om niet zwaarder dan een gevulde anderhalfpaards trailer te trekken.
Mischien moet men sowiesso maar wat meer controle daar op uitvoeren, net als ze doen met caravans die te zwaar beladen zijn. Een bancheck, bodemcheck, gewicht en geschikte auto. Komt veel paarden ten goede.
Je schrikt er toch ook van, hoe vaak je hoort dat een paard door de bodem gaat van een trailer op de weg, berrrrr. Moet je toch niet aan denken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 11:02

Is dat trouwens geen citroen c5? Dat is wel een behoorlijke auto namelijk.

Ik zag dat de c5 al genoemd was, maar dat best zware auto's trouwens. Groot ook, de buren hadden er ook een. Stukje groter dan de peugeot 307

KylaLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 12:32

Fitzroy schreef:
Waar ik persoonlijk iedere keer meer van schrk, is dat die trailers eigenlijk zo weinig kunnen hebben. Moet je die kap toch zien, daar is niets van over.
Denk dat ik volgende keer toch maar voor een Ifor ga, die zijn volgens mij heel wat steviger dan andere trailers.

Trailers kunnen op zich best wel wat hebben, alleen dan moeten ze wel goed onderhouden zijn.
Deze ziet er aardig oud uit.

Maar het blijft speculeren. Kunnen groeven in de weg geweest zijn, kan harde wind geweest zijn, misschien moest de bestuurder wel uitwijken voor iets of hard remmen, te hoge snelheid is een mogelijkheid, maar een klapband of verkeerde bandenspanning kan ook nog. Het kan zo veel zijn.

Gelukkig zijn de paarden er goed vanaf gekomen.

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 14:51

ja het is heel erg, gelukkig zijn ze nog allemaal er goed vanaf gekomen,
iemand vroeg hier wie die meneer was, de eigenaar is Neuteboom
dat is alles wat ik weet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 16:09

Wij hebben een C5,die mag maar 1500 kg trekken.De C6 mag er 2000 trekken dus er zijn wel degelijk luxe wagens die dat rek gewicht halen.

Ik vind eerlijk gezegd dat de trailer er nog redelijk uit ziet als je na gaat dat alleen het dak in de prut is en de paarden er levend zijn uit gekomen naar zo'n smak.

De mensen hebben wel geluk gehad.

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 16:15

wat wil je dan ook anders met zo'n autotje voor een trailer met 2 grote paarden...
ze zouden wel het gewicht kunnen halen maar ze liggen met deze manier totaal niet stevig op de weg...
ik hou het altijd op onze bedrijfsbus wat een beste Kar is en ook qua ligging de trailer niet in de steek laat...
voor mij geen gewone personen-auto's die een trailer trekken
Laatst bijgewerkt door __KELLY op 25-01-08 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 16:15

Misschien hebben ze wel GEEN schuld... er hoeft maar een andere wegpiraat af te snijden of niet opte letten waardoor de bestuurder uit moest wijken of remmen en je hebt het gesodemieter al.

De auto valt over te twisten. Feit is dat niemand dit wil en er vaak gereden wordt met auto's die het "net aan" kunnen trekken of zelfs mogen trekken maar met een noodsituatie reddeloos verloren zijn...

Nils

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 16:19

silvana schreef:
Wij hebben een C5,die mag maar 1500 kg trekken.De C6 mag er 2000 trekken dus er zijn wel degelijk luxe wagens die dat rek gewicht halen.

oke de c6 mag het dan wel trekken kwa gewicht maar als auto ligt hij er gewoon niet stabiel voor, zo zijn er nog veel meer auto's die het wel mogen maar niet stabiel ervoor liggen....

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 18:03

Als je weer goed het rekensommetje maakt, dan is met een C6 het nog te krap. Twee kwpn-ers die rond de 1.65 m hoog zijn, wegen per stuk 600, dus totaal 1200 kg. Mijn 2-prds sluis trailer was schoon op de weegbrug 900 kg. Dus totaal zou je uitkomen op 2100 kg.

Wie de schuldige hier is, zal je niet weten. Maar voor de wetgeving zit deze bestuurder met de C5 zo wie zo fout omdat die niet volgens de wetgeving aan het rijden is. Ben benieuwd hoe dit is afgelopen met boetes en dergelijk. Hoop ook dat nog steeds gezegd kan worden dat de paarden zonder schade zijn een dag na het ongeval. Lijkt me vreselijk om mee te maken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 18:06

bij de term MAG trekken wordt er altijd van dood gewicht uitgegaan, gewicht wat niet verstapt, zich tegen een wand laat leunen of gewoon simpelweg eens uit zn plaat gaat op de wagen...... maar dan hebben ze het over zakken zand, die niet verschuiven ed.

Bij levende have moet je er gewoon een kilo of 300 vanaf trekken van het gewicht dat de wagen MAG trekken........

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 18:09

Ipsilonka schreef:
Ik dacht in eerste instantie dat het een C5 was maar een Laguna Station zou ook kunnen. Beide auto's mogen volgens mij niet meer als 1500 kilo trekken. Dus 1 trailer met 1 paard........

Ik hoop het niet voor ze, want dan kunnen ze alle schade zelf vergoeden. Ik heb dit helaas ook pas geleden meegemaakt maar mijn paard was wel gewond, wijzelf niet (gelukkig goed gekomen met mijn paard), ik ben blij voor deze mensen en dieren dat ze niet gewond zijn maar het is wel schrikken.

Brendatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 17:49

Tjonge, echt geluk dat de paarden niets hebben.
Jeetje, krijg er de kriebels van!

PetraOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 00:37

haan schreef:
Dat is schrikken, gelukkig is het goed afgelopen met de paarden. Maar als ik de foto's zie denk ik : Mag je met zo'n auto wel 2 paarden in een trailer vervoeren?

NEE DAT MAG DUS NIET!!! en als je wel een auto hebt, die het mag, ben je veel sterker tegen wind en noodremmen!

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:40

Zo hee! Na 2 pagina's reacties weten we ondertussen wel dat het niet mag.............

mneuteboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 18:03

Hallo,

Wilde ff reageren op het ongeluk.Mijn vrouw en moeder waren de gedupeerde(en de paarden)
Normaal rijd er een Bus voor maar deze had schade,vandaar dat de personenauto voor de trailer moest.
Deze weegt bijna 1800kg(V6 2.5 liter) . De trailer heeft links voor een lekke band opgelopen,het vermoeden is dat de paarden
daardoor extra druk zijn gaan doen. De trailer begon te slingeren en er was geen houden meer aan.
Gelukkig alleen maar blikschade,paarden kneuzingen en schaafwonden.
Politie heeft gezegd dat we geluk hebben gehad,als we niet zn goede trailer hadden was het wel anders afgelopen.

Ik heb een vraag : Weet iemand waar je een polyester dak voor een trailer kan maken?
De trailer word niet meer gemaakt.

Groeten Mark