Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Nadya schreef:Amnero schreef:Iedereen wil graag gebruik maken van de stukjes natuur die nederland nog heeft, dus als jij op een paard zit, geeft jou dat niet meer recht dan de beste man/vrouw die zijn hond daar uitlaat.
Het gaat hier niet om meer recht, het gaat er om dat iemand daar rijdt en dat er een hond een paard en ruiter lastig valt, zelfs met bijten.
Het zegt mij genoeg dat de eigenaar van die hond nergens te vinden was, want loslopende honden zonder eigenaren zijn verboden in dat gebied.
Als je je hond niet bij je kan houden, moet je hem gewoon aangelijnd houden.
quintusgl schreef:Als je met je paard buiten bent zul je, ook al loopt er een hond op het ruiterpad, je toch aan moeten passen.
Zowel voor je eigen veiligheid als voor je paard en de hond. Je kunt wel gas geven of meppen maar er komt een moment dat jij of je paard gepakt wordt of de hond dood geschopt wordt. En ik denk dat alle drie de opties niet echt fijn zijn.
Hondeneigenaren en ruiters genieten van dezelfde natuur en staan aardig dicht bij elkaar. Probeer het dan, van beide kanten, leuk te houden voor elkaar en elkaar evt op een normale manier aan te spreken als er een probleem is.
Dus om zoveel mogelijk irritaties te voorkomen ga dan stil staan als er een hond op je af komt....waarom, zal ik uitleggen;
Een hond is een jager (ook in het spel!!!). Dus alles wat beweegt en van hem weg gaat is leuk, vooral om er dan achteraan te gaan. Zodra je stil staat is het niet leuk meer voor ze en zul je zien dat het stopt. Als je door gaat beloont de hond zichzelf omdat het paard (in zijn ogen) voor hem weg rent. De volgende keer denkt ie: he daar is dat leuke "spelletje" weer. Voorbeeld: Honden blaffen vaak naar een postbode die de deur komt. Hij blaft om de "indringer" weg te jagen en hij krijgt zijn beloning, want de postbode gaat inderdaad weer weg. De volgende dag zal hij het vrolijk weer doen want blaffen helpt in zijn ogen.
Ik snap dat het erg vervelend is om steeds als er een hond naar je toe komt rennen te moeten gaat halthouden, maar door er in stap voorbij te gaan ipv in draf, is het "spelletje" al veel minder intressant.
Dit is maar een tip!
Pebbles9 schreef:Ja dat bedoel ik toch ook??
Luisterd je hond NIET goed, dan loop je met je hond aan de riem en niet los.
Redrumfox schreef:Ik heb er geen zin in om ergens dood in de greppel te belanden doordat mijn paard op hol slaat en een paard wat tegen een auto aanspringt met alle gevolgen van dien. Wanneer ik er naast sta heb ik meer macht over hem en kan ik hem meteen kalmeren, daarbij komt dat mijn leren rijlaars veel harder aankomt dan een zweepje.
Pebbles9: Als die hond eenmaal losloopt, als een gek op je afstormt en de eigenaar is een heel eind verderop dan ga ik niet wachten tot die eindelijk door heeft dat het mis is, tegen de tijd dat hij die hond weer te pakken heeft is mijn paard misschien al aan de kletter gegaan en lig ik ergens in een struik.
Merilyn schreef:stef schreef:Mensen zonder honden niet dan? Je hoort nl alle medeweggebruikers in stap te passeren
hangt er vanaf of je op een ruiterpad rijdt
keane schreef:wel eens eraan gedacht dat er honden zijn die grommen en blaffen omdat ze erg bang zijn en zo "stoer en groot" over willen komen ? Zou niet erg aardig zijn als ze voor hun angst gestraft worden door jou.
quintusgl schreef:Als je met je paard buiten bent zul je, ook al loopt er een hond op het ruiterpad, je toch aan moeten passen.
Zowel voor je eigen veiligheid als voor je paard en de hond. Je kunt wel gas geven of meppen maar er komt een moment dat jij of je paard gepakt wordt of de hond dood geschopt wordt. En ik denk dat alle drie de opties niet echt fijn zijn.
Hondeneigenaren en ruiters genieten van dezelfde natuur en staan aardig dicht bij elkaar. Probeer het dan, van beide kanten, leuk te houden voor elkaar en elkaar evt op een normale manier aan te spreken als er een probleem is.
Dus om zoveel mogelijk irritaties te voorkomen ga dan stil staan als er een hond op je af komt....waarom, zal ik uitleggen;
Een hond is een jager (ook in het spel!!!). Dus alles wat beweegt en van hem weg gaat is leuk, vooral om er dan achteraan te gaan. Zodra je stil staat is het niet leuk meer voor ze en zul je zien dat het stopt. Als je door gaat beloont de hond zichzelf omdat het paard (in zijn ogen) voor hem weg rent. De volgende keer denkt ie: he daar is dat leuke "spelletje" weer. Voorbeeld: Honden blaffen vaak naar een postbode die de deur komt. Hij blaft om de "indringer" weg te jagen en hij krijgt zijn beloning, want de postbode gaat inderdaad weer weg. De volgende dag zal hij het vrolijk weer doen want blaffen helpt in zijn ogen.
Ik snap dat het erg vervelend is om steeds als er een hond naar je toe komt rennen te moeten gaat halthouden, maar door er in stap voorbij te gaan ipv in draf, is het "spelletje" al veel minder intressant.
Dit is maar een tip!
Amnero schreef:Heb zelf thuis een grote boxer lopen, schat van een beest, maar is vaak blij en wil spelen en is dan oost indisch doof. Heeft niets met zijn opvoeding of luisteren te maken. Want hij luisterd fantastisch.
Is jouw paard nooit blij of fris?
Ik vind het te makkelijk van veel mensen om maar meteen te zeggen dat alle honden+eigenaars fout zitten. Ik weet dat er zat ruiters zijn die ook geen boodschap hebben aan het feit dat er anderen in het bos kunnen zijn en gewoon maar doen en laten wat ze willen.
Denk je dat een vogelspotter of natuurliefhebber er blij mee is als wij met onze paarden zijn stilte komen verpesten? Of dat het leuk is voor een hondeneigenaar dat hij zijn hond telkens moet aanlijnen vanwege de paarden? Of wandelaars die onder het stof/modder zitten omdat 'wij' er maar even langsracen?
Die hond kan ontsnapt zijn, verdwaald misschien en kan puur uit angst agressief zijn geworden. Misschien was amazone wel bang voor honden en raakte meteen in paniek en greep de hond daarom. JE WEET HET NIET.