Stapmolentraining veulens geen grotere kans op peesblessure

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

goeroe

Re: Stapmolentraining veulens verkleint kans op peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 19:08

Sizzle schreef:
Het is al veel eerder bij volbloeden een keer onderzocht. Pezen 'verharden' maar tot het derde jaar. Daarna worden ze nooit meer sterker, maar blijven gelijk of worden slechter.
Training (stappen) op harde bodem voor het derde jaar kan daarom bijdrage aan extra sterke pezen. Dat moet echter wel gecombineerd worden met dag en nacht weidegang, want een ander onderzoek wees uit dat ook 24/7 buiten tijdens de eerste 4 maanden ook veel betere pezen geeft (aanhechtingen) daarna maakt het nog maar weinig verschil. Daarom zijn vroege veulens ook vaak 'breekbaarder' omdat ze meer binnenstaan. Veulens zowel laten ontploffen uit stal en geforceerd laten bewegen (met de moeder laten meelopen met rijden bijvoorbeeld) is juist weer heel erg slecht voor de aanhechtingen.
Conclusie: Veulens 24/7 naar buiten minimaal het eerste jaar. Na 1 jaar langzaam aan het wandelen op de harde ondergrond opvoeren en ontploffingen door stalmoed vermijden. Dan heb je een paard met een goede basis voor pezen. Voor spieren hoef je echt niet vroeg te beginnen. Bij roelofs hebben ze die test ook gedaan. Paarden o p2 jarige leeftijd trainen hebben wel in eerste instantie een voorspronh op hun driejarige soortgenootjes, maar die halen dat binnen enkele maanden al weer in. Dus veel wandelen, weinig trainen met de jonkies.

Dat is in tegenspraak met de uitkomsten van dit onderzoek, waaruit bleek dat intensieve training (stapmolen is toch ook aardig geforceerd) geen schadelijke effecten had op de pezen van de veulens. Verder vind ik het allemaal wel erg interessant wat je zegt en zal er ook zeker iets van waarheid in zitten, alleen jammer dat je geen bronvermeldingen hebt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 19:19

Het veulengedeelte komt van:
American Journal of Veterinary Research
December 2001, Vol. 62, No. 12, Pages 1859-1864
Effects of exercise on biomechanical properties of the superficial digital flexor tendon in foals
Worakij Cherdchutham et al.

Dat van die renpaarden heb ik jaren geleden een keer opgeslagen maar dat is verloren gegaan en ik heb het niet meer teruggevonden helaas.

Ik denk trouwens dat stappen aan een molen heel anders is dan laten galloperen. Dat is geen vergelijk. Ik zou zelf trouwens nooit een veulen aan de molen zetten hoor. Maar toenemend aan de hand wandelen (rechtuit) op varierende ondergrond met 2 jarigen is wel iets wat ik zou doen.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 19:25

RianneH schreef:
Wat mij vooral stoort is dat er bepaalde dingen gewoon helemaal niet lopen. De normale groep veulens hebben 4 uur per dag ruimte om te bewegen, de onderzoeksgroep, 4uur + stapmolen. Vind ik al niet meer vergelijkbaar aan elkaar. De tijd dat de ene groep in de stapmolen verblijft, zou de andere buiten moeten zijn. Want dan kan je pas wat zeggen over de beweging.

Juist niet, het hele idee achter (dit soort) onderzoek doen is dat je 1 variabele verandert en de rest constant houdt. De 2 groepen veulens verschilden nu maar in 1 opzicht, 1 groep heeft wel in de stapmolen gelopen en de andere niet. Zoals jij het voorstelt zouden de groepen daarnaast nog verschillen in de hoeveelheid weidegang en daar kom je bij je collega-wetenschappers niet mee weg. Knipoog

RianneH schreef:
En als laatste Tong uitsteken Misschien is het onderzoek op zich niet zo verkeerd en ook niet zo bedoeld, maar als het op deze manier naar buiten wordt gebracht, zonder verdere uitdieping en verklaring, loopt het in mijn ogen te veel kans om een trend te worden. Want helaas kijkt niet iedereen verder dan zijn neus lang is en geloofd men meteen wat er geschreven staat.

Dat is met ontzettend veel dingen zo. Tegen mensen die niet verder kijken dan hun neus lang is is nou eenmaal geen kruid opgewassen. Knipoog

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 19:29

Moniek schreef:
silverbrumby schreef:
hmm ja de pezen zullen dan wel sterker worden, maar je maakt de gewrichten van zo'n jong dier er vast niet beter op door ze te laten stappen/draven op een volte in de stapmolen! ze zeggen toch niet voor niets dat voltes e.d belastend is voor de gewrichten.....

daarom had ik mijn vraag al eerder gesteld hierboven,maar helaas nog geen meningen over gehoord.
dus graag reageer aub even zodat ik ook weer wat leer.

Dat zou heel goed zo kunnen zijn, maar daar wordt niks over gezegd in dit onderzoek en daar gaat dit topic toch eigenlijk over. Vork

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 19:35

Sizzle schreef:
Het veulengedeelte komt van:
American Journal of Veterinary Research
December 2001, Vol. 62, No. 12, Pages 1859-1864
Effects of exercise on biomechanical properties of the superficial digital flexor tendon in foals
Worakij Cherdchutham et al.

Dat van die renpaarden heb ik jaren geleden een keer opgeslagen maar dat is verloren gegaan en ik heb het niet meer teruggevonden helaas.

Ik denk trouwens dat stappen aan een molen heel anders is dan laten galloperen. Dat is geen vergelijk. Ik zou zelf trouwens nooit een veulen aan de molen zetten hoor. Maar toenemend aan de hand wandelen (rechtuit) op varierende ondergrond met 2 jarigen is wel iets wat ik zou doen.

Dankjewel. Haha!

Stappen is inderdaad heel iets anders dan galopperen net als 10 minuten iets anders is dan een uur. Daarom vind ik het ook jammer dat uit de samenvatting van het onderzoek uit de beginpost niet duidelijk blijkt hoe intensief die training precies was.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 19:37

Ik heb hier nog wat info:
These changes were all exacerbated with age and exercise, suggesting appropriate exercise in young horses may lead to a lower incidence of injury than in older horses. An hypothesis is advanced that immature tendon can respond to exercise while mature tendon has limited, if any, ability to do so. These findings support potentially controversial earlier conditioning and racing of younger, rather than older, equine athletes. uit Equine Vet J Suppl. 1999 Jul;30:201-9, Smith et al.

Dit wordt nog veel netter bekeken door:Rachael L. Stanley
Gap junction protein expression and cellularity: comparison of immature and adult equine digital tendons J Anat. 2007 Sep;211(3):325-34.

The density of tenocytes was found to be highest in immature tissue. Higher levels of cellularity and connexin protein expression in immature tendons are likely to relate to requirements for tissue remodelling and growth. However, if further studies demonstrate that this correlates with greater gap junctional communication efficiency and synthetic responsiveness to mechanical strain in immature compared with adult tendons, it could support the concept of early introduction of controlled exercise as a means of increasing resistance to later injury.

Ofwel: studies tonen hier aan dat de cellen die herstellend vermogen hebben (tenocytes= pees 'stamcellen') met de leeftijd afneemt, maar of ze ook daadwerkelijk echt preventief kunnen bijdragen wordt zover nog wel aangenomen maar moet duidelijk nog beter onderzocht worden.

Het is dus nog allemaal verre van compleet.
Ik had ook nog een studie gevonden waar ze veulens trainden waar helemaal geen verschil uit kwam.

Als je een beetje goed engels onderlegt bent en bij voorkeur toegang hebt tot een medische bibliotheek ga je naar http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez en typ je in: superficial digital flexor tendon

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 19:49

@Sizzle: erg interessant allemaal, sluit goed aan op dat andere onderzoek en levert ook een duidelijke verklaring verklaring. Interessant om in de gaten te houden hoe het onderzoek in deze richting zich nog gaat ontwikkelen.

Voor een topic waar ik eerlijk gezegd in eerste instantie uit verveling op reageerde moet ik zeggen dat ik dit inmiddels toch een interessante discussie vind geworden. Bloos Haha!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 20:15

volgens mij is het ook een storm in een glas water. Open de link maar eens dan vind het volgende:

All foals were turned out on pasture for four hours per day, but horses in the exercise group received an additional period of treadmill exercise five times per week. When the horses reached 15 months of age, the researchers evaluated the microscopic structure, biochemical composition, and biomechanical properties of the SDFTs and the common digital extensor tendons (CDET--a positional tendon).

Dat staat dus ook in de openingspost,
en dan:

Overall, no important differences in tendon characteristics between the SDFT and the CDET or between the exercise and control groups were identified.

Dat staat ook in de openingspost maar dat was me lang niet zo duidelijk opgevallen

"It is possible that no difference in tendon development occurred because the exercise program was still within the normal physiologic range, which minimized any adaptive changes in the tendon," suggested Bertone.

Ze kunnen er dus niets over zeggen en moeten een langere studie doen. Dat is wat ik er van meekrijg eerlijk gezegt en dat sluit aan bij een ander japans onderzoek dat juist keek naar schade aan pezen door loopbanden op jonge leeftijd en ook geen verschil vond. De conclusie is zover dus dat ze geen schade ondervinden en misschien juist wel goed zou kunnen zijn, maar zeker weten doen we het niet. Voor mij mag dit netjes gearchiveerd worden bij de roteb.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 20:29

Wat ze kunnen zeggen is dat het opmerkelijk is dat er geen schadelijke gevolgen werden gevonden, omdat die bij eerdere onderzoeken met volwassen dieren wél gevonden werden. Ze geven echter zelf aan dat dit ook kan komen omdat de training niet intensief genoeg was om schade te veroorzaken, waarmee ze zichzelf niet echt een dienst bewijzen. Clown Maar goed, wat ik dus van Sizzle begrijp is dat er veel meer onderzoeken zijn geweest waar uit naar voren kwam dat de pezen van onvolwassen dieren beter tegen belasting kunnen dan pezen van volwassen dieren. En zelfs dat ze op het niveau van cellen al weten hoe dat komt. In dat geval komt dit onderzoek een beetje als mosterd na de maaltijd en vraag ik me ook af wat precies de meerwaarde er van is.

Wat ze in elk geval niet kunnen zeggen (en volgens mij doen ze dat ook niet, en daarom is de titel van het topic ook zo misleidend) is dat de training van veulens de kans op een peesblessure verkleint.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 21:19

goeroe schreef:
RianneH schreef:
Wat mij vooral stoort is dat er bepaalde dingen gewoon helemaal niet lopen. De normale groep veulens hebben 4 uur per dag ruimte om te bewegen, de onderzoeksgroep, 4uur + stapmolen. Vind ik al niet meer vergelijkbaar aan elkaar. De tijd dat de ene groep in de stapmolen verblijft, zou de andere buiten moeten zijn. Want dan kan je pas wat zeggen over de beweging.

Juist niet, het hele idee achter (dit soort) onderzoek doen is dat je 1 variabele verandert en de rest constant houdt. De 2 groepen veulens verschilden nu maar in 1 opzicht, 1 groep heeft wel in de stapmolen gelopen en de andere niet. Zoals jij het voorstelt zouden de groepen daarnaast nog verschillen in de hoeveelheid weidegang en daar kom je bij je collega-wetenschappers niet mee weg. Knipoog

Maar je kan het ook anders zien: er zijn twee variabelen. De eerste is stapmolen of niet en de tweede is het aantal uren beweging. Dus zou je inderdaad kunnen stellen dat de groep die in de molen moest minder op de wei had mogen komen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 21:27

Kunnen we de titel niet aanpassen naar Stapmolen training veulens geeft geen verhoogde kans op accute peesaandoeningen oid?

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 21:30

soesita schreef:
goeroe schreef:

Maar je kan het ook anders zien: er zijn twee variabelen. De eerste is stapmolen of niet en de tweede is het aantal uren beweging. Dus zou je inderdaad kunnen stellen dat de groep die in de molen moest minder op de wei had mogen komen.

Zou kunnen, maar zo zie ik het niet. Vork Weidegang en stapmolen is in mijn ogen beide beweging. Vier uur weidegang is de controleconditie, daar doe je iets bij en dat is de training in de stapmolen. Om dan minder weidegang te doen is in mijn ogen niet logisch want dan doe je er iets bij én haal je er iets af. Daar wordt het onoverzichtelijk van. Ik weet niet hoe ik het anders kan uitleggen, voor mij spreekt het voor zich eigenlijk.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 21:31

misschien hadden ze vier uur weidegang moeten testen tegen 24 uur weidegang en dat ene met de stapmolen

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 21:32

Sizzle schreef:
Kunnen we de titel niet aanpassen naar Stapmolen training veulens geeft geen verhoogde kans op accute peesaandoeningen oid?

Dat zou in elk geval correcter zijn, maar spreekt minder tot de verbeelding. *LOL*

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 21:34

@Goeroe, in dit geval begrijp ik je wel. Ik had liever gezien dat ze de controle groep vrije beweging hadden gegeven ipv geen beweging, tegenover de gecontroleerde intensieve beweging. Snap hun punt ook wel, maar vind het een vreemd opgezet onderzoek.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 21:34

Arabesk schreef:
misschien hadden ze vier uur weidegang moeten testen tegen 24 uur weidegang en dat ene met de stapmolen

iets vergelijkbaars is al gedaan. Even teruglezen dan vind je het.

goeroe: het spreekt minder tot de verbeelding en wekt dus ook minder vervelende of juist veel te positieve reacties op van mensen die het half lezen. Straks heb je een aantal malloten die dit ook direct thuis gaat uitvoeren. Vind ik niet een goed idee persoonlijk.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 21:38

Arabesk schreef:

Ik dacht eerst ook dat het handiger zou zijn met 24 uur weidegang, maar weidegang is ook beweging en je loopt dan het risico dat het effect wat je vindt (als je het vindt) kleiner is. Daarnaast denk ik dat dit veel praktischer was. Veulens 's nachts op stal, 's ochtends de training-veulens in de molen en 's middags de hele groep naar buiten en aan t eind van de middag weer binnen is praktischer dan elke dag een deel van de veulens uit de kudde moeten vangen voor hun dagelijkse rondjes in de molen.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 21:48

Sizzle schreef:
goeroe: het spreekt minder tot de verbeelding en wekt dus ook minder vervelende of juist veel te positieve reacties op van mensen die het half lezen. Straks heb je een aantal malloten die dit ook direct thuis gaat uitvoeren. Vind ik niet een goed idee persoonlijk.

Mijn opmerking was slechts een opmerking en niet bedoeld als argument om de titel zo te laten als hij is, maar ik snap de verwarring. Lachen Ik denk overigens dat het wel zal meevallen met malloten die het meteen gaan toepassen, zelfs malloten weten dat ze nieuwskoppen met een korreltje zout moeten nemen. Desondanks denk ik dat de titel zoals jij die voorstelt een hoop verwarring voorkomt.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 21:49

nee die van 24 uur buiten, zet je gewoon helemaal níet in de molen Cool

eens kijken wat beter is...

4 uur op de wei met stapmolen
of
24 uur op de wei zonder stapmolen

zo'n onderzoek als dit zoals het nu gedaan is, is alleen maar weer een vrijbrief om veulens op te sluiten. Immers als je ze in de stapmolen gooit blijven ze gezond!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 21:51

@ arabesk
KiWiKo schreef:
weet je wat ik niet snap......... dat als dit onderzoek negatief uit was gepakt voor de stapmolen, dat dit dan gelijk als absoluten en enige waarheid was bestempeld.........

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 21:52

Nu vraag ik me af, heeft iemand al het hele artikel gelezen? Probeer hem nu te vinden via mijn aanmelding van school, meestal blijkt dat er dan niet voor betaald hoeft te worden Knipoog Maar als die nou wel al volledig gelezen is, is het wat nutteloos Knipoog

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 22:01

Arabesk schreef:
nee die van 24 uur buiten, zet je gewoon helemaal níet in de molen Cool

eens kijken wat beter is...

4 uur op de wei met stapmolen
of
24 uur op de wei zonder stapmolen

Stel dat je dit zo zou doen en je zou vinden dat de veulens uit de eerste groep er veel slechter aan toe zijn. Dan weet je dus niet of dat komt door de training in de molen of door het gebrek aan weidegang. Er is heus wel over nagedacht hoor. Knipoog

Arabesk schreef:
zo'n onderzoek als dit zoals het nu gedaan is, is alleen maar weer een vrijbrief om veulens op te sluiten. Immers als je ze in de stapmolen gooit blijven ze gezond!

Dat maak jij er van. Uit dit onderzoek komt naar voren dat je de pezen van veulens niet snel zult overbelasten en ze spreken het vermoeden uit dat veel training goed is op de lange duur. Ik snap echt je conclusie niet. Verward

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 22:04

RianneH schreef:
Nu vraag ik me af, heeft iemand al het hele artikel gelezen? Probeer hem nu te vinden via mijn aanmelding van school, meestal blijkt dat er dan niet voor betaald hoeft te worden Knipoog Maar als die nou wel al volledig gelezen is, is het wat nutteloos Knipoog

Ik heb het artikel wel gevonden en de samenvatting gelezen, maar kon het complete artikel niet openen zonder te betalen. Ik geloof dat Sylvia bezig is met een e-mail naar de onderzoekers om het hele artikel te vragen. Vork

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 22:08

goeroe schreef:
RianneH schreef:

Ik heb het artikel wel gevonden en de samenvatting gelezen, maar kon het complete artikel niet openen zonder te betalen. Ik geloof dat Sylvia bezig is met een e-mail naar de onderzoekers om het hele artikel te vragen. Vork

Ja ik heb hetzelfde probleem. 8 dollar vragen ze ervoor, dus dat valt nog mee. Misschien maakt ze een kans Knipoog

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 22:10

RianneH schreef:
goeroe schreef:

Ja ik heb hetzelfde probleem. 8 dollar vragen ze ervoor, dus dat valt nog mee. Misschien maakt ze een kans Knipoog

Ik denk dat ze een goede kans maakt als ze het lief vraagt en beloofd om het niet verder te verspreiden. Ik ben wel benieuwd of het al lukt met dat e-mailtje eigenlijk? Vork Haha!