Vrouw overlijdt na botsing met paard

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Balte

Re: Vrouw overlijdt na botsing met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 14:45

Je weet toch nooit waar ze vuurwerk gaan afsteken? Onze paarden staan aan huis, ik kan ze zien staan vanuit de keuken en de living, stallen staan maar op enkele meters van ons huis.
Enkele jaren geleden kregen onze achterburen (ligt een weiland van 1.5 ha tussen ) het ineens in hun hoofd om vuurwerk in de tuin af te steken. Doe daar een lichte zuidwestenwind bij en het vuurwerk ging open net boven de weide achter ons en boven onze weide.
Gelukkig stonden onze paarden er gewoon naar te kijken, maar ik kreeg het toch ook even benauwd, wij wonen nl langs een spoorweg.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 14:52

Ieder jaar vallen er weer een aantal onschuldige slachtoffers door vuurwerk, zowel mensen als dieren.
Ieder jaar hebben er vele duizenden mensen en dieren een zwaar k*t oud en nieuw vanwege dat vuurwerk.

Maar iedereen moet maar rekening houden dat er elk jaar toch weer vuurwerk wordt afgestoken, anders ben je egoïstisch.
Dus we moeten het gewoon maar accepteren dat er ieder jaar slachtoffers vallen omdat er nu eenmaal mensen zijn die graag voor kapitalen de lucht in schieten, en meteen het milieu vervuilen Verward . Leuk feest hoor.

Laat mij maar lekker egoïstisch zijn en vinden dat dat k*t vuurwerk verboden moet worden. Dat schilt ieder jaar slachtoffers.

Verschrikkelijk dat dit gebeurd is.
Ik wens de nabestaanden en de eigenaar van de paarden veel sterkte toe.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 15:00

Inoterry schreef:
Ieder jaar vallen er weer een aantal onschuldige slachtoffers door vuurwerk, zowel mensen als dieren.
Ieder jaar hebben er vele duizenden mensen en dieren een zwaar k*t oud en nieuw vanwege dat vuurwerk.

Maar iedereen moet maar rekening houden dat er elk jaar toch weer vuurwerk wordt afgestoken, anders ben je egoïstisch.
Dus we moeten het gewoon maar accepteren dat er ieder jaar slachtoffers vallen omdat er nu eenmaal mensen zijn die graag voor kapitalen de lucht in schieten, en meteen het milieu vervuilen Verward . Leuk feest hoor.

Laat mij maar lekker egoïstisch zijn en vinden dat dat k*t vuurwerk verboden moet worden. Dat schilt ieder jaar slachtoffers.

Ik denk niet dat dat er ooit van komt. En gelukkig maar. Het is gewoon een traditie die erbij hoort. Misschien wel de alcohol aan banden leggen.

Onze paarden (die overigens echt niet graag op stal staan) hebben we binnen gehaald en de ramen geblindeerd en heerlijke klassieke muziek erbij (waar we ze overigens al een paar nachten aan gewend hebben).

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 15:06

Tja ik rij voor iemand zijn paarden en hij wilde ze graag buiten doen, maar toen ik mijn paard naar buiten wou gaan zetten hoorden ik veel te harde knallen en heb ik ze meteen weer binnen gedaan!
vind dat echt maar niks!
dit zou je maar overkomen Verdrietig

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 15:06

runningkawa schreef:
Moet er wel een stal vrij zijn in de buurt.
En niet elk paard staat rustig op stal

waar een wil is is een weg denk ik, als je echt wil dat je knol een nachtje op stal staat, dan kan je heus wel een stal vinden.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 15:07

slimmerik schreef:
Inoterry schreef:
Onze paarden (die overigens echt niet graag op stal staan) hebben we binnen gehaald en de ramen geblindeerd en heerlijke klassieke muziek erbij (waar we ze overigens al een paar nachten aan gewend hebben).

Dat is wel zo slim ja.. Je ziet veel mensen die op de nacht opeens allemaal 'vreemde' dingen (zoals muziek opzetten ect.), paarden voelen dat juist aan dat er iets 'engs' gaat gebeuren..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 15:08

En als je weet dat ze daar juist angstig zijn?
Normaal bij jou in de wei het rustig is met vuurwerk en ze andere jaren ook niet gek doen?

Inoterry schreef:

Helmaal mee eens, super verwoord.

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 15:09

dan wil je het niet, maar als je zegt er zijn niet overal stallen vrij dan kijk je gewoon niet goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 15:12

Als jij weet dat jou paard zonder vuurwerk al niet rustig is op stal...hoe denk jij dat hij dan is MET vuurwerk? Die raakt helemaal in paniek.
Die paarden bestaan en meer dan genoeg die zo reageren Ja

Als ze normaal rustig zijn buiten, ook andere jaren met vuurwerk...moet je ze dan maar stad en land af voor een stal?

Alleen maar omdat er steeds meer en harder geknald moet worden?

Dit had die eignaar echt niet voorzien....of heb je de verheldering niet gelezen?

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 15:15

Slimmerik; Alcohol kunnen ze nooit of te nimmer aan banden leggen. Dan staat de hele economie op z'n kop. Vuurwerk afschaffen betekent ook een miljoenenverlies, maar dit lijkt me veel haalbaarder. Of als je dan toch persé wat knallen in je achtertuin wil afsteken (of zoals bij ons gewoon op het midden van de baan), zorg er dan voor dat je eerst een kleine inleidingscursus o.i.d. gevolgd hebt, of dat je een duur papiertje kan aanvragen dat je vuurwerk mág afsteken. Het is gewoon heel erg gevaarlijk.
Ik vind het geen 'leuke' traditie meer. Ik kan wel genieten van een groot vuurwerk, zoals ze in de steden doen, of hier bij ons met oktoberkermis, maar al die gevaarlijke toestanden in de straat hoeven voor mij niet Lachen

Die paarden stonden echt al een hele lange tijd op die wei, je zag ze altijd rustig grazen als je voorbij reed met de trein. Je weet niet hoeveel nieuwjaarsnachten ze al hebben meegemaakt. En of ze rustiger zijn in de stal of op de weide.
Achteraf gezien weet men het altijd beter, weet men altijd dat men het had kunnen vermijden, denkt men dat het hun nooit zou overkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 15:17

Citaat:
Achteraf gezien weet men het altijd beter, weet men altijd dat men het had kunnen vermijden, weet men het altijd beter.

juist!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 15:20

In Belgie ligt het sowieso moeilijker, omdat het hele jaar vuurwerk afgestoken mag worden. Mijn paard is inmiddels vuurwerkproof maar er wordt regelmatig bij ons pal achter de buitenbak afgestoken en de eerste keren dat ik daar aan het rijden was ging ik ook ineens snoeihard de bak rond. Met oudejaar weet je het natuurlijk wel maar je kunt niet het jaar rond je paarden (en daarmee andere mensen) beschermen. In die zin is het toch fijn als mensen er rekening mee zouden houden dat vele dieren in paniek raken van het geknal. Niet alleen paarden, maar er zullen afgelopen nacht ook vele honden en katten verongelukt zijn omdat ze toch een uitweg wisten te vinden. Nou ben ik al geen vuurwerkliefhebber dus wellicht is mijn mening te gekleurd, maar imo zouden er voor oudejaar centrale plaatsen afgesproken kunnen worden voor het afsteken en verder bepaalde feestdagen afspreken en verder niet afsteken. De liefhebbers kunnen naar daar, mensen met dieren in de nauwe omgeving kunnen een gastadres zoeken voor de nacht.

Abel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 15:22

slimmerik schreef:
Als eigenaar van paarden ben je hoe dan ook schuldig tenzij iemand de paarden eruit heeft gelaten. Het feit dat ze zijn ontsnapt heeft ook te maken met een onvoldoende afrastering.

Als je paarden bang zijn voor vuurwerk heb je er maar voor te zorgen dat ze er niet mee in aanraking komen.

slimmerik schreef:
Mensen moeten idd hun verantwoording nemen voor hun paarden ja.

slimmerik schreef:
Ik denk niet dat dat er ooit van komt. En gelukkig maar. Het is gewoon een traditie die erbij hoort. Misschien wel de alcohol aan banden leggen.

En hier ben ik het dan weer helemaal mee eens Haha!

Als eigenaar van een dier heb jij de volledige verantwoording. Ook verzekeringstechnisch gezien. Eigenaar is ook veel te laat er heen gegaan. Verschrikkelijk voor de getroffen families.

Je paard mag dan wel vuurwerkproof zijn maar tijdens oud en nieuw hoor je ze zo te houden dat ze zichzelf en anderen geen pijn kunnen doen.

@Runningkawa waarom post je de hele tijd van die posten van: daar ben ik het mee eens? Voegt zo weinig toe behalve een hoop irritatie.
Laatst bijgewerkt door Abel op 01-01-08 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 15:27

De hele tijd?
Ik geloof dat ik al heel wat lange berichten in dit topic heb achter gelaten Ja
(edit 8 berichten zonder en 3 berichten met iets dat ik het ermee eens ben)

En het voegt zeker wel wat toe, dat je laat weten dat iemand het heel goed verwoord heeft wat je zelf ook al steeds bedoeld Lachen

En jij schrijft nu toch ook dat je het eens ben met slimmerik?
wat is daarmee het verschil dat ik dat ook doe?

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 16:05

je weet toch niet wat de band is tussen eigenaar en vuurwerk afschieter?
stel nou dat het hier op een belachelijke buren ruzie gaat en de mensen dus EXPRESS heel dichtbij vuurwerk afsteken?
of stel dat er een verdwaaldepijl het paard heeft geraakt?
dan zou jij zelf toch ook paniekeren.
alleszins vind ik het erg wat er gebeurt is, zowel paard als personen

kouden de pesonen hierboven het ook aub volwassen kunnen houden?
iuedereen heeft recht op een vrije meningsuiting...
Laatst bijgewerkt door SETEFURII op 01-01-08 16:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 16:29

Vreselijk nieuws! Ook weer een niet leuk nieuws bericht voor 2008! Voor mens en dier verschrikkelijk! Dan maar hopen dat ze allemaal niets geleden hebben! Wat erg zeg!

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 16:30

Jeetje mina zeg, een betrokkene geeft opheldering en nog weten sommigen het beter!

Ik vindt het echt vreselijk voor de eigenaar van de paarden, die heeft alles zien gebeuren!! Die zal waarschijnlijk ook nooit meer de oude worden en het is verschrikkelijk voor de familie van de jonge vrouw en de andere inzittenden!

Voor mij ook weer een reden om dat rotvuurwerk af te schaffen. Ze waren hier gisteren om 9 uur al bezig met vuurwerk, we hadden onze kat even buiten om haar behoefte te laten doen. Toen het mij te lang duurde ben ik met zaklamp en een hond die niks geeft om vuurwerk wezen zoeken. Godzijdank kwam ze mee terug.

Het vuurwerk wordt steeds harder!

Sterkte voor alle betrokkenen! Ook voor Djeenie en familie!

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 16:39

slimmerik schreef:
Als eigenaar van paarden ben je hoe dan ook schuldig tenzij iemand de paarden eruit heeft gelaten. Het feit dat ze zijn ontsnapt heeft ook te maken met een onvoldoende afrastering.

Als je paarden bang zijn voor vuurwerk heb je er maar voor te zorgen dat ze er niet mee in aanraking komen.

Vorig jaar zij we met oud en nieuw bij de paarden gebleven, omdat ze toen heel rustig waren en ze op ruim 600 meter van de bebouwde kom staan hebben wij dit jaar besloten wat later te gaan kijken. Ik trof 2 paarden aan die behoorlijk zenuwachtig waren, en Andulay is nb behoorlijk bomproof.

Ik kom net terug van de paarden en ik zag dat er op 200 meter afstand van de wei vuurwerkafval lag. Dat kon ik vanacht in het donker niet zien.

Het is dus heel leuk om te zeggen dat je maar moet zorgen dat ze er niet mee in aanraking kunnen komen, maar ik kan een paddock met 2 stallen en 2 paarden echt niet even verplaatsen omdat er dit jaar een stel hebben besloten buiten de bebouwde kom te knallen.

Volgend jaar vier ik in ieder geval oud en nieuw weer bij de paarden.

amyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 16:43

Ze zijn de mensen dat het vuurwerk hebben afgestoken aan het zoeken. De eigenaar is niet verantwoordelijk maar wel de afstekers van het vuurwerk. De politie denkt dat ze geen vergunning hadden,en daardoor flink zullen moeten dokken als ze ze vinden. Er wordt hun ten laste gelegd dat ze geen vergunning hadden,een dode door hun gedrag.
Het is hier op het nieuws geweest.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 16:46

Het zal niks afdoen aan het leed en verdriet, maar ik vindt dit een hele goede zaak! Ik hoop dat ze de daders vinden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 16:49

Idd, het leed is helaas al geschiet.
Maar ik hoop ook dat ze ze krijgen en dat zulke dingen misschien voorkomen kunnen worden door maatregelen betreft vuurwerk afsteken aan te scherpen Ja

amyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 17:04

Ja,eigenlijk hoop ik ook dat ze de daders krijgen. Maar ik denk het eerlijk gezegd niet,het is 's nachts gebeurd en niemand heeft het gezien...
Maarja,daardoor krijgt de familie het meisje niet terug en de eigenaar zijn paard niet.

Odyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 17:14

Hoe is the met die paarden afgelopen?

amyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 17:22

Er is een paard dood. Zo zeiden ze tenminste op het nieuws.

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 17:34

Amyke en Odyne; Lees even mijn bericht op pagina 2 Lachen