Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
geerke schreef:genoeg ruwvoer voorkomt haken.....
omaas schreef:Dat suiker een grote rol speelt bij hoefbevangenheid is al langer bekend! Niet dat het specifiek insuline de hoofdrol speelt.
Ik heb een heel verrassend stuk, waar ik al een tijdje mee smijt op dit forum. Het legt uit waar allemaal suiker in zit:
http://www.mensport.nl/pdf%20bestanden/ ... _Watts.pdf
(een gewaarschuwd mens telt voor twee!)
geerke schreef:Dat zei ik ook niet, alleen er zijn verschillende soorten Diabetes.in het engels is insuline resistentie hetzelfde als diabetes in horse
zoek maar op google,dus ik zit er helemaal niet naast met mijn vergelijking met diabetes.......
Citaat:De hypothalamus,het piepkleine kliertje in het achterhoofd is verantwoordelijk voor de hormoonsignalen,en de schildklier..(simpel gezegd..)
De medici weten nog niet veel van de hypothalamus..
Bij lange tijd veel suiker te eten verstoor je de werking ervan,dat heeft weer met de pancreas te maken,de signalen en productie van hormonen word verstoord,zeker hormonaal dus...ingewikkeld hoor endocinologie...
russel schreef:Als je het zo bekijkt, maar het uitgangspunt is voeding en idd die zorgt voor een verstoring in het hormonale systeem op den lange duur dat je kan spreken van hormonaal.
Maar wat gaat er gebeuren als je al die suikers weg gaat laten?
gomir schreef:De afgifte van groeihormoon en de corticosteroïd-huishouding worden wel via de hypofyse aangestuurd en deze hormonen hebben wel enige invloed op de glucosehuishouding.
Wilawander schreef:geerke schreef:genoeg ruwvoer voorkomt haken.....
Hier wil ik nog even op inhaken. Mijn paard krijgt onbeperkt hooi, daarnaast Safe and Sound wat ook ruwvoer bevat en door de rest van het voer ook nog Lucerne om het kauwen te activeren. Dit paard moet elk half jaar geraspelt worden en heeft dan behoorlijke haken en zo ken ik ermeer.
Dus denk niet, ik geef veel ruwvoer en bespaar de tandarts.
Kafue schreef:WesseLady schreef:sHelemaal mee eens Kafue!!
Mag ik vragen hoe je het magnesiumtekort hebt ontdekt, en wat jullie er precies aan hebben gedaan om het op peil te krijgen (en houden)?
Dit paard krampte enorm op zijn spieren, stad en land afgeklept met hem maar iedereen zei wat anders heel veel geld armer natuurlijk. Totdat ik eigenlijk vanuit de humane geneeskunst de link tekort aan magnesium is krampen op de spieren doorlinkte naar het paard en hem er door onze veearts op heb laten onderzoeken. Een simpel bloedonderzoek,
En hij had een giga tekort aan magnesium. Dit magnesium zijn we bij gaan voeren en hebben een keer een stootkuur gedaan, wat eigenlijk mijn fout was ik had de dosering verkeerd begrepen en heb het paard twee keer per dag magnesium gedaan. Nu is het op peil en voeren we nog iedere dag magnesium bij.
Dit in combinatie met reliance van HiPro hier krijgt hij slecht drie maal daags 800 gram van en ruim gewoon goed gedroogd hooi.
Magnesium hebben we eerst in een vloeibare vorm gevoerd en nu zijn we op poeder overgegaan. Dat smaakt overigens naar druivesuiker dus hij vind het heerlijk.
Mac schreef:WesseLady schreef:Mac, wanneer wordt dat onderzoek van Pavo ongeveer gepubliceerd? Ben er wel erg benieuwd naar!
Half januari, meen ik.
Isapaardje schreef:gomir schreef:De afgifte van groeihormoon en de corticosteroïd-huishouding worden wel via de hypofyse aangestuurd en deze hormonen hebben wel enige invloed op de glucosehuishouding.
Mijn pony is de eerste keer bevangen geraakt door een (te hoge dosis) corticosteroïde - injectie.
Kan ik het zien als dat de corticosteroïd huishouding dan overhoop is gehaald, of heeft dit niets met elkaar te maken en is de bevangenheid 'gewoon' te wijten geweest aan "gifstoffen" in het bloed in dat geval?
gomir schreef:Ik zou de oorzaak van de bevangenheid in dit geval eerder zoeken in de onderliggende reden waarvoor de injectie met steroïden nodig is. Bijv bij een infectie kunnen de glucoses ook behoorlijk ontregelen.
Isapaardje schreef:gomir schreef:Ik zou de oorzaak van de bevangenheid in dit geval eerder zoeken in de onderliggende reden waarvoor de injectie met steroïden nodig is. Bijv bij een infectie kunnen de glucoses ook behoorlijk ontregelen.
Dat was het juist ... er was toen niet veel aan de hand. Ik had haar net, vond dat ze wat stond te schuren in de manen, had daar een smeerseltje voor gekocht en daar bleek ze allergisch voor te zijn. Daar waar ik had gedruppeld (ook over de schouder naar beneden geknoeid) kreeg ze witte schilfers. De dierenarts vond het toen nodig een anti-allergie injectie te geven. Helaas gaf hij later toe dat hij een te hoge dosering had gegeven. Binnen 5 dagen was mijn paardje bevangen. Kan geen andere oorzaak bedenken als die spuit.
jeetje dat lijkt toch een beetje op mijn verhaal,ik bel de dierearts voor een bobbeltje naast zijn mond,vermoedelijk niets dus,en mijn gezonde paard eindigt hoefbevangen,na een kuurtje injecties met cortisonen , van deze fantastische dierenarts,ook inderdaad na een dag of 5.
Ik heb nog nooit zo'n spijt gehad van een dierearts te bellen......
Gevolg is dat ze het nu veel en veel sneller terugkrijgt. Maar in haar geval lijkt het er nu meer op dat het niet zo zeer de suikers, als wel het zetmeel in het voer de boosdoener is.
Vandaar dat ik niets meer voer waar veel granen in verwerkt zijn of dood afgestorven gras e.d.
Isapaardje schreef:gomir schreef:Dat was het juist ... er was toen niet veel aan de hand. Ik had haar net, vond dat ze wat stond te schuren in de manen, had daar een smeerseltje voor gekocht en daar bleek ze allergisch voor te zijn. Daar waar ik had gedruppeld (ook over de schouder naar beneden geknoeid) kreeg ze witte schilfers. De dierenarts vond het toen nodig een anti-allergie injectie te geven. Helaas gaf hij later toe dat hij een te hoge dosering had gegeven. Binnen 5 dagen was mijn paardje bevangen. Kan geen andere oorzaak bedenken als die spuit.
jeetje dat lijkt toch een beetje op mijn verhaal,ik bel de dierearts voor een bobbeltje naast zijn mond,vermoedelijk niets dus,en mijn gezonde paard eindigt hoefbevangen,na een kuurtje injecties met cortisonen , van deze fantastische dierenarts,ook inderdaad na een dag of 5.
Ik heb nog nooit zo'n spijt gehad van een dierenarts te bellen......