Insuline speelt grotere rol bij hoefbevangenheid dan gedacht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Insuline speelt grotere rol bij hoefbevangenheid dan gedacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 12:44

Als je het zo bekijkt, maar het uitgangspunt is voeding en idd die zorgt voor een verstoring in het hormonale systeem op den lange duur dat je kan spreken van hormonaal.

Maar wat gaat er gebeuren als je al die suikers weg gaat laten?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 12:46

een mens en dier hebben helemaal geen suikers nodig(maar het is zo lekker...)het lichaam maakt van koolhydraten suikers,vandaar dat als je eenmaal diabetes hebt je daar ook mee moet uitkijken(overgens ook met vetten...)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 12:54

Ik had er een tijd terug al een heel stuk op paardnatuurlijk over gelezen. Wel goed dat er onderzoek naar gedaan wordt, het is en blijft een rotziekte. Mijn shetter heeft een half jaar lopen kwakkelen met hoefbevangenheid, toen heb ik magnesium bijgevoerd en ze draafde weer naar het hek toe binnen een paar dagen. Nu voer ik geen magnesium meer bij, maar safe and sound van dodson en horrel en ze doet het er nog steeds goed op.

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 14:40

Dat suiker een grote rol speelt bij hoefbevangenheid is al langer bekend! Niet dat het specifiek insuline de hoofdrol speelt.
Ik heb een heel verrassend stuk, waar ik al een tijdje mee smijt op dit forum. Het legt uit waar allemaal suiker in zit:
http://www.mensport.nl/pdf%20bestanden/ ... _Watts.pdf
(een gewaarschuwd mens telt voor twee!)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 15:45

geerke schreef:
genoeg ruwvoer voorkomt haken.....

Hier wil ik nog even op inhaken. Mijn paard krijgt onbeperkt hooi, daarnaast Safe and Sound wat ook ruwvoer bevat en door de rest van het voer ook nog Lucerne om het kauwen te activeren. Dit paard moet elk half jaar geraspelt worden en heeft dan behoorlijke haken en zo ken ik ermeer.
Dus denk niet, ik geef veel ruwvoer en bespaar de tandarts.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 15:54

als je een paard hebt moet je echt nergens op besparen, anders moet je gewoon een speelgoed paard kopen die kosten niets..
Mijn paard is 20 ,nooit haken gehad, de tandarts had niets te doen,eet goed ,kwijlt niet knoeit niet,mest goed....
Omaas!!bedankt!!,ik ga het uitprinten en in mijn hoefbevangenheid archief stoppen(word steeds dikker....)
Ik geef mijn paard zemelen,is dus ook niet goed,hij moet toch iets eten!!(het is maar 2x daags 300 gram...)Onbeperkt hooi gaat ook niet goed!!
Hij gaat wel stukken beter met een schildklier hormoon,dat versnelt de stofwisseling iets...anders zou ik het niet geven..het kost toch 800 euro per jaar,en dat zijn verdere leven lang(ik bespaar dus echt op niets..)

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 18:06

omaas schreef:
Dat suiker een grote rol speelt bij hoefbevangenheid is al langer bekend! Niet dat het specifiek insuline de hoofdrol speelt.
Ik heb een heel verrassend stuk, waar ik al een tijdje mee smijt op dit forum. Het legt uit waar allemaal suiker in zit:
http://www.mensport.nl/pdf%20bestanden/ ... _Watts.pdf
(een gewaarschuwd mens telt voor twee!)

Oei...dit wist ik dus ook niet! Bloos
Tja...het wordt steeds moeilijker om je hoefbevangen pony wat te eten te geven. Verdrietig Mijn pony's krijgen nu alleen hooi en een zoutliksteen en een kruidenliksteen. Maar het hooi heb ik nog nooit op NSK laten testen, ben allang blij dát ik hooi heb.
Ik zal zeker dit stuk bewaren, gaat ook bij mij in m'n "dossier". Ja

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 19:07

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 19:29

geerke schreef:
in het engels is insuline resistentie hetzelfde als diabetes in horse
zoek maar op google,dus ik zit er helemaal niet naast met mijn vergelijking met diabetes.......
Dat zei ik ook niet, alleen er zijn verschillende soorten Diabetes.

Citaat:
De hypothalamus,het piepkleine kliertje in het achterhoofd is verantwoordelijk voor de hormoonsignalen,en de schildklier..(simpel gezegd..)
De medici weten nog niet veel van de hypothalamus..
Bij lange tijd veel suiker te eten verstoor je de werking ervan,dat heeft weer met de pancreas te maken,de signalen en productie van hormonen word verstoord,zeker hormonaal dus...ingewikkeld hoor endocinologie...

Je insulineproductie wordt niet aangestuurd via de hypothalamus Melkproductie, de schildklier en de cyclus wel. Maar de alvleesklier is een autonoom werkend orgaan dat niet aangestuurd wordt vanuit de hypothalamus.
De afgifte van groeihormoon en de corticosteroïd-huishouding worden wel via de hypofyse aangestuurd en deze hormonen hebben wel enige invloed op de glucosehuishouding. Het regelsysteem voor de glucosehuishouding met insuline en glucagon gaat buiten de hypothalamus om.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 19:31

russel schreef:
Als je het zo bekijkt, maar het uitgangspunt is voeding en idd die zorgt voor een verstoring in het hormonale systeem op den lange duur dat je kan spreken van hormonaal.

Maar wat gaat er gebeuren als je al die suikers weg gaat laten?

Dat probeer ik ook al een paar keer uit te leggen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 22:18

gomir schreef:
De afgifte van groeihormoon en de corticosteroïd-huishouding worden wel via de hypofyse aangestuurd en deze hormonen hebben wel enige invloed op de glucosehuishouding.

Mijn pony is de eerste keer bevangen geraakt door een (te hoge dosis) corticosteroïde - injectie.
Kan ik het zien als dat de corticosteroïd huishouding dan overhoop is gehaald, of heeft dit niets met elkaar te maken en is de bevangenheid 'gewoon' te wijten geweest aan "gifstoffen" in het bloed in dat geval?

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 23:52

Wilawander schreef:
geerke schreef:
genoeg ruwvoer voorkomt haken.....

Hier wil ik nog even op inhaken. Mijn paard krijgt onbeperkt hooi, daarnaast Safe and Sound wat ook ruwvoer bevat en door de rest van het voer ook nog Lucerne om het kauwen te activeren. Dit paard moet elk half jaar geraspelt worden en heeft dan behoorlijke haken en zo ken ik ermeer.
Dus denk niet, ik geef veel ruwvoer en bespaar de tandarts.

Ruwvoer zal het ook niet voorkomen maar het helpt wel mee.
Het gaat meer om harde ongelijke structuur zoals bijvoorbeel reliance dat is geexpandeerd zier er uit al euuhhh met tijke fantasie van die grote speculaasbrokken met ongelijke verzelige keiharde structuur. Door de ongelijkheid moet het paard moeite doen zijn eten te kauwen en door de hardheid de vezels en dergelijke slijten de kiezen en dus de haken beter.
Ene paard is gevoeliger op de tanden dan de andere. Voordeel is trouwens dat je alleen maar een voer hebt, een goede hooisoort en stro meer niet.

Pas overigens op met lucerne dat is voor paarden met hoefbevangenheid niet goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 11:08

Las ik toch een paar maanden geleden dat als paarden uit hun voerbak moeten eten ze net niet optimaal hun kiezen over elkaar kunnen malen omdat de natuurlijke stand vanaf de grond is. Nu wordt het hoofd op een houding gedwongen waardoor de kaken niet op natuurlijke manier over elkaar heen kunnen schaven. Wat dus haken vormt.

Misschien toch vaker in een emmer voeren vanaf de grond?

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 11:21

Kafue schreef:
WesseLady schreef:
Helemaal mee eens Kafue!!

Mag ik vragen hoe je het magnesiumtekort hebt ontdekt, en wat jullie er precies aan hebben gedaan om het op peil te krijgen (en houden)?
s

Dit paard krampte enorm op zijn spieren, stad en land afgeklept met hem maar iedereen zei wat anders heel veel geld armer natuurlijk. Totdat ik eigenlijk vanuit de humane geneeskunst de link tekort aan magnesium is krampen op de spieren doorlinkte naar het paard en hem er door onze veearts op heb laten onderzoeken. Een simpel bloedonderzoek,
En hij had een giga tekort aan magnesium. Dit magnesium zijn we bij gaan voeren en hebben een keer een stootkuur gedaan, wat eigenlijk mijn fout was ik had de dosering verkeerd begrepen en heb het paard twee keer per dag magnesium gedaan. Nu is het op peil en voeren we nog iedere dag magnesium bij.
Dit in combinatie met reliance van HiPro hier krijgt hij slecht drie maal daags 800 gram van en ruim gewoon goed gedroogd hooi.

Magnesium hebben we eerst in een vloeibare vorm gevoerd en nu zijn we op poeder overgegaan. Dat smaakt overigens naar druivesuiker dus hij vind het heerlijk.

Bedankt voor je uitleg. Ik heb ook een pony die hoefbevangen is. Die had ook last van zijn spieren. Als hij in beweging was, leek het vaak alsof hij wel wilde, maar niet kon. Toen hij eenmaal bevangen was (toen kreeg ik pas in de gaten wat het probleem was) ben ik magnesium gaan voeren, ook met verbluffend resultaat! De mijne vindt het alleen niet zo lekker... Momenteel voer ik geen magnesium meer bij. Ik heb zijn rantsoen gewijzigd, waardoor hij het nu niet echt nodig lijkt te hebben, pony zit super in zijn vel.
Ik wist niet dat het magnesiumpeil met een bloedtest te achterhalen was. Klinkt eigenlijk logisch Pling

Mac schreef:
WesseLady schreef:
Mac, wanneer wordt dat onderzoek van Pavo ongeveer gepubliceerd? Ben er wel erg benieuwd naar!

Half januari, meen ik.

Dat schiet al op! Haha!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 18:41

Isapaardje schreef:
gomir schreef:
De afgifte van groeihormoon en de corticosteroïd-huishouding worden wel via de hypofyse aangestuurd en deze hormonen hebben wel enige invloed op de glucosehuishouding.

Mijn pony is de eerste keer bevangen geraakt door een (te hoge dosis) corticosteroïde - injectie.
Kan ik het zien als dat de corticosteroïd huishouding dan overhoop is gehaald, of heeft dit niets met elkaar te maken en is de bevangenheid 'gewoon' te wijten geweest aan "gifstoffen" in het bloed in dat geval?

Door hoge doseringen corticosteroïden kunnen er schommelingen in het glucosegehalte ontstaan, maar het lijkt me sterk dat een paard van één spuit langdurig ontregelde glucoses krijgt, waardoor er een stijging van het insuline op gaat treden die zo lang bestaat dat er een schadelijk effect van kan ontstaan.
Maar van prednison en andere steroïden stijgt je glucosegehalte zeker wel(steroid-induces diabetes), waardoor je ook een insuline-reactie zult krijgen bij een normaal werkende alvleesklier.

Ontregeling van de steroidhuishouding verwacht je in principe niet, door het toedienen wordt de stimulatie door de hypothalamus onderdrukt(negatieve terugkoppeling) en ontspoort dat systeem dus niet. Bij plotseling staken van (hoge) doseringen steroïden kan er wel een probleem optreden, omdat de bijnier(waar de steroïden geproduceerd worden) even tijd nodig heeft om weer op gang te komen. Maar dat is weer een ander verhaal en niet direct gerelateerd aan het probleem met de glucose/insuline-spiegels.

Ik zou de oorzaak van de bevangenheid in dit geval eerder zoeken in de onderliggende reden waarvoor de injectie met steroïden nodig is. Bijv bij een infectie kunnen de glucoses ook behoorlijk ontregelen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 19:15

gomir schreef:
Ik zou de oorzaak van de bevangenheid in dit geval eerder zoeken in de onderliggende reden waarvoor de injectie met steroïden nodig is. Bijv bij een infectie kunnen de glucoses ook behoorlijk ontregelen.

Dat was het juist ... er was toen niet veel aan de hand. Ik had haar net, vond dat ze wat stond te schuren in de manen, had daar een smeerseltje voor gekocht en daar bleek ze allergisch voor te zijn. Daar waar ik had gedruppeld (ook over de schouder naar beneden geknoeid) kreeg ze witte schilfers. De dierenarts vond het toen nodig een anti-allergie injectie te geven. Helaas gaf hij later toe dat hij een te hoge dosering had gegeven. Binnen 5 dagen was mijn paardje bevangen. Kan geen andere oorzaak bedenken als die spuit.

Gevolg is dat ze het nu veel en veel sneller terugkrijgt. Maar in haar geval lijkt het er nu meer op dat het niet zo zeer de suikers, als wel het zetmeel in het voer de boosdoener is.
Vandaar dat ik niets meer voer waar veel granen in verwerkt zijn of dood afgestorven gras e.d.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 19:24

Het is al een tijdje bekend dat corticosteroiden hoefbevangenheid kunnen veroorzaken, ook in eenmalige en lagere doseringen. Het zal ongetwijfeld te maken hebben met wat gomir beschrijft, maar ze zijn er nog niet uit waarom het ene paard er dus wel zo sterk op reageert en het andere niet. Zal toch een bepaalde aanleg zijn of een al enigszins ontregeld systeem.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 23:54

Isapaardje schreef:
gomir schreef:

Dat was het juist ... er was toen niet veel aan de hand. Ik had haar net, vond dat ze wat stond te schuren in de manen, had daar een smeerseltje voor gekocht en daar bleek ze allergisch voor te zijn. Daar waar ik had gedruppeld (ook over de schouder naar beneden geknoeid) kreeg ze witte schilfers. De dierenarts vond het toen nodig een anti-allergie injectie te geven. Helaas gaf hij later toe dat hij een te hoge dosering had gegeven. Binnen 5 dagen was mijn paardje bevangen. Kan geen andere oorzaak bedenken als die spuit.

jeetje dat lijkt toch een beetje op mijn verhaal,ik bel de dierearts voor een bobbeltje naast zijn mond,vermoedelijk niets dus,en mijn gezonde paard eindigt hoefbevangen,na een kuurtje injecties met cortisonen , van deze fantastische dierenarts,ook inderdaad na een dag of 5.
Ik heb nog nooit zo'n spijt gehad van een dierearts te bellen......

Gevolg is dat ze het nu veel en veel sneller terugkrijgt. Maar in haar geval lijkt het er nu meer op dat het niet zo zeer de suikers, als wel het zetmeel in het voer de boosdoener is.
Vandaar dat ik niets meer voer waar veel granen in verwerkt zijn of dood afgestorven gras e.d.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 18:50

Isapaardje schreef:
gomir schreef:

jeetje dat lijkt toch een beetje op mijn verhaal,ik bel de dierearts voor een bobbeltje naast zijn mond,vermoedelijk niets dus,en mijn gezonde paard eindigt hoefbevangen,na een kuurtje injecties met cortisonen , van deze fantastische dierenarts,ook inderdaad na een dag of 5.
Ik heb nog nooit zo'n spijt gehad van een dierenarts te bellen......

He, wat een vervelende verhalen, er moet toch een mogelijkheid zijn dierenartsen beter op de hoogte te brengen van de gevaren bij bepaalde medicijnen??
Het is natuurlijk belachelijk dat je aan iets redelijk ongevaarlijks zoals een allergie of een bobbeltje een ernstig ziek paard overhoudt!
Dierenartsen, lees mee op bokt en zorg dat je op de hoogte blijft!!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 10:58

Interessant artikel dat ik nog tegenkwam op internet en inhaakt op dit onderwerp (bron: http://www.welshinfo.nl/productssimple1.html)

EMS (Equine Metabolic Syndrom) – rond gevoerd, ziek gevoerd?

Paarden en vooral pony’s zijn goede voedselverteerders die vroeger ook met karig voer gezond en productief bleven.
Tegenwoordig kennen de meesten geen honger meer, ze hoeven meestal niet lang te werken en zien er zelfs aantrekkelijk rond uit door hun duidelijke vetafzetting. Vroeger of later kan zo’n paard toch gaan lijden aan EMS.
Er bestaat nu risico voor:
- Een verhoogde kans op hoefbevangenheid
- Vruchtbaarheidsstoornissen bij fokmerries
- Gewrichtsplinters (OCD) en andere afwijkingen aan de ledematen bij veulens in overconditie met gestoorde insulinewerking.
- Blijvende vervormingen (omgevallen manekam bij hengsten).
- Verhoogde kans op chronische ziekteverschijnselen.

Vetafzetting kan op vele plaatsen zichtbaar zijn: manenkam, borst, schouders, lendenen, bovenop de croupe, rond de staartwortel,aan de flanken en om de penisschede bij ruinen. Een insulinespiegel boven de 300 picomol pro dl. na 5 uur nuchter houden geeft daarnaast zekerheid. Bij langer aanwezige EMS kan de bloedsuikerspiegel bij nuchterheid ook nog verhoogd zijn.
Een erfelijk bepaalde, goede voedselconversie samen met gebrek aan gerichte beweging zijn de hoofdoorzaken van EMS. Adipokinehormonen worden door de vetcellen uitgezonden, o.a. het stresshormoon cortisol en een heel stel ontstekingsbevorderende boodschapper stoffen. Zij zouden een insulineresistentie kunnen veroorzaken. Daardoor kan een te hoog bloedsuikergehalte ontstaan, want de bloedsuikeropslag wordt bemoeilijkt. Ook als er geen sprake is van overvoedering maar de voedselvoorziening in hoge mate wordt gedekt door granen vindt er een afname van de inwerking op de bloedsuikers door insuline plaats. Ook veelvuldige stress veroorzaakt dit via een verhoogde cortisolbloedspiegel. Beide problemen komen vooral bij sportpaarden voor. Op lange termijn kan ook overproductie van insuline de afname van de bloedsuikeropslag in de cellen niet altijd meer compenseren.
Dan blijft ook de bloedglucose voortdurend verhoogd. Overmatig hoog bloedsuikergehalte dat tot diabetes mellitus kan leiden komt echter zelden voor.
Het staat nog niet vast of EMS op zichzelf hoefbevangenheid kan veroorzaken. De klassieke hoefbevangenheid via voedering ontstaat zoals bekend niet door EMS maar door een overmatige bacteriële gifafscheiding vanuit de darm.
Oorzaak daarvan is meestal een verkeerd gistingsproces door overlading van de dikke darm met teveel zetmeel, fructan of suiker. Deze soort hoefbevangenheid die met heftige pijnen, kreupelheid of geheel loslaten van de hoefwand gepaard kan gaan treedt in veel gevallen al na een of twee dagen op bij graanovervoedering of te rijke weidegang. Bij verscheidene EMS paarden werden echter vergevorderde hoefveranderingen die op hoefbevangenheid leken aangetroffen zonder dat er duidelijk sprake was van pijnverschijnselen. Dit kan wijzen op een aparte sluipende ontwikkeling die leidt tot hoefbevangenheid die typerend is voor EMS. Bij veel gevallen van hoefbevangenheid is natuurlijk ook het samenvallen van verschillende oorzaken denkbaar (achterblijven van stukje nageboorte, lokale overbelasting van bepaalde aard enz.).
EMS kan tot hoefbevangenheid leiden en daarvoor worden drie oorzaken genoemd: insulineresistentie, te hoog bloedsuikergehalte en invloed van het vetweefsel. Zij bevorderen op verschillende wijze:
- Vernauwing van de bloedvaten in en boven de hoeven.
- Verdikking van het bloed in de hoeflederhuid.
- Productie van zuurstofradicalen en ontstekingsbevorderende boodschapperstoffen.
- Oplossing van weefsel door cortisol en afbraakenzymen.

De ontwikkeling van de hoefbevangenheid wordt zo door de belemmering van de bloedcirculatie in de hoeflederhuid aangezet en verder door de bevordering van ontstekings- en ontbindingsprocessen bij de verbindingsstructuren tussen hoefbeen en hoefhoornkapsel. Door EMS kunnen hormoonontsporingen voor een verandering van de oestrogeencyclus verantwoordelijk gesteld worden. Bij merries met overgewicht kan dat tot verstoring van de vruchtbaarheid leiden.
Hormonale onevenwichtigheden door insulineresistentie benadelen zichtbaar ook de ontwikkeling van gewrichten en pezen bij bepaalde jonge paarden.

Verbetering

Men kan vermoedelijk een bestaand geval van EMS op zijn minst verregaand terugdringen.
Hoofddoel is de verbetering van de insulinewerkzaamheid, het afbouwen van de vetopslag, vermijden van hoefbevangenheid en andere gevolgen en dat is waarschijnlijk bereikbaar. Daarvoor dient zich zowel een voeder- als een bewegingsprogramma aan. Elk van beide programma’s kan reeds in enkele weken tot een meetbare afbouw van de insulineresistentie leiden. Combinatie van deze maatregelen heeft het meeste effect.

Wat moet er gevoerd worden? Een krappe dekking van de individuele energiebehoefte geeft de meeste zekerheid voor afbouw van de vetopslag. Omdat hooi of weidegang meestal de basis voor de energievoorziening zijn moet bij het afvallen dagelijks niet meer dan 1% van het gewicht van de pony aan hooi gegeven worden.. Ook het aanvullende krachtvoer moet voor goede voedselverbruikers eerder arm aan calorieën zijn. De gezamenlijke toevoeging van energie- en voedingsstoffen kan dan grofweg berekend worden en aangepast aan een werkelijk gerichte vermindering van het vetweefsel.. Net zo belangrijk als het regelen van het gewicht is het verminderen van het zetmeel- en suikeraandeel in het totale rantsoen tot waarden onder 10%. Daarmee kan men de insuline-activiteit aantoonbaar verbeteren. Bij grashooi moeten daarom de sneden vóór de bloei evenals klaver en luzerne gemeden worden.
Silage en weidegang zijn wat betreft energie- en koolhydraatbijdrage moeilijk te bereken en daarom dringend te vermijden. Ook bij het aanvullende krachtvoer moet men een aandeel van zetmeel plus suiker onder de 10% nastreven.
Haver, gerst, mais en spelt zijn dus taboe evenals muesli’s met graanhoeveelheden waarvan de percentages in de dubbele cijfers lopen. De benodigde energietoevoeging voor paarden in training kan zonder probleen door aangepaste hoeveelheden oliezaden, plantaardige olie en goed verteerbare ruwstoffen zoals bietpulp of rijstzemelen geleverd worden. Voor een zo goed mogelijk vet- en suikerstofwisseling zijn mineralen envitamines noodzakelijk. Omdat de gehaltes in hooi moeilijk te schatten zijn moeten deze stoffen ter bevordering van het lichamelijk functioneren voor een groot deel via hoogwaardige aanvullende voedermiddelen toegevoegd worden. Mineralen en sporenelementen die bij de verbetering van de suiker- en insulinetoestand een bijzondere rol spelen zijn magnesium (vaak tekort), kalium, zink, mangaan, driewaardig chroom en vanadium. Een belangrijke rol bij de verbetering van de suikerhuishouding vervullen bovendien de vitamines B2, B6, niacine, panotheenzuren en biotin. Ook biergist behoort tot het EMS dieet.
Bij het voorkómen van hoefbevangenheid bevorderende ontstekingen en weefselschade hebben o.a. zink, mangaan, koper, selenium, vitamine E, vitamine C, beta-caroteen, plantaardige phenolen en omega-3 vetzuren een bijzondere betekenis.
De beperking van zetmeel en suiker is ook voor paarden met Cushing syndroom, spierbevangenheid, polysaccharideopslagmyopathie (spierziekte door problemen met opslag van meervoudige suikers), maagzweren en reeds bestaande hoefbevangenheid van grote betekenis.

Hoeveel beweging is nodig?

Een dagelijks strikt volgehouden training kan de insuline-activiteit duidelijk verbeteren. Volgens onderzoek is daarvoor bv. dagelijks 30 minuten losjes draven aan de longe genoeg. De beweging stimuleert blijkbaar de glucose-opname in de spieren. Negatieve stress en gespannen geforceerde bewegingen zijn daarentegen ontraproductief.
Spontane beweging van het paard in de uitloop en de wei is meestal niet voldoende voor een duidelijk effect op het bloedsuikergehalte.

Bron: Futterjournal-Moll (Samenvatting)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 12:00

dankje!!!weer wat wijzer!!ik blijf denken dat een te trage schildklier hier een rol in speelt,ik heb een dierenarts gevonden in tennessee die daar onderzoek naar doet,en dat er wel degelijk een verband is tussen trage schildklier werking en isuline resistentie,dan kun je levothyroxine geven(doe ik al...)en dan worden ze in iedergeval niet meer hoefbevangen.
Hoefbevangenheid brengt z'n schade aan iedere keer....