Uitspraak in rechtzaak Trachsler versus Coby van Baalen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

shaviera

Re: Uitspraak in rechtzaak Trachsler versus Coby van Baalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 15:51

ik ken tara zelf ook.
deze meid heeft echt wel haar hart bij de paarden liggen en kan ook erg leuk rijden.
wij hebben hara in de ring gehad met selecties buiten seizoen afgelopen jaar met da vinci en ze stak er met kop en schouders boven uit.
dus ik vind dit allemaal niet te recht.
ik heb ook mijn paard wel eens weg gedaan ondanks ik heb nog geen 2 maanden had ik dacht dat het klikte maar blijkbaar wa hij echt gestoord en niet te rijden verschillende mensen stapte er niet meer op.

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 15:58

Het is hier toch geen aanval tegen het meisje zelf?
Dat ze leuk kan rijden met Da Vinci is prima, maar wie zegt dat de pony's te vergelijken zijn.
Als de pony zich bewezen heeft in het A-kader met een ander, hoeft dat niet te betekenen dat hij dat met elk ander doet.
Een niet-klikkende combinatie kan niet afgerekend worden aan de verkoper. Zeker niet met de adviezen die kennelijk gegeven zijn. De koper is degene die beslist te kopen, en aangezien het niet om een kopje suiker gaat, had hij ook een onafhankelijke deskundige mee kunnen nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 16:04

shaviera schreef:
ik ken tara zelf ook.
deze meid heeft echt wel haar hart bij de paarden liggen en kan ook erg leuk rijden.
wij hebben hara in de ring gehad met selecties buiten seizoen afgelopen jaar met da vinci en ze stak er met kop en schouders boven uit.
dus ik vind dit allemaal niet te recht.
ik heb ook mijn paard wel eens weg gedaan ondanks ik heb nog geen 2 maanden had ik dacht dat het klikte maar blijkbaar wa hij echt gestoord en niet te rijden verschillende mensen stapte er niet meer op.

Tara zal heus haar hart wel bij de paarden hebben liggen, maar dat neemt niet weg dat dit een erg domme manier van doen is.

Je koopt een pony, er worden trainingsadviezen gegeven, de koper zegt dat die de adviezen ook op zal volgen, maar dat doet hij niet.
De pony kost wel 20.000 euro, je mag dus redelijkerwijs verwachten dat de klant ook moeite zal doen om voldoende informatie te krijgen. Dat is een plicht van de koper, en niet van de verkoper.

Ook terugbrengen is een service van de verkopende partij, maar geen recht van de klant (ook al denken veel mensen dat wel).
Tara is een meisje van 13 jaar. En ondanks dat ze leuk kan rijden, kun je van zo'n jong meisje niet verwachten dat ze een weloverwogen beslissing kan nemen over de aankoop van haar paard.
Haar vader is een volwassen man, en daarvan mag ik redelijkerwijs verwachten dat hij nadenkt bij wat hij doet.

Het ontbreken van een klik is geen verborgen gebrek van de pony. De verkoper hoeft het paard dus helemaal niet terug te nemen, en ook geen geld terug te geven.

Het zou voor de pony wel beter zijn als dat gebeurde, een pony op zijn 10e met pensioen zetten is zonder meer belachelijk. Ik denk dat de pony vrij wat beter af is bij de vorige eigenaars.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 16:21

Ik ben het met een aantal opmerkingen wel eens. Niet ieder paard vormt een goede combinatie met een ruiter. Soms werkt het gewoon niet. Niets om je voor te schamen.
Amazone wordt mi niet afgekraakt, is ook niet terecht, zij kan er ook niets aan doen dat ze zulke familieleden heeft Clown

Belachelijk is wel dat ze de pony en 20.000€ willen. Als je een paard koopt weet je dat er kosten bij komen. Om dan te zeggen we houden de pony en de 20.000€ is vor de gemaakte kosten. Dat klopt van geen kant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 16:41

Cayenne schreef:
http://www.dehoefslag.nl/news.asp?id=1718
dehoefslag.nl

In de civiele procedure van de heer Ferdinand Trachsler versus de dames Coby van Baalen en Linda van Doorn is, na twee keer uitstel, vlak voor de kerstdagen uitspraak gedaan. Het betreft de Z2-dressuurpony Kirby die mevrouw Van Doorn aan mevrouw Van Baalen in consignatie had gegeven en door mevrouw Van Baalen is verkocht aan de heer Trachsler.

Kirby bleek achteraf niet aan de toekomstverwachtingen van de koper te voldoen, want niet goed te berijden door zijn dochter Tara. Trachsler ging tijdens de zitting op 2 oktober niet in op het aanbod van de verkopers, om de tienjarige door hem op pensioen gestelde Kirby terug te verkopen voor € 10.000, zijnde de helft van de oorspronkelijke verkoopprijs. De rechter beschouwt in zijn uitspraak mevrouw Van Doorn niet als verkoper en wijst de vordering tegen haar af.

De relatie tussen mevrouw Van Doorn en mevrouw Van Baalen behoeft nader onderzoek maar de rechter heeft wèl al vastgesteld dat hier geen sprake is van bemiddeling. Nu beide dames naar het oordeel van de rechtbank de stellingen van de heer Trachsler over de vermeende gebreken afdoende ontzenuwd hebben, ligt de bewijslast geheel bij de heer Trachsler. Indien hij de zaak doorzet, zal hij dus moeten bewijzen dat Kirby aan een verborgen gebrek leed op het moment van verkoop.

Ik lees verborgen gebrek..............

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 16:47

ja, dat hij aan moet tonen dat de pony die had. Niet dat hij die een heeft Lachen
Niet klikken is toch geen verborgen gebrek, of wel?
Dus ik denk dat meneer Trachsler het meoilijk kan krijgen Lachen

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 16:50

Het gaat hier denk ik om het juridisch verborgen gebrek. Om in zijn recht te staan moet Dhr Trachsler bewijzen dat er een verborgen gebrek aanwezig was op het moment van verkoop.
En idd runningkawa heeft gelijk: niet klikken is geen gebrek.
Zou het erg vreemd vinden als Dhr Trachsler gelijk krijgt. Ook erg zonde van de pony.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 16:51

Ik denk het ook, RK.
Niet klikkende combinatie valt imo niet onder verborgen gebreken...

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 17:35

sjonges wat n apart verhaal zeg!! ik vind het echt belachelijk wat die koper eist! coby kan het toch niet helpen dat de combi niet klikt! had koper zelf maar moeten bekijken voordat die de pony kocht!!

Melf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 17:36

Yamcha schreef:
Ik denk het ook, RK.
Niet klikkende combinatie valt imo niet onder verborgen gebreken...

Een 'niet klikkende combinatie' is inderdaad geen verborgen gebrek. Raar/vreemd/vervelend gedrag (waar in het artikel over gesproken wordt) echter wel. Dit is dus waar de zaak om draait, en het is nu aan de eiser om te bewijzen dat dit gedrag 'reeds aanwezig' was bij de koop.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 18:05

Lees de link op pag. 2 van de hoefslag 11 okt. Daar gaat het om een mogelijk stro-allergie én het zgn. niet klikken van de combinatie (of misschien pijn van de pony?). De gemoederen lopen iig hoog op.
Alleen én geld terugkrijgen én de pony willen houden dan moet er wel een sterke zaak zijn. Dan moet er een DA zijn die idd een behoorlijk gebrek zou constateren aan de pony.

Vind trouwens de titel van dit topic niet helemaal correct, er is nl. nog helemaal geen uitspraak toch? Alleen wie de verkopende partij was is nu vastgesteld.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 18:13

Volgens mij was er wel een eerste uitspraak, maar hier gaan ze (ws) niet akkoord ..

Cayenne schreef:
n de civiele procedure van de heer Ferdinand Trachsler versus de dames Coby van Baalen en Linda van Doorn is, na twee keer uitstel, vlak voor de kerstdagen uitspraak gedaan.
(...)

Trachsler ging tijdens de zitting op 2 oktober niet in op het aanbod van de verkopers, om de tienjarige door hem op pensioen gestelde Kirby terug te verkopen voor € 10.000, zijnde de helft van de oorspronkelijke verkoopprijs. De rechter beschouwt in zijn uitspraak mevrouw Van Doorn niet als verkoper en wijst de vordering tegen haar af.
(...)
Indien hij de zaak doorzet, zal hij dus moeten bewijzen dat Kirby aan een verborgen gebrek leed op het moment van verkoop.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-12-07 00:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote gerepareerd.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 18:14

stro-allergie is toch geen verborgen gebrek(nog nooit gehoord trouwens Nagelbijten / Gniffelen )? en is toch niet echt een super groot probleem? zijn tig van oplossingen daarvoor.. maarja...

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 18:19

Ik krijg ook eigenlijk de indruk dat de vader dacht dat het allemaal wel los zou lopen met de prestaties en dacht een pony op dezelfde manier werkt als een fiets. Vreemde manier van zaken doen heeft deze meneer en ik vraag mij af op welk moment het bokken zich aan diende, in het begin van het eigenaarschap, later toen de pony wellicht had ontdekt dat hij zijn gang kon gaan of zijn er aspecten in de verzorging die er voor zorgde dat een prima pony niet meer ter ijden was voor deze ruiter.

Het is belachelijk dat een zo te horen kerngezonde sportpony met pensioen is omdat het baasje er niet op blijft zitten? Dan zoek je toch een nieuwe eigenaar met een beter bij deze pony passend karakter/gebruiksdoel. Lijkt mij dat dit een stuk charmanter opgelost had kunnen worden, desnoods met bemiddeling van Coby die verder volgens mij echt geen boevrouw is. Lijkt mij ook niet eerlijk om Coby haar traningsmethodes erbij te slepen als motivatie omdat ze een keer een mindere actie heeft gehad met een pony waar ze behoorlijk publiekelijk voor heeft geboet.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 18:22

Nou ja, lijkt mij op zich wel handig dat je zoiets van tevoren verteld..?

ik heb er ook nog nooit van gehoord..

Maar krijg een beetje het gevoel dat er mee aan de hand is..
De gemoederen lopen aardig op..en er wordt van alles bijgehaald (o.a. die trainingsmethoden; pony met pensioen met zijn 10 jr???; maar ook dat v. Baalen 10.000 euro bied om hem terug te kopen, waarom zou ze dat doen als het een normale verkoop is?) Ziek

Snap ook niet waarom ze de pony niet gewoon verkopen ipv zo'n hele rechtzaak en het circus er om heen?
Dat het niet klikt is geen ramp, heeft niemand schuld aan..Maar om m dan maar met pensioen te doen? Heel apart.

SaskiaKur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 18:26

Ik vind hier allebei de verhalen niet 100% kloppen.
Ik ken Tara zelf ook en ik weet zeker dat zei de riding-skills heeft om ver met een pony en paard te komen. Maar als het inderdaad niet klikt, dan gaat het ook niet. Toch klopt hier her en daar het verhaal niet.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 18:27

het kan een verborgen gebrek (dat ik volksmond voor: niet de eigenschappen bezitten die de koper daarvan in redelijkheid mocht verwachten) zijn dat het paard 'het niet doet'. Als het paard is verkocht als een paard voor de (inter)nationale sport maar bij willekeurig welke ruiter staakt zodra er een oefening met meer verzameling wordt gevraagd, kan dat een gebrek zijn. Het paard ontbeert dan een eigenschap die onontbeerlijk is voor het bereiken van het doel van het gekochte (dat bij koper en verkoper bekend moet zijn). Vaak wordt in die gevallen een toptrainer of topruiter gevraagd het paard/de pony enige tijd te trainen en te bezien of het in de ruiter, de combinatie of het paard ligt. Als het aan een van de eerste twee ligt, is het duidelijk een probleem voor de koper, als het probleem bij het paard ligt, dan zal de koper moeten aantonen dat dit gebrek er al was bij de verkoop (tenzij koop van professionele partij met een termijn van zes maanden, waarbij ervan wordt uitgegaan dat het gebrek er bij de verkoop al was en de verkoper het tegendeel moet bewijzen, maar dat terzijde). Dat is mogelijk, ook als het paard al eerder op hoog niveau heeft gepresteerd (er kan altijd iets gebeurd zijn waardoor het paard nu niet meer kan of wil), maar vaak krijg je het als partij met de bewijslast lastig als de andere partij erop gaat wijzen dat het paard eerder wel dat gevraagde (inter)nationale niveau heeft kunnen lopen.

Kortom: we hebben te weinig feiten om een oordeel over de standpunten van een van beide partijen te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 18:28

Als de pony lekker veel in het land staat zal de pony pensioen niet als erg ervaren vermoed ik zo.
Beter dan... andere topic Clown Duivel

Maar ik kan niet zo goed snappen dat mensen het zo'n afgang of raar vinden of hoe je het ook wilt omschrijven als het niet klikt.
Jee, het zijn dieren, idd geen fiets.
Daar is de nieuwe ruiter geen schuld aan, de pony niet, gewoon niemand niet.

SaskiaKur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 18:30

runningkawa schreef:

Als er dan niemand een schuld aan heeft waarom word er dan zo groot big-deal ervan gemaakt?

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 18:31

Staat zeker niks op Coby haar site?
Ben wel benieuwd naar haar kant van het verhaal nl. Bloos

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 18:31

SaskiaKur schreef:
runningkawa schreef:

Als er dan niemand een schuld aan heeft waarom word er dan zo groot big-deal ervan gemaakt?

Geld, geld!

SaskiaKur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 18:32

Ja, het is altijd wel een geldkwestie. Knipoog

Maar heeft iemand een foto van Kirby. Ben ik eerlijk gezegd wel benieuwd naar!

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 18:35

@RK, zo denken wij. Het klikt of het klikt niet, je bent tenslotte met 2 partijen. Wij zien dit niet als persoonlijk falen, het is gewoon zo en wij plaatsen een advertentie "paard te koop". Voor deze mensen werkt dat niet zo, het paard moet het gewoon doen want daar is hij voor gekocht en duur ook.

Ik kan mij de oplossing vanuit Coby wel voorstellen, ze heeft onlangs behoorlijk de hele paarden goegemeente over zich heen gehad en die heeft helemaal geen trek in dit geemmer. Ze heeft een dochter die volgend jaar zomer naar de Spelen wil en nog een stel andere leerlingen met belangrijke wedstrijden waar ze zich op wil richten. Zij wil haar naam niet weer zien opduiken in een pony-schandaaltje en beschadigd raken.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 18:42

Nou vergeleken bij P&P is dit echt 'niks', de schade lijkt mij allang gedaan..

SaskiaKur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 18:46

Dat wil ik net zeggen. Coby heeft wel tegen hetere vuren gestaan. Eenmaal er bij betrokken moet je het ook afhandelen. Tis niet zovan dat zij belangrijke dingen aan der hoofd heeft staan en de tegenpartij niet. Iedereen wilt dit liever snel achter de rug hebben, maar iedere partij heeft zijn eigen 'eisen'.