Rhinovirus op boerderij in Oud Ade

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bterlaan

Re: Rhinovirus op boerderij in Oud Ade

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 09:04

Lieke, enten geeft geen 100% garantie dat je paard niet ziek wordt, inderdaad, maar het geeft altijd bescherming. Je paard heeft betrere kansen er zonder schade door te komen dan wanneer het niet geent is. Ook en zelfs juist in een stal waar verder niet wordt geent. Het feit dat de rest niet geent wordt, is absoluut geen reden jouw paard niet te enten. Als iedereen er zo over denkt (wat helaas vaak het geval is), wordt er niet geent en kan het virus zijn gang gaan. En verder, als het paard dan toch ziek wordt, heb je tenminste een goed geweten, er alles aan gedaan te hebben. De kans op een redelijke bescherming is het waard, te enten, vooral ook omdat je daardoor meehelpt, de algemene infectiedruk te verlagen. Het MOET toch geen 100% garantie zijn? Een beetje minder is toch ook al heel goed? Dus vandaar mijn conclusie: enten, enten enten.

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 10:57

je kan wel enten tegen rhino mits iedereen het op stal doet, en de zwaarste vorm kan je niet tegen enten. dus jah.. wijnig nut als 1 iemand het niet doet.

illousion

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 12:41

bterlaan schreef:
Lieke, enten geeft geen 100% garantie dat je paard niet ziek wordt, inderdaad, maar het geeft altijd bescherming. Je paard heeft betrere kansen er zonder schade door te komen dan wanneer het niet geent is. Ook en zelfs juist in een stal waar verder niet wordt geent. Het feit dat de rest niet geent wordt, is absoluut geen reden jouw paard niet te enten. Als iedereen er zo over denkt (wat helaas vaak het geval is), wordt er niet geent en kan het virus zijn gang gaan. En verder, als het paard dan toch ziek wordt, heb je tenminste een goed geweten, er alles aan gedaan te hebben. De kans op een redelijke bescherming is het waard, te enten, vooral ook omdat je daardoor meehelpt, de algemene infectiedruk te verlagen. Het MOET toch geen 100% garantie zijn? Een beetje minder is toch ook al heel goed? Dus vandaar mijn conclusie: enten, enten enten.

nou ik weet niet maar als ze al iets onder hun leden hebben dan kan je er tog niets tegen doen. plus als je ze misschien gaan inente zijn ze er alleen maar vatbaarder voor. duss ik weet niet waar je goed aan zou doenn??

Zwetsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 12:55

Van de website van de faculteit der diergeneeskunde in Utrecht:

Preventie
In hoeverre het mogelijk is paarden preventief te beschermen tegen rhinopneumonie hangt af van de vorm. Een vaccinatie tegen de verkoudheidsvorm is redelijk betrouwbaar, maar moet tenminste tweemaal per jaar worden gegeven. Een vaccinatie tegen de abortusvorm is veel minder betrouwbaar en dient tenminste vier maal per jaar te worden gegeven. Ondanks vaccineren kunnen er op een bedrijf toch merries aborteren. De vaccinatie biedt dus geen volledige bescherming tegen abortus. Tegen de neurologische vorm van rhinopneumonie is vaccineren waarschijnlijk niet effectief. Wel kan vaccineren van een gehele stal het rondgaan van het virus verminderen. In het geval dat er al een besmetting aanwezig is, is vaccineren sterk af te raden.

voor het hele artikel zie:
http://www.vet.uu.nl/viavet/departement ... opneumonie

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 14:59

Sannah schreef:
Een week geleden was het nog niet bevestigd dat het Rhino was, maar dus wel net zo bedreigend als dat het nu is. Alleen toen is verzuimd het naar buiten toe bekend te maken dat het eventueel Rhino zou kunnen zijn.
Petra is een goede vriendin van de vrouw één van mijn beste vrienden. Ik ben vorig jaar een keer met hen op de Nieuwendijkhoeve geweest en ik was erg onder de indruk van de manier waarop Petra haar bedrijf eigenhandig heeft opgebouwd. Zij kwam op mij over als paardenvrouw in hart en nieren, die niet alleen gepassioneerd is maar ook buitengewoon kundig.

Het definitief kunnen stellen van de diagnose rhino kost nu eenmaal gewoon tijd vanwege het daarvoor benodigde laboratoriumonderzoek van de bij de zieke paarden afgenomen monsters. Intussen zijn wel al de benodigde maatregelen getroffen om, als uit het onderzoek naar voren zou komen dat het inderdaad om rhino ging, verdere verspreiding van het virus te voorkomen. Het lijkt mij niet meer dan logisch dat je niet van de daken gaat roepen dat er rhino op je stal is, voordat je dat 100% zeker weet. Ik vind de term "verzuimd" dan ook op zijn minst wat ongelukkig gekozen. Naar mijn mening heeft zij juist, voor zover ik het vanaf afstand kan beoordelen, uitstekend gehandeld.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 16:59

Het bericht van Eric Prast onderschrijf ik volledig.
Petra gaat zeer goed met de paarden om, ze doet alles wat mogelijk is om de
ziekte te onderdrukken en heeft volledig ons vertrouwen.
Het is ontzettend vervelend als je paard ziek wordt en we hopen dat alle dieren weer snel
opknappen.
Emoties spelen een grote rol , maar het is absoluut noodzakelijk om deskundig en rationeel
hiermee om te gaan.
Daarom ook de posts van degenen die deskundig zijn of deskundigen citeren,
goed lezen en ter harte nemen, zoals enten , geplaatst door juin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 18:14

Slotje voor overleg.

Sannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 18:54

EricPrast schreef:
Zij kwam op mij over als paardenvrouw in hart en nieren, die niet alleen gepassioneerd is maar ook buitengewoon kundig. (..)
Het lijkt mij niet meer dan logisch dat je niet van de daken gaat roepen dat er rhino op je stal is, voordat je dat 100% zeker weet. Ik vind de term "verzuimd" dan ook op zijn minst wat ongelukkig gekozen. Naar mijn mening heeft zij juist, voor zover ik het vanaf afstand kan beoordelen, uitstekend gehandeld.

Ik heb het er ook niet over dat het van de daken geschreeuwd moet worden, nee, zeker niet, dat is het andere uiterste.
Maar als je 500 meter verder een collega hebt met een pensionstal en opfok (zo'n 40 veulens tot tweejarigen) én daar staan ook nog een paar drachtige merries, dan zou een paardenvrouw in hart en nieren wel zo kundig zijn om die stal meteen op de hoogte stellen van het feit dat de kans bestaat dat er Rhino bij haar aanwezig is.
En dat is dus verzuimd, een prima toe te passen term in dit verhaal.

Daarnaast vind ik het ook vervelend als paarden daar bij haar op stal er ziek aan worden en hoop ik ook dat ze zo snel mogelijk weer opknappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 18:57

Slotje vergeten Bloos!