Alle besmette paarden en ezels ruimen bij Paardenpest

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lesilla

Re: Alle besmette paarden en ezels ruimen bij Paardenpest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 18:09

quintusgl schreef:
Allemaal een mail sturen naar de Partij voor de Dieren,..........Bij het vorige topic ook gedaan en kreeg als antword dat ze er een punt in de kamer van gaan maken.
Daarintegen kunnen we helaas niets doen aan het ruimen bij uitbraak. Dit is een wet uit Brussel.......

partij voor de dieren zegt alles, zolang het een hot punt is, net zoals hun plannen met bokito enzo Clown

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 18:15

Wat een eng idee. Snap eigenlijk niet dat er niet preventief geent mag worden zeker als de dieren niet voor export zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 18:17

Daarom vraag ik me ook af waarom de chip er in zit....

Daar kun je controleren waar ze heen vervoerd worden als het moet.
Je kunt opschrijven of ze gegent zijn en of ze voor consumptie zijn...
Nu zit dat ding er alleen voor de sier...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 18:22

Zolang het ruimen van geïnfecteerde dieren een wet uit Brussel is helpt een aktie tegen preventief enten ook niets.

Een dier met deze klachten zal door de DA verplicht gemeld moeten worden. Hierna komt er een bloedonderzoek op de div. types APP/AHV als uit deze test blijkt dat het dier geïnfekteerd is wordt het geruimd. Niet alleen om het dier nodeloos lijden te besparen, maar ook om er zeker van te zijn dat het nog levende dier door de mugjes wordt gestoken en deze dan zelf drager en doorgever worden.
De overlevingskans is erg klein (10-30% afhankelijk van de vorm) en ik heb geen idee hoe een overlever er uit komt; 100% in orde en bruikbaar na herstel of een minkukeltje wat eigenlijk geen leven meer heeft.

Hierboven zijn al de symptomen gegeven, maar een belangrijke is toch ook wel de zwellingen (vocht) wat in de kuiltjes boven de ogen gaat komen.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 18:26

Jeetje..

ik zou daarvoor beide benaderen, minister(ie) van landbouw en partij vd dieren (hoewel ik er ook niet veel mee op heb..). En ben het met Anya eens dat we er dan snel op moeten reageren, Den Haag (en Brussel..) gaat al zo enorm traag. Moet er echt niet aan denken dat je paard geruimd (wat een vreselijk woord Verdrietig ) moet worden.. Zeker als er een vaccin voorhanden is.

Paarden nemen een andere positie in, het is dan een kwestie van een gevaccineerd paard niet meer voor consumptie aanbieden als het toch overlijdt. Dat kun je verplicht stellen. Blijf je dus zitten met dat economische punt. En dat weegt helaas heel zwaar...

Ik ga denk ik idd eens een mailtje schrijven..

Odyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 18:35

Toch denk ik dat we ons er maar op moeten voorbereiden.

De voorspellingen dat het overwaait naar hier zijn niet uit de lucht gegrepen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 18:36

Als het van Africa naar Spanje en daarna Frankrijk kan komen, dan is het idd een kleine stap naar Nederland.
Dus ik vrees ook het ergste.

Risje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 18:39

Alleen de besmette dieren worden in geslapen. Ik heb de symtomen gelezen, ik zou mijn dier echt in laten slapen, het is echt een lijdende ziekte. Ik zou mijn paard echt niet kunnen zien lijden en ze overlijden vaak al binnen een week.
Ik vind het erg jammer dat ze er niet van te voren tegen geënt kunnen worden, dat zou een hoop problemen voorkomen. Uiteraard ben ik bereid dit zelf te betalen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 18:51

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 18:52

klien schreef:
Dus Anya, jij denkt dat we moeten gaan strijden voor het legaliseren van het vaccin en daar niet te lang mee moeten wachten?
Hoe doe je zoiets, zou een massale handtekeningen actie vanuit bokt iets uithalen bij het ministerie van landbouw?

jazeker, ik denk dat een massale aktie kan helpen, en niet alleen naar diverse politieke partijen, maar zeker ook naar het Europees Parlement.

Hier kennis van nemen en niets doen is vragen om ellende. Want als het eenmaal zover is, ben je mooi te laat en kun je erbij staan kijken dat je paard dood gaat.

En dan helpt een riek of wat dan ook echt niet om ze tegen te houden. Bovendien redden de meeste paarden het niet als ze eenmaal ziek zijn.

De reden dat het bestaande vaccin niet gebruikt mag worden is dat ze dan bijj export niet kunnen zien of het paard wel of geen besmetting heeft gehad. En dat is een puur economische reden.

En die economische reden zal mij aan de billen oxideren... Dan ent de handel toch lekker niet. Ik wil wel een verklaring tekenen dat ik mijn paard niet exporteer.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 18:52

Citaat:
De symptomen van Afrikaanse Paardenpest zijn koorts, zweten, energiegebrek en overdreven speekselen. De incubatietijd is ongeveer 7-14 dagen. Een geïnfecteerd, op het oog gezond paard, kan binnen vier uur overlijden.

Wat valt er trouwens te ruimen als het binnen 4 uur gebeurd kan zijn? En wat gebeurt er met de kadavers? Rendac voor de lijm, asfalt en drop?

Anya schreef:
De reden dat het bestaande vaccin niet gebruikt mag worden is dat ze dan bijj export niet kunnen zien of het paard wel of geen besmetting heeft gehad. En dat is een puur economische reden.
Ik wil wel een verklaring tekenen dat ik mijn paard niet exporteer.
Hier nog één.

Steph74

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 18:55

Het gaat om hetzelfde mugje dat zomereczeem veroorzaakt. Dus: als we nu alle paarden in het muggenseizoen zeer strikt met goede antimug insmeren, dan worden ze niet door een evt. besmet mugje gestoken en krijgen ze dan deze ziekte ook niet. Mocht het dan toch ergens in NL uitbreken, mag je dus wel preventief vaccineren, moet zelfs, begrijp ik.

Een van mijn paarden heeft eczeem, dus deze zou dan sowieso "veilig" moeten zijn met zijn deken om. De rest dus ook goed insmeren......volgens mij is dat wel een oplossing! Pling

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 18:57

Ik smeer mij ook in met anti-mug, maar volgens mij vinden sommige muggen dat een afrodisiaca Blauw oog

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 18:57

Mensen maakt u niet te druk, de bacterie binnen het virus kan in europa nog niet aarden gezien de temp verschillen met een vb als Afrika. Gelet op de opwarming zoals men beschrijft in vele bladen zou het een gevaar kunnen gaan opleveren in de nabije toekomst. Maar een eeuw geleden waren deze hogere temperaturen er ook in de winters dus echt veel verschil zal het niet maken. Voor nu absoluut geen reden tot paniek. Zeker niet wanneer we een goede winter zouden krijgen. Scheelt een hoop ellende. Fijne dagen allemaal en niet teveel eten, is zielig voor de ruggen van onze paarden Haha! Haha! Haha!

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 18:59

katiavl schreef:
quintusgl schreef:
Allemaal een mail sturen naar de Partij voor de Dieren,..........Bij het vorige topic ook gedaan en kreeg als antword dat ze er een punt in de kamer van gaan maken.
Daarintegen kunnen we helaas niets doen aan het ruimen bij uitbraak. Dit is een wet uit Brussel.......

partij voor de dieren zegt alles, zolang het een hot punt is, net zoals hun plannen met bokito enzo Clown

Ben ik met je eens........heb er ook niet zo'n hoge pet van op. Maar we kunnen beter iets ondernemen dan niets. Al ben ik bang dat we toch aan het korste eind trekken met z'n allen

Sjeel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 19:00

als het maar niet hier uit breekt:O

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 19:01

Blauwtong in Nederland was tot vorig jaar ook een niet te verwachten verschijnsel. Knutten kunnen tegenwoordig overwinteren, dus de ziekteverwekkers ook.

Tot 5 jaar geleden heeft de RIVM volgehouden dat Lyme geen vaste voet zou krijgen in Nederland en dat teken zouden doodvriezen in de winter. Tja.. ik heb nu chronische lyme en de ziekte zelf heeft vaste voet in Nederland gekregen. Dus hoezo rustig afwachten...

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 19:03

Anya schreef:
Blauwtong in Nederland was tot vorig jaar ook een niet te verwachten verschijnsel. Knutten kunnen tegenwoordig overwinteren, dus de ziekteverwekkers ook.

Tot 5 jaar geleden heeft de RIVM volgehouden dat Lyme geen vaste voet zou krijgen in Nederland en dat teken zouden doodvriezen in de winter. Tja.. ik heb nu chronische lyme en de ziekte zelf heeft vaste voet in Nederland gekregen. Dus hoezo rustig afwachten...

Dat klopt maar de teken die nu overleven zijn door natuur liefhebbers geimporteerd met die mooie harige koeien uit de bossen. Ze hebben die beesten op alles gecontroleerd super gedaan alleen hebben ze ze niet gewassen en geschoren zodat die teken zichtbaar zouden worden. Zo zijn wij in Nederland aan deze vervelende teken gekomen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 19:04

hilden1971 schreef:
Mensen maakt u niet te druk, de bacterie binnen het virus kan in europa nog niet aarden gezien de temp verschillen met een vb als Afrika.

Weinig verstand van microbiologie ben ik bang; "de bacterie binnen het virus", een bacterie past net zo goed in een virus als een olifant in een muis, en heeft daar net zoveel te zoeken.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 19:06

Wanneer AL Gore het bij het rechte eind heeft hebben we deze fijne zaken allemaal aan onszelf te danken...
Toch jammer dat de mens het stelselmatig verkloot voor de natuur & de dieren. Maar goed, de natuur "schoont" zichzelf wel weer op. En dan is het te hopen dat er niet meer een dergelijk destructief soort als "de mens" op de aardkloot terug keert.

En idd, niet teveel smikkelen.... dan kunnen de paardjes ons in 2008 ook nog dragen! Dat is vooralsnog in NL een reeeler gevaar. Vork

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 19:08

Beste Hilden.. je kennelijk niet zo verdiept in Lyme. Want Lyme wordt in verschillende varianten overgebracht door verschillende soorten teken. En een deel van de lyme-besmettingen komt niet van pakweg geimporteerde runderen, maar uit Belgie en Duitsland. Daarom vindt je op de Lyme verspreidingskaartjes van die rooiere vlekken langs de grens met Duitsland en België. Voordat je dit soort dingen gaat zeggen: doe eerst je huiswerk. Een bacterie is bijvoorbeeld vele malen groter dan een virus. Dus een bacterie kán helemaal niet in een virus zitten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 19:09

Sietske94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 19:40

myn pony zou ik nooit van me leven kunnen laten gaan om zo'n rede, (paardenpest.) vind het wel erg dat het gebeurt.
idd zouden ze eerst langs ons moeten komen Vork

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-07 19:44

hilden1971 schreef:
Mensen maakt u niet te druk, de bacterie binnen het virus kan in europa nog niet aarden gezien de temp verschillen met een vb als Afrika.

Er is al Afrikaanse paardenpest in Frankrijk hoor Ja

[VN] Paardenpest geconstateerd in Frankrijk
Frankrijk is erg dichtbij. Lijkt me toch reden genoeg om je druk te maken Lachen

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 19:56

heh jakkes, dit klinkt alsof het dus dichtbij komt!
weet iemand of er al actie ondernomen wordt (kamervragen ofzo)?
of er vaccins ontwikkeld worden?

knappe jongen die mijn paard komt ruimen! Boos! maar goed, dat vonden al die boeren bij de MKZ/Varkenspest/vogelgriep vast ook...

ik houd dit even in de gaten; te balngrijk om te laten versloffen.