Nieuwe Kur Anky brengt gesprekken los

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mim11

Re: Nieuwe Kur Anky brengt gesprekken los

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 00:29

Ik heb 'm nu voor de derde keer gezien, net op het sportjournaal en nog een keer nagekeken via de link. De eerste keer had ik het begin gemist, en dus het hele karakter van de muziek, tja, dan val je er een beetje in en vond ik het dus niks.

Maar nu!! Wauw, echt heel erg gaaf, als je goed luistert en kijkt, kun je precies zien waar Salinero iets voor loopt op de muziek, want die accenten die ontbreken volgens sommigen hier, zitten er dus echt wel in! Op de stukken waar het wel klopt, is het meteen prachtig. Ik denk dat met zo'n complexe kürmuziek precies daar het venijn zit: als het precies klopt, is het absoluut kippenvel, maar anders is het het echt niet.

Twee van die absoluut geweldige küren wat mij betreft: die van Imke is al ontroerend mooi, en bij Anky gaat dat zeker nog komen! Vanaf nu ben ik geen fan van Imke en Anky, maar van Wibi Clown Haha!

sanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 00:30

Hmmm...
Technisch gezien een supergoede kür en kürmuziek, heel hoge moeilijkheidsgraad in de choreografie en ik vind die ook erg goed moet ik zeggen, maar gevoelsmatig kan ik me in vele reacties hier inleven. Ik mis een beetje de spanning die opgebouwd wordt tussen de zware en lichte stukken in. 90% van de muziek is nu erg zwaar, ik vind het jammer dat er niet meer afwisseling in zit.
De kür van Imke, waar natuurlijk direct mee wordt vergeleken gezien dezelfde componist, heeft bijvoorbeeld enkel piano onder de piaffes, waardoor dat heel kwetsbare, ontroerende momenten worden. De basgitaar, electrische gitaar en drums maken de toch wat klassieke piano een stuk stoerder. Iets wat totaal niet bij Anky zou passen. Het klassiekere vind ik goed bij de combinatie passen, maar ik pleit voor meer stukken met een instrumentale solo (het grote symfonisch orkest maakt het wat vlak en onpersoonlijk) om de ontroering teweeg te brengen die zo geroemd wordt bij dit onderdeel van de dressuur. De traan die je niet kunt tegenhouden, het kippenvel op je huid en de brok in je keel.

Overigens had ik aan het einde het idee dat ze er even helemaal naast zat: na de piaffe volgt heel lichte muziek (waarbij ik dacht dat die onder de piaffe hoorde en dus dat Anky te vroeg was) maar blijkbaar hoorde de lichte muziek bij de passage erna, omdat de eind- en halttoon direct daarop volgde. Vond dat een verwarrend stukje, je verwacht onder de piaffe geen zwaardere muziek dan onder de passage. Jammer ook dat de wissels nauwelijks werden geaccentueerd. De overgang naar galop en uitgestrekte galop vond ik wel heel erg mooi in de muziek.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 10:27

Mimpje schreef:
Ik heb 'm nu voor de derde keer gezien, net op het sportjournaal en nog een keer nagekeken via de link. De eerste keer had ik het begin gemist, en dus het hele karakter van de muziek, tja, dan val je er een beetje in en vond ik het dus niks.

Maar nu!! Wauw, echt heel erg gaaf, als je goed luistert en kijkt, kun je precies zien waar Salinero iets voor loopt op de muziek, want die accenten die ontbreken volgens sommigen hier, zitten er dus echt wel in! Op de stukken waar het wel klopt, is het meteen prachtig. Ik denk dat met zo'n complexe kürmuziek precies daar het venijn zit: als het precies klopt, is het absoluut kippenvel, maar anders is het het echt niet.

Twee van die absoluut geweldige küren wat mij betreft: die van Imke is al ontroerend mooi, en bij Anky gaat dat zeker nog komen! Vanaf nu ben ik geen fan van Imke en Anky, maar van Wibi Clown Haha!

ik ga met je met je mee in je mening...als hier de puntjes op de i komen, dan is het heel gaaf en als het helemaal klopt en dat gebeurd NATUURLIJK bij de OS, dan wordt dat echt kippevel!..daarbij hou ik zelf wel van zware muziek..het is ook een groot en massief paard om te zien(vind ik persoonlijk hoor)...van imke is het allemaal wat lichter maar vind ik ook meer bij haar paard passen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 10:31

Wuis schreef:
De kur van Imke vind ik drie keer niks, dus ik ben heel benieuwd naar die van Anky! Helaas zit ik nu op school dus heb het niet kunnen zien, maar ik heb het wel opgenomen, dus als ik thuis ben ga ik direct kijken.

dat vind ik ook, ik snap niet wat men zo mooi vindt aan die Wibi kuren. Die van Imke en nu deze van Anky doen mij echt helemaal niets. En wat ik ook niet snap is al die ophef over de eerste kur die ooit speciaal voor een paard gecomponeerd is. Dat was toch al zo met Bonfire's symphony? En die is toen al snel uitgerangeerd omdat het niet voldoende herkend werd.

/edit
stopwoordjes en typo
Laatst bijgewerkt door Lielle op 20-12-07 10:36, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 10:32

Iets wat ik wel jammer vind is dat Salinero op de een of andere manier, ook al is hij vele malen beter dan Bonnie, níet datgene heeft wat Bonfire wel had, datgene wat de gehele kur zo emotioneel maakte, en zelfs mensen aan het huilen kreeg.

En daardoor lijkt een kur van Sali al snel minder mooi denk ik..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-12-07 10:33, in het totaal 1 keer bewerkt

_enna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 10:33

Wibi was er inderdaad bij.. De kur staat ook op de site van de NOS, de link is te vinden via Anky.nl. Ik denk dat de kur wel mooi kan worden, maar er moet idd nog best wat aan gesleuteld worden.. Het is in elk geval apart. Persoonlijk ben ik helemaal fan van Satchmo van Isabel, die heeft voor mij écht uitstraling. Iets wat ik bij Salinero gewoon minder vind.

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 10:35

Ik vind de muziek geweldig en als je een tijdje verder bent en het ziet er allemaal goed in en de puntjes op de i is het een fantastische kur!!

ikuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 10:43

Het is een kur die we niet gewend zijn van Anky. Ik krijg er ook geen kippenvel er bij en dat zijn we wel gewent bij Salinero of een kur op muziek.
Het is hele zware muziek bij Ymke is dat weer heel anders dat is veel ontroerender,vrolijker. Er zit duidelijk een verschil tussen die 2 kuren. Maar dat mag ook wel een keer iets wat we niet gewent zijn is ook wel goed denk ik. Zien we ook een keer een andere kant van hun. Ik denk dat als je hem vaker ziet wel mooi gaat vinden. Ik vond het een mooie kur. Salinero heeft goed zijn best gedaan maar er valt inderdaad nog een heleboel aan te veranderen! Maar ze hebben nog tot volgend jaar dus er is genoeg tijd.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 12:12

Ik denk dat het voornamelijk wennen is en dat ik de kur wel mooier ga vinden naarmate ik hem vaker gezien heb. Het zal ook wel schelen als alles beter klopt qua timing. Maar vind haar oude kur en de kur van imke nu toch nog even mooier denk ik!

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 12:16

dondeyne schreef:
Ik denk dat het voornamelijk wennen is en dat ik de kur wel mooier ga vinden naarmate ik hem vaker gezien heb. Het zal ook wel schelen als alles beter klopt qua timing. Maar vind haar oude kur en de kur van imke nu toch nog even mooier denk ik!

Zooooo hier heb ik niets meer aan toe te voegen, precies hoe ik er ook over denk. Vond die van Imke de eerste paar keren ook niet mooi.
Bonnie kon mij altijd emo krijgen, Sali niet.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 12:20

Ik heb de kur toch een stukje gezien en moet zeggen dat ik er niet bepaald van onder de indruk ben. T is niet echt spectaculair en spetterend, wat ik toch liever zie.

Puppetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 12:20

Ik vind de muziek iets te zwaar, de kur van Imke spreekt mij veel meer aan. Ik word wel altijd heel blij van Wibi, wat kan die man toch ontzettend in iets opgaan.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 12:34

Misschien moet ook ik er nog aan wennen. Ik vind de kür ook niet echt speciaal. Toen ik die van Imke zag had ik echt zoiets van Wouw. Dat mis ik nu wel. Misschien dat dit nog komt als ze zelf ook meer in de muziek zit tijdens het rijden.

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 13:21

rowo schreef:
Ik heb helaas de kur niet gezien... ben erg benieuwd. Er is nog maar 1 kür waar ik ECHT kippenvel van kreeg: Edward Gal en Lingh!

Amen!! En dan wel de eerste trance-kür en zoals hij 'm reed in Las Vegas!!
Laatst bijgewerkt door zipje71 op 20-12-07 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

blacklight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 13:23

Ik heb hem gister gezien. Maar ik vond hem eerlijk gezegd tegevallen. Ik kreeg niet echt kippenvel ofzo

sanneb

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 13:36

Er moet naar mijn idee nog wat op geoefend worden, maar daar zijn ze zelf ook van op de hoogte. Het is iets totaal anders en zeer gedruft, ik denk dat met de puntjes op de i het ene geweldige kur is.

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 14:09

vind de kur super. De muziek past echt bij de passen en het paard. Je kunt de kur van imke en anky toch niet met elkaar vergelijken. Verschillende paarden, verschillende muziek.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 14:19

De kür vindt ik helemaal het einde !! Zeker ook een kür waar ze nog vele hoge ogen mee zal gooien en waar haar concurenten nog niet zo 1,2,3 antwoord op zullen hebben.

Wat een reclame voor de Nederlandse dressuursport !!!
Prachtige muziek !! *LOL*

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 14:32

Ik wil de kur ook graag zien maar kan hem niet vinden op youtube.. iemand een link?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-07 14:33

zazoeyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 14:34

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 15:00

Ik vind de kür prachtig en ik denk dat ik hem alleen nog maar mooier ga vinden.

Maar goed, smaken verschillen want ik vind bijv. die trance-kür van Edward verschrikkelijk.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 17:29

Bealy schreef:
Ik vind de kür prachtig en ik denk dat ik hem alleen nog maar mooier ga vinden.

Maar goed, smaken verschillen want ik vind bijv. die trance-kür van Edward verschrikkelijk.

Haha! ik ook. Vind het echt totaal niet passen in het 'kür-concept', in mijn ogen (hoewel dit al lang niet meer zo is, ik zie het nog het liefst zo) is een kür op klassieke muziek, die totaal de bewegingen en oefeningen in zijn geheel ondersteunen. En dat is, als de puntjes eenmaal op de I staan, hetgeen wat de muziek van anky écht wel doet.

PaulineDP

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 17:40

Ben eigenlijk wel benieuwd naar de kür maar de link lukt hier blijkbaar niet. Weet iemand of Anky en Salinero volgende week in Mechelen te zien zal zijn?

Horsedances

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 20:23

Muzikaal en qua choreografie zit de nieuwe kür van Anky & Sali heel goed in elkaar. Maar het gevaar van een perfecte kür is dat overal waar men voor of achter loopt dit gelijk opvalt.

Hoewel Anky in London heel hoge cijfers kreeg was het e.e.a. toch in tegenspraak met de richtlijnen die de juryleden al jaren meekrijgen. De muziek moet herkenbaar zijn, dit was ook de reden dat Anky destijds (gepushed door de juryleden) voor de Olympische spelen weer terug greep naar haar SongSongBlue-kür, en de Bonfire symphony aan de kant gooide.

Daarnaast ben ik van mening dat de enorme voor-publiciteit van deze nieuwe compositie het verwachtingspatroon heel hoog heeft opgeschroefd, en dat konden ze in London nog niet waar maken. Maar Anky en Sjef kennende zijn ze perfectionisten dus het zal elke keer wel wat beter gaan.
Een kür blijft nu éénmaal schaven schaven en nog eens schaven. En het moeilijkste is nog dat paarden (zelfs Salinero) op de wedstrijden altijd wat anders lopen als thuis, binnen anders gaan als buiten, en na een rondje dekdienst weer anders.

Op de buitenlandse bulletin boards wordt de muziek totaal afgekraakt, maar ik denk dat na een gewenningsperiode en wat bijschaven het best goed zal komen.

Uiteindelijk reed Ferro in Sydney ook op de 53e versie van de kür.

Theo