Dierenartsen: aanpak alternatieve diergenezers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

idje

Re: Dierenartsen: aanpak alternatieve diergenezers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 02:47

Kokopelli schreef:
Silverlinde is wel degelijk bezig om een certificaat te krijgen.
Bovendien is de opleiding 3 of 5 jaar met ENORM veel medisch. Ja alle spieren botten ed worden behandeld en ja ziekteleer, anotomie ed worden zeer diep behandeld. Dus als je de inhoud van een opleiding niet weet dan kan je daar geen oordeel over geven.
Er zitten meerdere dierenartsen op deze opleiding die ook op medisch gebied nog leren, of in ieder geval een andere benadering aangereikt krijgen.

Ik heb eens op de site van Silverlinde geneusd, maar die 5 jaar bevatten in totaal 150 lesdagen.
n.l. 30 per jaar.
Die 150 dagen is een heel stukje minder dan 1 jaar diergeneeskunde!
Ik geloof graag dat je het een en ander leert en dat de aan Silverlinde studerende DA's een nieuwe benadering leren, maar qua diepgang kan deze opleiding gewoon niet halen bij een studie diergeneeskunde.
Evenzo Icreo.
De hele opleiding bestaat uit welgeteld 18 weekenden en als je dan het op de site genoemde aantal genoemde studieonderwerpen leest, kan het gewoon niet anders of deze worden summier behandeld.
Maar goed, deze mensen hebben tenminste al een (para-)medische opleiding achter de rug.
Ik zeg niet dat het alternatieve circuit geen goede aanvulling KAN zijn. Een homeopatisch arts (wel een afgestudeerd medicus !)
heeft me b.v.b. van mijn al 10 jaar durende chronische bijholte ontsteking af geholpen.

Maar dat gescherm met cursussen, alsof 'afgestudeerden' zo ongeveer meer of op zijn minst net zoveel weten als iemand die een 6-jarige fulltime studie op universitair niveau achter de rug heeft, daar huiver ik van.
Sorry.

Ik begrijp dus wel, dat dierenartsen een aanpak willen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 08:34

Dorien66 schreef:
Arabesk schreef:
En dan 'osteopaten' .... ook zoiets, iedereen mag zich zo noemen. Nee doe mij maar dan een paardenfysio die in elk geval vier jaar erkende HBO heeft gedaan.

Van de website van Icreo:
Toelatingsvoorwaarden
Omwille van verschillende redenen, waarop we hier niet verder kunnen ingaan, kunnen alleen kandidaten met een medisch of paramedisch diploma toegelaten worden tot de professionele opleiding.
Hieronder verstaan we : artsen, dierenartsen, kinesitherapeuten, fysiotherapeuten, osteopaten en andere therapeutische beroepen van een gelijkgeschakeld niveau.
Verpleeghulpen, dierenartsassistenten, paraveterinairen, enz... kunnen jammer genoeg niet tot de opleiding toegelaten worden.

M.a.w. Arabesk; ik ben het helemaal niet met je eens (v.w.b. osteopaten) Duivel
Probleem is alleen dat ik me vanaf vandaag osteopaat kan noemen zonder ook maar 1 ding ervan te weten. Mooie website en een vlotte babbel is helaas genoeg om veel mensen over de streep te trekken.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 08:56

Als mensen zelf niet capabel genoeg zijn om met verstand een keuze te maken welke behandeling je dier nodig heeft,
ben je het dier niet waard!
Je kunt informatie genoeg zoeken of iemand gediplomeerd is of niet.
Als je kunt praten, dan lijkt me, dat je er toe in staat bent informatie te vragen over dergelijke zaken!
Heb je een dieranarts wel eens naar zijn diploma gevraagd?!
Onder dierenartsen zitten ook 'slechte' bij ondanks de 6 jaren studie vooraf!
Studie en ervaring zijn geheel 2 verschillende dingen!
Bovendien behandelen dierenartsen symptoom bestrijding en kijken niet vanuit het geheel!
Uiteraard is het prettig als je het dier moet laten opereren, dat er dierenartsen zijn,
maar kleine l*llige dingetjes weten ze vaak niet op te lossen.
Enkel maar door pijnstillers en onderdrukkende medicijnen!
Ze zullen nooit adviseren, als ze er zelf niet uit komen, om je naar een alternatieve genezer te laten gaan!
Ze spekken liever hun eigen buidel om hun peperdure praktijk af te kunnen betalen!
Iedereen denkt nu dat ik kort door de bocht ben, omdat ik de oh zo heilige dierenartsen op hun ziel trap.
Ik beweer ook helemaal niet dat alle dierenartsen zo zijn, maar wel veel!
En dat is mijn ervaring, mening en visie!
Ik prefereer een holischtische dierenarts!

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 09:40

Ik lees hier een paar keer dat die niet goed nadenken over de keuze van een arts ook eigenlijk geen paard waard zouden zijn. Maar zo simpel ligt het natuurlijk niet. Je moet juist die mensen in bescherming nemen tegen onkundige artsen. Als je met je handen in het haar zit, of dat nou gaat om eigen gezondheid of van je paard dan grijp je elke strohalm aan.. En hierbij spreek ik uit eigen ervaring.
Ik spreek niet voor of tegen natuurgenezers of reguliere artsen. Beide kunnen veel baat geven bij genezing zolang het maar met beleid gebeurt. Want ook een natuurgeneeswijzer denkt aan de eigen portomonnee! (En misschien nog wel meer, wegens het ontbreken van standaardtarieven)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 13:49

Miska schreef:
Als mensen zelf niet capabel genoeg zijn om met verstand een keuze te maken welke behandeling je dier nodig heeft,
ben je het dier niet waard!
Je kunt informatie genoeg zoeken of iemand gediplomeerd is of niet.
Als je kunt praten, dan lijkt me, dat je er toe in staat bent informatie te vragen over dergelijke zaken!
Heb je een dieranarts wel eens naar zijn diploma gevraagd?!
Onder dierenartsen zitten ook 'slechte' bij ondanks de 6 jaren studie vooraf!
Studie en ervaring zijn geheel 2 verschillende dingen!
Bovendien behandelen dierenartsen symptoom bestrijding en kijken niet vanuit het geheel!
Uiteraard is het prettig als je het dier moet laten opereren, dat er dierenartsen zijn,
maar kleine l*llige dingetjes weten ze vaak niet op te lossen.
Enkel maar door pijnstillers en onderdrukkende medicijnen!
Ze zullen nooit adviseren, als ze er zelf niet uit komen, om je naar een alternatieve genezer te laten gaan!
Ze spekken liever hun eigen buidel om hun peperdure praktijk af te kunnen betalen!
Iedereen denkt nu dat ik kort door de bocht ben, omdat ik de oh zo heilige dierenartsen op hun ziel trap.
Ik beweer ook helemaal niet dat alle dierenartsen zo zijn, maar wel veel!
En dat is mijn ervaring, mening en visie!
Ik prefereer een holischtische dierenarts!

Mijn regulier DA gaat veel holistischer te werk dan een andere zogenaamde holistische DA waar ik met mijn paard ben geweest.
Die keek een keer naar de rug...JA daar zit het CHING CHING KASSA!
En o, wat zat ie ernaast BAH BAH.
En dan heb ik het niet over de eerste de beste!
Holistisch te werk gaan heeft alles te maken met hoe je een paard GOED onderzoekt! Niet meer en niet minder.

Insider

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 15:52

De meeste dierenartsen hebben altijd al wat tegen alternatiever genezers omdat ze zelf iets anders geleerd hebben en gewoon niet (willen) begrijpen wat alternatieve genezers wel kunnen.
Er zijn ook dierenartsen die na hun opleiding verder gaan studeren voor alternatieve therapie dus dat ze niet voldoende kennis zouden hebben is de grootste onzin.
Mijn gevoel zegt al jaren dat dierenartsen die er tegen zijn het gewoon niet kunnen hebben dat de alternatieve genezers dingen kunnen vinden/verhelpen die de dierenartsen zelf niet kunnen.
Kwakzalvers blijf je altijd houden ook tussen de dierenartsen zelf!
Veel dieren zouden allang bij de slager zijn beland als er geen alternatieve genezers zouden zijn. Alleen moet je als eigenaar wel weten in welke volgorde je dingen doet, dus eerst dierenarts voor de diagnose en dan vervolgens niet lang wachten tot je een alternatieve genezer inschakelt. Hoe langer je wacht hoe minder kans op resultaat. Een combinatie van behandeling is ook niets mis mee als je beiden maar goed genoeg inlicht.

Insider

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 15:54

M.a.w. Arabesk; ik ben het helemaal niet met je eens (v.w.b. osteopaten) Duivel[/quote] Probleem is alleen dat ik me vanaf vandaag osteopaat kan noemen zonder ook maar 1 ding ervan te weten. Mooie website en een vlotte babbel is helaas genoeg om veel mensen over de streep te trekken.[/quote]

Een osteopaat heeft wel degelijk een zeer behoorlijke opleiding genoten die niet zomaar iedereen "haalt".
Het is een kwestie van controleren bij de beroepsvereniging want een osteopaat die echt een opleiding heeft gehad staat daar geregistreerd.
Voor humane osteopaten precies hetzelfde. Die kunnen alleen worden toegelaten als ze een diploma hebben.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 16:04

Arabesk schreef:
tuurlijk is de klant er zelf bij. Vandaag stond er ook weer iets in de krant over miskleunende alto'genezers die tegen een vrouw zeiden dat ze geen kanker had, maar dat de kanker terug zou komen zodra ze één voet over de drempel van het ziekenhuis zou zetten.

Vrouw overleed uiteindelijk aan kanker...

Dit zal best gebeurd zijn maar dit gebeurd ook in de reguliere geneeskunde! Heb het pas nog van dichtbij meegemaakt. In okt. wordt een vrouw genezen verklaard en vrij van kanker. Een maand later is ze ineens afgeschreven en sterft binnen 3 weken. Hoezo aan het lijntje gehouden?!!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 16:32

Volgens mij zijn er best aardig wat dierenartsen die geen problemen hebben met 'alternatieve/natuurgenezers' voor dieren. Anders zouden er ook geen dierenartsen zijn die lesgeven op de Silverlinde en in Meppel. Of zelf de opleiding volgen.

De Silverlinde haalt het kwa lesuren inderdaad niet bij de reguliere diergeneeskunde, maar vergeet niet dat naast de theoretische kennis van het lijf en functioneren ervan (wat ook tijdens de 25 uur thuisstudie extra naast de lesuren per week geleerd wordt) een regulier arts ook operatieve ingrepen onder de knie moet krijgen. Een natuurgeneeskundige (waar dus homeopathie, aromatherapie, fytotherapie, bewegingsleer, ed onder vallen) krijgt die praktische lessen niet daar hij of zij nooit zal gaan opereren. Dat is puur het kennisgebied van de dierenarts. En terecht! Maar daar gaan dus ook een hoop lesuren inzitten.

Persoonlijk vind ik dat de reguliere dierenarts en de natuurgeneeskundig therapeut elkaar perfect aan kunnen vullen. De natuurgeneeskundige voor preventieve en post-operatieve ondersteuning (ondersteunen genezingsproces) en de dierenarts voor alle acute ingrepen en operatieve ingrepen. Samen kunnen ze denk ik een heel eind komen.

Een keurmerk is trouwens helemaal geen verkeerd idee. Net als bij de reguliere diergeneeskunde zou het ook niet verkeerd zijn om een soort van tuchtraad in het leven te roepen om de slechte beoefenaars eruit te halen. Klanten kunnen dan tenminste ook ergens terecht als er een kwakzalver tussen zit.

Je uitgeven voor natuurgeneeskundig therapeut brengt verantwoordelijkheden met zich mee. Je gaat voor het welzijn van het dier, op het moment dat je het zelf niet kunt moet je doorverwijzen naar een dierenarts. Probleem is momenteel nog vaak dat er mensen bij je komen met dieren die het hele reguliere proces al hebben doorlopen en daar geen oplossing/genezing hebben gevonden. Voor een natuurgeneeskundige wordt het dan nog moeilijk om wel wat te kunnen doen.

Tijdens mijn opleiding aan de Silverlinde is er inderdaad steeds van samenwerking uitgegaan, dat is belangrijk. Vandaar ook dat er zoveel mogelijk wordt gewerkt met lesmateriaal dat aansluit op de reguliere praktijk. Zo kunnen dierenarts en therapeut ook met elkaar communiceren en elkaar begrijpen. Dus latijnse en nederlandse benamingen van spieren, botten, pezen, cellen, enz, enz. Bij mij in de lesgroep zaten trouwens verschillende mensen die op de een of andere manier al met de reguliere geneeskunde betrokken waren (dierenarts, laborant, enz) en daardoor ontstonden er vaak nuttige discussies of kwam er aanvullende informatie.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 16:40

Ik heb toch liever een dierenarts die ná zijn studie de alternatieve geneeswijzen heeft bestudeerd. Persoonlijk zou ik nooit een alternatieve genezer bij mijn paard laten komen die géén veearts is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 16:41

Ik ken een alternatieve genezer die anti dierenarts is. Dat vind ik een slechte zaak. Er zijn dierenartsen die ook alternatieve geneeswijzen doen. Zij hebben wel verstand van het hele medische gebeuren rondom de ziekte en dan is er altijd nog het tuchtcollege wat meetelt.
Dat is niet bij die hocuspocus figuren die abnormale behandelingskosten durven te vragen. Er zijn al wat discussies geweest tussen alternatief en de nuchtere dierenarts wel of niet in opleiding over een aantal onderwerpen.

Dan heb ik nog steeds mijn twijfels over verschoven wervels, als je kijkt hoe een ruggewervel in elkaar zit, kan dat niet, maar eventueel wel alles wat er als tussenwervel in zit, spieren rondom de gewrichten. Maar een ruggewervel die even verschoven is en even recht getrokken wordt, is voor mij onmogelijk.

Laten we de kwakzalvers gewoon lekker thuis laten zitten, daarvan zijn er al teveel, lees bokt eens na, ook de befaamde heer die zomerexceem wel zal genezen, mensen waren honderden euro's armer, maar het dier was niet genezen. Zulk soort dingen mogen gewoon niet gebeuren.

Natuurlijk is de eigenaar verantwoordelijk, maar er zijn er die zijn zo slinks in het beinvloeden en interessant doen, niet elke eigenaar heeft verstand van de anatomie van een paard.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 16:44

Dat is je goed recht toch ook?
Zelf beslis ik per 'klacht' van mijn dier of ik die dierenarts laat komen of een natuurgeneeskundige. Bloedonderzoeken, entingen ed allemaal dierenartswerk. Voor mij vult het elkaar dus gewoon prima aan. Die keuze moet er zijn naar mijn mening. Dus om het alternatieve (wat is eigenlijk alternatief, deze geneeswijzen waren er eerder dan de huidige reguliere Knipoog ) domweg te verbieden vind ik onzin.
Maar dat er eisen aan iemand gesteld worden die zich daarvoor uitgeeft vind ik alleen maar goed Ja

Utrecht geeft (of misschien gaf?) trouwens zelfs zijn medewerking aan de Silverlinde door de studenten er toe te laten en (overleden) dieren + lichaamsdelen/organen te laten zien en bevoelen in de praktijkruimte.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 16:46

ik denk ook niet dat ze domweg gaan verbieden, dat gaat ook niet, daar zijn onze wetten niet op gemaakt

maar ze kunnen wel eisen stellen idd aan mensen die zich er voor uitgeven

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 16:47

En daar ben ik het dus zeker mee eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 16:48

Ja idd eisen, een soort bond van.... waar ook weer een tuchtcollege aan vastgekoppeld zit.

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 16:53

Kwakzalvers zullen er altijd wel zijn, ik vind ook dat je als mens jezelf daartegen moet beschermen en niet vasthoudt aan de eerste de beste onzin... Gezond verstand kan je redden.

Ik zou zelf overigens nooit naar een alternatieve diergenezer stappen vóórdat er een reguliere DA bij is geweest. Als die DA je niet kan helpen ga je voor een second opinion en als ook dat niets uithaalt dan kun je zoeken naar andere wegen, of kies je voor andere wegen naast de behandeling. Dat lijkt mij tenminste het meest logisch.

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 17:06

Ik heb ook geen moeite met alternatieven in aanvulling op het reguliere, maar daarbij moet wel de arts de regie houden.
Dat Silverlinde naast die ene dag onderwijs per week (als ik het goed begrepen heb) nog 25 studie uren verlangt, tja een diergeneeskundestudent is ook niet klaar met colleges en practica.
Dat is dus geen argument om te stellen dat binnen bepaalde grenzen het niveau gelijk zou zijn.
Bovendien, natuurgenezers opereren dan wel niet (mag ik hopen), er komt een hele hoop kennis bij kijken die een regulier arts weer niet krijgt in zijn/haar studie.

En inderdaad Arabesk, jij en ik kunnen ons probleemloos Osteopaat noemen en onder die noemer aan het werk gaan.
Osteopathie is geen erkende geneeswijze en de betreffende studie is niet erkend, behalve dan door de initiatiefnemers
Clown .
Maar verbieden kan wel degelijk, zodra iemand,die dat niet (regulier) is, zich arts gaat noemen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 18:03

Insider schreef:
De meeste dierenartsen hebben altijd al wat tegen alternatiever genezers omdat ze zelf iets anders geleerd hebben en gewoon niet (willen) begrijpen wat alternatieve genezers wel kunnen.
Er zijn ook dierenartsen die na hun opleiding verder gaan studeren voor alternatieve therapie dus dat ze niet voldoende kennis zouden hebben is de grootste onzin.
Mijn gevoel zegt al jaren dat dierenartsen die er tegen zijn het gewoon niet kunnen hebben dat de alternatieve genezers dingen kunnen vinden/verhelpen die de dierenartsen zelf niet kunnen.
Kwakzalvers blijf je altijd houden ook tussen de dierenartsen zelf!
Veel dieren zouden allang bij de slager zijn beland als er geen alternatieve genezers zouden zijn. Alleen moet je als eigenaar wel weten in welke volgorde je dingen doet, dus eerst dierenarts voor de diagnose en dan vervolgens niet lang wachten tot je een alternatieve genezer inschakelt. Hoe langer je wacht hoe minder kans op resultaat. Een combinatie van behandeling is ook niets mis mee als je beiden maar goed genoeg inlicht.

Dat is wel heel erg kortzichtig hoor. Je wordt DA omdat je de dieren beter wilt maken. Ze verdienen echt niet zo veel dat er ruimte is om deze dingen te denken. Tuurlijk zal er wel één iemand tussen zitten. Maar zelfs de opleiding noemt alternatieve geneeskunde al. Hoe tegen ben je dan?
Als jij als DA geen antwoord kan vinden, dan stuur je diegene door. Meestal idd naar de faculteit. Omdat dat wetenschappelijk is en dus bewezen. Alternatieve geneeskunde is niet wetenschappelijk. Tuurlijk zijn er wel gevallen en dingen die werken, maar het overgrote deel niet.
Denk dat je al DA voor een bepaald deel van de alternatieve geneeskunde open moet staan. Netzoals dat je als alternatieve geneesheer niet de taak van de DA over moet nemen.
En er zijn gewoon bepaalde dingen uit de alternatieve sector die imo nooit kunnen helpen. Maar tuurlijk, als jij van je dier houdt, dan probeer je alles. Daarom zou er een keurmerk moeten verschijnen zodat iemand die met zijn laatste hoop bij iemand komt niet (al dan niet opzettelijk) met hoge onnodige rekeningen komt te zitten.
Ik geloof, en dat als DA-student, dat er zeker alternatieve geneeswijzen zijn die goed kunnen helpen bij de behandeling van je dier. Maar niet enkel en alleen. Het is een aanvulling. Druppels enz. helpen volgens mij, in de juiste hoeveelheden zeker, maar energievelden meten enz. daar geloof ik niet in. Een ziek dier, dat gaat veel verder dan wat je kan zien. Zoals ik eerder al zei, het is celniveau werk, en ik vind dat als je dat niet beheerds, je geen geneesmiddelen enz. mag voorschrijven...

singasong schreef:
Arabesk schreef:
tuurlijk is de klant er zelf bij. Vandaag stond er ook weer iets in de krant over miskleunende alto'genezers die tegen een vrouw zeiden dat ze geen kanker had, maar dat de kanker terug zou komen zodra ze één voet over de drempel van het ziekenhuis zou zetten.

Vrouw overleed uiteindelijk aan kanker...

Dit zal best gebeurd zijn maar dit gebeurd ook in de reguliere geneeskunde! Heb het pas nog van dichtbij meegemaakt. In okt. wordt een vrouw genezen verklaard en vrij van kanker. Een maand later is ze ineens afgeschreven en sterft binnen 3 weken. Hoezo aan het lijntje gehouden?!!

Dit is een heel gevoelig onderwerp. Snap dat als het meemaakt, je het anders ziet, maar kanker is niet zo makkelijk te diagnotiseren. Ze hebben die persoon echt niet aan het lijntje gehouden, en misschien niet eens iets over het hoofd gezien. Vind dat je wel erg snel conclusies trekt...
Daarnaast, als je wat over kanker weet, de cellulaire processes, dan weet je ook dat het niet te genezen is door druppels oid. Dit zit veel verder dan een virusje.

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 19:01

Voor diegenen die wel gebruik maken van alternatieve geneeswijzen; Ik weet een bioresonate die bij 4 paarden bij ons op stal goed werk verricht heeft. Voor acute zaken bel ik natuurlijk gelijk de DA, maar voor andere zaken schakel ik haar in.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 19:46

Paan schreef:
Voor diegenen die wel gebruik maken van alternatieve geneeswijzen; Ik weet een bioresonate die bij 4 paarden bij ons op stal goed werk verricht heeft. Voor acute zaken bel ik natuurlijk gelijk de DA, maar voor andere zaken schakel ik haar in.

En hoe weet jij de grens tussen acute dingen en minder ernstige dingen?
Je kunt er van de buitenkant niet in kijken dus mijn idee is ook eerst een regulier DA erbij.

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 20:22

Djilan: Heel mooi gezegd.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 20:35

Iedereen moet gewoon voor zichzelf uit maken, wat hij verkiest hoe hij zijn paard wil laten behandelen.
Het is jammer dat er mensen zijn, die misbruik maken van de naam genezer en vervolgens geen advies geven wat ook zou kunnen helpen.
Zo zou een reguliere dierenarts achter 'alternatieve' geneeswijzen moeten staan en een 'alternatief' genezer door moeten verwijzen naar een reguliere dierenarts.
Een goede 'alternatieve' genezer vraagt ook gewoon 1st of je al bij een reguliere dierenarts bent geweest.
Aan de hand daarvan, kun je misschien je probleem verhelpen.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 20:45

Arabesk schreef:
Ik heb toch liever een dierenarts die ná zijn studie de alternatieve geneeswijzen heeft bestudeerd. Persoonlijk zou ik nooit een alternatieve genezer bij mijn paard laten komen die géén veearts is.

Helemaal mee eens.

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 22:36

maikeltje schreef:
Paan schreef:

En hoe weet jij de grens tussen acute dingen en minder ernstige dingen?
Je kunt er van de buitenkant niet in kijken dus mijn idee is ook eerst een regulier DA erbij.

Met acuut bedoel ik koliek, een open wond e.d. Gelukkig is deze dame in staat om goed in te schatten wat ze kan behandelen en wat niet en met een duidelijke termijn daarbij waarop verbetering moet optreden. Zij heeft mijn paard behandeld toen hij zeer weinig energie had, sloom werd, niet meer zo levenslustig was als anders enz. enz. Na een paar dagen zag ik al verandering optreden. Kijk, je moet er voor je zelf wel een tijd aanstellen. Als het na die gestelde tijd geen verbetering optreed, dan schakel ik alsnog de DA in. Die had hem in dit geval een vitamine injectie gegeven. Maar dat was in dit geval een tijdelijke oplossing geweest.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 23:24

Met gezond verstand kunnen mensen zich verweren tegen malafide 'genezers', hoor ik sommigen zeggen. Maar dat is juist het probleem: als je paard doodziek wordt, verlies je je gezonde verstand. Als iemand dan roept dat hij je paardje op kan knappen, ben je gek genoeg om alles te proberen.

En dan krijg je mensen die een wichelroede bij de schoft houden en dan plots zeggen dat er iets mis is met de nieren...

Ik denk dat veel alternatieve genezers ook best goed werk verrichten, maar dat zou een dierenarts ook simpel kunnen doen, ze moeten gewoon wat bijgeschoold worden.

Even kort door de bocht:
Heel vaak komen problemen gewoon door een slechte huisvesting van het paard, maar een DA zegt daar bijna nooit wat van. Een alternatieve genezer stelt dan voor om het paard niet meer 24/7 in een hokje van 3 bij 3 te houden EN dagelijks wat (duur) water met een kleurstofje toe te dienen.

Het paard gaat plots met sprongen vooruit en mensen denken dat het door het water komt...