Onderzoek naar overeenkomst ziekte van Cushing en Parkinson

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Steppe

Re: Onderzoek naar overeenkomst ziekte van Cushing en Parkinson

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 12:46

Garny95
Als ik op stal ben en links kijk zie ik de radiomast (met UMTS erop) op ca 2 km afstand, kijk ik naar rechts zie ik op 1 km afstand een UMTS mast en kijk ik nog verder dan zie ik ca 3 km verderop weer een UMTS mast.
Dus helaas veroordeeld tot masten. Huilen

Ik weet we willen allemaal mobiel bellen en draadloos van alles doen helaas heeft dit dus ook een keerzijde en ik ben bang dat in de toekomst we dit gaan merken ook aan ons zelf.

En jrxs4all zal gaan lezen.

jrxs4all

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 18:24

fargo schreef:
...... Kun je uitleggen waar de vitamine E + selenium voor is, ik ben altijd bereid om extra informatie over cushings etc bij te leren!!!

Selenium is een antioxidant. En volgens Prof. McFarlane zou oxidatieve schade een grote rol kunnen spelen bij het ontstaan van Cushing. Vrije radicalen zouden de dopamine producerende neuronen beschadigen.

Overigens is ook pergolide een antioxidant. En aan paardenvoer zoals brokjes en muesli wordt standaard selenium toegevoegd. Maar het geven van extra selenium, zeker voor paarden die voornamelijk gras en kuilvoer eten, zou nuttig kunnen zijn.

Zie ook pagina 27, derde kolom:

http://www.thehorse.com/pdf/aaep/aaep.pdf

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 15:06

Bedankt voor de artikelen. Het eerste onderzoek naar chasteberry heeft als nadeel dat dit een vloeibaar product heeft genomen waarbij de daadwerkelijke dosis chasteberry volledig onduidelijk is. De mensen die het beste resultaat met chasteberry behalen kopen de gedroogde vruchten en malen deze zelf en gebruiken dus uiteindelijk pure gemalen vruchten. Provarium breeding is ook puur, het is poeder met alleen chasteberry erin. Veel van deze producten in amerika hebben een bepaalde dosering die bijna niet te achterhalen is, deze zou ik zelf dus ook niet gebruiken omdat je juist het pure spul wilt geven en je wilt ook weten hoeveel je nu echt geeft. Wij hebben anderhalf jaar terug een tijd lang provarium breeding gegeven als test, het paard leek stabiel en er leek !! weinig te wijzigen. Na het voeren van een bus stopten we er dus mee. Toen verergerde willy ineens heel erg en kreeg zere voeten, (nog) viezere ogen, etc en uiteindelijk zelfs toevallen. We zijn weer chasteberry gaan voeren en ook magnesium en na ongeveer 2 maanden want het was via onze dierenarts slecht te bestellen de pergolide. Toch verbeterde ons paard daarvoor ook al maar het is een geleidelijk proces. Ik denk wel dat de pergolide het meest doet, maar ook de chasteberry heeft een positief effect.

Ik ben vooral blij met het tweede artikel omdat daar ook eens een keer "neurological signs, including seizures 6-50% " vermeld staat en dat is voor heel veel mensen en dierenartsen NIET bekend. Dus ons paard werd zo'n beetje opgegeven als zijnde hebbende een hersenbloeding/hartaanval of hersenbeschadiging! Nu heeft hij absoluut geen problemen meer, stel je voor dat ik niets over pergolide en chasteberry gelezen had en het opgegeven had! Dan was hij er nu echt niet meer geweest.

jrxs4all

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 13:35

fargo schreef:
Bedankt voor de artikelen. Het eerste onderzoek naar chasteberry heeft als nadeel dat dit een vloeibaar product heeft genomen waarbij de daadwerkelijke dosis chasteberry volledig onduidelijk is. De mensen die het beste resultaat met chasteberry behalen kopen de gedroogde vruchten en malen deze zelf en gebruiken dus uiteindelijk pure gemalen vruchten.

...

We zijn weer chasteberry gaan voeren en ook magnesium en na ongeveer 2 maanden want het was via onze dierenarts slecht te bestellen de pergolide. Toch verbeterde ons paard daarvoor ook al maar het is een geleidelijk proces. Ik denk wel dat de pergolide het meest doet, maar ook de chasteberry heeft een positief effect.

Je hebt gelijk dat je bij het extract niet weet hoeveel werkzame stof erin zit. Maar dat geldt voor de gemalen plant net zo goed.

Ten eerste weet je al niet welke stof of stoffen er precies verantwoordelijk zijn voor de veronderstelde heilzame werking van chasteberry. En ten tweede is het gehalte van die stof(fen) hoogstwaarschijnlijk afhankelijk van de manier (voeding, grondsoort, klimaat) waarop de plant is geteeld.

Zoals de onderzoekers ook al stellen: "Whether higher doses of Vitex agnus castus would have an effect is speculative. Also, as with many herbal or plant medicinals, standardization of the active ingredients can be difficult; environmental conditions and ripeness of fruits can affect their chemical composition. Proprietary concerns of the manufacturer and lack of tests to measure the essential oils, biologic activity, or bioavailability hinder conclusions about Vitex agnus castus itself."

Ik zou zelf bij een paard waarbij Cushing is geconstateerd altijd beginnen met het geven van 1 mg pergolide per dag voor een paard van 500 kilo. En als dat na 4 tot 8 weken geen verbetering oplevert de dosis geleidelijk verhogen. Treedt bij een hoge dosis wel verbetering op, dan langzaam proberen om de dosis weer te verlagen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 23:04

Maar het is niet voor niets dat chasteberry al eeuwen voor hormonale problemen bij vrouwen en door en voor de monikken om hun hormonen onder controle te houden werd gebruikt. En als er iets duidelijk is van cushings is dat dit ook voor een groot deel met hormonen en de productie of niet producite daarvan te maken heeft. Dan lijkt mij als je paard bijvoorbeeld pergolide niet wilt eten of koliekerig wordt en blijft van pergolide dat chasteberry een goede tweede is om toch te proberen het stresshormoon te remmen en het "gelukshormoon" ofwel dopamine achtige stoffen te produceren om het paard minder depressief en meer in balans te krijgen. Ons paard "crashte" /verslechterde niet voor niets toen wij met chasteberry stopten... in de tijd dat we nog niet wisten dat het starten maar ook het stoppen met pergolide e.a soortgelijke dingen veel kan uitmaken bij een paard..

Het duurt volgens mij zowiezo wel 4 tot 8 weken zo niet langer voordat je echt wijzigingen ziet bij sommige paarden met cushings op zowel pergolide (en/chasteberry). Het is een geduldzaak maar wel de moeite waard.

Heb jij ook een paard met cushings jrxs4all?

jrxs4all

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 17:36

Ik heb hier een Cushing patient in het weiland staan, een haflinger van 25 jaar oud.

Daar was eerst weinig aan te merken behalve dat hij een lange vacht met krullen had en slecht verhaarde. En zijn uiterlijk qua vetverdeling over het lichaam veranderde ook wel maar goed, dat kan je verwachten bij een paard van bijna 25. Op een gegeven moment had ik ook het idee dat er meer werd gedronken, de paarden staan bijna altijd buiten en drinken uit een grote bak dus je weet dan niet wie het doet.

Maar op een dag in het najaar was het in een keer flink mis. Hij was totaal lusteloos, had geen interesse in zijn omgeving. Ook zweette hij en ademde snel. Echt hoefbevangen was hij niet maar je kon wel zien dat hij pijn had bij het lopen. Meestal lag hij dan ook op de grond of hij stond een beetje te suffen en afwisselend een voet te ontlasten.

Met al die symptomen, de lange vacht met krullen en ook de vetbultjes die hij boven zijn ogen had was er al snel een verdenking van Cushing.

We hebben hem direct pijnstillers gegeven en het voer aangepast. Dat wil zeggen dat we geprobeerd hebben hem voer met minder suiker en andere koolhydraten te geven. Maar dat lukte niet, ondanks het proberen van verschillende soorten voer. Hij at sowieso heel slecht en dan alleen zijn vertrouwde voer, voordroogkuil en Pavo brokjes. Van ander voer at hij totaal niets.

We hebben zijn bloed laten testen met de overnacht dexamethason suppressietest. Dan wordt er bloed afgenomen, een injectie gegeven met dexamethason en de dag erop wordt er weer bloed afgenomen. Van beide monsters wordt dan het cortisol gehalte bepaald. Daaruit bleek dat hij Cushing had.

Toen is er besloten om hem pergolide te gaan geven. Maar in de tussenliggende dagen was hij al verder achteruit gegaan. Eigenlijk lag hij alleen nog maar en hij at nog steeds erg slecht.

Al na vier dagen op 1 mg pergolide per dag was er verbetering te zien. Er kwam weer wat leven in en hij at ook beter. Ik dacht eerst dat het verbeelding was maar ook na de vijfde, zesde dag enzovoort was er elke dag een beetje verbetering. En na een maand waren de meeste klachten eigenlijk verdwenen. Behalve dan de vacht en de vetverdeling maar dat duurt langer.

Hij krijgt nog steeds 1 mg pergolide per dag, misschien dat we hem in het voorjaar opnieuw laten testen en dan beslissen of we het gaan aanpassen.

Ik ben trouwens benieuwd of bij anderen met een paard met Cushing het paard ook in het najaar ziek is geworden. En of ze zien dat de ziekte in het najaar en in de winter erger is dan in het voorjaar en de zomer.

jrxs4all

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 17:51

jrxs4all schreef:
...Ik ben trouwens benieuwd of bij anderen met een paard met Cushing het paard ook in het najaar ziek is geworden. En of ze zien dat de ziekte in het najaar en in de winter erger is dan in het voorjaar en de zomer.

Die vraag was naar aanleiding van dit stuk:

Seasonality of Hormones

Season has been recently found to play a big role in secretion of some pars intermedia hormones in horses; this was already
known in many other species (humans, hamsters, sheep, and weasels). Alpha-MSH levels are highest in the fall, coinciding
with peak body weight, appetite, and body condition in sheep.

This seasonal increase might occur in horses and ponies as well, “to metabolically prepare them for a decrease in accessible
food observed in the wild in winter,” explained McFarlane. “If so, dysregulation of this pathway might be associated with
abnormalities in body weight and fat storage.” This might also explain the heavy haircoat of horses with PPID—it’s literally
a winter coat gone wild. “Ponies show a much greater response to seasonal hormone changes than horses,” she added.

Why is seasonality relevant? Given the increased activity of pars intermedia hormones in the fall, you’re more likely to
see clinical signs, false positive tests, and PPID-associated laminitis in fall, said Mc-Farlane. This might have implications for
treatment as well.

“It’s possible that we might be able to treat affected horses (medically) in summer and fall when their hormones are
highest, and wean them off medications in winter and spring,” she theorized. “This is untested, but it’s something to think about
for mild cases.”

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 22:49

Bedankt voor je verhaal! Klinkt allemaal heel herkenbaar. Vond je het niet eng om de dexa.. test te doen, omdat dit ook juist weer gevaar geeft voor hoefbevangenheid ??
Die van ons is ook in het najaar naar de winter verslechterd. Maar ook bij "reguliere" paarden is het najaar een link seizoen qua hoefbevangenheid e.d. omdat immers het gras al veel rijker wordt als voorbereiding op de winter en mensen denken vaak dat het gras na de zomer niet meer zoveel voorsteld. Ons paard was vroeger ook heel koliekgevoelig met name richting einde van de zomer en najaar aan het einde van weideseizoen.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 08:57

Ook mijn merrie is in oktober slechter geworden.
Ze had het al langer een beetje (achteraf) en eind oktober sloeg het toe als het ware.
Ze heeft ook tot die tijd op het land gestaan overdag en de nacht binnen.
Het is ook altijd al een paard geweest die dik is en moeilijk dunner kon worden.
Momenteel loopt ze slecht en krijgt bij haar medicijnen ook een pijnstiller anders kan ze bijna niet lopen.
Volgens Laarakker de afvalstoffen die het lichaam verlaten nou ik hoop dat ze opschieten met het lichaam verlaten.

jrxs4all

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 13:48

fargo schreef:
Bedankt voor je verhaal! Klinkt allemaal heel herkenbaar. Vond je het niet eng om de dexa.. test te doen, omdat dit ook juist weer gevaar geeft voor hoefbevangenheid ??

Volgens mij is dat gevaar voornamelijk theoretisch.

Uit het al eerder aangehaalde AAEP document: "The DST ..... is reported to exacerbate laminitis in rare cases (although Schott noted this observation is poorly documented)"

En in dit stuk

http://www.laminitisresearch.org/downlo ... _final.pdf

"Risks of dynamic endocrine tests

Some veterinarians and horse owners have raised concern about the possibility of exacerbating laminitis or inducing an attack of laminitis due to dynamic endocrine tests increasing the exposure of horses to corticosteroids. In the author’s opinion, there is little doubt that excessive prolonged doses of corticosteroids can cause laminitis, particularly in a predisposed horse.

However, the risk of the dexamethasone suppression test is minimal, and the benefits far outweigh the risks. The dose given is low, less than half a single therapeutic dose, and given only once. Further, despite the concerns, no adverse effects of the dynamic endocrine testing have been reported and studies involving administration of dexamethasone to over 121 horses (66 of them with ECS) on numerous occasions have concluded that the administration of dexamethasone is safe (Dybdal et al 1994)."

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 16:26

Over het verslechteren, ik merk met die van mij dat zodra we op wintervoer overgaan, hooi en muesli ( voer voor cushingpaarden) dat hij sowieso anders is, hij is stabieler als hij dagen nacht op het land loopt en daar zijn voeding kan halen.
Verder is hij in zijn hele leven nog nooit echt ziek geweest en vorig jaar december heeft hij hele heftige koliek gehad, ik heb drie dagen achterheen de da gehad, in febr. had hij schurftmijt na mok.
Ik merk ook karakterveranderingen zo af en toe, zo heeft hij mij van de zomer keihard gebeten in mijn arm, dat had nooit iemand van hem verwacht en gisteren met wat knallen stond hij stijf van de stress, al 23 jaar geen problemen gehad met vuurwerk, ik ben hier ook niet gerust onder. Alles veranderd, soms is hij de oude, soms heb ik bijna geen contact met hem, het scheelt ook per dag.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 14:14

jrxs4all Dat kan nu wel in artikelen staan dat die test niet gevaarlijk is, maar ik lees nu al een paar jaar dingen over Cushing en dierenartsen en ook eigenaren van paarden zijn op zich niet blij met het risico dat die test hoe dan ook geeft. Een paard kan wel degelijk crashen en heel erg verergeren op die test als hij toch al slecht is. Als je paard redelijk stabiel is zal het minder gevaarlijk zijn maar dit is echt wel een gevaar voor een paard dat bijvoorbeeld al aantal malen hoefbevangen is geweest of daar gevoelig voor is. Artikelen zeggen niet altijd alles. Zoals ik al eerder meldde had ons paard ook seizures (epileptisch achtige aanvallen). Dit is wel degelijk iets dat door Cushings veroorzaakt werd alleen is dit niet wijds bekend dus ook dierenartsen weten dit vaak niet eens. Pas na grootscheeps navragen op amerikaanse sites bij eigenaren bleek dit toch ook bij anderen wel voor te komen maar niet in hoge percentages waarschijnlijk. Dit geldt ook voor alle risico's voor de tests, het zal net jouw paard wezen dat dan wel crasht dan kan er wel in 100 artikelen staan dat het niet gevaarlijk is.. Wij hebben de test dan ook niet gedaan omdat het door verschillende artsen aangegeven werd als gevaarlijk en hij was toen toch al slecht.

Trouwens ik las dat guerny? pijnstillers geeft? In de tijd dat wij Willy Buut gaven was hij veel slechter! De pergolide werkte toen ook slechter; hij was depressiever, de avond dat we stopten met de buut werd hij veel beter en sloeg de pergolide ook weer beter aan. Bij langdurig gebruik van buut vergeet het lichaam zelf te werken voor herstel dus het is goed om af en toe te stoppen (als dat kan) want buut is ook een aanslag op de nieren en op het cushing paard. Wij gaven het ook vorig jaar omdat hij zo'n last van zijn benen had maar steeds proberen niet langer dan bijv week te geven. Is in ieder geval om in de gaten te houden.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 13:48

Mijn merrie krijgt momenteel in de ochtend ook een pijnstiller anders kan ze d'r stal amper uitkomen.
Wil idd nu stoppen en kijken hoe het gaat.
Ik vraag mij af hebben jullie je paard een deken om of scheren jullie??
Die van mij staat overdag buiten met een dunne regendeken en 's nachts zonder op stal.
Ze zweet alleen tussen op stal zetten en 23.00 uur 's avonds! Dit heb ik met veel bezoekjes uitgevonden, en dan maakt het niet zo heel veel uit hoe koud of warm het is.
Qua eten krijgt ze 3 plakkken hooi per dag verdeeld over de dag en in de ochtend en avond een beetje granenmix+ van Subli met daarin de Provarium Breeding.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 13:58

Wij hebben altijd een redelijk dikke deken om; een cushing paard zijn thermostaat werkt namelijk niet goed dus ook al zweet hij het betekent niet persé dat hij het warm heeft. De spieren en dergelijke (zeker van oude paardjes) hebben toch ondersteuning nodig. Vorig jaar hebben we Willy geschoren omdat hij ook zo veel zweette, daar knapte hij wel heel erg van op. Hij had ook periodes op stal dat hij heel erg warm leek en veel zweette, dan deden wij een herfstzweetdeken om niet te dun met een elastische singel erom en dan 's nachts en buiten wel gewone bucas deken om. Houdt heel goed in de gaten dat de thermostaat van het paard niet werkt, soms moet je bij wijze van spreke juist een extra deken opdoen om het zweten te stoppen, dat is heel tegenstrijdig. Dat was bij andere cushingpaarden wel eens het geval namelijk. Dus goed in de gaten houden en kijken of je er een oorzaak dan wel patroon in ontdekt.
Buut wordt natuurlijk ook veel gegeven om hoefbevangenheid te voorkomen dus je moet daar ook altijd goed opletten dat het wel veilig blijft voor je paard om er bijv mee te stoppen. Willy werd er alleen heel lusteloos en teruggetrokken en depressief van, hij vocht niet meer als het ware en zijn angstaanvallen en toevallen waren in die periode weer erger ineens. Ze zijn natuurlijk door de cushing hormonen toch al depri dus dat is best lastig manoevreren. Rumay ben je al magnesium of echinae aan het uitproberen? Kan toch echt een steun in de rug zijn en zeker de echinae geeft weerstand bij ontstekingen e.d. en ook MSM doet dat natuurlijk..

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 15:20

Heb een tijd magnesium gevoerd en eerst die van paardnatuurlijk dit gaf iets verbetering maar niet veel en ook maar tijdelijk toen een andere magnesium geprobeerd deze had helemaal geen effect.
En als ik zeg proberen is het 3 maanden per magnesium soort.
En is buut hetzelfde als equipalazone ( ofzoiets)?
Met of zonder pijnstilling is ze niet anders qua karakter moet ik zeggen niet depri ofzo.
Ze staat 1 uur per dag op het land zodat ze een beetje kan wandelen en even d'r kop op iets anders kan richten.

En wat betreft de deken dat is moeilijk zeg overdag buiten heeft ze een dunnen Bucas om en met die koude wind een dikkere deken om.
Ik heb tot nu toe het idee als ik in de nacht een deken om doe dan zweet ze niet alleen op de hals maar ook in de oksels zeg maar.
Vindt het wel moeilijk hoor uitvinden hoe of wat.

jrxs4all

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 12:54

Onze paarden staan bijna altijd buiten tenzij het echt smerig weer is (kou, regen, harde wind), dan staan ze 's nachts binnen. De Cushing patient is in het late voorjaar geschoren, zijn vacht ziet er nu weer een stuk beter uit. Hij heeft ook geen deken om.

Het lijkt overigens wel een goed idee om paarden met Cushing zo veel mogelijk daglicht te geven. En dus in ieder geval in het najaar en in de winter tijdens de daglichtperiode buiten te zetten.

Daglicht speelt een grote rol in de dagelijkse en seizoensmatige variatie van hormoonspiegels. En we weten ook dat de seizoenen van invloed zijn op het verloop van Cushing.

Zoals opgemerkt door Prof. McFarlane:

"Season has been recently found to play a big role in secretion of some pars intermedia hormones in horses; this was already known in many other species (humans, hamsters, sheep, and weasels)."

Of in deze publicaties van "The Laminitis Clinic":

"Although the treatments are recommended for year round medication we have found that in many cases treatment can be tailed off then stopped in the Spring and started again in the Autumn. This is because the pituitary gland receives information from the pineal gland (the third eye) indicating the day length. Most horses with Cushing's Disease come down with laminitis in the Autumn, as day length shortens, and in the Winter."

"Treatment options - ECD

Treatments tend to be based on;

...

4. Light therapy. The use of artificial light of the correct wavelength and luminesence to increase the day length."

Ik weet niet of dat laatste ooit echt is onderzocht maar het is wel bewezen dat daglicht bij mensen een grote rol speelt bij allerlei ziekten die veroorzaakt worden door hormonale stoornissen. Lichttherapie is in een aantal gevallen daarbij de aangewezen behandeling.

Recentelijk is de werking van lichttherapie bij Parkinson patienten onderzocht met hoopgevende resultaten.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 14:59

Most horses with Cushing's Disease come down with laminitis in the Autumn, as day length shortens, and in the Winter."

Het is in de laatste jaren al meer duidelijk aan het worden dat paarden zowiezo gevoeliger zijn voor hoefbevangenheid en koliekerigheid richting de herfst omdat het gras dan rijker wordt. Dit is dus ook bij paarden zonder Cushing een feit en bij paarden die eerder hoefbevangen zijn geweest of rassen die nu eenmaal weinig nodig hebben zoals Welsh Cobs en Shetlanders (ons paard is overigens Gelders en die hebben eigenlijk ook weinig nodig) En omdat veel paarden MET cushing ook suikerziekteachtige problemen hebben geeft dat rijke gras bij hen nog meer kansen op hoefbevangenheidproblemen e.d.
Als je dierenartsen belt aan het einde van de zomer zitten ze continu met paarden met koliek en hoefbevangenheid, het is ook eigenlijk niet meer dan logisch met het rijke gras dat dieren extra's meegeeft om de winter aan te kunnen.. De paarden die eigenlijk al niet zoveel gras mogen of kunnen hebben, hebben dan heel erg gauw een probleem, nog sneller dan de andere paarden.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 12:27

En hoe doen jullie het dan in het voorjaar met het gras??
Staan ze beperkt op het gras of op een kaal stukje??

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 15:22

Het voorjaar is ook altijd lastig. Ligt ook een beetje aan het paard. Bij ons worden de paarden steeds een paar uur per dag naar buitengezet en dat wordt dan langzamerhand opgevoerd. Paarden die een geschiedenis van hoefbevangenheid hebben mogen meestal minder uren en gaan de rest van de dag in een paddock oid. Maar dat kan per paard verschillen. Ons cushingspaard is op zich weer redelijk op orde en hij is nog nooit bevangen geweest voorzover wij weten dus hij gaat net als de rest langzamerhand op het land en uiteindelijk wordt dat van 9 uur tot 5 uur bij ons op stal.
Dit zijn wel dingen om weer met je dierenarts te overleggen als er eerder sprake is geweest van hoefbevangenheid. Het ligt er ook aan of het land bijvoorbeeld hiervoor al "voorgegraasd" is door bijvoorbeeld schapen of koeien. Dan is het eerste rijke gras er al af. Dat is bij ons het laatste jaar gebeurd, dan hoef je dus ook weer minder bang te zijn. Er zijn mensen die Cushing paarden helemaal niet laten grazen maar wij vinden dat de onze als het kan toch een zo normaal mogelijk leven moet hebben.
Je kunt ook evt van die maskers opdoen zodat je paard minder kan eten als dat een probleem zou zijn. Het afzetten van een beperkt stuk gras is inderdaad ook een methode waardoor je de intake kunt beperken..