Opiniepeiling over weidegang voor paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Veulen84

Re: Opiniepeiling over weidegang voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 00:45

Citaat:
Misschien moet je eens lezen waar men het over heeft: Men wil dat paarden minimaal 6 uur uit de stal komen. Is dat nou zo'n utopia?

Misschien niet. Maar of het erg realistisch is is de vraag. Ik denk dat er zo'n 20 tot 30 jaar overheen gaat voor je dat voor elkaar hebt. Als je het al voor elkaar krijgt.
Verder zal je dan altijd uitzonderingen moeten maken voor de bedrijven die nu bestaan en nooit aan die regels kunnen gaan voldoen.

Overigens gaat het er mij alleen maar om dat ik verplicht in een wei of in een paddock onzinnig vind. Verplicht X aantal uren de stal uit dat is beter. Zo verplicht je eigenaren ook om betrokken te zijn bij hun paarden.
Maar ik krijg het idee dat mensen het hier verschrikkelijk vinden als een paard geen hapje gras kan nemen. Maar ik denk dat het geen enkel paard wat uit maakt of ie een uur in de wei staat of dat ie een uur onder het zadel is en/of een uur in de binnenbak staat.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 00:53

Nadya schreef:
Heb net even gekeken op die website. Momenteel zegt 4% dus dat paarden niet een paar uur per dag naar buiten moeten. Ik vraag me dan meteen af wat voor mensen dat zijn, die het daar mee oneens zijn. Hoe kun je het daar nou oneens over zijn Verward ? Maar het zal wel aan mij liggen..... Clown
Met dat soort mensen hebben ik binnen de korste keren ruzie. Haha!

Weleens aan gedacht dat je dekhengsten heel lastig in een weiland kan houden, sommige paarden wegens blessure stalrust moeten en een verplicht aantal uren soms lastig te realiseren is?

Dat laatste heb ik momenteel aan de fiets; Ik kan kiezen om mijn paarden 's morgens voor ik naar mijn werk ga naar buiten te gooien en er pas 9 uur later met het huidige zeikweer weer uit de wei te vissen of ik kan ze 's avonds een poosje buiten gooien terwijl ik de stallen doe en ze om beurten even rijden. In het laatste geval zijn ze dus maar 2 uur per dag uit de box maar dat is wel de optie die ik momenteel even kies.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 09:14

Veulen84 schreef:
Citaat:
Misschien moet je eens lezen waar men het over heeft: Men wil dat paarden minimaal 6 uur uit de stal komen. Is dat nou zo'n utopia?

Misschien niet. Maar of het erg realistisch is is de vraag. Ik denk dat er zo'n 20 tot 30 jaar overheen gaat voor je dat voor elkaar hebt. Als je het al voor elkaar krijgt.
Verder zal je dan altijd uitzonderingen moeten maken voor de bedrijven die nu bestaan en nooit aan die regels kunnen gaan voldoen.

Overigens gaat het er mij alleen maar om dat ik verplicht in een wei of in een paddock onzinnig vind. Verplicht X aantal uren de stal uit dat is beter. Zo verplicht je eigenaren ook om betrokken te zijn bij hun paarden.
Maar ik krijg het idee dat mensen het hier verschrikkelijk vinden als een paard geen hapje gras kan nemen. Maar ik denk dat het geen enkel paard wat uit maakt of ie een uur in de wei staat of dat ie een uur onder het zadel is en/of een uur in de binnenbak staat.

Vind je het gek? Daar zijn paarden op gebouwd Sigaar En nee, het zal de paarden niks uitmaken of ze een uur in de wei kunnen of een uur in een bak rond mogen lopen, het namelijk allebei te weinig.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 09:19

Veulen84 schreef:
Citaat:
Vind je 1 uur aan een touwtje grazen voldoende? Sorry maar dan kan er bij mij niet in. Een paar uur in de binnenbak gaat al redelijk de goede kant in.

Weet je waar ik mee zit? Ik kijk naar me eigen situatie, ik kijk naar die van een aantal mensen om me heen, en ik kijk naar wat er gebeurd als die wet er komt.
Als die wet er komt zie ik liever dat een paard een uur aan een lijntje buiten komt dan dat hij of zij dan maar verkocht word omdat iemand die wet nu eenmaal niet kan na leven.

En dat is nou egoistisch, je denkt hierbij aan jezelf en niet aan je paard.
Ik snap dat het verplicht stellen van het aantal uren vrij rondlopen een beetje ver gaat want imo zou dat doodnormaal moeten zijn.

En ik heb het op dit moment misschien wel fijn voor elkaar ja, daar ben ik ook blij mee. Maar ik heb ook een tijd gehad dat ik ergens woonde waar geen plaats was voor een paard. De enige optie was dan een pensionstal waar ze amper buiten komen, dus dan komt er voor mij geen paard. Als ik straks thuis weg ga en ik kan mijn paard geen paardwaardig bestaan meer bieden verkoop ik haar aan iemand die dat wel kan.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 09:20

Veulen84 schreef:

O mijn god! Ik wílde niet weer dezelfde soort dingen neerzetten als in zoveel topics, maar dit slaat wel alles hoor!
Dat er werkelijk mensen zijn die zo denken, verchrikkelijk, arme dieren! Geen momentje vrije tijd, eigen invulling, rondjes rennen, spelen met soortgenootjes, gras eten ....alles waarop een paard gebouwd is wordt hem op deze manier ontnomen.. nee denk niet dat het paard het erg vind Stoom uit je oren Hamer
En ja... Wat mij betreft mogen stallen waar geen mogelijkheid is voor paarden om : geen contact te hebben met soortgenoten en min. 6 uur per dag buiten te staan en die tijd volledig aan zichzelf hebben opgedoekt worden. Dat jij dan je salaris kwijt bent,vind ik stukken minder belangrijk dan dat paarden hun vrijheid en contact kwijt zijn.,

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 10:35

Citaat:
In een ideale wereld leefde alle paarden in loopstallen met voor elke 10 paarden een hectare grond. Kregen ze 8x per dag hooi en worden hun stallen 7 dagen per week dik bestrooid met stro.
Maar helaas utopia is ver weg.

Vroeger stonden koeien alleen maar op stands. Toen zijn er ook mensen opgestaan dat koeien beter gedeien in een loopstal en op deze manier ook meer melk produceren.
Inmiddels overheersen de loopstallen en worden kippen en varkens ook steeds vaker op een betere manier gehouden.

Dus waarom niet ook met de edele 4 voeter.? Het zijn groeps dieren, eten de hele dag door en zullen op deze manier beter presteren. Het enige grote probleem is gewoon de eigenaar...die wil vaak niet dat hun dier in een groepje staat.

En voor de stallen waar s'winters de paarden niet buiten kunnen lijkt mij de oplossing een deel van het weiland om te bouwen tot paddock.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 10:37

Je kan niet zeggen moet minimaal want er zijn altijd uitzonderingen, zoals in de winter bij nat koud weer, zal je een paard met zware arthrose geen plezier doen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 10:43

Anne_GTI schreef:
Nadya schreef:
Heb net even gekeken op die website. Momenteel zegt 4% dus dat paarden niet een paar uur per dag naar buiten moeten. Ik vraag me dan meteen af wat voor mensen dat zijn, die het daar mee oneens zijn. Hoe kun je het daar nou oneens over zijn Verward ? Maar het zal wel aan mij liggen..... Clown
Met dat soort mensen hebben ik binnen de korste keren ruzie. Haha!

Weleens aan gedacht dat je dekhengsten heel lastig in een weiland kan houden, sommige paarden wegens blessure stalrust moeten en een verplicht aantal uren soms lastig te realiseren is?

Ik denk dat we hier uitgaan van gezonde dieren, nietwaar? Knipoog
Mijn paard staat 24/7 buiten, maar als hij doodziek is gaat 'ie ook op stal. Wat denk je nou zelf? Daarom ga je nog geen 'nee' zeggen tegen de stelling dat elk (gezond) paard recht heeft om elke dag naar buiten te mogen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 10:43

De uitzonderingen maken de regel Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 10:45

Oh, dus omdat er zieke paarden e.d. zijn mogen gezonde paarden niet naar buiten? Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 10:50

Idd
Als er absulote stalrust moet...tja dan heb je geen keus
Maar dan is het geen stelling van paarden mogen niet naar buiten.

En hengsten, daar zijn oplossingen voor.
Een stal waar ik eerst kwam was een grote paddock omheind met een gazen hekwerk van 2 meter hoog en een stroomdraadje of 4 er voor.
daar kwam niks uit hoor.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 10:53

Nadya schreef:
Oh, dus omdat er zieke paarden e.d. zijn mogen gezonde paarden niet naar buiten? Verward

Neen nadya, dat maak je er zelf van

ik heb het over paarden moeten buiten. Het moeten sluit veel uit
Laatst bijgewerkt door lesilla op 11-12-07 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 10:53

Ik ken hier vlak in de buurt ook twee hengstenstallingen, waar ze gewoon elke dag naar buiten mogen, hoor.

Hoe je het ook went of keert, een paard hoort elke dag naar buiten te kunnen. Hengst of niet, ze horen hun energie lekker kwijt te kunnen, te socializen met andere paarden, lekker paard te zijn. Ik kan werkelijk niet begrijpen dat er mensen zijn die daar anders over kunnen denken.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 10:54

katiavl schreef:
Neen nadya, dat maak je er zelf van

ik heb het over paarden moeten buiten

Dan was je niet erg duidelijk. Haha!
Fijn dat jij ook vindt dat paarden in principe naar buiten moeten.
Ik ga nu maar eens naar mijn paardje toe trouwens. Doei!

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 11:02

De veelgebruikte stelling dat hengsten niet naar buiten kunnen is allang achterhaalt.
Bij ons staan ze de gehele dag buiten en ze vermaken zich prima. Snachts halen we ze binnen, niet omdat ze niet buiten zouden kunnen blijven maar meer vanwege veiligheids aspecten. Ik moet er niet aan denken dat ze snachts over het draadje zouden glippen en bij de merries in de buurt op de koffie gaan. Knipoog

Maar de gemiddelde dekhengst zal je toch echt in zn uppie buiten moeten zetten. Wel met een leuke buurman of vrouw waar hij wat naar kan kijken.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 11:07

Ik heb voor gestemd, omdat ook ik vind dat paarden de gelegenheid moeten kunnen krijgen om zichzelf, namelijk paard, te zijn. Of dat nu is in een paddock, een weiland of desnoods een binnenbak. Waar een wil is is een weg en bovendien is er een groot grijs gebied tussen 24/7 binnen en 24/7 buiten, waarbinnen, denk ik, heel wat in te passen is. Uiteraard kijk je daarbinnen naar wat goed is voor je paard, het ging om paardenwelzijn, toch? Dat een paard met bv. zware artrose het misschien niet op prijs stelt om de hele dag in de regen te staan, daar kan ik ook nog wel bij. Maar net zoals met bv. dekens, doe je het omdat iedereen het doet (omdat het 'zo hoort') of doe je het omdat het echt het beste voor je paard is?
Naar aanleiding van een gesprek gisteren, bleek nog maar eens dat het misschien nog wel belangrijker is om mensen eerst te leren wat nu écht goed voor paarden is, nog voor het reglementeren van 'luchtuurtjes'. Hier wonen namelijk hele rare mensen; zo wordt er beweert dat het gemeen is om een paard zijn wintervacht te gunnen (want dan gaat hij zo zweten als hij gewerkt heeft), en nog gekker, om ze uberhaupt nog buiten te zetten...(werd echt zo gezegd, ik zweer het...)
Op het moment lijkt het wel even een hausse, dat paarden/dierenwelzijn...Ik vind het heel goed dat er wat meer aandacht voor komt en dat men er wat meer over gaat nadenken, het is een begin.
Maar eerlijk gezegd denk ik dat het nog wel een eind te gaan is voordat er echt regels gesteld gaan worden. Neem nou stands, hoeveel jaar zouden die nu niet al verboden gaan worden? Ik zie ze nog steeds, althans, de laatste keer dat ik op een manege was (afgelopen lente)...
Grote kans dat straks deze 'superstorm' ook wel weer gaat liggen en iedereen weer met een gerust hart zijn paarden naar binnen kan halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 11:30

Nadya schreef:
Ik ken hier vlak in de buurt ook twee hengstenstallingen, waar ze gewoon elke dag naar buiten mogen, hoor.

Hoe je het ook went of keert, een paard hoort elke dag naar buiten te kunnen. Hengst of niet, ze horen hun energie lekker kwijt te kunnen, te socializen met andere paarden, lekker paard te zijn. Ik kan werkelijk niet begrijpen dat er mensen zijn die daar anders over kunnen denken.

Ja natuurlijk, in de opfok lopen ze bij elkaar op soms veel te kleine wei en als ze ingereden zijn, kan het ineens niet meer? Ik ken zat hengsten die gewoon heel rustig en vriendelijk zijn, kunnen zelfs zonder moeite naast een merrie staan op stal.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 12:07

_rosita_ schreef:
Veulen84 schreef:

O mijn god! Ik wílde niet weer dezelfde soort dingen neerzetten als in zoveel topics, maar dit slaat wel alles hoor!
Dat er werkelijk mensen zijn die zo denken, verchrikkelijk, arme dieren! Geen momentje vrije tijd, eigen invulling, rondjes rennen, spelen met soortgenootjes, gras eten ....alles waarop een paard gebouwd is wordt hem op deze manier ontnomen.. nee denk niet dat het paard het erg vind Stoom uit je oren Hamer
En ja... Wat mij betreft mogen stallen waar geen mogelijkheid is voor paarden om : geen contact te hebben met soortgenoten en min. 6 uur per dag buiten te staan en die tijd volledig aan zichzelf hebben opgedoekt worden. Dat jij dan je salaris kwijt bent,vind ik stukken minder belangrijk dan dat paarden hun vrijheid en contact kwijt zijn.,

Ik geef je helemaal gelijk. Veulen is er zo 1 die aan haar eigen denkt, en niet aan haar paard! Echt vreselijk zulke mensen Boos! Dat is nou een voorbeeld van iemand die geen paard waard is! In de binnenbak nou sorry hoor waar blijft de frisse lucht dan? Nee gewoon naar buiten moeten ze. In de wei lekker grazen, of met vies weer in de paddock met onbeperkt hooi erbij Knipoog En dan minstens een dagdeel.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 13:33

katiavl schreef:
Je kan niet zeggen moet minimaal want er zijn altijd uitzonderingen, zoals in de winter bij nat koud weer, zal je een paard met zware arthrose geen plezier doen.

Mijn paard heeft ook artrose en heeft 3 jaar terug korte tijd op een stal gestaan waar hij aanzienlijk minder naar buiten ging dan was afgesproken. Hij was zo stijf als een hark en er was daar nb verwarming in de stal.
Paardlief kan nu zelf kiezen wat hij doet, hij gaat weer of geen weer regelmatig een rondje door de paddock lopen en is met zijn 17 jaar weer behoorlijk bewegelijk. Hij heeft wel een warme deken op. Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 13:51

Veulen84 schreef:

Veulen, kom jij uit een ei ofzo? Koe
Jij snapt werkelijk geen moer van paarden, dat lijkt me wel duidelijk. Hamer
Tjonge, zulke bullshit heb ik nog nooit gehoord. Verward Verward Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:14

Ik val van mijn stoel, ik weet niet wat ik lees. Paarden zijn grazers, hebben we het over cavia's of zo?? Blond

Ik hoop maar dat ik op dit moment ernstig in de maling genomen wordt.. Verdrietig Laat ik dat maar denken, Ja

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:34

Ik mag hopen dat het een grapje was, maar ik vrees het ergste....... Verdrietig

Veulen84 kent mijn paard natuurlijk niet, maar dan zal ze wel beter weten.
En ik geloof niet dat mijn paard nou zo anders is dan de rest, wat dit soort zaken betreft. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:48

Ik denk dat veulen84 een goed gevoel voor humor heeft, ze kan lezen dus ik denk wel dat ze beter weet. Clown

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:59

Citaat:
Veulen, kom jij uit een ei ofzo? Koe
Jij snapt werkelijk geen moer van paarden, dat lijkt me wel duidelijk. Hamer
Tjonge, zulke bullshit heb ik nog nooit gehoord. Verward Verward Verward

Okee, ik geef toe dat ik nu heel erg doorsla naar de andere kant... Maar dat is alleen maar omdat mensen hier zo zwart-wit denken. Alles wat anders is dan dat zei vinden dat goed is is ook meteen fout.

Ik heb nooit gezegd dat ik een paard z'n vrijheid niet gun. Maar wat ik wel zeg dat ik verplichte weidegang onzin vind. Ik stel liever in op een verplicht x aantal uur uit de box. En met alles wat ik zeg richt ik me daar ook op.
Er kleven voor mij te veel nadelen aan een paard verplicht op het land en ja bij het vergelijken heb ik expres extremen genomen. Juist om te laten zien dat er meer is dan binnen of buiten.

Natuurlijk is de uitspraak over een happy gras een beetje overdreven, maar dat is wat hier op dit forum overal gebeurd. Alles word uitvergroot. Ik heb me paard z'n uurtjes vrijheid nog nooit onthouden. Daar begon ik m'n eerste posting ook mee. Juist omdat ik wist dat dat hierop uit ging draaien.
In tegenstelling tot de meeste hier breng ik ongeveer 12 uur per dag door tussen en met paarden. Aan mijn eigen paard bestede ik maar liefst 4 uur per dag. Dat doe ik op bedrijven waar paarden nooit naar buiten gaan, dat doe ik op bedrijven waar paarden af en toe los in de bak gaan en dat doe ik op bedrijven waar paarden de hele dag in de wei staan.

En ja ik zie heus de verschillen. Maar de verschillen tussen 2 en 3 zijn veel kleiner dan de verschillen tussen 1 of 2.
Het is niet alles of niks. Er bestaat een gulden tussen weg. Je kunt geen wet baseren op alles als je nu bijna niks hebt. Dan zul je stappen moeten maken. Je zult moeten overwegen wat je doet met de nadelen die worden opgeworpen. Heeft 1 van jullie dat gedaan? In plaats van nu hier te gaan toeteren, het moet het moet het moet? Misschien zul je eerst 100 babystapjes moeten zetten... Is dat dan zo vreselijk?

En is het dan echt zo vreselijk dat ik daar voor pleit?
Ik zie liever 100 babystapjes. Dan
* Paarden met ziektes als mok, artrose, allergie-en in de wei.
* Paarden in veel te kleine lapjes grond die er uitzien als modderpoelen.
* Paardeneigenaren die hun paard maar moeten verkopen omdat ze geen plek hebben om die veel te duren grond te kopen.

Dat zijn 3 grote struikelblokken. Als je een wet schrijft dan ga je daar ook over na denken.
Want als 1/3 van de paarden stalondeugden heeft komt dat dus ongeveer ook neer op het aantal paarden dat niet buiten komt.
Stel dat er 900.000 (kan meer kan minder) paarden zijn in Nederland. Daarvan zijn er dus 300.000 aangewezen op een stal. Een minderheid zal dat doen omdat ze geen andere keus heeft. Dus laten we eens zeggen 1/3. Dat betekend dus dat er straks 100.000 paarden in de problemen zitten. Of eigenaren. Waar ga je daar mee heen?
Eerlijk gezegd vrees ik dat meer dan dat het misschien iets langer gaat duren omdat er meer stappen moeten worden gezegd.

Laten we ons eens richten op nieuwe paardeneigenaren. Geen nieuw paard zonder een losloop ruimte. Geen nieuw paard zonder dat je echt weet waar je over praat. Geen nieuwe pony voordat je ook echt volwassen genoeg bent om er voor 1 te zorgen.
En eerlijk gezegd, dat kunnen we zelf doen... Want dat zijn eisen die je zelf kunt stellen bij verkoop.

Ik blijf wel tegen de stroom in schreeuwen, en als er dan mensen zijn die denken dat ik daarom niks van paarden weet. Prima... Daar kan ik wel mee leven. En me (nieuwe) paard ook wel hoor...

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 15:01

Nadya schreef:
Ik mag hopen dat het een grapje was, maar ik vrees het ergste....... Verdrietig

Veulen84 kent mijn paard natuurlijk niet, maar dan zal ze wel beter weten.
En ik geloof niet dat mijn paard nou zo anders is dan de rest, wat dit soort zaken betreft. Haha!

Liefje ik zeg niet dat je je paard op stal moet dwingen. En ik sla graag expres even door om te zorgen dat mensen me uiteindelijk wel begrijpen.

Uiteindelijk vechten we allemaal voor het zelfde.
En ik heb verdorie wel degelijk gevoel voor humor ja Boos!