Steun van bokt.nl community voor regels welzijn paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

indus

Re: Steun van bokt.nl community voor regels welzijn paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 13:32

Huertecilla schreef:
Zijn er dan zóveel ruiters oneerlijk naar zichzelf en naar buiten over hun motieven en prioriteiten?!
Hoe moet 'alles en alleen het beste voor mijn paard' in vredesnaam geïnterpreteerd worden Verward

hc

Moet ik hier toch nog even wat aan toevoegen!!!
Over eerlijk zelfbeeld gesproken...mensen moeten ook eens wat vaker in de spiegel kijken!!

Zo vind ik dus ook dat veel te zware mensen op te kleine paarden ook verboden moeten worden!!
En iedereeen boven de 80 kilo niet eens aan paardrijden mag denken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 13:36

shan schreef:
Het ideaal-model is niet voor iedereen hetzelfde.

Dat is dan onkunde en/of onwil.
Het ideaal-model voor páárden is míj al >30 jaar geleden door ethologen uitgelegd en het is sindsdien in breedte en diepte wetenschappelijk steeds beter onderbouwd.

Paardhouders hebben de plicht zich in de welzijnscriteria van hun paard te verdiepen voor een paard aan te schaffen en de informatie hierover is breed verkrijgbaar; onder de vingertoppen te vinden.
Als elke ruiter op Bokt een fractie van Bokt-tijd zou steken in een stukje ethologisch verantwoord paardhouden, dan heeft iedereen hetzelfde ideaal-model. Die kriteria staan al heel lang niet meer ter discussie.
Of je het breed en diep wetenschappelijk aangetoonde wíl 'geloven' is een vingerwijzing naar het 'alles en alleen het beste voor mijn paard'.....

Voor wie inmiddels aan het denken is geslagen geef ik graag een paar titels van via boekhandel, Bol en Amanzon verkrijgbare boeken. Niet per pm want ik vind dat iedere lezer dit mag weten Haha!

hc

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 13:36

Bericht mag wel aangepast worden. Het gaat niet om de overgrote meerderheid van de bokkers, maar van de mensen die gereageerd hebben in het betreffende topic. Zo zie je maar weer hoe je misleid wordt door zo'n artikel.
Het overgrote deel van de bokkers heeft nl niet gereageerd, dus heeft het voor hun blijkbaar geen prioriteit

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 13:37

Huertecilla schreef:
shan schreef:
Ik denk dat er op dit moment maar weinig land in Nederland te vinden is waar het droog is na al die regenval.

Ja, dus???? wat wil je daarmee aangeven?

Dat paarden dus maar gestoord gemaakt moeten worden onder suboptimale omstandigheden?
Of dat NL maar beperkt ruimte biedt voor paardgericht paardhouden?

Ik begrijp het écht niet. Als de ruiter werkelijk om een dier geeft, wil die dat dit met veel welzijn leeft toch?! Waarom is dan niet elke liefhebber voor het streven naar het ideaal-model en waarom is er dan zo'n enorme kloof welke zich uit in zoveel 'paarden met verankerde gedragsstoornissen?
Zijn er dan zóveel ruiters oneerlijk naar zichzelf en naar buiten over hun motieven en prioriteiten?!
Hoe moet 'alles en alleen het beste voor mijn paard' in vredesnaam geïnterpreteerd worden Verward

hc

Daarmee wil ik aangeven dat misschien wel 80% van de paarden die 24/7 buiten staan idd de hele dag in de blub staan.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 13:39

indus schreef:
Over eerlijk zelfbeeld gesproken...mensen moeten ook eens wat vaker in de spiegel kijken!!

Zo vind ik dus ook dat veel te zware mensen op te kleine paarden ook verboden moeten worden!!

Wederom is dit off-topic en een persoonlijke aanval en bovendien ongegrond.

Je maakt wel een heel goed punt waar ik het helemaal mee eens ben; te zware, onfitte en lichamelijk onvaardige ruiters horen niet op een paard. Idem mensen zonder invoelend vermogen en andere eigenschapen.
Dat is echter beiden off-topic.

hc

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 13:42

Huertecilla schreef:
shan schreef:
Het ideaal-model is niet voor iedereen hetzelfde.

Dat is dan onkunde en/of onwil.
Het ideaal-model voor páárden is míj al >30 jaar geleden door ethologen uitgelegd en het is sindsdien in breedte en diepte wetenschappelijk steeds beter onderbouwd.

Paardhouders hebben de plicht zich in de welzijnscriteria van hun paard te verdiepen voor een paard aan te schaffen en de informatie hierover is breed verkrijgbaar; onder de vingertoppen te vinden.
Als elke ruiter op Bokt een fractie van Bokt-tijd zou steken in een stukje ethologisch verantwoord paardhouden, dan heeft iedereen hetzelfde ideaal-model. Die kriteria staan al heel lang niet meer ter discussie.
Of je het breed en diep wetenschappelijk aangetoonde wíl 'geloven' is een vingerwijzing naar het 'alles en alleen het beste voor mijn paard'.....

Voor wie inmiddels aan het denken is geslagen geef ik graag een paar titels van via boekhandel, Bol en Amanzon verkrijgbare boeken. Niet per pm want ik vind dat iedere lezer dit mag weten Haha!

hc

Wie of wat geeft jouw het recht om te beweren dat alleen de manier zoals jij je paarden houd de juiste is???
Jouw paarden zijn waarschijnlijk helemaal tevreden, prima maar dat wil niet zeggen dat paarden die niet in spanje wonen niet tevreden zijn!

De ene hond leeft in huis, slaapt op bed en licht lekker in zijn mandje voor de kachel.
De andere hond leeft in een stal of hok.
Waarschijnlijk zijn beide honden tevreden.
Ruil het nu eens om: zet het huishondje in de schuur en het schuurhondje in huis en wat heb je? 2 ongelukkige en gefrusteerde honden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 13:45

Huertecilla schreef:
indus schreef:

Wederom is dit off-topic en een persoonlijke aanval en bovendien ongegrond.

Je maakt wel een heel goed punt waar ik het helemaal mee eens ben; te zware, onfitte en lichamelijk onvaardige ruiters horen niet op een paard. Idem mensen zonder invoelend vermogen en andere eigenschapen.
Dat is echter beiden off-topic.

hc

80 kilo is een normaal gewicht voor een volwassen man, dus paardrijden is alleen nog maar voor vrouwen??
Sorry hoor maar HC weeg jij minder dan 80? Kan hoor.

En wat is onfit? Ik heb ook dagen dat ik niet fit ben maar wel kan paardrijden, het is immers mijn paard die loopt en ik zit alleen maar, juist daarom is paardrijden een sport waar je geen uithoudingstest voor hoeft te doen. Heb je je adem niet meer, ga je lekker stappen Knipoog .
Erug kort door de bocht, maar goed off-topic.
.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 13:50

maverick schreef:
Ben benieuwd wat mening dressuurstal hier van gaat zeggen. Willen ze bijv anky gaan verplichten dat salinero verpicht een paar uur per dag op de wei moet?

Als het een wetsvoostel wordt wat wordt doorgedrukt, dan zou Salinero ook op de wei moeten idd, tenslotte is hij nog steeds gewoon een paard! Knipoog

Helemaal top en leuk dat De Levende Have aandacht heeft besteed aan onze discussie, Katiavl:
Ik krijg niet de indruk dat ze suggeren dat je een tegenstander bent, hoor, integendeel- het lijkt wel alsof ze het juist positief vinden dat er aan dit soort punten ook aandacht besteed dient te worden; tenslotte zijn we bezig om er over te communiceren met elkaar wat in ieder geval impliceert dat we er kritisch mee bezig zijn. En dat is een goed begin!

Als het paarden houden duurder wordt zal ik trouwens een van de twee moeten verkopen, ik vind deze hobby al duur genoeg. Bloos

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 13:52

Tolstoj schreef:
Ik vind dat de discussie toch wel op een paar punten de bocht uit vliegt.

Enkele deelnemers zijn bang dat er binnenkort paardenflats verschijnen??? Denk niet dat iemand daar zijn paard naar toe brengt.
Dat je gaan letten op het welzijn van paarden ..prima maar laten we het wel realistisch houden. Zijn er nou echt nog zo veel paarden die in hun eentje 24 uur per dag in een stalletje staan?
De topsportpaarden komen echt wel wel genoeg uit hun stal en ik weet dat juist bij Anky er voor bonfire al een shetlander was waar hij mee in de wij stond. En dat was niet alleen toen hij met pensioen was. Prisco is overigens bijna 34 geworden.

Het lijkt mij overigens dat er op dierwelzijn wel andere problemen zijn die veel erger zijn dan een paard dat in de winter maar 2 uurtjes per dag buiten komt. (maar verder in een ruimebox met een goed voer regime en contact met de buren staat want ik denk dat dat voor de meeste paarden in de randstad de realiteit is)

bv kistkalveren, legbaterijen. Honden op een flatje waar 3 x perdag 1 rondje rond de flat mee gewandelt wordt (zeker nu het regent). Konijnen in die kleine hokjes zitten en die er verder niet uitkomen, ook niet om een uurtje te rijden. Vissen in een vissekom zonder zuurstof systeem maar wel met 3 takjes groen. etc,etc.

Bovendien moet men nog maar een in de verzorgingshuizen in nederland kijken. Waar je Opa in terecht komt die een kamer heeft die hij met 5 andere moet delen en waar hij door personeels tekort maar 2 x naar de WC kan.

Ik ben niet tegen regels voor paardenwelzijn (bv boxmaat en niet alleen huisvesten) maar laten wel het wel realistisch houden. Weidegang is ideaal voor paarden maar het moet wel haalbaar zijn. Het is in de winter niet overal mogelijk in nederland en het gaat mij dan echt een paar maten te ver om te zeggen dat je daar geen paarden mag houden.

Hoi, ik woon op het platteland en heb drie buren die allen 1 paard houden. Het komt dus veel voor. En omdat de dieren relatief rustig blijven is er per definitie geen probleem, toch?... Althans dat is hun redenatie en dat vind ik erg makkelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 13:59

indus schreef:
En hoe gaat dat dan met de manege bedrijven in de grote steden?
Daar is echt geen weide gang mogelijk.

Mogen de stadse kindjes dan niet meer paardrijden en alleen maar naar paarden kijken in een boek of vanuit de auto?

En al die idiote paarden verkrachters en verminkers????? die worden tot nog toe allemaal vrij gesproken...

Dat valt wel mee hoor, onze steden zijn niet zo groot, je zit al snel in het buiten gebied. Ik ken genoeg maneges in het buiten gebied van Amsterdam die allemaal in poldergebieden liggen en knap veel wei hebben. Met een klein half uurtje ben je al in een buitengebied, maar je kan een uur in de tram zitten om van A naar B te komen binnen een stad, dat klopt.

Het is vaak dat de wei niet altijd gebruikt wordt en dat is meer een huishoudelijk probleem. NL ga maar eens 20, 30 of 40 paarden buiten zetten, allemaal aan het touwtje naar een stuk wei, daar heb je mensen voor nodig. Maar als het verplicht wordt gesteld gaat dat wel lukken. Zo ken ik een handelsstal met veel paarden, die mogen zeker wel naar buiten, maar het kost gewoon ontzettend veel tijd om die naar buiten te doen. Daar is toen iemand speciaal voor aangesteld, die doet ze buiten en binnen en is daar best wel een flinke tijd aan kwijt.

Ik ben ook een stads kindje en mocht ook paardrijden Knipoog

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 14:02

Daarmee geef je al aan Russel, dat mits er dus genoeg aan introspectie wordt gedaan bij paardeneigenaren, er een hele hoop mogelijk is om het welzijn te verbeteren m.b.t. onze viervoeters, als we er maar voor open staan. Knipoog

Verder verbaas ik me over de negatieve reacties mbt het feit dat De Levende Have iets over Bokt heeft geschreven. Clown

Zou dit ook mooi vinden als het gaat om de rollkurmethodieken en de foto's die elders zijn geplaatst op bokt; ook hier gaat het over het welzijn van paarden maar gezien de dressuur van grote commerciele waarde is wordt hier imo een en ander onder de tafel geschoven. Beetje offtopic, maar goed. Laat "de grote heren" daar oko maar eens een artikel aan wijden in de Paardensport of i.d.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 14:04

ik ging vroeger een uur met de bus om paard te rijden, het is maar wat je er voor over hebt Lachen een andere hobby zoeken vind ik maar makkelijk gezegd, paarden zitten in je bloed of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 14:10

Ik denk dat er eigenlijk maar heel erg weinig mensen zijn die niet willen dat hun paarden lekker even buiten staan. Oke in de zomer kan ik mij voorstellen dat er mensen zijn die zeggen, 2 uurtjes op de wei omdat ze anders een moddervet paard krijgen ivm wedstrijden, maar die zouden dan daarna op een paddock kunnen staan.

Er zijn idd wel mensen die vinden dat paarden niet naar buiten mogen, maar die moeten dan wel, de pensionhouder bepaalt.

Maar hoe zit het met de paarden achter het huis? Helaas, helaas ken ik mensen die hebben ook een paard achter het huis, of de pony van de dochter die er al jaren niet meer naar omkijkt. De luxe problemen heb ik het dan maar over, die lopen niet vanzelfsprekend buiten, helaas. Het is nl niet per definitie zo dat mensen die hun paarden aan huis hebben dan juist erg goed voor de dieren zijn. Heb het helaas te vaak juist niet zo gezien.

Ga je die beboeten, ga je die dieren in beslag nemen? Nu komen ze al niet eens in aktie als er wantoestanden zijn met paarden op plekken waar het echt niet meer kan, graten mager, verwaarloosde hoeven waar de dieren nauwelijks mee kunnen lopen, wei veel te kaal, erg slechte kwaliteit bermkuil wat gevoerd wordt ivm de kosten. Iedereen kent wel zoiemand die op die manier paarden of ponies houdt en zich daar aan stoort, een keer aktie heeft ondernomen en voorts moet concluderen dat het geen zin meer heeft en maar een rondje omrijdt om het niet te hoeven zien.

Dan kan je toch niet een manege of pension aanpakken als je als controleur ziet dat die dag de paarden niet buiten staan en vorige week ook al een dag of wellicht wel 2 dagen?? Die paarden die die dag wel zijn opgestrooit, een berg hooi, een paar keer krachtvoer per dag en wellicht idd is die eigenaar niet geweest die dag om te knuffelen, te rijden of even los te gooien.... wie krijgt de boete of berisping???

Erg moeilijk hoor.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 14:12

Is imo ook erg lastig; misschien dat ze wel random onderzoek gaan doen, steekproefgewijs of i.d., geen idee, waarschijnlijk kijken ze idd naard e groote van de boxen, de weilanden, etc, maar laten ze de dieren an sich buiten beschouwing, mits huisvesting en de voeding te wensen over laten...

Als er dan paarden graatmager bij staan, dan zouden ze misschien de dierenbescherming kunnen inschakelen.. Verdrietig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 14:19

Ja maar dat is het punt, wat doet de DB? Dan moeten die ook meer bevoegdheden krijgen en strenger mogen optreden.

Ik ken een manege hier in de buurt, heeft wel wei, die manegeponies gaan in de zomer sowieso 2 of 3 weken de wei op en dat is er geen les, hebben ze vakantie. Toppie, dan geloof ik dat ze ook de wei op mogen in de zomer, ze worden elke dag voor de les in de bak losgegooid, ook toppie, allemaal bij elkaar.

Maar die stallen, daar wordt ik echt altijd weer heel erg naar van. Donker, klein, ontzettend smerig meer dan smerig, het stinkt er, is er vochtig en ze hebben idd ook nog stands voor de ponies. Ze worden goed gevoerd, krijgen volgens mij ook goed hooi, maar de kwaliteit van de hokken..... Verdrietig

Ze hebben wel genoeg beweging, ze hebben ook sociaal kontakt, immers ze zijn ongeveer een uurtje met elkaar in de binnenbak, ze kunnen rennen en kroelen en rollen.

Ik vraag mij af als ze de hokken moeten aanpassen, de stands weg, dus stallen (waar dan geen ruimte genoeg voor is) en nette schone stallen of ze dan nog rendabel kunnen blijven, dat gaat zoveel geld kosten.

Hoe denken de kenners eigenlijk over vieze stallen? Is dat iets wat overdreven is? Is het niet erg dat paarden in hun eigen drek liggen??? Misschien wel niet hoor....

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 14:21

Da's idd wel een interessante; we hebben destijds een paardje gekocht waar de paarden allemaal in boxen stonden op het beton; ze aten volgens eigenaar het stro altijd op in een uur. Dus stonden ze kaal, met de veulens erbij, verder weinig beweging en de kippen scheten op het ruwvoer.
Verder schatten van mensen voor hun dieren en ze zagen er glanzend uit. Wie bepaald idd de grens?..

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 14:24

Nogmaals mijn vraag. Als dit voorstel erdoor komt, want gebeurt er dan met de paarden die op maneges staan die geen weides hebben?? De maneges kunnen dicht, maar is er voor al die paarden wel een plek of eindigen die in het slachthuis?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 14:25

Bonte schreef:
Nogmaals mijn vraag. Als dit voorstel erdoor komt, want gebeurt er dan met de paarden die op maneges staan die geen weides hebben?? De maneges kunnen dicht, maar is er voor al die paarden wel een plek of eindigen die in het slachthuis?

Misschien een mailtje naar De Levende Have sturen? Ik denk dat we hier kunnen suggereren wat er gebeurt, maar misschien kun je iets tot MvD richten! Knipoog

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 14:26

katiavl schreef:
ik ging vroeger een uur met de bus om paard te rijden, het is maar wat je er voor over hebt Lachen een andere hobby zoeken vind ik maar makkelijk gezegd, paarden zitten in je bloed of niet.

Wat je ervoor óver hebt is een heel ander punt en JOUW probleem.
Het antwoord op de vraag over welzijnskriteria wordt alleen door de diersoort paard ingevuld.

Als iemand daarwerkeleijk om paarden geeft lijkt het míj voor de hand liggen dat je dat dier dan goed wil houden.
Hoe een paard gehouden moet worden is wetenschappelijk niet ter discussie.
Wanneer iemand paardgericht paardhouden als hoge prioriteit heeft zal die óf geen paard houden óf de geschikte omstandigheden scheppen óf verkassen naar waar dit wel kan.

@off-topic
Op een paard rijden is schadelijk voor een paard en niet in het belang van dat paard.
Of een persoon het juiste pakket aan eigenschappen en vaardigheden heeft om met een minimale belasting van het paard te kunnen rijden is een heel ander punt. Wel heel belangrijk en daarvoor verwijs ik graag naar het boek 'Bem Cabalgar (in elk zadel)' van Dom Duarte omdat het alles met de wíl te maken heeft
De ethische vraag of paardrijden op zích eigenlijk wel kan is weer een andere. Een vraag voor de Partij voor Dieren.

Onder de streep tonen o.a. deze twee Bokt-topics aan dat het zeer triest gesteld is met de 'steun van bokt.nl.....' en er geen enkele reden is om veren in de eigen niet-onafhankelijke zit te steken. Eerder alle reden om de hand in eigen boezen te steken.

hc

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 14:27

Ik denk voor dat er iets gebeurd er eerst een plan moet opgemaakt worden, en dat in een stappenplan van x aantal jaar Lachen bv tien jaar

van de manege een natuurgebied maken zou niet slecht zijn Bloos

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 14:30

detour schreef:
Bonte schreef:

Misschien een mailtje naar De Levende Have sturen? Ik denk dat we hier kunnen suggereren wat er gebeurt, maar misschien kun je iets tot MvD richten! Knipoog

Dat is een idee ja, maar ik vraag het hier ook, omdat veel hier weten hoe het wel hoort te gaan, maar zich niet beseffen, wat er met de paarden misschien gebeurt, als dit voorstel erdoor komt.

Begrijp me niet berkeerd. Ik zou het heerlijk voor de paarden vinden, maar het is gewoon niet altijd haalbaar.

De manege waar ik kom, ligt in een recreatiegebied, maar hebben maar 2 kleine stukjes land beschikbaar. Zomers komen de paarden wel meer buiten, maar in de winter niet, want dan vertrappen ze de boel gewoon en hebben ze zomers geen land meer.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 14:39

Zonde dat het, los van wetgeving en andere discussies, duurder "moet" worden volgens het artikel. Voor sommige mensen zijn paarden geen luxe maar een levensgezel of wat dan ook. Het wordt meer 'elite' terwijl de elite vaak diegenen zijn die hun paarden het meest op stal laten.

Imo hoeft een paard houden niet per sé duurder te worden. Dat er teveel zijn, is waar. Maar het zijn niet de particulieren die daarvoor moeten afgestraft worden.

Betere kennis over paarden: helemaal akkoord en voorstander, 't is natuurlijk wel heeel moeilijk te controleren allemaal zoals eerder gezegd Lachen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 14:39

shan schreef:
Wie of wat geeft jouw het recht om te beweren dat alleen de manier zoals jij je paarden houd de juiste is???

Het is niet echt zinvol om te jijbakken omdat jij jouw huiswerk niet doet.

Ik verwijs je graag naar wetenschappelijk verantwoorde informatie schrijf ik net. Daar is niet nieuws of onbekends bij.
Vraag het anders aan MvD die zich hiermee recent profileert of lees haar publicaties. Zij schrijft en zegt inhoudelijk niets wat niet al >30 jaar bekend is, doch zij voegt vanuit de NL-situatie voor NL en in het NL concreet bewíjs toe.

hc

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 15:34

Ik doe mijn huiswerk oha prima. En ik werk in ieder geval veel in de praktijk.
Boeken en wetenschappelijk onderzoek is prima als het net in je straatje past.

Het enige waar ik de nadruk op probeer te leggen is dat 'het ideaalmodel' niet bestaat omdat heel simpel overal de omstandigheden weer anders zijn en alle paarden(rassen) weer anders zijn.
Zelfs in ons kleine Nederland zijn de verschillen in omstandigheden groot. En de wijze van paarden houden is ook zeer verschillend.
Ieder moet voor zich proberen om onder die omstandigheden een zo juist mogelijk leefklimaat te creeren voor zijn dieren.
Kijk ik zet mijn paard ook niet op een manege zonder weidegang.
Natuurlijk ben ik ook voor sociale contacten, beweging weidegang enz.

Maar waarom moeten mensen soms zo tot in het extreme doordraaien?

Waarom heb ik geen menswaardig bestaan? Moet 2x per week 's ochtend om half 5 mijn bed uit, de andere dagen om 7 uur. Het eerste wat ik doe is mijn noodruftige dieren verzorgen voeren buitenzetten watertonnen vullen. Vervolgens duw ik een kop koffie door m'n strot om dan de hele dag aan het werk te moeten. En als ik overdags niet werk dan moet ik dat 's avonds en zaterdag wel. Als dat dan eenmaal allemaal gebeurd is, moeten die dieren allemaal weer verzorgd, bereden uitgemest en uit de wei gehaald.
Dan is het leed nog niet geleden daar ik ook nog de zorg heb over een heel huishouden en alles wat daaraan verbonden is.
pfffff.......
En met mij heeft niemand medelijden. Haha!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 16:19

Ik wil toch nog even een kanttekeningske plaatsen bij het standpunt van HC.

Tuurlijk is van sommige vormen van paardenhouderij vastgesteld dat dieren er grote kans hebben op ondeugden of misdragingen, en dat zijn er vele die ook niet altijd als zodanig herkend worden. (Veelvuldig aan de tralies likken of met de tanden erlangs schrapen is ook een vorm van stressbestrijding, bijv.)

Maar is vastgesteld wat de minimumvoorwaarden zijn om dit gedrag te voorkomen?

(Hoewel ieder dier andere behoeften heeft en dit dus in de praktijk voor ieder afzonderlijk dier moet worden afgesteld: een neurotische warmbloed met glimvelletje is misschien lastiger te managen dan een simpele ijslander.)

HC wil ons doen voorkomen dat alleen zijn voorwaarden een dier gelukkig kunnen maken.

En dat geloof ik niet.
Een dier dat gezelschap heeft, een uitloopje, iets om op te knabbelen.... voelt zich misschien prima: er is voldaan aan zijn basisbehoeften.

Misschien is een enorme kudde en grazige weiden nóg idealer, maar daar gaat het niet om hier.
Het gaat erom wat het dier nodig heeft om zich een puik paard te voelen.

Het gaat niet om de ideaalste situatie, maar om een situatie die ideaal genoeg is.