Enorm aantal paarden in Nederland vertonen stereotiep gedrag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Re: Enorm aantal paarden in Nederland vertonen stereotiep gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 16:08

Dat is dan maar zo. Als ik geen middelen zou hebben om bv. een kind de optimale zorgen te bieden, zou ik er ook geen nemen. Spijtig maar helaas.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 16:09

ElCid schreef:
In principe ben ik het helemaal eens met het stellen van richtlijnen en vind ik ook dat een paard zovvel mogelijk buiten moet kunnen lopen, enz.
Maar ik vraag me af hoe ze dit willen gaan doorvoeren op bijv. wedstrijdstallen waar paarden nooit los mogen. Overigens zal dit betekenen dat flink wat maneges en pensionstallen, zeker in de randstad, enorme aanpassingen moeten maken, zoals bijv. land (bij)kopen en/ of paddocks aanleggen.
Dat zal betekenen dat de de pensionprijzen zullen moeten stijgen en, in het ergste geval, stallen hun deuren moeten sluiten. Een al hier aangehaald voorbeeld als de Hollandsche manege, midden in Amsterdam, heeft dan geen bestaansrecht meer.
Op zich een goede ontwikkeling dus, alleen betwijfel ik de haalbaarheid en zal er een soort van "overgangsperiode" nodig zijn.

als locatie of als rijbak wel, maar niet meer als huisvesting voor paarden

dat bepaalde bedrijven dan geen bestaansrecht meer hebben is dan gewoon zo. Die manier van huisvesten is gewoon niet meer van deze tijd. Wie zich niet binnen een redelijke termijn kan aanpassen als bedrijf, is gewoon exit.

Zo gaat het met andere bedrijfssectoren ook. Denk je dat dit instituut waar ik werk nog had bestaan als ze de veiligheidsnormen van de jaren '50 blijven hanteren?

Nee! Dan wordt vanuit de regering geeist dat de reactor plat wordt gelegd (wat ook een keer is gebeurd toen de veiligheid niet voldeet aan de voorschriften). Controles genoeg hier, overtreding? niet voldoen aan de wet?, dan wordt de vergunning ingetrokken en kunnen we wel stoppen.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 05-12-07 16:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 16:10

Nimmedor schreef:
Ik ben het er mee eens dat veel paarden niet genoeg uit hun stal komen.
Maar waarom pleiten ze alleen voor paarden?

Konijnen bijvoorbeeld, die worden vaak gekocht en buiten in zo'n kooitje gehouden, en dan word er nooit meer naar omgekeken....
http://www.fotoserve.nl/~claudia/konijn ... nenhok.jpg
Terwijl deze dieren erop gebouwd zijn te springen en te huppelen, kijk maar eens naar de bouw van de achterpoten....

Dan moeten dierenwinkels ook niet meer kooien op de markt brengen zonder (onder)ren, of kleiner van 1.20m....

Er moet nog zoveel verbeterd worden aan het dierenwelzijn in Nederland Scheve mond

Ja met konijnen is het ook zo iets.... Ééntje in een kooitje.. of een cavia alleen in een kooitje...
En dan niet groter als dat.

Maar ben iig dat ze ergens gaan beginnen..... Na de paarden kan de rest ook wel volgen! (of tegelijkertijd)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-12-07 23:28, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: SVP geen foto's quoten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 16:12

Nimmedor schreef:
Ik ben het er mee eens dat veel paarden niet genoeg uit hun stal komen.
Maar waarom pleiten ze alleen voor paarden?

In de nota pleit ze voor alle dieren, niet alleen voor paarden. Machteld richt zich toevallig op paarden en dat wordt nu op een paardenforum geplaatst. Vandaar. Knipoog
Ik ben het helemaal met je eens hoor, dat dergelijke welzijnseisen voor alle dieren moeten gelden. Geen enkel dier hoort geïsoleerd en opgesloten in een hok, kooi, bak of stal z'n leven door te brengen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 16:13

Ik vind dat vooral slachtdieren (koeien, kippen, varkens) vreselijk onwaardig gehouden worden, vroeger mocht een varken nog geregeld naar buiten, nu bestaat dat niet meer..

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 16:13

shan schreef:
Gewoon 2 shetten nemen Haan. Haha!

Nee even serieus, ik neem het voorbeeld van het paard van mijn moeder, paard staat altijd buiten, heeft een heerlijk grote box waar ze vrij in en uit kan (maar staat meestal gewoon buiten), maar staat alleen. Heeft 1ha tot zijn beschikking. Is dit paard nu zielig nee, de buren hebben in een weiland er naast paarden lopen dus sociaal contact is er wel. Zijn die paarden er niet, wordt het paard van mijn moeder niet raar, staat niet weg te kwijnen en is echt niet zielig.
De reden dat er geen paard of pony bij in komt : wat als ze aan elkaar gaan kleven, mijn moeder (bijna 60 - paard 20) er niet meer mee weg kan omdat het paard ongelukkig is als hij zonder zijn vriendje weg moet of onbestuurbaar gaat worden omdat het dier steeds terug wil en daardoor de lol van het heerlijke recreatie rijden eraf gaat?

Het hele dagen op stal houden van paarden ben ik dus vreselijk tegen, maar een paard alleen kan naar mijn mening best. (2 is gezelliger dat weet ik ook Knipoog )

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 16:17

haan schreef:
shan schreef:
Gewoon 2 shetten nemen Haan. Haha!

De reden dat er geen paard of pony bij in komt : wat als ze aan elkaar gaan kleven, mijn moeder (bijna 60 - paard 20) er niet meer mee weg kan omdat het paard ongelukkig is als hij zonder zijn vriendje weg moet of onbestuurbaar gaat worden omdat het dier steeds terug wil en daardoor de lol van het heerlijke recreatie rijden eraf gaat?

Dus omdat mensen het mogelijk niet aankunnen moet het paard alleen..

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 16:19

Heel goed dat dit wordt aangepakt! Het is belachelijk dat sommige paarden 23 uur per dag op stal staan en blij mogen zijn als het baasje een uurtje komt rijden...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 16:30

Geweldig innitiatief.................. zit alleen een kanttekening aan, en dat is dat de ruimte die een paard nodig heeft vergroot moet gaan worden.............. wat kosten met zich meebrengt. Dus de maandelijkse kosten zullen fors omhoog gaan voor eigenaren. Voor mensen die op een manege lessen zullen de lessen fors duurder worden.............. ben bang dat het houden van paarden en het volgen van lessen voor een grote groep onbetaalbaar gaat worden.

Hier in de randstad is al weinig ruimte zoals het is, waar moet de extra ruimte vandaan komen dan? Plus dat gemeentes heel, heel lastig zijn met vergunningen (zelfs voor gewoon een paddoc, afgezet met schriklint)

zitten zoveel haken en ogen aan

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 16:32

poes schreef:

goed lezen, er staan dus wel paarden in het weiland ernaast.

Andere vraag waar zal een paard voor kiezen: lopen in een padock van 5 x 5, rondjes dressuurrijden in een bak, in de krul lopen en de spanningen van een ruiter trotseren op een wedstrijd of een bosrit?

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 16:34

Niks nieuws onder de zon, maar wel goed dat het weer onder de aandacht gebracht wordt. Lachen
Wetten die stellen dat paarden niet alleen mogen staan zijn er in andere landen al (of in de maak), helemaal niet gek. En natuurlijk is niet overal ruimte, maar dat is dan jammer voor die stallen... In bepaalde staten van de VS komt er voordat je een paard koopt iemand kijken of je wel genoeg grond hebt, zo niet dan krijg je geen vergunning. Zoiets is ook in Nederland te realiseren.

Uiteraard zullen sommige dingen duurder worden, en kan niet meer zomaar iedereen een paard hebben... maar is dat zo erg? Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 16:38

Wat erg dat zoveel paarden stereotiep gedrag vertonen. Huilen
Ik zie ze ook steeds vaker, echt zo triest.

Ben wel blij dat ik steeds meer dit soort geluiden hoor over het welzijnsvraagstuk en dat het er op lijkt dat er daadwerkelijk wat aan gedaan gaat worden!! Dan weet ik meteen een paar zeer beroerde stallen aan te melden, die hier geen rekening mee houden. Whoosh! Overigens ben ik ook voor meer welzijn voor alle dieren (ben niet voor niets vegetarisch/biologisch ingesteld Knipoog ), maar we hebben het nu over paarden.

Dat het voor sommige mensen lastiger wordt om dan een paard te houden, tja, niets aan te doen. Ik vind dat je gewoon eerlijk naar het paard moet zijn. Kun je een paard niet geven wat hij nodig heeft, dan houdt het gewoon op. Hard, maar wat is nou belangrijker? Je eigen egoistische motieven of het welzijn van het paard?
En ja, als ik mijn paard niet meer kan bieden wat hij broodnodig heeft (veel land, een vaste kudde, goede zorg en veel liefde), zoek ik een beter tehuis voor hem (is gelukkig niet/nooit aan de orde Lachen ). Ik zou er niet aan moeten denken als 'ie ergens alleen gehouden wordt en/of 24/7 op stal zou moeten. Daar zou hij doodongelukkig worden met alle gevolgen van dien....... Verdrietig
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 05-12-07 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Adriana

mariekie schreef:
Arabesk schreef:
nu nog de huisvesting van 1 paard in 1 isoleercel aanpakken

helemaal top dit!

Het gaat heel hard nu met de welzijnsdiscussie Ja

Isoleercel Gestoord

Een paard vind ik ook niet kunnen.
Super dat ze hier eens wat aan gaan doen !

Ik vindt dat helemaal niet een gekke vergelijking. Eerlijk gezegd denk ik er zelf zo ook over, bij paarden die de hele winter echt in de box staan...

Als je zelf in een isoleercel of een separeercel hebt gezeten 3 dagen dan kijk je met een totaal ander oog naar hoe een paard van 600 kilo in een even grote ruimte staat. Een isoleercel is even groot als een paardenbox. En daarin krijg je eten en drinken, mag je slapen, mag je rondjes lopen en ook nog eens je behoeften doen. Dus net zoals een paard.

Iemand die het artikel kan inscannen of waar ik het kan krijgen?

poes

haan schreef:
poes schreef:

goed lezen, er staan dus wel paarden in het weiland ernaast.

Andere vraag waar zal een paard voor kiezen: lopen in een padock van 5 x 5, rondjes dressuurrijden in een bak, in de krul lopen en de spanningen van een ruiter trotseren op een wedstrijd of een bosrit?

Dat heeft er helemaal niks mee te maken. We verschillen gewoon van mening: voor mij is het nog niet voldoende dat in de wei ernaast andere paarden staan, al is het al een betere situatie dan een paard volledig alleen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 16:39

Wat een hoog percentage, maar ik kan er wel iets bij bedenken als ik sommige maneges en pensions zie. Maar de eigenaren moeten ook opgevoed worden en ik ken er die absoluut niet willen dat hun paard met een ander buiten loopt, als het regent of hard waait niet naar buiten mogen. Dan ken ik nog paarden die alleen in het weekend gereden worden en door de weeks niet van het hok af komen. Hoe gaat een pensionhouder dat veranderen als de eigenaar dat niet wil?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 16:40

Gewoon duidelijk stellen dat op JOUW stal de paarden buiten gaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 16:42

ellepel schreef:
vind dat ze tegenwoordig wel verplichten mogen om een soort basiscursus te gaan volgen als je een paard gaat kopen.
net als je theorie voor het autorijden dan een theorie "hoe houd ik een paard ?"

echt te vaak dat mensen gewoon niet weten wat een paard nou eigenlijk eet, hoe een paard zich fijn voelt en hoe een paard zich hoort te gedragen...

triest dat de "foutjes" allemaal bij de slager belanden....

Mensen die het niet weten zijn het probleem niet, die vragen het wel. Er is een veel grotere groep mensen die denken dat ze het weten, maar de plank meestal volledig misslaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 16:44

Poes mijn paard vind het prima om alleen te lopen, als er maar paarden om hem heen staan en hij niet alleen op stal staat.

Mijn paard gaat in de ochtend al naar buiten voor zijn gezondheid is dat beter, hij vind dat prima, loopt lekker zijn eigen weggetjes en graast overal, maar in de middag komt de groep erbij en moet hij plaats maken, dan staat hij in een hoekje geparkeerd, zeker nu er bijna geen gras meer staat. Zo lekker een paar uur in zijn eentje kuieren, geeft hem meer onstpanning. Als ik aan het eind van de dag gereden heb en hem nog voor een half uurtje terug plaats op de paddock, in de winter staan ze op een klein stukje wei wat kapot mag, dan wil hij niet eens meer. Dan zet ik hem in de buitenbak er naast, dan kan hij weer staan en gaan waar hij wil.

Dat is de keerzijde van een groep, had ik niet verwacht en hoop dat het beter wordt, hij staat er nu een jaar, dus misschien met wat geduld mag hij een eenheid vormen....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 16:45

Die eigenaren zijn gewoon gek, als ze hun paard maar op willen blijven sluiten. Ik ken ze ook Ja. En ik ken ook eigenaren die hun paard rustig dagenlang opgesloten laten staan en niemand die er wat aan kan doen of wat aan wil doen (pensioneigenaar of DB). Ik zou blij zijn als die nou eens aangepakt kunnen worden!!! Vork

Pensionstallingen moeten maar eens aan de 'bak' met paddocks e.d. in plaats van nog meer isoleercellen (goeie, Arabesk), parkeerplaatsen, kantines en binnenbakken. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 16:46

poes schreef:
Gewoon duidelijk stellen dat op JOUW stal de paarden buiten gaan?

Ja, maar als er regelvorming gaat komen?

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 16:48

Eindelijk!
Wat ik alleen erg jammer vind is dat alleen maneges worden genoemd (alsof die niet al te maken hebben met genoeg vooroordelen) en de handels- en sportstallen weer niet worden genoemd, terwijl op deze stallen de paarden ook vaak buiten de trainingen om alleen maar in hun eentje op stal staan.

Laat minister Verburg ook maar op manege de Burgcht in Barneveld kijken! Daar staan de manegepaarden al jaren in 1 grote groep buiten! (met grote schuilstal en altijd de mogelijkheid om ruwvoer te eten)

Edit: en ik snap dat het voor sommige bedrijven en personen onbetaalbaar wordt om paarden te houden of op een manege te rijden omdat die te duur is. Maar zijn mensen dan zo egoistisch dat we dan maar zeggen: dat wordt te duur, dus houden we de paarden binnen? Sorry, maar op het moment dat je een dier koopt (ook al is het een rat, muis, of wat dan ook!) dan is dat tegelijk een belofte om op de best mogelijke manier voor dat dier te zorgen en dat is NIET een paard op een pensionstal flikkeren waar die niet buiten komt!
Laatst bijgewerkt door Judje op 05-12-07 16:52, in het totaal 2 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 16:48

poes schreef:
Ik vind dat vooral slachtdieren (koeien, kippen, varkens) vreselijk onwaardig gehouden worden, vroeger mocht een varken nog geregeld naar buiten, nu bestaat dat niet meer..

Ik vind dat deze dieren ook beter verdienen. Als mensen nou eens massaal stoppen met vlees eten of alleen maar naar de groene slager gaan? Moet je eens zien wat ze consumeren rond de Kerst:r. Ik vind die massale slachtveeboerderijen echt vreselijk. Wat dacht je van die varkensflats en dat soort onzin? Verschrikkelijk.....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 16:49

Ik neem aan dat ze niet alleen maneges bedoelen, hoor........ Althans, dat hoop ik niet, want idd, op handelsstallen en trainingsstallen sta je ook niet te lachen wat een ellende je daar ziet.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 16:50

Russel: ik snap je laatste post niet? at je bedoelt dat ze dan moeten zorgen voor voldoende land?

Er zijn altijd paarden die 'een buitenbeentje' blijven. Misschien hebben ze vroeger niet genoeg in groep gestaan, en zijn ze nu het gelukkigste naast paarden ipv bij paarden. Of misschien is de wei te klein zodat niet elk zijn eigen plekje kan opzoeken? De dominante paarden hebben namelijk een vrij grote persoonlijke ruimte, daar worden de laagste in rang dus niet getolereerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 16:50

Om die reden eet ik geen vlees meer, misschien erg drastisch, maar als iedereen stopt met vlees kopen, zullen ze wel moeten gaan veranderen.