Ziekte blijkt dodelijke schimmel en geen Rhino in Limburg (B

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: Ook Rhino geconstateerd in Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:01

He jakkes toch niet bij Jossy Scheve mond
Het zijn werkelijk geweldige mensen die super met paarden om kunnen. Heb zelf ervaring met Jossy zijn manier van werken met paarden en ben hem ontzettend dankbaar voor hoe hij me geholpen heeft met mijn merrie...Dit wens je de stal en zeker de paarden niet.

Hoop dat de andere er snel bovenop komen Jossy, sterkte hiermee!
Hij zorgt echt wel goed voor zijn dieren...Wat een roddels Scheve mond

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 15:32

Als je regelmatig ent in de hele stal, komt hetniet tot zulke uitbraken. He tprobleem zit hem in de laksheid waarmee entignen owrden uitgevoerd. Of niet dus. Stallen waar alle paarden geënt zijn, hebben een vee llagere infectiedruk en dus veel minder kans op een itbraak dan in stallen waar daar niet zo prceis op wordt gelet, dat de paarden ook goed geënt zijn. He tgaat ook niet alleen om de antistoffen, maa rook om een soort aspecifieke immuniteit tegen virussen in het algemeen, die opgebouwd wordt. Deze twee factoren maken, dat enten gewoon heel zinvol is. Alleen kan het nu dus niet meer. natuurlijk is het heel vreselijk voor de eigenaren, maar ze haddne toch ook kunnen enten, nietwaar? Dan was de ziekte minder erg verlopen EN ze hadden een goed geweten gehda, dat ze er alles aan hadden gedaan om hun paarden te beschermen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 16:24

bterlaan voor zover ik weet houd Jossy de paarden zo natuurlijk mogelijk, entingen enz zijn nogal een 'opdoffers' voor een paardenlichaam! Dat wedstrijdpaarden enz geënt worden kan ik goed begrijpen, die komen vaak op vreemde terreinen en in contact met anderre paarden.

Maar paarden die vrijwel altijd op hetzelfde terrein blijven en bij dezelfde paarden zou ik ook niet laten enten. Onze 'weipaarden' (twee die eigenlijk alleen maar grazen) worden ook niet geënt. Zie er het nut niet van in. Enten is een must als je je paard vaak bloot steld aan zulke dingen maar niet als ie alleen maar op zijn vertrouwde weide met zn vertrouwde kameraadjes loopt...Dit kan je de eigenaren niet verwijten vind ik. Het is geen handelsstal oid. Geloof zelfs voornamelijk privestal?
Dus waarom dan enten? Als je de dieren zo natuurlijk mogelijk wil houden?

Bovendien is zulke dingen gillen makkelijk als je het niet zelf aan de hand hebt...Dat neemt niet weg dat die mensen alles op alles zetten om de dieren er doorheen te krijgen en het vreselijk is dat ze er al twee verloren zijn...Dat verdient deze man niet, en zijn pensionklanten beslist ook niet. Ze doen alles om de dieren zo vriendelijk en natuurlijk mogelijk te houden. Dat kan je ze niet kwalijk nemen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 16:26

bterlaan schreef:
Als je regelmatig ent in de hele stal, komt hetniet tot zulke uitbraken. He tprobleem zit hem in de laksheid waarmee entignen owrden uitgevoerd. Of niet dus. Stallen waar alle paarden geënt zijn, hebben een vee llagere infectiedruk en dus veel minder kans op een itbraak dan in stallen waar daar niet zo prceis op wordt gelet, dat de paarden ook goed geënt zijn. He tgaat ook niet alleen om de antistoffen, maa rook om een soort aspecifieke immuniteit tegen virussen in het algemeen, die opgebouwd wordt. Deze twee factoren maken, dat enten gewoon heel zinvol is. Alleen kan het nu dus niet meer. natuurlijk is het heel vreselijk voor de eigenaren, maar ze haddne toch ook kunnen enten, nietwaar? Dan was de ziekte minder erg verlopen EN ze hadden een goed geweten gehda, dat ze er alles aan hadden gedaan om hun paarden te beschermen.

Zou je misschien op je typen kunnen letten? Af en toe is het moeilijk te ontcijferen Clown

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 17:00

Ja, sorry. Ik ben soms wat te snel.

Zilvandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 17:21

Ik kan mijn ogen niet geloven over hoe er wordt geroddeld en stom gekletst wordt hier.
Wat een flauwe kul allemaal.

Mijn paardje heeft 2 maanden bij Jossy in training gestaan en ik les wekelijks bij hem (nu dus niet omdat er RHINO is uitgebroken!) en ik kan jullie garanderen dat het welzijn van de paarden bij hem VOOROP staat. M.b.t. ontwormen krijgen alle paarden sowieso een wormtest. Hij vraagt een wormkit aan bij www.wormbestrijding.nl en stuurt een mestmonster op, 2 dagen later volgt het advies en aan de hand daarvan wordt ontwormd.

Mensen die niet weten waarover ze spreken, willen die a.u.b. zwijgen!

Ik sluit me dan ook volledig aan bij I_hate_rhino.

zafiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 19:23

Zilvandy schreef:
Ik kan mijn ogen niet geloven over hoe er wordt geroddeld en stom gekletst wordt hier.
Wat een flauwe kul allemaal. Mensen die niet weten waarover ze spreken, willen die a.u.b. zwijgen!

Sorry,
ik weet goed over wat ik spreek. Heel goed, geloof me.

Bloedwormen kunnen niet vastgesteld worden via de test waar jij over spreekt. Trouwens deze methode wordt nog maar van in septmeber toegepast. Wat met eerdere besmettingen?
Om bloedwormen vast te stellen is een bloedtest nodig. De larven nestelen zich in dit koude jaargetijde vast aan de wand van de darmen. Bijgevolg mag je zoveel mest opsturen als je wilt. je paard zal ogenschijnlijk bloedwormvrij zijn...
Wees er echter maar heel zeker van dat er op de bornehoeve wel dergelijke parasieten aanwezig zijn.
Het enige paard waar ik zeker van ben dat het geen bloedwormen had, stierf echter verleden week zondag.
Dat paard onderging een test voor het naar jossy vertrok en was clean.
Bij alle andere paarden heb ik m'n twijfels.
Jamaica liep een bloedworminfectie op tijdens het kamp op de veluwe... Maar wie kan bewijzen dat dit niet eerder gebeurde?
Door de kleine stallingsoppervlakte en de overbevolking is een massale infectie dan ook niet denkbeeldig.
Dat deze parasieten de natuurlijke weerstand verminderen, behoeft geen tekening.
Ik beweer echt niet dat de hele rhino infectie aan de wormen ligt. Wat ik wel zeg is dat de totale stallingsomstadigheden mogelijk een infectie in de hand werkten.

Ps: het mag misschien anders overkomen maar ik wens in alle eerlijkheid alle paarden sterkte toe!

Zilvandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 09:09

De Strongylus (Bloedwormen) wordt wel getest!

zafiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 10:02

Zilvandy schreef:
De Strongylus (Bloedwormen) wordt wel getest!

het is een discussie zonder eind hoe je nu wel of niet definitief kan vaststellen dat er bloedwormen aanwezig zijn. Sommigen zijn tevredenmet een mestonderzoek maar anderen willen uitsluitsel via een bloedproef.
Feit is dat jamaica er had!
Blijft de vraag of zij die besmetting opliep voor of na de veluwe. want voor de veluwe deed men nog niet aan mestonderzoek. Dus je kan geen uitsluitsel geven.
Dit zijn feiten. GEEN roddel.
Ik tracht eigenlijk alleen maar duidelijk te maken dat de natuurlijke weerstand van een paard zeer belangrijk is om om tegen ziektes te kunnen vechten.

Ik ervaar echter dat elke vorm van goed bedoelde kritiek als een aanval ervaren wordt. Jammer. Maar ik herken dit..
Ik ben in cuba gebleven en heb de boot laten varen.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 11:59

Het is een onderwerp dat heel lang door kan gaan. Rhino is overal en nergens en opeens steekt het de kop op, net als heel veel andere virussen.
Ontwormen is iets waar je niet onderuit kan. Jas een paar keer per jaar een goede dure in en het bespaart je een hoop ellende en DA kosten. Een wordenkuur is goedkoper dan een visite van een DA Ja .

zafiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 20:31

2feline blijkt gelijk te hebben..
Er is nu plots geen sprake meer van een virus.
Het zou weldegelijk aan beschimmeld hooi kunnen liggen.
Als dit waar is vraag ik me af wie hier voor verantwoordelijk is?

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 22:27

Daar is niemand verantwoordelijk voor. Het is niet te zien aan het hooi en het is brute pech.

zafiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 23:31

Coliena schreef:
Daar is niemand verantwoordelijk voor. Het is niet te zien aan het hooi en het is brute pech.

Dus als mijn kinderen sterven aan een hamburger bij Mc donalds door een onzichtbare voedselvergiftiging is hier niemand voor verantwoordelijk????
Als je een stal uitbaadt ben je verantwoordelijk. Punt uit.

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 23:34

Dit is heel erg dicht bij ons !
We hebben alle pony's laten inenten , beter voorkomen dan genezen!
Naar het schijnt is het virus uitgebereid naar een mange in de buurt , heb ik mij toch laten vertellen. Maar hopen dat het over gaat

*edit*het virus is daar ontstaan omdat die man paarden invoerde van een ander land, die er dus mee besmet waren.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 09:37

@zafira: en hoe wil je die man dan verantwoordelijk stellen als hij het hooi elders haalt? Als je er niks kunt aan zien? Het hooi ziet er perfect normaal uit? Hoe in godsnaam wil je hem dan verantwoordelijk stellen? Waarom wil jij per sé een schuldige aanwijzen? Is het niet het belangrijkste dat de paarden er bovenop komen?

zafiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 10:52

Coliena schreef:
@zafira: en hoe wil je die man dan verantwoordelijk stellen als hij het hooi elders haalt? Als je er niks kunt aan zien? Het hooi ziet er perfect normaal uit? Hoe in godsnaam wil je hem dan verantwoordelijk stellen? Waarom wil jij per sé een schuldige aanwijzen? Is het niet het belangrijkste dat de paarden er bovenop komen?

Ik heb in DEZE situatie geen schade geleden dus is het niet aan mij om iemand over deze kwestie verantwoordelijk te stellen.
Ik wil mensen wakker schudden.
Nogmaals, als morgen je partner dood valt door het drinken van giftige coca cola..
Dan is alleen coca cola en niemand anders verantwoordelijk. Of de fabriek dat nu kon zien, weten etc... doet niets af aan de verantwoordlijkheid.
De paarden????
Als men eerder een echte DA had aangesteld en op zoek was gegaan naar een echte diagnose, had het er al heel anders kunnen uitzien.
Ik heb niets tegen homeopatie maar als die niet meer helpt zou ik wel op zoek gaan naar hulp in de klassieke geneeskune. Maar antibiotica was altijd al een verboden product op de bornehoeve..

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 11:12

Dat zijn persoonlijke keuzes, de eigenaar heeft wel degelijk om antibiotica gevraagd, maar nog in het geval van rhino, noch in het geval van een vergiftiging heeft dit enig nut...

2feline

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 11:24

Als het inderdaad om "raaigraskramp" gaat, wat momenteel wordt vermoed, had niemand dit kunnen voorzien.

De aandoening wordt veroorzaakt door een intoxicatie met het lolitremtoxine. Lolitrem B is de meest toxische vertegenwoordiger van de lolitremtoxinen en wordt geproduceerd door een endophyt. Een endophyt is een endogene schimmel die in symbiose leeft met de plant en de plant helpt beschermen tegen droogte en insectenplagen (is dus nuttig voor de palnt). Bijgevolg kan ze niet gedetecteerd worden met het blote oog. In "stress"omstandigheden, zoals droogte of overstroming, begint de endophyt echter toxinen te produceren. In hooi gebeurt dit voor of kort na het maaien.

Macroscopisch zie je dus geen schimmelgroei.

zafiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 11:26

Coliena schreef:
Dat zijn persoonlijke keuzes, de eigenaar heeft wel degelijk om antibiotica gevraagd, maar nog in het geval van rhino, noch in het geval van een vergiftiging heeft dit enig nut...

je neemt m'n boodschap letterlijk..
Ik weet uit eigen ervaring dat er paarden haast niet konden lopen door hoefzweren of ernstige ontstekingen en dat de eigenaren niet durfden bellen naar een dierenarts omwille van angst voor reactie van de staluitbater...

avina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 12:36

Miss_Maya schreef:
Naar het schijnt is het virus uitgebereid naar een mange in de buurt , heb ik mij toch laten vertellen. Maar hopen dat het over gaat

Hopelijk zijn dit maar roddels en is dit onjuist. Want aanstaande zondag is er net dressuurwedstrijd bij een manege in de buurt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-12-07 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote gerepareerd.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 12:38

Nogmaals, dit is geen rhino. Dus geen problemen in verband met wedstrijden. Het kan dus ook niet uitgebreid zijn...

noordhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 13:17

zafiro schreef:
Zilvandy schreef:
Wat een flauwe kul allemaal. Mensen die niet weten waarover ze spreken, willen die a.u.b. zwijgen!

Sorry,
ik weet goed over wat ik spreek. Heel goed, geloof me.

Bloedwormen kunnen niet vastgesteld worden via de test waar jij over spreekt. Trouwens deze methode wordt nog maar van in septmeber toegepast. Wat met eerdere besmettingen?
Om bloedwormen vast te stellen is een bloedtest nodig. De larven nestelen zich in dit koude jaargetijde vast aan de wand van de darmen. Bijgevolg mag je zoveel mest opsturen als je wilt. je paard zal ogenschijnlijk bloedwormvrij zijn...
Wees er echter maar heel zeker van dat er op de bornehoeve wel dergelijke parasieten aanwezig zijn.
Het enige paard waar ik zeker van ben dat het geen bloedwormen had, stierf echter verleden week zondag.
Dat paard onderging een test voor het naar jossy vertrok en was clean.
Bij alle andere paarden heb ik m'n twijfels.
Jamaica liep een bloedworminfectie op tijdens het kamp op de veluwe... Maar wie kan bewijzen dat dit niet eerder gebeurde?
Door de kleine stallingsoppervlakte en de overbevolking is een massale infectie dan ook niet denkbeeldig.
Dat deze parasieten de natuurlijke weerstand verminderen, behoeft geen tekening.
Ik beweer echt niet dat de hele rhino infectie aan de wormen ligt. Wat ik wel zeg is dat de totale stallingsomstadigheden mogelijk een infectie in de hand werkten.

Ps: het mag misschien anders overkomen maar ik wens in alle eerlijkheid alle paarden sterkte toe!

Ik wil hier even op reageren. Ik ben dus een eigenaar van een paard dat pas gestorven is bij Jossy. Ik heb mij paard daar zien opbloeien. Het ging heel goed met haar. Zij was kern gezond!!!!!
Er zijn in het verleden inderdaad een paar paarden geweest die (licht)besmet waren met bloedwormen. Deze paarden zijn nu nauwelijks ziek... hou dus a.u.b. op met insinuaties te maken.

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 18:32

"entingen enz zijn nogal een 'opdoffers' voor een paardenlichaam!" Ja, en de ziekte is geen opdoffer? Laat het paard maar sterven, dan krijgt het geen opdoffer van de enting. Nou moe......
Veel mensen schijnen te vergeten dat een enting een besmetting met een afgezwakte vorm van de ziekte is. Dat is dus behoorlijk natuurlijk en geeft het paard een kans, immuun te worden zonder de veel hardere en veel riskantere dreun van de echte ziekte door te hoeven maken.
Heb je wel eens een paard aan tetanus zien sterven? Dan laat je het wel uit je hoofd om niet te enten!

noordhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 09:35

bterlaan schreef:
"entingen enz zijn nogal een 'opdoffers' voor een paardenlichaam!" Ja, en de ziekte is geen opdoffer? Laat het paard maar sterven, dan krijgt het geen opdoffer van de enting. Nou moe......
Veel mensen schijnen te vergeten dat een enting een besmetting met een afgezwakte vorm van de ziekte is. Dat is dus behoorlijk natuurlijk en geeft het paard een kans, immuun te worden zonder de veel hardere en veel riskantere dreun van de echte ziekte door te hoeven maken.
Heb je wel eens een paard aan tetanus zien sterven? Dan laat je het wel uit je hoofd om niet te enten!

Ben je nu klaar met zo negatief te reageren?
Ik vind het erg vervelend worden. Mensen weten over het algemeen heus wel wat inenten is.
Het schijnt hier dus niet om RHINO te gaan, maar om raai-gras ziekte.

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 11:40

Noordhoek, je had mijn PB misschien kunnen beantwoorden. Verder reageer ik niet negatief, ik geef feiten., die blijkbaar bij veel mensen niet bekend zijn, dat kun je uit de reacties lezen. Zo help ik, mensen die nog niet zoveel ervaring en kennis hebben, wat te leren. Dat is tenminste mijn bedoeling. Ik loop al een paar jaartjes mee en in het begin wist ik ook niets, ik heb het ook allemaal in de loop van lange jaren bij elkaar moeten sprokkelen en ik leer er elke dag nog bij. Ik was altijd dankbaar als oudere en meer ervarene mensen mij iets vertelden en leerden.
Verder heb ik nooit iets negatiefs over de stal gezegd, hoe zou ik ook, ik ken die stal niet. Misschien verwissel je me met iemand anders? Wat ik wel doe, is corrigeren als mensen de feiten niet juist hebben. Als je dat negatief vindt, dan is dat jammer en als je mijn bijdragen niet wilt lezen, nou, dan doe je dat niet.
Maar als je denkt, dat iedereen weet, wat enten is, dan moet je mijn bijdrage nog maar eens lezen: ik reageerde namlijk op een uitspraak van iemand (niet van jou, dacht ik), die ik ook geciteerd heb.