Minister van Landbouw bezoekt Hit Actief Harten Hoeve

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sizzy

Re: Minister van Landbouw bezoekt Hit Actief Harten Hoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 12:38

Ik bedoelde ermee te zeggen dat gedragsproblemen wel degelijk opgelost kunnen worden Knipoog

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 13:00

tita schreef:
Lees hoe arabesk haar paard houdt en lees vervolgens waar de mijne aan lijdt

Maar hij loopt op stal net zo goed kans op wondjes of zie ik dat verkeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 13:02

hilden1971 schreef:
vind het geen prettig idee om een paard van een paar duizend euro die je echt voor de sport hebt aangeschaft te plaatsen tussen een paard(en) die alleen af en toe naar buiten gaan met de eigenaar. Het risico om je paard er uit te halen en te moeten ontdekken dat er een wond is of weer kreupel of gewoonweg iets wat kan gebeuren in zo`n gezamenlijk huisvesting. Vind het wel een goed idee voor paarden in de oude dag voorziening, maar toch niet ieder paard kan er tegen. Misschien een idee om dit te combineren met de huidige methode? weet ik ook niet. Ik ga persoonlijk voor een lekkere grote stal 3.5 x 4.5 zijkante met tralies om de buren te zien en in de blinde muur een luik om mooi naar buiten te kijken. Denk dat veel meer mensen hun paard hier in willen stallen.

Wat een vreemde argumenten… Verward
Of je paard nou een paar duizend euro heeft gekost of een paar honderd of helemaal niks, en of je nou een paard hebt 'voor de sport' of voor recreatief rijden of voor het grasmaaien, het paard is toch net zoveel waard als dat je van 'm houdt?
En hoezo is het risicovol dat je paard in een kudde loopt met paarden die alleen af en toe naar buiten gaan met de eigenaar? Maakt dit de betreffende paarden wilder, gemener, agressiever, asocialer of wat, dan paarden die váker dan 'af en toe' naar buiten gaan?
En verder, een paard is een kuddedier, die hóort in kuddeverband te leven. Af en toe een wondje kan gebeuren, maar binnen een vaste kudde verwonden ze elkaar niet zomaar, laat staan elkaar kreupel trappen. En ja, het kan een keer gebeuren bij introductie van een nieuw paard binnen een bestaande kudde, daarna is de rangorde weer gesetteld.

Ik vind, je hebt gekozen voor het wezen paard, niet voor een mountainbike oid, dus je hebt de verantwoordelijkheid om het dier een zo paardwaardig mogelijk bestaan te bieden. Jij kiest voor een "lekkere grote stal van 3,5 x 4,5", omgeven met tralies, blinde muur en luik, maar jeetje, dat is toch geen leven voor een paard?! Scheve mond

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 13:07

Evelijn schreef:
Tja Hilden en dan is het dus meer dat de eigenaar er een probleem mee heeft. "M'n paard zou wel eens een wondje kunnen krijgen." (Zeker van die gevaarlijk aggressieve recreatiepaarden)
Paarden worden ook kreupel als ze zich vastrollen in de stal, of te hard tegen de wand van hun box slaan. Of te enthousaist gaan doen als eindelijk wel echt contact met soortgenoten hebben.
Ook al maak je er een gouden kooitje van, een paard blijft een kuddedier. Hij zal dus al z'n sociale contact moeten krijgen van een snuffel van een neus door de tralies en een mens (die hij niet eens fatsoenlijk terug mag poetsen).

Dat een paard een kuddedier is staat vast, maar daarom lopen ze toch ook buiten in de wei. Bij mij wel tenminste. Alle paarden in één koppel geen aparte groepen. Maar elk paard is anders, gelet op fourage, stalstrooisels, benodigheden enz. Vind persoonlijk het leuker om de beestjes hun eigen plek te gunnen. In een koppel heb je natuurlijk de leider die altijd aanwezig is maar gelet op kuddegedrag is het ook zo dat de zwakkere het onderspit moeten delven. Daarom vind ik dat ze `s avonds lekker in hun eigen stal mogen staan zonder de druk van een leider dat komt de volgende dag op het land in de kudde wel weer. Zeg niet dat het fout is of dat ik er echt tegen ben alleen het idee vind ik persoonlijk minder prettig omdat ik elke avond de paarden voor de nacht controleer op wonden, de hoeven uitkrab, even het dek af en borstelen. Zo weet ik zeker dat ze goed en lekker in hun vel zitten. Het is een hoop werk met 9 paarden en 3 pony`s maar heb het er graag voor over.

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 13:12

JoviBa schreef:
Wat een vreemde argumenten… Verward
Of je paard nou een paar duizend euro heeft gekost of een paar honderd of helemaal niks, en of je nou een paard hebt 'voor de sport' of voor recreatief rijden of voor het grasmaaien, het paard is toch net zoveel waard als dat je van 'm houdt?
En hoezo is het risicovol dat je paard in een kudde loopt met paarden die alleen af en toe naar buiten gaan met de eigenaar? Maakt dit de betreffende paarden wilder, gemener, agressiever, asocialer of wat, dan paarden die váker dan 'af en toe' naar buiten gaan?
En verder, een paard is een kuddedier, die hóort in kuddeverband te leven. Af en toe een wondje kan gebeuren, maar binnen een vaste kudde verwonden ze elkaar niet zomaar, laat staan elkaar kreupel trappen. En ja, het kan een keer gebeuren bij introductie van een nieuw paard binnen een bestaande kudde, daarna is de rangorde weer gesetteld.

Ik vind, je hebt gekozen voor het wezen paard, niet voor een mountainbike oid, dus je hebt de verantwoordelijkheid om het dier een zo paardwaardig mogelijk bestaan te bieden. Jij kiest voor een "lekkere grote stal van 3,5 x 4,5", omgeven met tralies, blinde muur en luik, maar jeetje, dat is toch geen leven voor een paard?! Scheve mond

De stal is voor de nacht bedoeld hoor overdag staan mijn paarden buiten in een koppel. En nogmaals in de roedel heb je altijd een zwakke schakel, het zal je paard toevallig maar wezen. Het arme beest loopt dan wel achteraan altijd de rotschoppen en waarschijnlijk altijd kreupel. Nou als dat is wat jij wilt ga je gang kijken of je na een jaar je paard nog hebt denk dat je je blauw betaald aan de DA, maar ach ja geld moet rollen toch.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-12-07 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote gerepareerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 13:20

@Hilden1971: als dat de situatie is bij jou, dan is jouw land waarschijnlijk te klein en hebben jouw 'zwakkere paarden' geen ruimte om hun eigen plek te hebben in het land. Of jouw 'leider' spoort niet helemaal, wat blijkbaar ook geen leider is, want leidende paarden vechten en jagen niet maar zijn juist de stabiele factor en het rustpunt binnen de kudde.
Verder kan deze onrust binnen jouw kudde heel goed voortkomen jùist vanwege het feit dat ze iedere dag weer geïsoleerd van elkaar opgesloten worden en er iedere dag weer 'rangorde gevechtjes' gaan plaatsvinden. Wellicht als je deze kudde dag en nacht buiten laat lopen, dat de rust dan binnen een week gekeerd is.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 13:22

Hilden.. als de laatste in rang altijd kreupel wordt getrapt zou je dat probleem toch net zo hard hebben als je ze alleen overdag met elkaar laat. (Trouwens had ik van je eerste verhaal niet begrepen dat je wel voor weidegang overdag was in een groep.) Als rangorde eenmaal geregeld is zou er weinig problemen moeten opleveren. Paarden trappen elkaar niet voor de lol.

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 13:26

Arabesk schreef:
Behalve de korte termijn schade van klem liggen in een box, hogere kans op koliek etc etc Is op de lange termijn boxarrest heel ongezond voor een paard. Alleen merk je vaak pas jaren later wat dit heeft aangericht.

Sorry maar kans op koliek heeft niets met groepshuisvetng of een box te maken. Heb zelf een zeer gevoelige merrie met vaak koliek(gehad gelukkig) tot soms wel 8 maal per jaar. Iedereen zij spuit dat beest maar af wordt niets meer. Gelukki was ik zo verstandig om eerst het Pavo voer de deur te wijzen, b) het stalstrooisel in de vorm van stro weg te smijten. C) Op gezette tijden het voer gecombineerd met 3 maal per week een 15 liter gewelde lijnzaden verdeeld over 2 porties. Denk wanneer ik deze merrie in zo`n stal zou zetten waarschijnlijk weer een potstal, dat het beest binnen een maand dood is.
Nogmaals niet ieder paard wil in een groepshuisvesting jij wilt toch ook niet met 5 gezinnen in een huis wonen. ook jij hebt behoefte aan een periode voor jezelf zo ook de beesten.

Denk dat het voor een ieder die wel een paard wil maar eigenlijk het beestje heeft voor de heb want die zijn er helaas genoeg wel een profijt zou kunnen opleveren. Die paarden staan 23 uur per dag in een box en mogen dan gehaast even naar buiten. Dat is zielig en dat moet men aanpakken.

Individuele huisvesting zal en altijd blijven, denk echt niet dat alle goedgekeurde hengsten in een grote loopstal komen bij de hengstenhouders, want een paard is een paard zoals jullie zeggen dus dan moet je ook geen verschil maken tussen hengst ruin of merrie.

Wil wel eens zien wat er gebeurd als dit verplicht gaat worden LOL denk dat die minister persoonlijk naar de maan wordt afgeschoten.

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 13:33

Evelijn schreef:
Hilden.. als de laatste in rang altijd kreupel wordt getrapt zou je dat probleem toch net zo hard hebben als je ze alleen overdag met elkaar laat. (Trouwens had ik van je eerste verhaal niet begrepen dat je wel voor weidegang overdag was in een groep.) Als rangorde eenmaal geregeld is zou er weinig problemen moeten opleveren. Paarden trappen elkaar niet voor de lol.

Ben blij dat je toegeeft mijn verhaal niet helemaal goed te hebben begrepen TOP mogen anderen een voorbeeld aannemen op BOKT.

Maar goed op het land hebben ze veel meer ruimte dan in zo`n loopstal.

Wanneer je de oppervlaktes van zo`n loopstal eens vergelijkt met een weiland van minimaal 2 hectare, dan is dat toch peanuts eerst veel ruimte op vervolgens weer opgepropt te worden in een loopstal die aanzienlijk kleiner is wedden dat ze elkaar weer gaan schoppen, op het land kunnen ze vluchten in ider geval een kant op weg van diegene die het opdat moment op ze gemunt hebben.

Denk ik!!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 13:36

Auky schreef:
tita schreef:
Lees hoe arabesk haar paard houdt en lees vervolgens waar de mijne aan lijdt

Maar hij loopt op stal net zo goed kans op wondjes of zie ik dat verkeerd?

kan kan kan maar het gebeurd niet en voorkomen is beter dan genezen.

ik zou mijn paard niet zo willen houden...dus doe ik het op deze manier.

Helaas mogen ze in de winter niet naar buiten maar ik ben gewoon rustig opzoek.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 13:42

hilden1971 schreef:
Nogmaals niet ieder paard wil in een groepshuisvesting jij wilt toch ook niet met 5 gezinnen in een huis wonen. ook jij hebt behoefte aan een periode voor jezelf zo ook de beesten.

De vergelijking tussen mens en paard, lijkt altijd sympathiek, maar is dat meestal niet. Een mens is geen paard en een paard is geen mens. We moeten niet doen alsof we weten wat paarden willen door ze met mensen te vergelijken.

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 13:44

JoviBan schreef:
@Hilden1971: als dat de situatie is bij jou, dan is jouw land waarschijnlijk te klein en hebben jouw 'zwakkere paarden' geen ruimte om hun eigen plek te hebben in het land. Of jouw 'leider' spoort niet helemaal, wat blijkbaar ook geen leider is, want leidende paarden vechten en jagen niet maar zijn juist de stabiele factor en het rustpunt binnen de kudde.
Verder kan deze onrust binnen jouw kudde heel goed voortkomen jùist vanwege het feit dat ze iedere dag weer geïsoleerd van elkaar opgesloten worden en er iedere dag weer 'rangorde gevechtjes' gaan plaatsvinden. Wellicht als je deze kudde dag en nacht buiten laat lopen, dat de rust dan binnen een week gekeerd is.

Sorry?? ik zeg niet dat mijn paarden dit doen, die hebben nergens last goed lezen AUB.

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 13:44

hilden1971 schreef:
Evelijn schreef:

Ben blij dat je toegeeft mijn verhaal niet helemaal goed te hebben begrepen TOP mogen anderen een voorbeeld aannemen op BOKT.

Maar goed op het land hebben ze veel meer ruimte dan in zo`n loopstal.

Wanneer je de oppervlaktes van zo`n loopstal eens vergelijkt met een weiland van minimaal 2 hectare, dan is dat toch peanuts eerst veel ruimte op vervolgens weer opgepropt te worden in een loopstal die aanzienlijk kleiner is wedden dat ze elkaar weer gaan schoppen, op het land kunnen ze vluchten in ider geval een kant op weg van diegene die het opdat moment op ze gemunt hebben.

Denk ik!!

Ik vind het super dat je paarden overdag op het land staan Ja Maar het idee van een loopstal is niet 'opgepropt worden' en er zoveel mogelijk paarden in stallen. Dan is het hele idee natuurlijk weg... Op het land staan ze meestal altijd in elkaars zicht, in een loopstal kunnen paarden die elkaar niet mogen elkaar juist veel beter ontwijken Lachen Er is namelijk niet 1 voereenheid, maar een stuk of 4/5 Lachen

Paarden hebben het niet 'op elkaar gemunt' en al helemaal niet als er een vaste kudde is gevormd.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 13:50

hilden1971 schreef:
Individuele huisvesting zal en altijd blijven, denk echt niet dat alle goedgekeurde hengsten in een grote loopstal komen bij de hengstenhouders, want een paard is een paard zoals jullie zeggen dus dan moet je ook geen verschil maken tussen hengst ruin of merrie.

Lekker heftige discussie hier Haha!

Ik denk ook dat er wel een gedeelte van individuele huisvesting zou blijven bestaan - idd bijv. bij dekhengsten en zgn. toppaarden. Niet omdat dit goed is voor het paard maar omdat waardevolle spullen gewoon vaak achter slot en grendel worden bewaard.

Zelf denk ik dat er per paard/ situatie over na gedacht moet worden wat de beste manier van huisvesting is, daarbij staat het welzijn voorop.
Zoals al in deze discussie blijkt vinden mensen het vervelend er van "beschuldigd" te worden niet het beste voor hun paard te doen - want in hun ogen doen zij dat wel. Gelukkig veranderd het beeld langzaam aan wel.

Zelf ben ik ook een voorstander van paarden bij elkaar te laten lopen, in een wei of eventueel in groepsstalling.

Er zijn veel onderzoeken (zoals een scandinavische, maar ook verschillende nederlandse) waaruit duidelijk blijkt dat paarden vooral 2 dingen nodig hebben. Sociaal contact is nummer 1 en daarnaast beweging. Door beweging (kan gewoon constant beetje stappen zijn) worden afvalstoffen beter afgevoerd, en voedingstoffen beter aangevoerd. Goed voor de spijsvertering, botontwikkeling etc. (aandoeningen als CO en COCD zouden dan wel een stuk minder voorkomen!).

Helaas zijn er veel paarden die sociaal gestoord zijn of andere ondeugden hebben ontwikkeld doordat ze niet op manier gehouden zijn waardoor ze juist wel sociaal en gezond konden worden. Doe je ze dan tussen de paarden dan weten ze gewoon even niet hoe ze moeten reageren, dat is inderdaad lastig. Maar uiteindelijk komt het vaak goed.

Ik ken mensen die hun paarden 24 uur per dag, 365 dagen per jaar buiten houden, in groepen - ook de hengsten (zgn. bachlor-groepjes). Veel mensen vinden dit zielig of niet kunnen (ze hebben het koud e.d.), maar het zijn stuk voor stuk sociale en evenwichtige paarden. Bijt/schop incidenten doen zich tot nu toe alleen voor tussen hengsten en merries (merrie heeft geen zin in hengst) en bij nieuwe ruinen in een gemengde kudde.

Maar om sport te beoefenen vinden veel mensen dit niet ideaal. Vooral omdat het zo makkelijk is je paard op stal te hebben ipv uit de modder te trekken in de regen. Paard staat lekker droog aan zijn hooi te knabbelen.
Een dun vachtje is ideaal omdat je paard droog blijft tijdens het rijden, waardoor je niet lang uit hoeft te stappen/dekens hoeft te wisselen/ droog hoeft te wrijven. Naast dat je paard het gewoon minder snel warm krijgt, staat natuurlijk mooier op een wedstrijd (wordt je op beoordeelt).

Al dit is niet bedacht voor het paard of omdat het paard dit fijner zou vinden - maar gewoon omdat het voor de mens en het beoefenen van zijn sport makkelijker is. (Geld ook voor het voeren van brokken, een paard haalt 8x zo veel voedingstoffen uit ruwvoer - daar doet ie alleen wat langer over).

Hopelijk is er een middenweg te vinden en zullen mensen zich meer realiseren wat de behoeften van een paard zijn en zijn prestatiedrang daar aan aanpassen.

In mijn ogen zijn sommige stallen net een gevangenis. Ieder paard zijn eigen cel, en met mazzel kom je er een paar keer uit om te luchten.

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 14:03

@ Lise81

Duidelijker kunnen we het niet verwoorden dank je wel en hopelijk leest iedereen jouw verhaal.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-12-07 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Zinloze megquote verwijderd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 14:32

hilden1971 schreef:
Sorry?? ik zeg niet dat mijn paarden dit doen, die hebben nergens last goed lezen AUB.

Dan heb ik deze berichten van jou niet goed begrepen:
hilden1971 schreef:
Dat een paard een kuddedier is staat vast, maar daarom lopen ze toch ook buiten in de wei. Bij mij wel tenminste. Alle paarden in één koppel geen aparte groepen. Maar elk paard is anders, gelet op fourage, stalstrooisels, benodigheden enz. Vind persoonlijk het leuker om de beestjes hun eigen plek te gunnen. In een koppel heb je natuurlijk de leider die altijd aanwezig is maar gelet op kuddegedrag is het ook zo dat de zwakkere het onderspit moeten delven. Daarom vind ik dat ze `s avonds lekker in hun eigen stal mogen staan zonder de druk van een leider dat komt de volgende dag op het land in de kudde wel weer. Zeg niet dat het fout is of dat ik er echt tegen ben alleen het idee vind ik persoonlijk minder prettig omdat ik elke avond de paarden voor de nacht controleer op wonden, de hoeven uitkrab, even het dek af en borstelen. Zo weet ik zeker dat ze goed en lekker in hun vel zitten. Het is een hoop werk met 9 paarden en 3 pony`s maar heb het er graag voor over.

en
hilden1971 schreef:
De stal is voor de nacht bedoeld hoor overdag staan mijn paarden buiten in een koppel. En nogmaals in de roedel heb je altijd een zwakke schakel, het zal je paard toevallig maar wezen. Het arme beest loopt dan wel achteraan altijd de rotschoppen en waarschijnlijk altijd kreupel

Als dit allemaal niet over jouw paarden gaat, waar gaat het dan wèl over?

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 14:54

JoviBan schreef:
hilden1971 schreef:
Sorry?? ik zeg niet dat mijn paarden dit doen, die hebben nergens last van goed lezen AUB.

Dan heb ik deze berichten van jou niet goed begrepen:
hilden1971 schreef:

en
hilden1971 schreef:
De stal is voor de nacht bedoeld hoor overdag staan mijn paarden buiten in een koppel. En nogmaals in de roedel heb je altijd een zwakke schakel, het zal je paard toevallig maar wezen. Het arme beest loopt dan wel achteraan altijd de rotschoppen en waarschijnlijk altijd kreupel

Als dit allemaal niet over jouw paarden gaat, waar gaat het dan wèl over?

Nogmaals ik schrijf over hoe de paarden zouden kunnen reageren zeg niet dat die van mij elkaar schoppen die leven elke dag weer in het koppel buiten mits het weer dat uiteraard toe laat. `S nachts staan onze paarden alleen binnen een hoop werk, maar daar kiezen wij als persoon voor omdat er al gestoorde idioten genoeg rond lopen en dit al eens heb mogen meemaken. Gewoon een keuze en ja `s nachts staat elk paard in zijn eigen stal ze lopen er zelf in, en zoals ik je ook al in een PB-tje hab bericht heb 68 hectare is wel genoeg hoor dus land genoeg
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-12-07 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote gerepareerd.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 14:55

hilden1971 schreef:

Nagelbijten / Gniffelen

Sorry hoor, maar dat is echt een argument die op nog minder slaat dan.. eh.. nouja, het slaat écht op weinig. Dus omdat jij graag op een wc je behoeftes doet, betekent dat dat een paard dat ook graag zou willen? Omdat jij het vreselijk vind om in een miezerbuitje te lopen, vind je paard dat ook? Omdat jij graag privacy wil, wil je paard dat ook?

Eeeeh. Nee.

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 15:06

Myukii schreef:
hilden1971 schreef:

Nagelbijten / Gniffelen

Sorry hoor, maar dat is echt een argument die op nog minder slaat dan.. eh.. nouja, het slaat écht op weinig. Dus omdat jij graag op een wc je behoeftes doet, betekent dat dat een paard dat ook graag zou willen? Omdat jij het vreselijk vind om in een miezerbuitje te lopen, vind je paard dat ook? Omdat jij graag privacy wil, wil je paard dat ook?

Eeeeh. Nee.

Cum Laude afgestudeerd als dierenfluisteraar??? ik niet in ider geval, hier op bokt lijkt het wel of er honderden zijn waaronder jij!!. Slapen

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 15:08

Nee hoor, niet afgestudeerd als dierenfluisteraar, maar heb me erg verdiept in paardengedrag, en heb nog nooit ergens gelezen dat er paarden zijn die graag privacy willen Haha!
En gezien hoe paarden zijn en normaal gesproken horen te leven, zullen die paarden ook niet voorkomen Lachen

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 15:13

Myukii schreef:
Nee hoor, niet afgestudeerd als dierenfluisteraar, maar heb me erg verdiept in paardengedrag, en heb nog nooit ergens gelezen dat er paarden zijn die graag privacy willen Haha!
En gezien hoe paarden zijn en normaal gesproken horen te leven, zullen die paarden ook niet voorkomen Lachen

Gezien je leeftijd(16?) lijk je me ook niet wijzer. Mensen met 4 decennia ervaring worden de les gelezen door iemand die al blij is als ze een verzorgpaard heeft. Kom op meissie ga lekker winkelen dan ga ik weer tussen de honderdzestig paarden hier op stal kijken. Hamer

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 15:14

nou ja, je hebt van die uitzonderingen... er zijn soms merries die net buiten de kudde gaan staan (meter of 100 verder).
Maar goed, het is idd veilig voor een paard om een groep te vormen ivm mogelijk roofdieren Knipoog

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 15:15

Hilden.. ik vind het raar dat je het met Lise eens bent, terwijl die net zo goed schrijft dat paarden in een kudde horen en dat er in een stabiele kudde nooit problemen. Maar dat je het oneens bent met Myukii, JoviBan etc. Volgens mij hebben beide hetzelfde uitgangspunt.
Daarnaast had ik ook al gereageerd op je rare vergelijking tussen paarden en mensen en de behoeftes die ze hebben.
Nou ja eigenlijk komt het er op neer, dat ik je helemaal niet begrijp.

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 15:16

Lise81 schreef:
nou ja, je hebt van die uitzonderingen... er zijn soms merries die net buiten de kudde gaan staan (meter of 100 verder).
Maar goed, het is idd veilig voor een paard om een groep te vormen ivm mogelijk roofdieren Knipoog

Hebben ze die in Groningen dan?????????? Haha! Haha! Haha!

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 15:18

Ik begrijp de discussie ook niet meer zo goed Clown

Ja, enge koeien Koe en mensen Vork