Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
tita schreef:Lees hoe arabesk haar paard houdt en lees vervolgens waar de mijne aan lijdt
hilden1971 schreef:vind het geen prettig idee om een paard van een paar duizend euro die je echt voor de sport hebt aangeschaft te plaatsen tussen een paard(en) die alleen af en toe naar buiten gaan met de eigenaar. Het risico om je paard er uit te halen en te moeten ontdekken dat er een wond is of weer kreupel of gewoonweg iets wat kan gebeuren in zo`n gezamenlijk huisvesting. Vind het wel een goed idee voor paarden in de oude dag voorziening, maar toch niet ieder paard kan er tegen. Misschien een idee om dit te combineren met de huidige methode? weet ik ook niet. Ik ga persoonlijk voor een lekkere grote stal 3.5 x 4.5 zijkante met tralies om de buren te zien en in de blinde muur een luik om mooi naar buiten te kijken. Denk dat veel meer mensen hun paard hier in willen stallen.
Evelijn schreef:Tja Hilden en dan is het dus meer dat de eigenaar er een probleem mee heeft. "M'n paard zou wel eens een wondje kunnen krijgen." (Zeker van die gevaarlijk aggressieve recreatiepaarden)
Paarden worden ook kreupel als ze zich vastrollen in de stal, of te hard tegen de wand van hun box slaan. Of te enthousaist gaan doen als eindelijk wel echt contact met soortgenoten hebben.
Ook al maak je er een gouden kooitje van, een paard blijft een kuddedier. Hij zal dus al z'n sociale contact moeten krijgen van een snuffel van een neus door de tralies en een mens (die hij niet eens fatsoenlijk terug mag poetsen).
JoviBa schreef:Wat een vreemde argumenten…![]()
Of je paard nou een paar duizend euro heeft gekost of een paar honderd of helemaal niks, en of je nou een paard hebt 'voor de sport' of voor recreatief rijden of voor het grasmaaien, het paard is toch net zoveel waard als dat je van 'm houdt?
En hoezo is het risicovol dat je paard in een kudde loopt met paarden die alleen af en toe naar buiten gaan met de eigenaar? Maakt dit de betreffende paarden wilder, gemener, agressiever, asocialer of wat, dan paarden die váker dan 'af en toe' naar buiten gaan?
En verder, een paard is een kuddedier, die hóort in kuddeverband te leven. Af en toe een wondje kan gebeuren, maar binnen een vaste kudde verwonden ze elkaar niet zomaar, laat staan elkaar kreupel trappen. En ja, het kan een keer gebeuren bij introductie van een nieuw paard binnen een bestaande kudde, daarna is de rangorde weer gesetteld.
Ik vind, je hebt gekozen voor het wezen paard, niet voor een mountainbike oid, dus je hebt de verantwoordelijkheid om het dier een zo paardwaardig mogelijk bestaan te bieden. Jij kiest voor een "lekkere grote stal van 3,5 x 4,5", omgeven met tralies, blinde muur en luik, maar jeetje, dat is toch geen leven voor een paard?!
Arabesk schreef:Behalve de korte termijn schade van klem liggen in een box, hogere kans op koliek etc etc Is op de lange termijn boxarrest heel ongezond voor een paard. Alleen merk je vaak pas jaren later wat dit heeft aangericht.
Evelijn schreef:Hilden.. als de laatste in rang altijd kreupel wordt getrapt zou je dat probleem toch net zo hard hebben als je ze alleen overdag met elkaar laat. (Trouwens had ik van je eerste verhaal niet begrepen dat je wel voor weidegang overdag was in een groep.) Als rangorde eenmaal geregeld is zou er weinig problemen moeten opleveren. Paarden trappen elkaar niet voor de lol.
Auky schreef:tita schreef:Lees hoe arabesk haar paard houdt en lees vervolgens waar de mijne aan lijdt
Maar hij loopt op stal net zo goed kans op wondjes of zie ik dat verkeerd?
hilden1971 schreef:Nogmaals niet ieder paard wil in een groepshuisvesting jij wilt toch ook niet met 5 gezinnen in een huis wonen. ook jij hebt behoefte aan een periode voor jezelf zo ook de beesten.
JoviBan schreef:@Hilden1971: als dat de situatie is bij jou, dan is jouw land waarschijnlijk te klein en hebben jouw 'zwakkere paarden' geen ruimte om hun eigen plek te hebben in het land. Of jouw 'leider' spoort niet helemaal, wat blijkbaar ook geen leider is, want leidende paarden vechten en jagen niet maar zijn juist de stabiele factor en het rustpunt binnen de kudde.
Verder kan deze onrust binnen jouw kudde heel goed voortkomen jùist vanwege het feit dat ze iedere dag weer geïsoleerd van elkaar opgesloten worden en er iedere dag weer 'rangorde gevechtjes' gaan plaatsvinden. Wellicht als je deze kudde dag en nacht buiten laat lopen, dat de rust dan binnen een week gekeerd is.
hilden1971 schreef:Evelijn schreef:Hilden.. als de laatste in rang altijd kreupel wordt getrapt zou je dat probleem toch net zo hard hebben als je ze alleen overdag met elkaar laat. (Trouwens had ik van je eerste verhaal niet begrepen dat je wel voor weidegang overdag was in een groep.) Als rangorde eenmaal geregeld is zou er weinig problemen moeten opleveren. Paarden trappen elkaar niet voor de lol.
Ben blij dat je toegeeft mijn verhaal niet helemaal goed te hebben begrepen TOP mogen anderen een voorbeeld aannemen op BOKT.
Maar goed op het land hebben ze veel meer ruimte dan in zo`n loopstal.
Wanneer je de oppervlaktes van zo`n loopstal eens vergelijkt met een weiland van minimaal 2 hectare, dan is dat toch peanuts eerst veel ruimte op vervolgens weer opgepropt te worden in een loopstal die aanzienlijk kleiner is wedden dat ze elkaar weer gaan schoppen, op het land kunnen ze vluchten in ider geval een kant op weg van diegene die het opdat moment op ze gemunt hebben.
Denk ik!!
hilden1971 schreef:Individuele huisvesting zal en altijd blijven, denk echt niet dat alle goedgekeurde hengsten in een grote loopstal komen bij de hengstenhouders, want een paard is een paard zoals jullie zeggen dus dan moet je ook geen verschil maken tussen hengst ruin of merrie.
hilden1971 schreef:Sorry?? ik zeg niet dat mijn paarden dit doen, die hebben nergens last goed lezen AUB.
hilden1971 schreef:Dat een paard een kuddedier is staat vast, maar daarom lopen ze toch ook buiten in de wei. Bij mij wel tenminste. Alle paarden in één koppel geen aparte groepen. Maar elk paard is anders, gelet op fourage, stalstrooisels, benodigheden enz. Vind persoonlijk het leuker om de beestjes hun eigen plek te gunnen. In een koppel heb je natuurlijk de leider die altijd aanwezig is maar gelet op kuddegedrag is het ook zo dat de zwakkere het onderspit moeten delven. Daarom vind ik dat ze `s avonds lekker in hun eigen stal mogen staan zonder de druk van een leider dat komt de volgende dag op het land in de kudde wel weer. Zeg niet dat het fout is of dat ik er echt tegen ben alleen het idee vind ik persoonlijk minder prettig omdat ik elke avond de paarden voor de nacht controleer op wonden, de hoeven uitkrab, even het dek af en borstelen. Zo weet ik zeker dat ze goed en lekker in hun vel zitten. Het is een hoop werk met 9 paarden en 3 pony`s maar heb het er graag voor over.
hilden1971 schreef:De stal is voor de nacht bedoeld hoor overdag staan mijn paarden buiten in een koppel. En nogmaals in de roedel heb je altijd een zwakke schakel, het zal je paard toevallig maar wezen. Het arme beest loopt dan wel achteraan altijd de rotschoppen en waarschijnlijk altijd kreupel
JoviBan schreef:hilden1971 schreef:Sorry?? ik zeg niet dat mijn paarden dit doen, die hebben nergens last van goed lezen AUB.
Dan heb ik deze berichten van jou niet goed begrepen:hilden1971 schreef:Dat een paard een kuddedier is staat vast, maar daarom lopen ze toch ook buiten in de wei. Bij mij wel tenminste. Alle paarden in één koppel geen aparte groepen. Maar elk paard is anders, gelet op fourage, stalstrooisels, benodigheden enz. Vind persoonlijk het leuker om de beestjes hun eigen plek te gunnen. In een koppel heb je natuurlijk de leider die altijd aanwezig is maar gelet op kuddegedrag is het ook zo dat de zwakkere het onderspit moeten delven. Daarom vind ik dat ze `s avonds lekker in hun eigen stal mogen staan zonder de druk van een leider dat komt de volgende dag op het land in de kudde wel weer. Zeg niet dat het fout is of dat ik er echt tegen ben alleen het idee vind ik persoonlijk minder prettig omdat ik elke avond de paarden voor de nacht controleer op wonden, de hoeven uitkrab, even het dek af en borstelen. Zo weet ik zeker dat ze goed en lekker in hun vel zitten. Het is een hoop werk met 9 paarden en 3 pony`s maar heb het er graag voor over.
enhilden1971 schreef:De stal is voor de nacht bedoeld hoor overdag staan mijn paarden buiten in een koppel. En nogmaals in de roedel heb je altijd een zwakke schakel, het zal je paard toevallig maar wezen. Het arme beest loopt dan wel achteraan altijd de rotschoppen en waarschijnlijk altijd kreupel
Als dit allemaal niet over jouw paarden gaat, waar gaat het dan wèl over?
hilden1971 schreef:Nogmaals niet ieder paard wil in een groepshuisvesting jij wilt toch ook niet met 5 gezinnen in een huis wonen. ook jij hebt behoefte aan een periode voor jezelf zo ook de beesten.
Myukii schreef:hilden1971 schreef:Nogmaals niet ieder paard wil in een groepshuisvesting jij wilt toch ook niet met 5 gezinnen in een huis wonen. ook jij hebt behoefte aan een periode voor jezelf zo ook de beesten.![]()
Sorry hoor, maar dat is echt een argument die op nog minder slaat dan.. eh.. nouja, het slaat écht op weinig. Dus omdat jij graag op een wc je behoeftes doet, betekent dat dat een paard dat ook graag zou willen? Omdat jij het vreselijk vind om in een miezerbuitje te lopen, vind je paard dat ook? Omdat jij graag privacy wil, wil je paard dat ook?
Eeeeh. Nee.
Myukii schreef:Nee hoor, niet afgestudeerd als dierenfluisteraar, maar heb me erg verdiept in paardengedrag, en heb nog nooit ergens gelezen dat er paarden zijn die graag privacy willen![]()
En gezien hoe paarden zijn en normaal gesproken horen te leven, zullen die paarden ook niet voorkomen
Lise81 schreef:nou ja, je hebt van die uitzonderingen... er zijn soms merries die net buiten de kudde gaan staan (meter of 100 verder).
Maar goed, het is idd veilig voor een paard om een groep te vormen ivm mogelijk roofdieren